Ny race?

Jeg har været hos en “iværksætter” i dag - I kan lige se artiklen her. Hun møder en del kritik, men hun mener ikke, at hun selv kan stå for etableringen af en helt ny race, men at andre mere kompetente folk måske ville overveje…

Jeg har som udgangspunkt ingen holdning som journalist og helt ærlig - jeg ved ikke nok om avl til helt at have en holdning til emnet - men det har nogle af jer måske?

En ting er sikker: Killingen var SØD!
Der er fotos af Hvalpi på www.viborg-folkeblad.dk i morgen


Her bor mis med de blå øjne

Sussi Nielsen drømmer om at skabe en helt ny katterace.
Af Helle Lenschow
[email protected]

Sjørring: Som barn læste Sussi Nielsen bogen Mis med de blå øjne. Fascinationen for katte med blå øjne var skabt, og hun vidste, at hun en dag ville eje en siameser.

I huset på Hobro Landevej bor der lige nu syv katte - tre med gule øjne, fire med blå og to af dem med stumphaler. De sidste to er mor og datter og har brune aftegn som siamesere.
Killingen, som er knap 9 uger, hedder Hvalpi, og hun er noget ganske særligt.

»Moren Bettenus er der siameser og Manx kat i. Genet for haleløshed og stumphale kommer fra Manxkatten. Far Chic er en gammeldags siameser avlet på katte importeret fra Tyskland. Mig bekendt findes der ikke andre haleløse katte med siameseraftegn i verden end Hvalpi og Bettenus,« siger Sussi Nielsen.

Parringen var nøje planlagt, opdrætteren af Chic ved besked, og Sussi har sat sig grundig ind i, hvad haleløsheden kunne give af ulemper.
»Hvis du parrer to katte uden haler, kan det give killingerne problemer. Det er derfor et meget bevidst valg, at Chic har hale. Desuden er Bettenus blevet tjekket på kryds og tværs hos dyrlæger, før hun blev parret,« siger Sussi Nielsen.

Drømmer om en race
Ganske som de godkendte haleløse og stumphalede racer Manx og Japanese Bobtail har Bettenus og Hvalpi ingen gener på grund af deres små stumphaler.

»Deres evne til at balancere, springe, jage og kommunikere med andre katte er præcis som katte med haler,« siger Sussi Nielsen.

Hun drømmer om at etablere en helt ny katterace. Haleløse eller stumphalede katte med siamesermaske. Navnet kunne være Dansk Bobtail eller Colorpoint Manx.

»Jeg mener, at jeg sidder med en særlig genetisk mulighed her. Det kræver enorm stor arbejde og indsigt at etablere en race, men ingen har sagt, at det er mig, der skal gøre det. Hvis en med lyst og forstand på avlsarbejde købte Hvalpi, så kunne der arbejdes med nogle parringer. Kun ved at prøve seriøst kan vi se, om det er ren utopi eller ej,« siger Sussi Nielsen.

Alt starter et sted
Drømmen møder kritik. Især etablerede opdrættere af andre racer kan ikke lide tanken.
»Når man ser på alle de katteracer der er, så er kun en håndfuld opstået naturligt. Resten er avlet frem, fordi en kattenørd som jeg fik en idé,« siger Sussi Nielsen.

Hvalpi bliver steriliseret og solgt som almindelig blandingskat, hvis ingen interesserede og seriøse opdrættere melder sig. Sussi vil ikke risikere, at forkerte folk får fingre i den specielle kat.
Sussi Nielsen ved, at det vil kræve mange generationers parringer mellem katte ud i fremtiden at forsøge at etablere en ny race. Og der er ingen garanti for at det lykkes i sidste ende.
Alligevel holder Sussi Nielsen fast i sin drøm.

På gulvet spurter Hvalpi efter en tøjmus. Hun ligner en hver anden killing, der leger, men bag på mangler halen.
Måske har verden virkelig aldrig før set en killing som Hvalpi.


MVH Helle

Manx er godkendt i TICA og Fifé som masket :wink:

Tja … som udgangspunkt er jeg meget imod, at man avler videre på defekte katte. Og for mig er haleløshed en stor defekt.

Også mig bekendt Ann:-)

Vivi: Hvorfor? En stor defekt?

MVH

Jeg skal indrømme, at genetik ikke er mit hovedfelt :smiley:
Men jeg ved, at hvis man parrer to haleløse manx, er der en utrolig stor risko for at få killinger, der er så defekte, at de bliver aflivet ved fødslen.

Jeg fatter simpelthen ikke, hvorfor man ønsker at fremelske sådan en defekt? Hvorfor avle på katte uden hale? Tror katten ville vælge at have halen, hvis den kunne.

Undskyld alle sammen - jeg forbereder mig lige på at blive hadet af masserne -surrender

Altså hvad er defekt? Jeg synes det er en holdningssag/smagssag.

Jeg synes alt hvad der kan give katten problemer er defekt. Det vil sige fladsnuderne som persere og exotic og de hårløse som Spynx og de haleløse.

Jeg er meget meget ked af det, og jeg træder sikkert forfærdeligt mange over tæerne og det er jeg oprigtigt ked af - men jeg mener altså at hvis katten skal have medicin eller opereres eller er hæmmet af sin fysik på nogen måde at det er dårlige gener eller den er defekt (sæt selv lignende tillægsord på).

Løbende øjne, vejrtrækningsproblemer, arvelige sygdomme, nødvendighed af solcreme/tøj mangelfuld balance osv. Nej…jeg kan sgu ikke lide det. Der er i mine øjne noget galt med de katte. Jeg synes personligt det er forkert at avle på dem.

Hvorfor avle på besværede eller syge dyr? Det er jo kun for vores egen fornøjelse. Jeg synes det er en syg verden hvor vi er ligeglade med dyrets velfærd og vi gør det fordi det passer os.

jeg så et program i fjernsynet med dyr der havde været under kniven af forskellige årsager. Kosmetiske årsager osv. Der var en hund. Det var en speciel mastiff af en art og jeg kan selvfølgelig ikke huske hvad det er for en art. Men den havde meget hængende hud i ansigtet og rynker i hovedet. Dens øjelåg var foldet indad grundet de fremavlede folder. Det gjorde at dens øjenvipper havde gnedet imod dens hornhinde så at hunden nu var blind. Hvis det ikke er sygt så ved jeg ikke hvad…

undskyld nu kører jeg vidst lidt ud på et sidespor…tilbage til emnet…

Defekter der forringer livskvaliteten skal man ikke avle. Et af halens formål er at styre for katten når den springer. Der er en forbindelse mellem ryg og hale knogler - alene det burde gøre man holdt sig fra at eksperimentere.

Har til hudløshed hørt visen: normal fremkommet defekt - defekter bliver aldrig normale i min ordbog

Jeg mener at Manx er en naturlig race, ret mig hvis jeg tager fejl.
Så avl på Manx er okay hvis det er en naturlig race.

[quote=Lis Dahlstrøm;123212]Defekter der forringer livskvaliteten skal man ikke avle. Et af halens formål er at styre for katten når den springer. Der er en forbindelse mellem ryg og hale knogler - alene det burde gøre man holdt sig fra at eksperimentere.

Har til hudløshed hørt visen: normal fremkommet defekt - defekter bliver aldrig normale i min ordbog[/quote]

Enig Lis, husk lige at halen er en forlængelse af rygraden, og der kan sagtens være en grim sammenhæng mellem fejl i rygraden og manglende eller deform hale ( i hvert fald tæt ved haleroden)

Og nej, haleknæk yderst på halen er ikke at sammenligne.

KH
Linda

Nu ved jeg overhovedet ikke noget om alt det der, men jeg ved hvad jeg kan se med mine egne øjne og jeg har mødt både Hvalpi og den søde mor. Ingen af de to katte er på nogen måde generet af ikke at have lange haler. De har en lille stuphale, som bliver til en sød lille støvekost når de bliver forskrækkede eller sure.

Missemor havde ikke på noget tidspunkt besvær med at holde ballancen og den bette futtede glad rundt og lavede alle de killingeunoder, som de laver i den alder.

Så måske man lige skulle møde dem og ved selvsyn se inden man begynder at gisne for meget om det ene og det andet.
Sussi siger jo også det er ikke noget hun bare lige har gjort, så for mig er det helt ok hun gerne vil prøve med en ny art.
Hvis der ville være så mange problemer som beskrevet, hvordan blev perserkatten til med den flade snude og løbeøjne, var der ingen start problemer og er der ingen problemer idag? For mig at se er der ihvertfald stadig løbeøjne, men derfor synes jeg da at perseren er en supersød lille pelsbold.

Knus Elin

Manx-katte har ofte en special hoppende gang med bagbenene, da genet for haleløshed ikke alene berører halen, men også rygraden. I øvrigt mener jeg, at genet også er letalt, hvorfor man ikke parrer to haleløse indbyrdes, men vælger en “rumpy” eller “stumpy”.
Manx-kuld består som regel kun af få killinger, da nogle dør i fosterstadiet.

Under alle omstændigheder er jeg mod avl på defekter og især dem, der nedsætter kattens livskvalitet og nogle gange nærmest invaliderer dem.

[QUOTE=PiaH;123265]Jeg mener at Manx er en naturlig race, ret mig hvis jeg tager fejl.
Så avl på Manx er okay hvis det er en naturlig race.[/QUOTE]

Ja, det er en helt naturlig opstået defekt - men er samtlige defekter ikke det? Mig bekendt er vi ikke begyndt på genmanipulation hos katte :wink:

[QUOTE=Leopolds mor;123272]Nu ved jeg overhovedet ikke noget om alt det der, men jeg ved hvad jeg kan se med mine egne øjne og jeg har mødt både Hvalpi og den søde mor. Ingen af de to katte er på nogen måde generet af ikke at have lange haler. De har en lille stuphale, som bliver til en sød lille støvekost når de bliver forskrækkede eller sure.

Missemor havde ikke på noget tidspunkt besvær med at holde ballancen og den bette futtede glad rundt og lavede alle de killingeunoder, som de laver i den alder.

Så måske man lige skulle møde dem og ved selvsyn se inden man begynder at gisne for meget om det ene og det andet.
[/QUOTE]

Jeg tvivler ikke på, at de omtalte katte er “sunde og raske” i denne generation! Men jeg føler mig egentlig også helt overbevist om, at hvis man begynder ligefrem at fremelske denne hale, kan de få samme konsekvenser som det har fået hos mange manxkatte, hvor de netop er plaget af deres defekt.

Ja jeg ved snart ikek - på mig så kattene nu ganske fine ud. Det samme gør kattene på Reersø.

Disse to misser her er ikke haleløse - de har en stump ala Japanese Bobtail og de kommunikere med den. det så jeg selv - jeg var der to timer, så sjove var de at se:-)

Det er første gang jeg får lov at se stumphaler “snakke” og de var lette at læse.
Også for de øvrige katte.

Jamen farmis har hale af samme grund… Hun ved disse ting.

jeg må indrømme, at jeg personlig kunne pege på værre mutationer - som dette er - end dette halestumpgen. Gener muterer hele tiden i naturen - de bedst egnede overlever. Manx katte og Reersø kattene kunne aldrig have overlevet hvis ikke mutationen var brugbar og derfor mener jeg ikke, at der er tale om en defekt.

En defekt er for mig en mutation, der ikke virker dvs medlemmer af en art med disse former for mutation uddør. Det er - hov er det ikke i dag det er gode Darwins fødselsdag? :slight_smile: - ganske almindelig naturlig selektion som har skabt stumphalerne.

Når mennesker går ind og selektere, så sker der meget værre ting end når naturen gør. Mennesker kan nemlig både hjælpe med pels og med at føde egne unger via kejsersnit.
Det kan naturen ikke. I naturen overlever og formere kun de til en hver tid bedst egnede sig.

MVH Helle - darwinist:-)

“Det kan naturen ikke. I naturen overlever og formere kun de til en hver tid bedst egnede sig.”

Ja, og så vidt jeg husker, var det også årsag til, at Reersø-kattene var ved at uddø, og man derfor måtte importere nye haleløse katte til området.

Jeg har først kigget Reersø katte i dag - så det aner jeg intet om. Jeg finder bestanden interessant.

På Isles of Man er der mig bekendt ikke importeret nye til populationen. Iflg bøger og nettet har bestanden levet og overlevet der i “århundreder” - hvad det så end betyder.

Hvorfor de ikke kan på Reersø kan jeg derfor ikke umiddelbart se - slet ikke uden at besøge øen.
MVH

PS mig bekendt har naturen indrettet Manx så smart, at der også er individer med haler og stumphaler, som derfor IKKE får defekte mutationer på deres afkom…

Fra en side (Google) om Reersø-kattene:

“Når haleløse katte parrer sig, er afkommet skrøbeligt, og killingerne er ofte dødfødte. Parring med en longy (almindelig langhalet) kan iblandt afføde sunde haleløse killinger.”

http://home2.inet.tele.dk/denmart/e_haleloskat.html

Enig.

Jeg kender ikke meget til dem.
Her står, at de har overlevet på øen i 200 år… det er ikke lang tid rent darwinistisk set!

Så ved jeg ikke om den er holdbar. Tjekker lige Manx…

Gode jægere… Manx cat - Wikipedia

Opstod før 1700-tallet - i mine øjne ikke en evolutionær blindgyde…

MVH

Genet er udbredt pga deres isolation på en ø - ganske som finkerne på Gallapagos, hvis nogle kender Darwins bog Origin of Species?

Det betyder, at alle individer, hvis halegenet var en “defekt” ville være uddøde. Da det ikke er sket er en logisk følgeslutning, at halegenet ikke kan betegnes - set ud fra et etologisk darwinistisk synspunkt - som en defekt i den forstand, at dyr med dette gen ikke er blandt de bedst egnede.

På Isles of Man er mange katte uden tvivl døde - men de der ikke er er blandt de bedst egnede og derfor med stor sandsynlighed stærke dyr.

Dette er dog ikke ensbetydende med at de manx katte der avles med af mennesker er lige så stærke. Tvært imod. Erfaringer viser, at mennesket elsker at pille ved de bedst egnede og parre de måske egnede.

Desuden tyder noget på, at kattene på Isles of man nu er ved at uddø. Dette skyldes sandsynligvis miljøændringer, som sker hurtigere end evolution - og det vil altså igen sige - mennesker.

Alt dette får mig til at mene, at genet i sig selv ikke er Manxkattens fjende - det er miljøet der er det eller nærmere bestemt mennesket.

Det samme gælder en masse andre kattedyr som alle i generationer har levet og lever FINT uden hale - los fx. Bobcat osv.
Deres største fjende er ikke halegenet men mennesker dvs miljø.

MVH