kemi?
Mener de det? Hvordan kan et produkt være uden kemi? Vi er da fyldt med kemi -høhø
Jeg var selv lige inde og kikke, og har hentet deres info om foderet ned - Så må jeg nærlæse det senere …Og sammenligne ![]()
Men her er der da endnu størrer prisforskel 7,5 kilo til 505,- kr …Så man må sandelig håbe at der her er brugt nogle produkter og sammensætninger som forklarer denne pris. Jeg kan godt se der står anført, at deres kødprodukt stammer fra dyr som har haft et godt liv …Efter min mening lægger man ikke sådanne udgifter på foder, da det meget let kan være den fordyrende led, og ikke rent faktisk kvalitet på det færdige produkt. Jeg selv ville til enhver tid støtte op om, at betale for at dyr har haft et godt liv …Men ikke iform af en udgift som kan sløre kvaliteten på foderet.
Det må du nok sige …Kan man producere foder uden at bruge kemiske midler ??
Katten skal have fedt, så ja, de fleste velafbalancerede fodertyper har en fedtprocent over 20.
Hvis du gerne vil lave en test der kan bruges til noget, så undlad at fodre med noget som helst andet end Schnucki. Med kødet og fisken tilfører du katten de proteiner og fedtstoffer som mangler i tørfoderet.
Det er da tillokkende set fra et økonomisk synspunkt, at man kan erstatte sit dyre, og ganske sikkert alt for dyre, foder med noget billigt. Problemet er bare at du næppe vil kunne se en reaktion i løbet af en måned og slet ikke en uge. Det er ikke vægten på kattene man skal vurdere udfra, det kan endda være de bliver fede. Men et godt proteinrigt og fedtholdigt foder baseret på animalsk protein og fiskeolie danner basis for et godt immunforsvar og balance i mineral/vitaminindholdet i kattens organisme. Protein består overvejende af aminosyrer som skal bruges til immunforsvaret, jo højere kvaliteten er af disse proteiner(f.eks fra dyr der ikke er produceret under dårlige forhold med “dårligt” foder), jo bedre mulighed for at opbygge et godt immunforsvar.
Vi kan ikke undgå at vi der opdrætter bliver ramt af sygdomme som calici, herpes osv. men jo stærkere kattens immunforsvar er, jo bedre kan de bekæmpe smitten. De steder jeg har oplevet med store problemer er ofte steder der sparer på kvaliteten/mængden af foder(f.eks. voksenfoder til små killinger). Selvfølgelig er det ikke den eneste grund til problemer, men uden tvivl en væsentlig medvirkende faktor.
Det jeg vil ind på er at det ikke er de kortsigtede reaktioner vi kan se på en kost som ikke dækker kattens behov som den skal, men det den vil kunne afstedkomme på længere sigt, Dårlig fertilitet, dårlig immunforsvar, en forøget risiko for kræft som måske først ses om fem- ti år, allergiske reaktioner. Tør hud med skæl vil nok være noget af den første reaktion man vil opleve, evt. et kraftigere hårtab, et eller andet sted skal katten kompensere for den manglende mængde fedtsyrer og aminosyrer.
Fodrer man meget med råt kød skal man huske også at give ben eller benmel da balancen mellem forsfor og calcium bliver forskubbet. Mine får f.eks. kalkunlårben og kyllingeribben at gnave i.
Ups, ernæring er bare en af mine kæpheste ![]()
Marina
Det må du nok sige …Kan man producere foder uden at bruge kemiske midler ??[/quote]
hehe, det tvivler jeg nu på. Men nu var det jo ikke bare kemiske midler det var uden, det var kemi. (Kemi dækker jo bla. over alle vores biologiske processer -høhø )
Jeg er aldeles enig Marina, og jeg ved godt at min hjemmestrikkede husmoderlige test ikke kan bruges til en hujende fis
…Jeg gør det nu osse kun for egen vinding, for at se om der kommer en forskydning på et eller andet sted hos mine katte. Og nej, jeg ville ikke vælge at fodre udelukkende med Aldi’s produkter, nu ved jeg at mine katte er dækket godt ind med andre foderemner - Jeg bruger iøvrigt benpuds som tilsætning til råt kød og fisk.
Men jeg fastholder stadig, at det rent faktisk ikke er en kæmpe forskel på de dyre og de billige mærker i kvalitet, og de forskelle der er, retfærdiggører ikke prisforskellen.
Mht http://www.petsholistic.dk/shop.asp
Så lyder det i hvert fald til de vil dyrenes bedste. Men jeg studsede også over prisen. Der er godt nok prisforskel på hunde - og kattemad derinde.
Fx 15 kg holistic select chicken hundemad, velegnet til den voksne hund også velegnet til hvalpe 15 kg = 585 kroner.
7,5 kg holistic select chicken kattemad til katte, også velegnet til ungkatte 7,5 kg = 555 kroner
Jeg går ud fra at begge er et basis produkt, hvor dyret ikke har nogle umiddelbar brug for særlig foder, og de derfor er under samme katergori, altså almindelig basis foder. Jeg kan slet ikke se, hvordan kattemaden kan være dobbelt så dyr.
Men vil gerne høre fra jer, måske er det mig der er gal i byen ![]()
Hunden er ligesom os omnivare, altså altædende
Dvs. den kan næsten leve af samme fødeemner som os. Hunde kan, i modsætning til katten som er ren carnivore, omdanne kulhydrat til energi. Kulhydrater er en billigere foderbestandel end den mængde animalsk fedt og protein en kat har brug for. Hunde kan slet ikke tåle kattefoder og den høje mængde af protein og fedt(i længden selvfølgelig
) og katte vil hurtigt få mangelsymptomer hvis de får hundefoder.
Så desværre, hundefoder er langt billigere og jeg undrer mig tit over hvorfor jeg ikke blev hundeopdrætter ![]()
Men ja, nogle typer foder er horribel i priserne og synes visse firmaer har strammet den lidt de sidste års tid med to gange prisstigninger.
Marina
Jeg tror ikke du er galt i byen …Jeg læser og undrer mig på samme måde som du ?
Nu kender jeg randi / EaglePack og ved hun er en ærlig og reel pige / forhandler …Som går meget op i dyrevelfærd - Men hvor er det let at bruge STORE følelsesladende beskrivelser, som ‘måske’ skaber tryghed for kunderne …Og som ‘måske’ er med til at sætte prisen i vejret - Med alt dette i betragtning, så er det slet ikke sikkert at produktet kvalitetsmæssig er bedre end andre og betydelig billigere foder …Et har jeg ihvertilfælde lært af de seneste dages studering - Pris og kvalitet hænger ikke sammen !!
Kattefoder er en jungel at hitte ud af …Hvor ville det være dejligt hvis der kunne komme ærlige fakta på bordet …Det er osse derfor jeg er gået i clinch med den ansvarshavende på Tænk - testen, jeg vil utrolig gerne vide og forstå hvordan de tester og sammenholder deres test. Dog ved jeg, at de ingen gevinst får ved at vildlede os …De er uafhængige, så jeg tvivler ikke et øjeblik på deres resultater.
Det er iforvejen dyrt at være opdrætter …Vi vil helt sikkert gerne det mest optimale for vores kattes sundhed og trivsel, så hvis man har mulighed for at nedbringe foderudgifter med flere kroner pr. kats dagligfodring, så kunne det sparede sikkert bruges til katten på andre områder.
En hurtig hovedregning …Indrømmer jeg bestemt ikke er matematiker ![]()
En forskel i fodring mellem Hill’s og Aldi produktet giver en besparelse pr. kat på omkring 1600,- kr om året …Hvis man har mange katte, så er det betydelig summe, som kunne bruges på det lækreste rå kød, de lækreste fisk …Daggamle kyllinger olign - måske lækker løbegård, hvis man har mulighed for det - Man kunne indrette hjemmet mere kattevenlig, for de kroner man sparer i tørfoder.
For mit eget vedkommende, så er jeg rimelig tryg ved Aldi foderet, når jeg ved at mine katte bliver dækket ind via råt mad og vådfoder.
Herligt med dit nørderi Alice. Jeg glæder mig til du udvider dine studier til andre foderprodukter end dem i testen -høhø Det er nemlig et meget interessant emne.
Hi hi - jeg har lige tjekket. Der står 8 forskellige slags foder her. 4 forsk. slags Sanabell, 3 forsk. slags Hills og 1 slags Diafarm. Jeg vil tro, at de 2 af slagsene ikke ville have den store interesse, hvis ikke jeg lavede blandinger og det er Diafarm og en Hills.
Nu er det nærmest blevet en besættelse for mig May-Britt, så jeg forsætter sikkert hele udvalget igennem ![]()
Enhver der kender mig ved, at jeg bestemt ikke er ude på at ‘spare’ på mine katte - Jeg tilstræber at fodre så optimalt som muligt …Jeg nægter dog at være med til at betale Hill’s direktørens mecedes, hvis eneste forskel på tørfoderet mere eller mindre er prisen - Eller hvis man ved blot at kunne tilsætte andre lødige elementer i den daglige fodring og stadig have sine katte top-tunet - Samtidig med at man oppebærer en økonomisk gevinst, så skulle pokker da stå i det ![]()
Nu er det nærmest blevet en besættelse for mig May-Britt, så jeg forsætter sikkert hele udvalget igennem ![]()
Enhver der kender mig ved, at jeg bestemt ikke er ude på at ‘spare’ på mine katte - Jeg tilstræber at fodre så optimalt som muligt …Jeg nægter dog at være med til at betale Hill’s direktørens mecedes, hvis eneste forskel på tørfoderet mere eller mindre er prisen - Eller hvis man ved blot at kunne tilsætte andre lødige elementer i den daglige fodring og stadig have sine katte top-tunet - Samtidig med at man oppebærer en økonomisk gevinst, så skulle pokker da stå i det :-)[/quote]
Enig -thumbs Men jeg må indrømme, at jeg simpelhen ikke kan få mig selv til at fodre med supermarkedsfoder som basisfoder. Noget af det foder, jeg har forsøgt mig med, som ingen af kattene ville spise er Orijen. Og jeg var klar til udelukkende at fodre med det, efter det jeg havde gransket i foder på det tidspunkt.
Enhver der kender mig ved, at jeg bestemt ikke er ude på at ‘spare’ på mine katte - Jeg tilstræber at fodre så optimalt som muligt …Jeg nægter dog at være med til at betale Hill’s direktørens mecedes, hvis eneste forskel på tørfoderet mere eller mindre er prisen - Eller hvis man ved blot at kunne tilsætte andre lødige elementer i den daglige fodring og stadig have sine katte top-tunet - Samtidig med at man oppebærer en økonomisk gevinst, så skulle pokker da stå i det :-)[/quote]
Enig -thumbs Men jeg må indrømme, at jeg simpelhen ikke kan få mig selv til at fodre med supermarkedsfoder som basisfoder. Noget af det foder, jeg har forsøgt mig med, som ingen af kattene ville spise er Orijen. Og jeg var klar til udelukkende at fodre med det, efter det jeg havde gransket i foder på det tidspunkt.[/quote:37s2hohf]
Næhhhhhh …Som basisfoder, er jeg heller ikke overbevist endnu - Men jeg har aldrig og kommer aldrig til udlukkende at fodre med tørfoder. Det ligger så langt fra kattens naturlige fødekilde, og jeg mener stadig at tørfoder er skabt hovedsaglig for at gøre det let for os katteejere, og ikke nødvendigvis er det bedste for katten …Og jeg tror stadig at udelukkende fodring med tørfoder, ifølge mine dyrlæger, er skyld i mange tand/tandkødsproblemer.
Jeg skulle sandelig osse overvinde mig selv ved at gå i Aldi efter tørfoder …Og jeg tør slet ikke tænke på hvor mange katteejere jeg har dunket oveni hovedet fordi de bruger supermarkedsfoder - Hvis jeg havde haft problemkatte, så havde jeg sikkert heller ikke turdet at lave skiftet …Men mine tøzer har ingen skavanker og er godt tunet, så de tar’ ikke skade af min lille husmodertest
…Desuden er jeg ret overbevist om lødigheden af det nævnte produkt fra Aldi - Jeg tror det er okay, og jeg ved Tyskerne er noget mere hysteriske med kvaliteten end mange andre lande …Efter sigende så er der mange Tyske opdrættere som bruger nævnte produkt i deres opdræt.
Jeg er helt for den holistiske tanke -thumbs -thumbs men det ændre altså ikke på det faktum at katten er et rovdyr.
Eagle Pack reklamere med at de var de første til at tilsætte omega 3 og 6, ja godmorgen, de tilsætter omega fra planteriget, som katte har meget lidt gavn af fordi de har svært ved at optage det, istedet skal det være omega fra fisk, dem der hedder Eicosapentaensyre (EPA)
og Docosahexaensyre (DHA)
jeg har utroligt svært ved at falde på halen for et foder, bare fordi man krydre deklarationen med flotte hippe ord. Katte ER rovdyr så skrot kaninmaden og alle de unødvendige kulhyrater der bare forkorter kattenes liv, af tørfoder herhjemme er Orijen absolut det jeg synes er mindst dårligt med kun 15 % kulhydrat istedet for de 30-45 % andre smasker foderet til med [smilie=hate-tunz.gif]
Yeps -thumbs -thumbs og overvægt, nyreproblemer, urinvejsproblemer og sikkert en hel del mere -uha
Vores katte er også robuste, så de vil nemt kunne tåle en “test” og jeg har på et tidspunkt købt en pose af det foder Aldi sælger i grønne poser. Der stod nemlig kød som det første i sammensætningen. Kattene var alle meget vilde med det. To af vores katte er næsten altædende, så ingen problemer med at give dem alt muligt udover tørkosten. To andre spiser gerne Animonda vådfoder og lidt fugl og fisk ind imellem (ikke råt kød). Og disse 4 spiser også mus, de fanger i have og udhus. Og den sidste rører INTET andet end tørkost - uanset hvad vi prøver. Heldigvis har hun fine tænder og ingen problemer med noget som helst (hun har bare et heftigt temperament -høhø )
[quote=“Marianne H”]
Yeps -thumbs -thumbs og overvægt, nyreproblemer, urinvejsproblemer og sikkert en hel del mere -uha[/quote]
Enig -thumbs
Vi glemte allergi …Stadig ifølge mine dyrlæger er der aldrig set så mange allergi katte, som i de senere år. Mine dyrlæger fraråder faktisk at fodre udlukkende med tørfoder …Jeg er nemlig så heldig at ha’ fundet en dyrlæge, som rent faktisk ved en masse om kattens ernæringsbehov …Hvilke ikke ret mange dyrlæger ved en hujende fis om, de reparere ‘bare’ på de skader som forkert fodring giver :-/
Jeg har så en kat som nægter at tage tørfoder i munden …Hun har ALDRIG nogensinde spist bare et enkelt stykke - Hun er endda hjemmebagt her i huset :-). Det er hende som ubetinget er til mest rå mad …Hun er nu over to år, og aldrig haft en bare lidt sløj dag. I visuel størrelse virker hun ikke størrer end hun bør og skal være, men hendes vægt og føle-tyngden er pæn stor, og hun er bestemt ikke fed …Jeg er ret sikker på, at katte som fodres meget med råt, får en hel anden volume og tyngde, end katte som fodres med tørfoder …At få en kilo-mæssig stor kat, er vel ingen kunst ?? Men at få en TUNG kat, uden fedt, tror jeg kræver noget ‘naturligt’ fodring af katten ?
Jeg har så en kat som nægter at tage tørfoder i munden …Hun har ALDRIG nogensinde spist bare et enkelt stykke - Hun er endda hjemmebagt her i huset :-). Det er hende som ubetinget er til mest rå mad …Hun er nu over to år, og aldrig haft en bare lidt sløj dag. I visuel størrelse virker hun ikke størrer end hun bør og skal være, men hendes vægt og føle-tyngden er pæn stor, og hun er bestemt ikke fed …Jeg er ret sikker på, at katte som fodres meget med råt, får en hel anden volume og tyngde, end katte som fodres med tørfoder …At få en kilo-mæssig stor kat, er vel ingen kunst ?? Men at få en TUNG kat, uden fedt, tror jeg kræver noget ‘naturligt’ fodring af katten ?[/quote]
Det lyder rigtigt, men i det tilfælde er det vist godt at have haft dem fra killing. De to der stort set spiser alt her, er netop de to som har fået alt muligt hos opdrætterne.
Nogen der har et link til en god side om anbefalede mængder af diverse stoffer?
Kan ikke finde den jeg plejede at bruge.