Ny test af kattefoder og grus

Umiddelbart synes jeg ikke testen er helt brugbar - først og fremmest fordi de mangler mange andre lødige fodermærker som Sanabelle, Arden Grange, Animonda, Arion, Nutro, Eagle Pack osv osv :slight_smile:

For mig er indholdet af magnesium også rigtig væsentligt - og det ser det ikke ud til der lægges vægt på? Således at kattene ikke får yderligere problemer med struvitsten feks :slight_smile:

Det samme med kunstig konservering og farvestoffer? Til min store glæde kan jeg se at Hills nu anvender naturlig konservering -thumbs Mens RC stadig bruger kunstig konservering -uh

Og anvendes der gensplejsede produkter?

Osv osv…

Tja - kunne være fedt med en test der også tog hensyn til de ting -thumbs

Duuu Hanne… hvor læser jeg mere om hvad mco’eren har brug for??

Der står på pakken at der ingen konserveringsstoffer og sukker er i, jeg mener nu osse at ha’ læst at magnesium er acceptabel …Jeg tjekker op på det, må bare lige håbe at manden min ikke har kylet pakkerne ud. Jeg har nemlig hældt foderet over i en foderspand.

Var lige inde på testsiden og sakser følgende - Hvor magnesium er nævnt

Laboratoriet har testet følgende:

Næringsindhold:
Indholdet af næringsstoffer (protein, aminosyrer, calcium, fosfor, magnesium, natrium, kalium, sporstoffer, vitaminer og umættede fedtsyrer) blev målt og vurderet i forhold til de normer, der angives af det amerikanske National Research Council (NRC 2006).
Den optimale fodermængde blev bestemt for en let overvægtig kat på fire kilo. Kattens energibehov blev sat til 950 kJ omsættelig energi. Desuden har vi vurderet, hvor let foderet fordøjes.

Skadelige stoffer:
Vi har målt indholdet af bly, cadmium, arsen og kviksølv samt giftstoffet aflatoxin.

Duuu Hanne… hvor læser jeg mere om hvad mco’eren har brug for??[/quote]

Jeg kan ikke henvise til hverken testundersøgelser ell. dokumentation.
Mit indlæg er udelukkende på baggrund af egen - og til dels andres - erfaring.

Hmmm jeg er vist lidt konservativ. Jeg skifter i hvertfald ikke foder ud udelukkende efter, hvad en test har vist. Og jeg kan bestemt ikke få mig selv til at gå over at fodre mest med kattefoder fra Aldi. Pt. er der allermest af Sanabelles fodervarianter og 2 forskellige slags Hills i den blanding vores 5 katte får. Vådfoderet består pt. af Animonda, som vi har købt en ret stor portion af.

For mig er det allervigtigste, at jeg kan se, at kattene kan lide maden og at de også trives rigtig godt på det.

Mht. Aldi’s tørfoder så studerede jeg poserne på et tidspunkt. Mener det er en grøn pose, hvor kød står som det første. Det er vist det eneste varehusfoder, jeg har set, hvor det har været tilfældet.

Jeg tror faktisk, at der er noget “religion” i det med foder - og jeg vil mene, at enhver skal have lov til at være “salig i sin tro”.

Nej May-britt det foder fra Aldi som er med i testen, er i en papæske. Og efter sigende så er det en ny producent som er kommet i Aldi’s varegruppe.

Ellers er jeg enig i, at enhver har ret til at være salig i sin tro …Men når der er SÅ stor en prisforskel, så synes jeg nok, at enhver katteejer skal oplyses, og ha’ frihed til at træffe sit valg.

Jeg har nu heller aldrig ladet prisen afgøre hvordan jeg fodrer …Og gør det heller ikke i fremtiden. Men nu har mine katte i længere tid været trætte af RC’s produkter, og det nye foder blev taget godt imod, og når testen samtidig borger for lødighed, så er både jeg og missetøzerne godt tilfreds :slight_smile:

Iøvrigt glæder jeg mig gevaldig til mandag, for så skulle posten gerne komme med masser af vådmad fra Animonda :slight_smile:

Nej May-britt det foder fra Aldi som er med i testen, er i en papæske. Og efter sigende så er det en ny producent som er kommet i Aldi’s varegruppe.

Ellers er jeg enig i, at enhver har ret til at være salig i sin tro …Men når der er SÅ stor en prisforskel, så synes jeg nok, at enhver katteejer skal oplyses, og ha’ frihed til at træffe sit valg.

Jeg har nu heller aldrig ladet prisen afgøre hvordan jeg fodrer …Og gør det heller ikke i fremtiden. Men nu har mine katte i længere tid været trætte af RC’s produkter, og det nye foder blev taget godt imod, og når testen samtidig borger for lødighed, så er både jeg og missetøzerne godt tilfreds :slight_smile:

Iøvrigt glæder jeg mig gevaldig til mandag, for så skulle posten gerne komme med masser af vådmad fra Animonda :-)[/quote]

Jeg vil selvfølgelig se nærmere på foderet, når jeg kommer i Aldi næste gang :slight_smile: Vi er også selv gået fra RC’s produkter. Og det er super, at vi har de forskellige forums til at kunne oplyse hinanden om gode køb -thumbs

Enig -thumbs

Jeg vil også tillade mig at stille mig kritisk over for testen. Fremgår der noget om kvaliteten af de energikilder og stoffer som fodermærkerne indeholder. ´Jeg nok være noget forbeholdende overfor at skifte foder, idet erfaringen har vist mig, at der er visse fodermærker mine katte trives mindre godt på og nogle, som de trives rigtig godt på. Jeg tror på, at der må være et vist pris/kvalitet forhold alligevel.

Mvh
Mariann

Må jeg spørge hvor i køber Animonda foder May-Britt S og Alice? Er der på nettet?

Her er linket :slight_smile:
http://animonda.dk

Lige nu er jeg i fuld gang med at pakke en kæmpe pakke ud, med lækre animonda produkter, som jeg glæder mig vildt til at servere for mine missetøzer :slight_smile:

Her er linket :slight_smile:
http://animonda.dk

Lige nu er jeg i fuld gang med at pakke en kæmpe pakke ud, med lækre animonda produkter, som jeg glæder mig vildt til at servere for mine missetøzer :-)[/quote]

Bringer de ud? Eller skal man afhente det i depoterne ?

Her er linket :slight_smile:
http://animonda.dk

Lige nu er jeg i fuld gang med at pakke en kæmpe pakke ud, med lækre animonda produkter, som jeg glæder mig vildt til at servere for mine missetøzer :-)[/quote]

Bringer de ud? Eller skal man afhente det i depoterne ?[/quote]

Jeg fik mit tilsendt med post danmark …Meeeen det er pebret, der skal jo ikke mange dåser til at veje over 10 kilo, og så er der en porto på 140,- kr. Næste gang, så vil jeg selv hente det, da jeg ikke har så langt.

Med foderet er billig og godt …Lige nu ligger alle mine tøzemisser og slår mave :slight_smile:

Der er iøvrigt opdrætter ordninger hos animonda :slight_smile:

Jeg har købt det gennem www.jungleman.dk som er med i vores studiekreds. Og jeg må sige, at det er det vådfoder, vores katte har været allermest vilde med. Og så kan jeg som menneske godt lide, at jeg f.eks. kan se store fiskestykker i det jeg fodrer med.

Her er linket :slight_smile:
http://animonda.dk

Lige nu er jeg i fuld gang med at pakke en kæmpe pakke ud, med lækre animonda produkter, som jeg glæder mig vildt til at servere for mine missetøzer :-)[/quote]

Bringer de ud? Eller skal man afhente det i depoterne ?[/quote]

Hvis du handler hos zooplus, kan du købe det med der.

Det overrasker ikke mig - tyskerne laver noget af verdens bedste dyrefoder - blandt andet bruger de kød og ikke kødmel osv osv

De er langt fremme sammenlignet med mange andre lande på det område.

Jeg har dog ikke tænkt mig at skifte mti foder ud pga en test. Jeg fodrer også allerede med de tyske produkter i dag som supplement og smagsforandring. Deres grundfoder var i to år specifik, men de to MCOere fedtede til i pelsen og filtrede for mig pga fiskeolien i Specifik. Så nu er jeg på RC fra dyrlægen med dem - og det huer mig ikke, for jeg har aldrig haft tillid til RC. Men pelsen måtte komme først. Jeg går derfor pt i overvejelser om, hvad jeg skal fodre med.

Måske Hills… .-) Og det tyske - som nu.

K

Vi er gået over til Sanabelle efter råd / tilfredshed med produktet fra May-Britt :). Vores er VILDE med det, de har rigtig fin afføring, samt pels. Det er heller ikke specielt dyrt, og der er gode store bidder til de store katte:)

helle - Hvad fodrer du med pt? af tyske mærker mener jeg…

Når jeg læser på en pakke af det berømte Schnucki foder er der to ting der falder mig i øjnene,

  1. at korn står som første ingrediens. Korn som hovedkilde i kattefoder kan i længden føre til stofskifteproblemer. Nummer 2 er at de tilsatte konserveringsmidler og farvestoffer er tilladte efter EU -normen. Sidstenævnte borger ikke ligefrem for seriøsiteten/ sundheden af tilsætningsstoffer.
    Faktisk hele tre ting, for den pakke jeg stod med havde ingen info ang. magnesiumindholdet.
    Jeg må ærligt indrømme at Aldi får lov at beholde sit Schnucki, testresultat og besparelse eller ej. Jeg holder mig helst til foder med kød som hovedbestandel og uden tilsætning af farver og andet sjovt.
    En dyrlægeregning på grund af dårligt foder æder hurtigt den besparelse.

Marina

Hejsa…

Til det som Hanne Skriver ang. hud problemer og skæl i pelsen - kan jeg kun sige - at jeg i samråd med min dyrelæge giver ekstra tilskud af bla. fiskeolie samt råt/kogt fisk/kød- da dyrelægen fortalte at de så flere og flere dyre med hud problemer, da der i mange fodder produkter ikke var den rigtige sammensætning af olier, vitaminer ect.

anna