Ny test af kattefoder og grus

Forbrugerbladet " Tænk " http://www.taenk.dk/ har for nylig foretaget en undersøgelse af foder til katte, billige og dyre mærker, våd- og tørfoder, samt også testet flere mærker bakkestrøelse.

Men for at se resultaterne, skal man enten købe adgang for et år (kr. 320 kr.) eller betale fra 30-70 kr. for at se et enkelt testresultat.

Så hvis nogle af jer i forvejen har betalt abonnement, kan I så ikke være søde at lægge resultaterne ind her? Det kan nemlig være ret interessant at se, synes jeg.

Vådt eller tørt, dyrt eller billigt. Kattemad fås i alle afskygninger og prislag. Spørgsmålet er, om kroner og kvalitet følges ad.

Aldi og Lidl – suveræne alternativer

Tænk har testet syv slags tørfoder og ni slags vådfoder. Og den store vinder i tørfoder-testen er det dyre foder fra Hill’s, kaldet Science Plan. Dette foder får 87 procent i den samlede bedømmelse. Foderet har det helt rigtige indhold af næringsstoffer, og deklarationen på bagsiden er korrekt. Desværre ligger dette tørfoder også i den dyre ende.

Lige i hælene på den dyre vinder ligger to billigere alternativer, der begge får lige så gode karakterer i den samlede bedømmelse. Både Schnucki fra Aldi og Coshida fra Lidl ligger i top, når det gælder næringsindhold og deklaration. Begge produkter koster en syvendedel af Hill’s Science Plan for en dags ration og er helt på højde med luksusfoderet fra Hill’s.

Tør taber vinder i vådfoder
Sidstepladsen går til tørfoderet fra IAMS, som er blandt de dyreste og kun klarer sig halvt så godt som vinderen. Men hvad IAMS mangler på tørfoderet, vinder mærket til gengæld inden for vådfoder. IAMS Adult 1 + rich in chicken opnår hele 91 procent i den samlede bedømmelse, og det er mere end noget andet fodermærke i det samlede felt.

Vådefoderet fra IAMS scorer topkarakterer i samtlige kategorier. Desværre er det også det absolut dyreste produkt i denne test.

I bunden af testen af vådfoder ligger Dyrlægens Fuldfoder, som sælges af Føtex og Bilka. Det eneste, dette foderprodukt klarer sig godt i, er korrekt deklaration på bagsiden. Desuden er foderet forholdsvis dyrt.

står der ikke noget om RC?

Hills ligger øverst og er på 87%
RC ligger nr 5 med 85% (RC ligger efter supermarkedsprodukterne fra aldi og lidl)

Natscha - Tak. -thumbs
Kan du evt. lægge hvilke karakterer produkterne har fået i hvad herind?
Måske også hvis der står hvordan de tester det? :slight_smile:

Er det ikke muligt at kopiere hele test-skemaet og lægge det ind?

Jo RC får topkarakterer på områderne:

  • næringsindhold
  • mikrobiologisk kvalitet
  • deklaration
  • fodringsanbefalinger

For skadelige stoffer får RC “kun” karakteren god

Men prisen er selvfølgelig en væsentlig forskel [smilie=hate-tunz.gif]

Også spændt på testen af kattegrus. Der står på siden:

Tænks test af 11 forskellige kattegrus viser, at der er stor forskel på sugeevnen – og prisen.
Et enkelt mærke skiller sig ud som både bedste køb og vinder af testen.

Jo RC får topkarakterer på områderne:

  • næringsindhold
  • mikrobiologisk kvalitet
  • deklaration
  • fodringsanbefalinger

For skadelige stoffer får RC “kun” karakteren god

Men prisen er selvfølgelig en væsentlig forskel [smilie=hate-tunz.gif][/quote]

Okay tak :slight_smile: Hrmmmmmmmmmmm har altid fodret med Hills men er begyndt på RC efter jeg blev reg opdrætter. det kan jeg da godt fortryde nu :?

I testen af katte grus blev følgende 1-3

1 Premier exellent 64p sugeevne: god. lugtbinding: god. Fjernelse af ekskrementer: god.

2 Cat’s best öko plus 63p sugeevne: Meget god. lugtbinding: god. Fjernelse af ekskrementer: Middel

3 Extreme classic 60p sugeevne: god. lugtbinding: meget god. Fjernelse af ekskrementer: Middel

Tak for info -thumbs
Og skønt mit foretrukne mærke Hills scorer godt, og også vores IAMS vådmad.
Men vi bruger også RC Hair & Skin og RC Sensitive og det er vel også ok nok.

Vi er for nylig gået over til Hill’s tørfoder - så det var da dejligt at det så også er bedre :slight_smile:

men er der nogen der evt kan give et link til det kattegrus som er vuderet som det bedste… er nemlig ikke særlig tilfreds med det vi bruger nu…

vil da lige høre om i ved om Ever clean var med i den test…

Jeg kender ikke nogle link til Premier exellent, men jeg mener det er Maxizoo’s eget mærke.

Ever clean var ikke med i testen men det var

  1. Catsan
  2. Dyrlægens
  3. Super carino
  4. Biocats classic
  5. Coshida

Og af ikke klumpende

  1. Best freind - fresh and easy
  2. Best friend - catclean white
  3. X-tra kattegrus

Jamen, Catsan er IKKE klumpende … det brugte jeg til de små, indtil jeg var sikker på at de var holdt op med at spise kattegruset.

Jeg er gået over til Cat’s Øko Best (Nr. 2 i testen) … jeg synes det er genialt produkt og det hjalp meget på lugten i huset -thumbs

Spændende test, den kunne jeg godt tænke mig at se i den fulde længde :slight_smile:

Jeg blev godt nok overrasket over, at de to supermarked mærker, når op på siden, af de anerkendte og dyre mærker …For jeg tilstår, at jeg er en af dem, som ALTID siger, at man skal undgå at fodre med det billige supermarkeds bras ??

Det kan jo tyde på, at tysk bras ikke er så dårligt endda :smiley:

Jeg serverer gerne Lux vådfoder fra Aldi, som i en periode har været det eneste saliggørende for Guinness og Sander spiser det på lige fod med så meget andet. Og så køber jeg tyggestænger i Lidl og Aldi - 10 stk for en tier er noget billigere end Vitakraft-stænger og sandsynligvis ikke dårligere :smiley:

Det kan jo tyde på, at tysk bras ikke er så dårligt endda :smiley:

Jeg serverer gerne Lux vådfoder fra Aldi, som i en periode har været det eneste saliggørende for Guinness og Sander spiser det på lige fod med så meget andet. Og så køber jeg tyggestænger i Lidl og Aldi - 10 stk for en tier er noget billigere end Vitakraft-stænger og sandsynligvis ikke dårligere :D[/quote]

Jeg kan sandelig klar over, at jeg må revidere mine påstande :). Jeg har endda både en Aldi og en Lidl lige rundt om hjørnet …Jeg har nu altid taget det let, når jeg fodrer med vådt, da jeg ved at mine tøzer til fulde er dækket ind med de andre foderemner de hver dag får …Men der må være STORE gevinster at hente hvad angår det økonomiske - Nu vil jeg prøve at hente en lille pose foder i Aldi, og se hvordan det bliver modtaget :slight_smile:

Guud, jeg er forbavset over at R/C ligger på en 5 plads og efter Aldi. Her går jeg og betaler det i dyre domme.

Guud, jeg er forbavset over at R/C ligger på en 5 plads og efter Aldi. Her går jeg og betaler det i dyre domme.[/quote]

Jeg har osse altid sværget til RC :slight_smile:
Men netop hjemkommet fra Aldi med 1 kg. Schnucki med and og kylling med hairball control, og 1 kg. med oksekød med tandpleje …2 kg for 24 kroner ialt :-). Og mine tøzer kastede sig over det med velbehag …Måske med nyhedes interesse, nu får vi se ?

Jeg har lige købt adgang til undersøgelsen, og ifølge deres test, så er der godt nok MANGE penge at spare.

Der er en lille bitte forskel på omkring 8 gram i anbefalet fodring pr. døgn, men prisforskellen er himmelhøj.

Anbefalet dagsration i Hill’s Science Plan, koster 5.04 - kr
Anbefalet dagsration i Schnucki ( Aldi ) koster 0,72 - kr.