Ny kat - Føler mig ikke ordentligt forberedt

Aaahh ja…
Så er dagen kommet, hvor jeg får Lion hjem…
Misses og Bøllemis’ kuldbror…

De er 2½ år gamle nu…
Lion har været alenekat siden han rejste herfra 12 uger gammel…

Jeg synes jeg har læst og læst om det at sammenføre voksne katte,
men synes bare stadig ikke at jeg er ordentligt forberedt…

Jeg er så nervøs for hvordan det skal gå…
Om de bare flyver lige i flæsket på hinanden eller hvad der sker…

Hvordan skiller man i øvrigt to katte ad, der ikke kan se forskel på ven og fjende (hvis det skulle gå så galt)??? :uha:

Når han kommer - hvad så?

Stiller jeg ham bare midt på gulvet i sin transportkasse så han og de andre misser kan snuse gennem kassen???

Og hvornår skal lågen så åbnes op?

Andre gode tips? :?

jeg plejer at sætte transportkasse på gulvet, lade dem snuse til hinanden gennem lågen, derefter lukker jeg op for kassen.

Det plejer at gå ganske godt de fleste gange :slight_smile:

Skulle jeg have brug for at skille 2 katte ad, sætter jeg et håndklæde eller lign. i mellem så de ikke kan se den anden.

Har selv lige prøvet at sammenfører 2 katte… Dog en killing og en på 3 år…
Men det jeg gjorde , var da jeg kom hjem, viste jeg min gamle kat kattetransporten da jeg kom ind for døren, og gik så ind i stuen, hvor jeg åbnede med det samme, og så gik killingen ud og snuste næse med min gamle kat… Og lige siden , har jeg slet ikke blandet mig, og selv lade dem finde ud af det… Og det går super godt… Lige i starten hvæste min gamle kat af killingen, men gik over allerede dagen efter… Nu går hun bare sin vej, hvis killingen kommer for tæt på…

[QUOTE=Bt86;637451]Har selv lige prøvet at sammenfører 2 katte… Dog en killing og en på 3 år…
Men det jeg gjorde , var da jeg kom hjem, viste jeg min gamle kat kattetransporten da jeg kom ind for døren, og gik så ind i stuen, hvor jeg åbnede med det samme, og så gik killingen ud og snuste næse med min gamle kat… Og lige siden , har jeg slet ikke blandet mig, og selv lade dem finde ud af det… Og det går super godt… Lige i starten hvæste min gamle kat af killingen, men gik over allerede dagen efter… Nu går hun bare sin vej, hvis killingen kommer for tæt på…[/QUOTE]

Jeg har gjort som du gør to gange med voksne katte uden problemer :slight_smile:

Tak for jeres svar…

Jeg har jo selv prøvet at føre killinger ind i flokken et par gange, og det er gået mere eller mindre gnidningsfrit…
Dog vil Misse (husets ÜBER dronning) gerne uddele lussinger når hun går forbi dem, eller de går forbi hende…

Og det er dér jeg er lidt nervøs, for tænk nu hvis Lion slår igen - så har vi balladen :S

Han er trods alt vant til at være herre i eget hus, og har ikke haft en skrap søster til at fortælle ham hvad han må og ikke må :tihi:
Mine 2 andre hankatte har jo bare indfundet sig, de har intet at skulle have sagt, hverken når der er killinger eller andet…
De finder sig bare i det…

Dog aner jeg ikke hvordan de vil reagere på en fremmed voksen kat :?

[QUOTE=Lotte F;637461][…] for tænk nu hvis Lion slår igen - så har vi balladen :S
Han er trods alt vant til at være herre i eget hus, og har ikke haft en skrap søster til at fortælle ham hvad han må og ikke må […][/QUOTE]

Han vil vide, han er på udebane og indrette sig derefter.
Hvis der kommer problemer med hierarkiet i flokken, bliver det først, når han er faldet til.

Men det går nok alt sammen - det plejer det. Held og lykke med dem. :slight_smile:

Puha!!!
Ikke mere action i dag tak :yikes:

Da Lion blev lukket ud af sin kasse gik der ikke engang et SPLITSEKUND, så var Misse i hælene på ham…
Kattene hylede og skreg! Aldrig i mit liv har jeg set noget så vildt!
Der fløj totter ud til alle sider!!!
Op over tv, reoler, skabe, borde og til sidst i vindueskarmen, hvor jeg fik kastet et håndklæde i hovedet på Misse, der BARE VAR GAL!!! :besvimer:
Fik hende smidt ud på badeværelset, hvor hun kunne køle lidt af…
Lion krøb i “sikkerhed” oven på sit kradsetræ, som han havde fået med, hvorfra han lå og hvæste og brummede af de andre, der bare luskede rundt med store haler og ikke anede hvad der overhovedet foregik, fordi det hele gik så stærkt…

Jeg fik gennet Lion ind i soveværelset og lukket døren i…
Her får han lov at gå en uges tid og falde til, inden jeg gør noget som helst andet… :uha:

Skulle så have de andre ud i stuen, Misse var kølet ned og ven nem nok at få ind i transportkassen, Bøllemis lå bare under sengen og rystede, han var også nem nok at fange…
Men Gizmo… OH MY GOD! Han plejer at være den roligste, mest godmodie kælemis… Han fløj lige i armen på mig, da jeg ville ae ham…
Heldigvis kun med klør, ingen bid…
Nå men fik ham i en kasse også og så fik jeg dem alle ind i stuen…
Der er efterhånden faldet ro på…

Men sikke da en omgang!
Min puls er helt oppe at ringe! :yikes:

Åh nej dog :frowning:

Håber det bliver bedre ved næste forsøg…

Så vidt jeg husker at have læst så er der den seneste tid sket en del på “kattefronten” hjemme hos dig - måske der bare hænger en “stresset-katte-luft” i rummene…

[QUOTE=Lotte F;637691]Puha!!!
Ikke mere action i dag tak :yikes:

Da Lion blev lukket ud af sin kasse gik der ikke engang et SPLITSEKUND, så var Misse i hælene på ham…
Kattene hylede og skreg! Aldrig i mit liv har jeg set noget så vildt!
Der fløj totter ud til alle sider!!!
Op over tv, reoler, skabe, borde og til sidst i vindueskarmen, hvor jeg fik kastet et håndklæde i hovedet på Misse, der BARE VAR GAL!!! :besvimer:
Fik hende smidt ud på badeværelset, hvor hun kunne køle lidt af…
Lion krøb i “sikkerhed” oven på sit kradsetræ, som han havde fået med, hvorfra han lå og hvæste og brummede af de andre, der bare luskede rundt med store haler og ikke anede hvad der overhovedet foregik, fordi det hele gik så stærkt…

Jeg fik gennet Lion ind i soveværelset og lukket døren i…
Her får han lov at gå en uges tid og falde til, inden jeg gør noget som helst andet… :uha:

Skulle så have de andre ud i stuen, Misse var kølet ned og ven nem nok at få ind i transportkassen, Bøllemis lå bare under sengen og rystede, han var også nem nok at fange…
Men Gizmo… OH MY GOD! Han plejer at være den roligste, mest godmodie kælemis… Han fløj lige i armen på mig, da jeg ville ae ham…
Heldigvis kun med klør, ingen bid…
Nå men fik ham i en kasse også og så fik jeg dem alle ind i stuen…
Der er efterhånden faldet ro på…

Men sikke da en omgang!
Min puls er helt oppe at ringe! :yikes:[/QUOTE]

Blæv da. Det lyder deprimerende meget som herhjemme, når nogen af de andre ser Delle… Det er ved at være der hvor jeg overvejer om vi alligevel skal takke nej til hende… men hun er så dejlig og ELSKER mennesker (og hende og Ozzy har det ok sammen) men… Basil er STADIG i flæsket på hende så snart han ser hende og her de sidste to dage er Phumba osse begyndt…

Delle har heldigvis et par steder hvor Basil ikke kan komme op (men Ozzy… han kan… han efterligner hende i et og alt, det er tydeligt at Delle er hans store idol L) og hvor hun kan være i fred.Men det er jo ikke meningen at hun skal sidde oppe på et skab hele tiden…

Jeg håber du har mere held med det. Måske lade døren stå på klem så de kan se og snuse til hinanden men ikke komme op og slås?

Jamen jeg tror også det er der den er gal…
De sidste 4 mdr. har der faktisk været en del stress på…

Men jeg har lovet tidl. ejer at give det nogle mdr. og ser jeg ingen fremgang, skal jeg søge efter et andet hjem til ham…

[QUOTE=TrekkieGrrrl;638878]Blæv da. Det lyder deprimerende meget som herhjemme, når nogen af de andre ser Delle… Det er ved at være der hvor jeg overvejer om vi alligevel skal takke nej til hende… men hun er så dejlig og ELSKER mennesker (og hende og Ozzy har det ok sammen) men… Basil er STADIG i flæsket på hende så snart han ser hende og her de sidste to dage er Phumba osse begyndt…

Delle har heldigvis et par steder hvor Basil ikke kan komme op (men Ozzy… han kan… han efterligner hende i et og alt, det er tydeligt at Delle er hans store idol L) og hvor hun kan være i fred.Men det er jo ikke meningen at hun skal sidde oppe på et skab hele tiden…

Jeg håber du har mere held med det. Måske lade døren stå på klem så de kan se og snuse til hinanden men ikke komme op og slås?[/QUOTE]

Havde også forestillet mig noget lignende!

Jeg syntes du skal prøve at købe en feromon-spreder, der hedder Feliway. Det er det kattene selv udskiller nåt de gnider sig op ad ting, en posetiv, antistress duft.
De fås både som små spray og som sådan en til stikkontakten. Det virket her dan min 7 år gamle hunkat som fik stress af for meget tumult.
Så kan du lade den nye kats tæpper komme ind hos dine gamle katte, så de kender duften. og måske præsenter dem en af gangen. Så den nye ikke føler sig i undertal.
Når du så stille prøver igen, kan du ha ynglings gufferne klar og belønne go opførelse. Så er stemningen nok ikke så høj, og de kan få en bedre start.
Syndt det gik helt op i pels, krydser fingre for næste forsøg.

Ja, lad døre stå på klem, så de ikke kan puffe den op. Eller sådan en babylåge eller noget…

Har tænkt lidt i stil med en haspe øverst oppe, så de ikke selv kan åbne den…

Nogle katte er bare ikke gearet til at der kommer voksne katte i huset. Jeg kunne ikke selv drømme om at indføre voksne katte hos mig selv, dertil er mine katte for dominerende, så det vil kræve længere tid.

Skulle jeg endelig gøre det, ville den nye voksne få et værelse, hvor den kunne falde til. Herefter ville der blive opsat netdør, hvor de kunne se hinanden - og først når de i længere tid ikke reagerede på hinanden, ville jeg vove en direkte sammenføring.

[QUOTE=Vivi_Fletcher;639338]Nogle katte er bare ikke gearet til at der kommer voksne katte i huset. Jeg kunne ikke selv drømme om at indføre voksne katte hos mig selv, dertil er mine katte for dominerende, så det vil kræve længere tid.

Skulle jeg endelig gøre det, ville den nye voksne få et værelse, hvor den kunne falde til. Herefter ville der blive opsat netdør, hvor de kunne se hinanden - og først når de i længere tid ikke reagerede på hinanden, ville jeg vove en direkte sammenføring.[/QUOTE]

Sådan vil jeg også MEGET gerne gøre det…
Men den der net-dør er ikke nem at overtale manden til at lave!

Jeg kender osse mine tøzer godt nok til, at jeg end ikke vil overveje at sætte en voksen ind i flokken - Jeg har et par gamle dominante kastrater, som slet slet ikke vil synes om ideen. Og hvis der er noget jeg ikke gider så er det ufred og stress i flokken.

Engang imellem - faktisk med jævne mellemrum har Aldi net til vinduer og døre på tilbud, nettet sidder på alurammer, og er lige til at sætte op, og koster ikke meget. Prøv evt. at høre dine nærmeste Aldi butikker om de har noget stående på lageret.

[QUOTE=Lotte F;639348]Sådan vil jeg også MEGET gerne gøre det…
Men den der net-dør er ikke nem at overtale manden til at lave![/QUOTE]

Så lav den selv :slight_smile:

Ahh den var go’ :lol:

Jeg er slet ikke handy nok til sådan noget…

Eller jo, jeg kunne sikkert nok, men så brokker han sig sikkert over udgifterne til at lave den :thumbdown: