Denne tråd er mest for lige at få luftet tankerne, men jeg tager gerne imod gode råd eller andre indputs
Nu sidder vi og snakker herhjemme og vi kommer lidt i tvivl.
Vi var i går på Inges Kattehjem og kigge på kat. Vi leder efter indekat, hvilket jo begrænser udvalget.
De viste os så Morgan, som i temperamentlyder meget som vores Gucci.
og så kommer der selvfølgelig et men; Jeg ville jo gerne have nogle kolbøtte-katte. Men fornuften siger mig, at det ikke helt passer ind i vores liv lige p.t. da jeg kommer til at skulle have lange dage på skolen, (med transporttid kan jeg være væk op til 11-12 timer dagligt). Kærestens arbejdstider er almindelige 6-14.30-ish
Desuden er Gucci jo ikke en kat med krudt i r*ven… hun tager sine små ture, men er ellers meget stille. Derfor tænker vi også at til vores liv + vores nuværende kat lyder Morgan som et perfekt match, og så må jeg vente med krummelure-katte indtil vi får os et hus… (pengene er heller ikke helt til racekatte, hvorimod Morgan jo kommer som en færdig-pakke).
Og skulle vi vælge Morgan, (hvilket vi sikkert ender med), hvad er der så af gode råd til sammenføring?
Vores lejlighed er bygget op så den kan deles i 2 mere eller mindre… desuden er der ved den ene dør glas i, så de to banditter kan se hinanden. Vi har Feliway på lager og køber selvfølgelig ekstra bakker + skåle så alle kan få hver sin
Men hvordan gør vi det bedst på selve dagen? Skal hun lukkes væk så han kan få en runde hele lejligheden igennem, og derefter holder vi dem hver for sig i lidt tid?
Hvis de nu flyver i totterne på hinanden, hvordan skal vi så reagere? Lukke dem fra hinanden i en periode igen?
Jeg syntes at i skal vælge en der lige jeres kat “lige børn leger bedst” vil jeg mene !!! og Morgan ligner en dejlig hyggebamse !
med hensynt til samføring er det noget med at de er hver for sig, men kan se lugte hinanden, evt med en dør på klem sådan som Finn Frode gjorde da han fil Rags. Og når de så udviser go/positiv interesse for hinanden så kan man begynde at lukke dem sammen under opsyn, og går det galt så må de hver for sig igen, og så må man prøve igen efter et stykke tid.
Ja vi er vist også selv ved at være ude i at Morgan skal hjem til os… men han var endnu ikke blevet chippet, da han ikke kunne lide dyrlægen (håber ikke det gælder dem alle sammen hehe)
Men det kræver så også at vi kan få arrangeret transport at den bette mand
Harald befinder sig i Sønderjylland et sted… men det er før set at der er lavet en stafet med en kat, så det kan sikkert også lade sig gøre her…
Og… jeg ville ikke betænke mig på en kat fra Dorte! Så tag endelig en god lang snak med hende
Gå efter 2 killinger i den race i gerne vil have. En sammenføring mellem to voksne vil sandsynligvis tage en del længere end at introducere med dit skema, og jeg vil mene at 2 killinger nemmere kan passe ind i det. Og selvom i så må adskille i de timer i ikke er hjemme i starten har killingerne hinanden og vil ikke lide ved at blive lukket fra.
Men vil i ha en voksen nu, så gå efter Dortes Harald. Der får i en skøn kat
Ja vi havde også overvejet 2 killinger, som jeg også snakkede med Vivi om i lørdags, men det var hende vi snakkede med på Inges Kattehjem ikke enig i, hun kunne så slet ikke lide killinger sagde hun…
Mht til mit skema, så starter jeg jo først d. 1 sep., og det arbejde jeg skulle have haft i august er blevet aflyst… Det er derfor vi ligesom ville slå til nu mht at få ny kat, da keg jo lige pludselig har en masse tid hjemme.
Jeg er ikke i tvivl om at Morgan villle passe fint ind her, eller Harald hvis det transporten kunne arrangeres på en eller anden måde.
Ellers må vi gennemlæse den blå avis nærmere for at se hvad der er af muligheder for killinger.
Jeg synes I skal starte med at finde ud af, hvad I egentlig gerne vil have.
Og om det skal være lige nu.
Gucci har jo været alene så længe, at det ikke har den store betydning om det bliver nu eller om 4 måneder.
Hvis I ender ud i killinger, tager sammenføringen jo ikke mere end en weekend.
[QUOTE=Vivi_Fletcher;903315]Jeg synes I skal starte med at finde ud af, hvad I egentlig gerne vil have.
Og om det skal være lige nu.
Gucci har jo været alene så længe, at det ikke har den store betydning om det bliver nu eller om 4 måneder.
Hvis I ender ud i killinger, tager sammenføringen jo ikke mere end en weekend.[/QUOTE]
Ja Gucci skal jo nok klare sig, jeg er bare ved at være meget skruk hehe
Vi har faktisk gået og snakket frem og tilbage i flere måneder nu, uden egentlig at være kommer nærmere hvad vi som familie (Gucci, manden og jeg) gerne vil have…
Jeg kan jo godt lide bøllerne, Carsten er nok til en mere rolig kat, og Gucci er jo en stille kat, der hverken er klister-mis eller direkte genert… Hun er bare sin egen og så kan vi bruges når hun er sulten elller vil lege hehe
Så for at alle skal være glade skal vi vist ud i en større flok… Og der kommer med sikkerhed hunde til på et tidspunkt, så dem skal der jo også være plads til
[QUOTE=Gucci;903319]Ja Gucci skal jo nok klare sig, jeg er bare ved at være meget skruk hehe
Vi har faktisk gået og snakket frem og tilbage i flere måneder nu, uden egentlig at være kommer nærmere hvad vi som familie (Gucci, manden og jeg) gerne vil have…
Jeg kan jo godt lide bøllerne, Carsten er nok til en mere rolig kat, og Gucci er jo en stille kat, der hverken er klister-mis eller direkte genert… Hun er bare sin egen og så kan vi bruges når hun er sulten elller vil lege hehe
Så for at alle skal være glade skal vi vist ud i en større flok… Og der kommer med sikkerhed hunde til på et tidspunkt, så dem skal der jo også være plads til ;)[/QUOTE]
Hvis du har et specielt ønske til temperament - og det fornemmer jeg du har - vil jeg klart anbefale dig racekat.
Får du to huskattekillinger, får de måske samme sind som Gucci - og så er du jo “lige vidt”.
Jeg elsker mine to abyer og deres hærgen og skøre påfund - men jeg elsker i mindst lige så høj grad min sorte huskat.
Om Morgan er en nødløsning, er det jo kun jer, der ved. Men jeg kan nu ikke se noget i vejen for at få Morgan nu, hvor der ikke er så meget overskud, og så abyer senere. Det lyder, som om du forventer, at I senere hen får plads til lidt af hvert
[QUOTE=Vivi_Fletcher;903320]Hvis du har et specielt ønske til temperament - og det fornemmer jeg du har - vil jeg klart anbefale dig racekat.
Får du to huskattekillinger, får de måske samme sind som Gucci - og så er du jo “lige vidt”.[/QUOTE]
Du har jo så evigt ret Vivi men kan jo ikke benægte at pengene også spiller en rolle, og nu har vi pengene til en internat-kat, mens det kan tage meget længe at finde pengene til 2 racekatte, som vi jo så er ude i… Hvor meget jeg end gerne ville…
[QUOTE=galath;903327]Jeg elsker mine to abyer og deres hærgen og skøre påfund - men jeg elsker i mindst lige så høj grad min sorte huskat.
Om Morgan er en nødløsning, er det jo kun jer, der ved. Men jeg kan nu ikke se noget i vejen for at få Morgan nu, hvor der ikke er så meget overskud, og så abyer senere. Det lyder, som om du forventer, at I senere hen får plads til lidt af hvert :)[/QUOTE]
Vi skulle gerne få masser af plads, da drømmen i hvert fald er et nedlagt landbrug, (selvfølgelig med løbegård til kræene)
Men du beskriver meget godt det vi selv har tænkt… Det er jo ikke fordi vores katte-eventyr kun indeholder Gucci og hvad vi nu finder frem til her og nu
Jeg ville anbefale en kat, som enten var ligesom Gucci (eksempelvis Morgan), eller eventuelt også to killinger. Men hvis I er helt sikre på at skulle have hunde, bliver det måske også en ordentlig mundfuld at have tre katte i forvejen. Eller det synes I måske ikke Det er jo helt forskelligt, hvordan man har det på dét punkt. Under alle omstændigheder synes jeg at to voksne katte skal passe sammen, og det ville jeg ærlig talt mene var den rigtige løsning for jer. Jeg kender selv nogen som fik en ung legekammerat til deres kat, og de to katte havde det rigtig godt sammen, men da de så fik en hund, blev den unge kat og hunden så gode venner, at den gamle kat igen blev lidt alene. Den kunne nemlig ikke lide hunden, og nu får den mere eller mindre lov til at bare at leve for sig selv udenfor (på trods af klager fra naboer). Det er så ærgerligt, for den kat er en af de katte, som jeg har elsket højest
Derfor tænker jeg at to ens katte på samme alder måske mere ville holde sammen og stadig være der lidt for hinanden
Jeg synes jo Morgan er en god løsning, men det er nok fordi jeg altid har haft en svaghed for internatkatte. Jeg har selv lært det sidste stykke tid, at man ikke skal gå på kompromis. Det skal føles helt rigtigt, når man vælger at få en ny kat. For det er trods alt et dyr man forhåbentligt har mange år frem. Så det er jer der skal mærke efter, hvad der føles rigtigt
Jeg glæder mig i hvert fald til at høre, hvad I finder ud af
Jeg har næsten lige stået der hvor du står nu - hvilken type kat ville passe bedst ind i flokken herhjemme. Vi havde en gammel doven kat der først kiggede frem fra hans elskede plads under sengen når der var blevet ro og en kælepotte og legesyg hunkat der selv opsøger os alle til leg og hygge.
jeg ledte højt og lavt efter en kat/killing længe og der var RIGTIG mange der var søde og der var et par der virkelig fangede min interesse og så alligevel skulle jeg liiige se om der var kommet nye… lige indtil jeg faldte over en lille sort killing så var jeg solgt, og den havde en bror der var noget så dejlig også og siden jeg sagde til ejer at de to skulle bo hos mig når de blev gamle nok har jeg ikke gidet overhovedet at kigge efter andre killinger/katte.
Så mit råd er vent til du ser den kat/killinger du bare ikke kan stå for, så er du ikke det fjerneste i tvivl om den/de er det rigtige valg.
Tak for gode inputs…
Jeg må indrømme at jeg faktisk ikke tænkte med Morgan at han bare var drømme-katten, men det var også svært at bedømme, da han var ny på internatet og derfor virkede ret tilbagetrukket. Hans temperement-beskrivelse er hvad tidligere ejer har fortalt. Men et eller andet i mig siger mig også, at det skal han selvfølgelig ikke dømmes på, at hvis alle kun bedømmer ud fra det, kan han komme til at vente rigtig længe på et hjem osv.
Lige nu føler jeg mig lidt som hende her, det er dybt frustrerende hehe
[QUOTE=Rumle;903350]Jeg har næsten lige stået der hvor du står nu - hvilken type kat ville passe bedst ind i flokken herhjemme. Vi havde en gammel doven kat der først kiggede frem fra hans elskede plads under sengen når der var blevet ro og en kælepotte og legesyg hunkat der selv opsøger os alle til leg og hygge.
jeg ledte højt og lavt efter en kat/killing længe og der var RIGTIG mange der var søde og der var et par der virkelig fangede min interesse og så alligevel skulle jeg liiige se om der var kommet nye… lige indtil jeg faldte over en lille sort killing så var jeg solgt, og den havde en bror der var noget så dejlig også og siden jeg sagde til ejer at de to skulle bo hos mig når de blev gamle nok har jeg ikke gidet overhovedet at kigge efter andre killinger/katte.
Så mit råd er vent til du ser den kat/killinger du bare ikke kan stå for, så er du ikke det fjerneste i tvivl om den/de er det rigtige valg.[/QUOTE]
Det sidste kan jeg kun give dig ret i
Da jeg måtte sige farvel til min elskede Ferina i febuar, så skulle jeg ikke have en ny kat
Lige indtil jeg så et billede af Robin - jeg faldt pladask for ham og har ikke fortrudt, at jeg hentede ham i Vordigborg
Han er godtnok lidt af en “teen-ager” for tiden, men man tilgiver ham jo gerne hans skarnsstreger, når han så kommer og putter og er åhh så kælesyg