Ny kat eller ikke?

[QUOTE=Panthera;903544]
Hvad jeg vil sige med det er nok egentligt. Følg dit hjerte. Jeg kan fornemme du lige nu bare vil ha en kat mere, og så er parat til at acceptere det meste. Men tag en dyb indånding, sov på tingene og så prøv at mærk efter hvad du virkeligt vil ha. Selvom en racekat er dyr er investeringsprisen meget lille sammenlignet med hvad katten vil koste gennem de næste mange år. Og bank eller forældre er som regel til at snakke med hvis det er for en kort periode man skal låne pengene.[/QUOTE]

Det at låne penge til en kat, er desværre ikke en mulighed… så hedder det opsparing. Det er ikke så meget fordi jeg ikke ville kunne låne pengene, men jeg er bare opdraget med at hvis ikke det er MEGET nødvendigt (a’la køleskabet er i udu mm) så sparer man op i stedet for at låne. Det er også det jeg har det bedst med, sådan rent personligt.
Og jo, vi kunne da også sove på den, og vente igen… men vi har haft kig på en del katte efterhånden (vi skulle bare have ny lejlighed) så tanken om ny kat har været der længe, vi har har bare ikke gjort mere ved det, da vi lige skulle flytte først hehe.

[QUOTE=Vivi_Fletcher;903545]Min pointe er bare, hvorfor så ikke en MCO med stamtavle? :slight_smile:

Stamtavlen er jo som regel mere end et stykke papir. Fx tester langt de fleste opdrættere for racespecifikke sygdomme.[/QUOTE]

Det er en god pointe, nu er det heller ikke fordi vi skal ud og kigge “kopi-kat” som en generel “genre”, men vi undersøge denne enkelte kat, fordi denne kat specifikt har fanget vores interesse.

I bund og grund har vi længe gerne villet have en ny kat, men ikke haft rette boligforhold. Vi har diskuteret stort set alle hittekatte der har være igennem forum her de sidste par måneder, men de er jo som regel blevet formidlet videre inden det har været relevant for os. Ellers har der været andet andet der har gjort, at det ikke lige passede.
Vi har selvfølgelig begge (eller alle 3 ;)) ideer til hvad vi synes kunne være en “drømmekat” men nu er alle katte jo skønne på hver deres måde. Lige meget om det er en Aby, en MCO eller en husmis. Det vi jo egentlig skal finde er den ene kat der passer til os lige nu. Som kan passe ind i vores liv, med vores nuværende Diva og vores nuværende økonomi.
Det kan jo være at denne kat ikke er noget for os, og at vi kommer tomhændede hjem, så må vi jo i gang igen.
Vi er dog gået væk fra at det skulle være Morgan (desværre for Morgan :()
Det er ikke fordi vi er “forhastede” (jeg syne si hvert fald at jeg har ventet lææænge). Vi intensiverer bare søgningen og havde (i forbindelse med oprettelsen af denne tråd, en specifik kat i kikkerten), for vi har dog ikke tænkt os at tage en kat ind, som vi ikke forventer vi kan give et helt fantastisk liv, uanset race eller mangel på samme.

Nu har jeg indtryk af at din kat “keder sig” og derfor er inaktiv fordi hun mangler en legekammerat :slight_smile: bare vent til der kommer én at lege med (om det er en med fuld knald eller ej :D) så er jeg sikker på du vil mærke/se en forskel.

Og det er altid svært at finde et godt match til ens eksisterende kat, men min erfaring er, at de fleste opdrættere giver “prøve garanti” for det er trods alt levende væsener, vi har med at gøre og ingen kan derfor garantere det “rigtige” match

Det tror jeg egentlig du har ret i. Men hun er nu meget rolig og det er ikke altid at vi kan trække hende i gang, selvom hun er med på en gang tagfat et par gange dagligt :wink:

Det har du også meget ret i. Steder som Inges Kattehjem giver også 30 dages retur-ret, og selvfølgelig kan det være at en der virker perfekt på “papiret” slet ikke fungerer i praksis og vice versa. Det er jo netop også derfor at de mange inputs og erfaringer man kan få på KG er så meget værd, uanset hvad vi beslutter os for, har vi jo i hvert flad fået en del at tænke over med denne tråd, og der er blevet påpeget nogle ting, som vi ikke havde tænkt en masse over.

Ikke for at jeg vil presse jer i nogen retning, men jeg synes simpelthen at den i har kig på i DBA er alt for dyr…

Som Vivi siger, hvis i er villige til at ofre 1500,-kr. på en kat, så ville jeg gå efter en voksen omplacerings kat fra et registreret opdræt.

Der kan man da jævnligt få en stamtavleført kat for 1000 -1500, og så er den fikset, og skal bare ud og gå som hygge nusse kat…

[QUOTE=baremig;903623]Ikke for at jeg vil presse jer i nogen retning, men jeg synes simpelthen at den i har kig på i DBA er alt for dyr…

Som Vivi siger, hvis i er villige til at ofre 1500,-kr. på en kat, så ville jeg gå efter en voksen omplacerings kat fra et registreret opdræt.

Der kan man da jævnligt få en stamtavleført kat for 1000 -1500, og så er den fikset, og skal bare ud og gå som hygge nusse kat…[/QUOTE]

100% enig :slight_smile:
De få voksne ( heldigvis ) jeg har måtte omplacere, har jeg dårlig fået dækket neutraliserings prisen på - Det vigtigste for mig, har været at finde det rette hjem, og så har prisen haft en sekundær rolle. Med andre ord, man kan sagtens finde en raceren omplaceringskat til samme pris som en ‘kopi kat’ …Jeg er stadig ret overbevist om, at jeg straks havde nuppet Harald, hvis det var mig der stod i situationen. Jeg synes det er en kolosal plus, at man har vished for at han trives fint i selskab med andre katte, og dermed er let at sammenføre :slight_smile:

[QUOTE=Rumle;903350]
Så mit råd er vent til du ser den kat/killinger du bare ikke kan stå for, så er du ikke det fjerneste i tvivl om den/de er det rigtige valg.[/QUOTE]

Her stemmer jeg med. Sådan fik jeg min deeejlige misser. Det var jo meningen jeg ville ha mig en killing og var ude at besøge en opdrætter. Men så blev jeg bragt ud til hankatterummet hvor han gik og faldt pladask for ham og tænkte ikke på andet på vejen hjem og måtte så også fortælle opdrætter at jeg da var interesseret i ham, og vupti nu bor han her :slight_smile:

[QUOTE=baremig;903623]Ikke for at jeg vil presse jer i nogen retning, men jeg synes simpelthen at den i har kig på i DBA er alt for dyr…

Som Vivi siger, hvis i er villige til at ofre 1500,-kr. på en kat, så ville jeg gå efter en voksen omplacerings kat fra et registreret opdræt.

Der kan man da jævnligt få en stamtavleført kat for 1000 -1500, og så er den fikset, og skal bare ud og gå som hygge nusse kat…[/QUOTE]

Selv samme racekat med stamtavle ga jeg selv 1000kr for og jeg er sikker på han er holdt med vaccinationer og fikset, og da han er tidligere avlskat er han også testet for diverse sygdomme og jeg har altid en opdrætter jeg kan kontakte med dumme spørgsmål og som deler min kærlighed for ham som jeg så engang imellem kan øse ud af i mails med billeder som hun elsker at modtage. Jeg synes i hvert fald det er en dejlig sikkerhed og en god “pakkeløsning” :slight_smile:

I har helt sikkert ret i at prisen er for høj. Det er der ingen diskussion i.
Og ja vi er villige til at ofre op til et par tusind for den rette kat. Nu har (som tidligere skrevet) min kæreste set sig lidt varm på denne kat. HVIS det viser sig at den så er helt fantastisk, synes jeg heller ikke vi skal sige nej til katten, fordi dens ejer er galt på den… det er skisme ikke kattens skyld.

Til sammenligning ville en kat fra et internat jo også koste omkring de 1000. Men derfra og så til 2 racekatte-killinger, som det også er blevet foreslået er der stadig et stykke vej.
Jeg giver Alice ret i at Harald virker helt fantastisk, men nu er det jo ikke kun mig der skal have en kat. Det er lige så meget min kæreste, og hvis han siger at “den her kan jeg godt lide, dén vil jeg gerne ud og hilse på” så skal han da godt nok have lov til det… det er ikke ensbetydende med at vi køber den, men han skal godt nok have lov til at være med i HELE processen fra valg af kat, fjerne dens lort, give den mad osv, for det er OS der skal have kat.
Undskyld hvis det lød lidt som et surt opstød, og ved godt at jeg har bedt om inputs, og jeg giver jer som sagt ret i at det er overpris for denne slags kat… Men vi tager nu ud og kigger, for det vil min kæreste gerne.

Dejligt, så er der jo masser af voksne katte - også racekatte med stamtavle - til salg til den pris :slight_smile:

[QUOTE=Gucci;903668]
Undskyld hvis det lød lidt som et surt opstød, og ved godt at jeg har bedt om inputs, og jeg giver jer som sagt ret i at det er overpris for denne slags kat… Men vi tager nu ud og kigger, for det vil min kæreste gerne.[/QUOTE]

Som du skriver er det jo en fælles beslutning, så du har vel også noget at skulle have sagt :?

Men I skal jo gøre, hvad I føler er bedst for jer.

Det er der helt sikkert. Vi har bare ikke være enige om en racer, og har derfor valgt ikke at lede specifikt efter dette. Vi er også godt tilfredse med den huskat vi har nu, så derfor har vi startet der. Der er jo så mange internat-katte mm, der netop står og mangler et hjem. Der er selvfølgelig også noget pladder-romantik inde over at man hjælper katten på denne måde, som tiltaler os hehe

[QUOTE=Vivi_Fletcher;903673]Som du skriver er det jo en fælles beslutning, så du har vel også noget at skulle have sagt :?

Men I skal jo gøre, hvad I føler er bedst for jer.[/QUOTE]

Jo men derfor kan jeg vel også lytte til hans ønsker…
(nu bestemmer jeg jo hvad vi skal have til aftensmad… ;))

[QUOTE=Gucci;903285]Denne tråd er mest for lige at få luftet tankerne, men jeg tager gerne imod gode råd eller andre indputs

Nu sidder vi og snakker herhjemme og vi kommer lidt i tvivl.
Vi var i går på Inges Kattehjem og kigge på kat. Vi leder efter indekat, hvilket jo begrænser udvalget.
De viste os så Morgan, som i temperamentlyder meget som vores Gucci.
og så kommer der selvfølgelig et men; Jeg ville jo gerne have nogle kolbøtte-katte. Men fornuften siger mig, at det ikke helt passer ind i vores liv lige p.t. da jeg kommer til at skulle have lange dage på skolen, (med transporttid kan jeg være væk op til 11-12 timer dagligt). Kærestens arbejdstider er almindelige 6-14.30-ish
Desuden er Gucci jo ikke en kat med krudt i r*ven… hun tager sine små ture, men er ellers meget stille. Derfor tænker vi også at til vores liv + vores nuværende kat lyder Morgan som et perfekt match, og så må jeg vente med krummelure-katte indtil vi får os et hus… (pengene er heller ikke helt til racekatte, hvorimod Morgan jo kommer som en færdig-pakke).

Og skulle vi vælge Morgan, (hvilket vi sikkert ender med), hvad er der så af gode råd til sammenføring?
Vores lejlighed er bygget op så den kan deles i 2 mere eller mindre… desuden er der ved den ene dør glas i, så de to banditter kan se hinanden. Vi har Feliway på lager og køber selvfølgelig ekstra bakker + skåle så alle kan få hver sin :wink:
Men hvordan gør vi det bedst på selve dagen? Skal hun lukkes væk så han kan få en runde hele lejligheden igennem, og derefter holder vi dem hver for sig i lidt tid?
Hvis de nu flyver i totterne på hinanden, hvordan skal vi så reagere? Lukke dem fra hinanden i en periode igen?[/QUOTE]

Find en kat som har temperament som din kat trives med. Og den eneste måde at finde ud at det, er at tale med det menneske, som levede med katten løbet at i dens liv.

Håber I får en god tur ud til katten :slight_smile: Jeg synes det er super fint, at du tænker på din kæreste også. Og hvis der netop er en kat, som man falder for, så synes jeg altså det er underordnet om der er stamtavle eller ej. Det eneste det handler om, når man skal finde en kat, er at finde præcis den, som føles helt rigtig :slight_smile:

[QUOTE=Gucci;903684]Det er der helt sikkert. Vi har bare ikke være enige om en racer, og har derfor valgt ikke at lede specifikt efter dette. Vi er også godt tilfredse med den huskat vi har nu, så derfor har vi startet der. Der er jo så mange internat-katte mm, der netop står og mangler et hjem. Der er selvfølgelig også noget pladder-romantik inde over at man hjælper katten på denne måde, som tiltaler os hehe
Det er ikke spor pladder-romantisk, for det er jo selvklart, at man hjælper en kat. Tanken tiltaler også mig.

Jo men derfor kan jeg vel også lytte til hans ønsker…
(nu bestemmer jeg jo hvad vi skal have til aftensmad… ;))[/QUOTE]
Selvfølgelig skal du også lytte til hans ønsker (og omvendt) - men det gør du vel også af og til, når det drejer sig om aftensmad? :slight_smile:
Det er i hvert ingen skade til at kigge i første omgang. I bør blot være enige!