Ny test af kattefoder og grus

Heh, jeg tror også liiige jeg skal i Aldi
Har de noget killingefoder, hvis du så det Alice?
Det mangler jeg nemlig snart…

jer som har købt det fra Aldi, er i ikek søde at fortælle mig om procentdelen af kød indholdet og om det er kød eller kødmel

Jeg ved sandelig ikke om jeg får ørene i maskinen, ved at sidde og copy/paste fra deres sider - Det eneste der står, er at jeg ikke må dele mine logon - Så håber ikke jeg gør noget ‘ulovligt’

der står :

Næringsindhold:
Indholdet af næringsstoffer (protein, aminosyrer, calcium, fosfor, magnesium, natrium, kalium, sporstoffer, vitaminer og umættede fedtsyrer) blev målt og vurderet i forhold til de normer, der angives af det amerikanske National Research Council (NRC 2006).
Den optimale fodermængde blev bestemt for en let overvægtig kat på fire kilo. Kattens energibehov blev sat til 950 kJ omsættelig energi. Desuden har vi vurderet, hvor let foderet fordøjes.

Skadelige stoffer:
Vi har målt indholdet af bly, cadmium, arsen og kviksølv samt giftstoffet aflatoxin.

Mikrobiologisk kvalitet:
Er bedømt som det samlede kimtal samt indholdet af salmonella og E-coli bakterier. Alle prøverne var i orden og vægtes derfor ikke i det samlede resultat.

Deklaration:
Deklarationerne blev bedømt i forhold til gældende retningslinier for mærkning af foder. Desuden blev reklamepåstande og fodringsanbefalinger bedømt.

Resultaterne vægtes således:
Næringsinhold 60%
Skadelige stoffer 20%
Deklaration 20%

Hvis næringsindholdet får lavere end karakteren 4, kan det samlede resultat ikke blive bedre end denne karakter, da næringsindholdet er alfa omega ved kattemad.

Testen er udført i samarbejde med andre forbrugerblade i International Consumers Research and Testing, ICRT.

Og når jeg kikker på indhold på mine pakker står der følgende :
Råprotein …30%
Råfedt …9,5 %
Råfibre…3,5 %
Råaske…7,5 %
Calcium …1,1 %
Fosfor …0,9 %
Taurin …1.000 mg

Tilsætningsstoffer :
Vitamin A …15.000 IE
Vitamin D3 …1.500 IE
Vitamin E …150 mg.

Det er så hvad der står på oksekød/Vildt / Lam og grønsager samt tandpleje plus - Det er lidt anderledes på varianten med Kylling / And

Det så jeg godt nok ikke Eva …Men kikker lige efter det næste gang jeg kommer i Aldi :slight_smile:

Jeg tror godt vi kan slå fast at det er kød, og ikke kødmel …Desuden står der anført at det er uden konserveringsstoffer og sukker

Jeg tror godt vi kan slå fast at det er kød, og ikke kødmel …Desuden står der anført at det er uden konserveringsstoffer og sukker[/quote]

Ok Hills bruger kødmel -thumbs

Alice - Tak, ellers render jeg bare selv i Aldi og kigger en af dagene. Vil jo være fint at supplere op med det.
Dog er to af mine jo på slankefoder pt, hmm… Hehe

Schnucki fra Aldi. Tak for tip. -thumbs

Var Sanabelle (Sensitive) med i testen?

Nej ! …
Følgende mærker var med i undersøgelsen : Tallet i parentes er den samlede bedømmelse af tørfoderet

Hill’s Science Plan ( 87 )
Schnucki ( 87 )
Coshida ( 87 )
Pussi ( 85 )
Royal Canin ( 85 )
Coop Catz ( 79 )
Topsy ( 64 )
IAMS Adult ( 52 )

Nej ! …
Følgende mærker var med i undersøgelsen : Tallet i parentes er den samlede bedømmelse af tørfoderet

Hill’s Science Plan ( 87 )
Schnucki ( 87 )
Coshida ( 87 )
Pussi ( 85 )
Royal Canin ( 85 )
Coop Catz ( 79 )
Topsy ( 64 )
IAMS Adult ( 52 )[/quote]Tak for det.

Ok, og øv, ville egentlig gerne vide om det foder er ok at fordre med, for mine katte tåler alle det foder rigtig fint. Måske er det fordi det ikke sælges i DK… (?)

Men dejligt at vide det om Hills da også.

Det er da efterhånden en jungle. Sidst var IAMS topskorer tæt fulgt af Whiskas - Aldi lå i bund på grund af der var uoverensstemmelse mellem deklaration og indhold.

Lis jeg har lige på et andet forum fået følgende at vide …Aldi har skiftet producent efter den sidste test.

I denne test her, får de topkarakter for deres deklaration, og testen er dateret til den 26.09.08.

Det var godt nok nogle overraskende resultater, MEN til mine katte, MCO’er, er råfedt-indhold på kun 9,5 % og Taurinindhold på 1.000 mg for lidt.

Med så lavt et fedtindhold kan jeg forudse pels- og hudproblemer (skæl og tør hud og pels), ligesom indholdet af Taurin, som er vigtigt for cellefornyelse, bør være 2500 mg.

I f.eks. Arion (killing, som jeg bruger) er råfedtfedt-procenten 22 og Taurinindholdet 2500 mg. (samme indhold af Taurin i Adult).

Jeg har lige været ude og kikke på pakken med fjerkræ og hairball control, og her er råfedt-indhollet lidt størrer 10,5 % med Taurin er det samme. Jeg er ikke nervøs for taurin indhollet, da jeg fodrer variabelt, og dermed får de osse taurin fra andre fødekilder.

Jeg tror nu bare jeg bliver ved med at fodre med RC og Pro Plan. Pro plan er ikke nævnt i testen vel?

Nej, Pro-plan var ikke med i testen …Mine tøzer var ved at køre træt i RC, så for mig er det en kærkommen lejlighed til at give dem en break med noget andet foder - Og ingen siger vel, at man ikke må skifte tilbage igen.

Men nogen må skumme fløden uhæmmet …En prisforskel fra 5,- kroner til 70 ører om dagen ???

Nej, Pro-plan var ikke med i testen …Mine tøzer var ved at køre træt i RC, så for mig er det en kærkommen lejlighed til at give dem en break med noget andet foder - Og ingen siger vel, at man ikke må skifte tilbage igen.

Men nogen må skumme fløden uhæmmet …En prisforskel fra 5,- kroner til 70 ører om dagen ???[/quote]

Ja det er jo fuldstændig vanvittigt. De store mærker kommer nok til at mærke en nedgang nu

Ja, jeg har da i hvert fald tænkt at supplere med det fra Aldi (har en Aldi i nærheden, og langt til en Lidl), sådan at jeg får endnu et foder at blande i :slight_smile:
Men ja, alt efter hvor mange der læser den test, så skulle man da mene det.
jeg har da i hvert fald tænkt mig at fortælle mig bror det.

Nu har jeg brugt utrolig lang tid på at sammenligne mellem det RC foder jeg har stående, og Aldi produktet, og jeg må altså erkende at det billige foder slår RC - Måske skal jeg lige tilføje, at det er følgende produkter fra RC : Royal Canin Feline Health Nutrition Fit 32 Adult cats, som har været med i testen - Jeg har selv indoor, og oral sensitive stående, og det slår Aldi foder altså osse.

Alice - Jeg har en del forskelligt.
Til Mea er det Hill’s c/d, samt RC’s hair and skin (vundet i fip rafle) og lidt fra RC’s prøveposer vi får på udstillinger indimellem, samt UniQ.
Til Diego og May er det m/d, lidt alm. Hill’s og en smule uniQ.
Jako: UniQ, samt lidt forskellige killingemærker. Jeg har lige været ved at undersøge hvilke han bedst kunne lide, da han ikke er ret interesseret i UniQ. Så vil have noget at blande det med. Indtilvidere er Sanabelle (eller hvordan det nu staves) stor farvorit hos ham.

Men godt at høre at det fra Aldi slår RC, så kan det uden problemer få lov at erstatte det.