Nyreoperation eller aflivning?

Jeg slutter mig til koret. Var hun min, fik hun fred :hjerte:

Det er vores aller fineste og vigtigste pligt som kæledyrs ejer - at vurdere hvornår nok, er nok.

Jeg havde selv situationen engang. Min 14årige pige blev nyresyg… Dyrlægen sagde at med behandling og diverse kunne hun leve alt fra 1 måned til 2 år mere ca. men med smerter og løbende ændret adfærd.
Jeg kendte min kat og ville ikke byde hende den afsked - at hun en dag fik nyresvigt og slæbte bagbenene efter sig eller lignende… :hjerte: Hun kom herfra imens hun stadig kunne gå, spise, hygge og være kat. Det er stadig den aller bedste beslutning jeg har truffet på hendes vegne! :hjerte: og jeg ved at hvis jeg kunne spørge hende, ville hun takke mig.

Du har givet hende en masse dejlige år og som nævnt før, gør det ikke ondt på en kat at være død - kun på os.

kæmpe :kram: herfra - og husk at give dig selv lov til at være ked af det, samtidig med at du vægter hende allerhøjest. Jeg håber du finder den bedste løsning :hjerte:

Dyrlæger er løsningsorienterede. Når de ser en syg kat, vil de foreslå undersøgelser og behandlinger. De taler sjældent om aflivning; kun hvis tilfældet er helt håbløst.

Vi har prøvet det store behandlingsforløb med en gammel kat. Og da det var slut, konkluderede vi, at hverken katten eller vi havde haft glæde af det sidste år.

Herefter, når vi står med en gammel kat med kompliceret sygdom, så spørger vi dyrlægen: “Kan du se et muligt forløb, som giver mindst et godt katteår mere?”

Sidst vi gjorde det, skiftede dialogen fokus. Dyrlægen sagde, at hun tvivlede på, at hun ville kunne holde katten i live et halvt år mere.

Stil det rigtige spørgsmål til dyrlægen. Og træf så den rigtige beslutning.

:kram:

vh

Andreas

Min Basil havde også dårlige nyrer, og var på både nyremedicin og [hvad det nu er de hedder de piller man kan få] i et par måneder, men han havde det “træls” og da han blev sløjere valgte vi at lade ham sove. Han var endda kun 11, hvilket jo ikke er nogen alder, normalt, for en siameser. Men han var så også meget mærket af sin “soulmate” - Jacks død (Jack fik galopperende kræft i maven og svandt ind til skind og ben på en uges tid…) - så i Basils tilfælde var det egentlig nemt at tage beslutningen. Ikke at den var ret meget nemmere, men … det ville ha’ været synd at lade ham leve længere.

Hos ham var operation ikke på tale, han havde generelt “dårlige nyrer”

Jeg har lige nu Phumba som er tæt på 15, og hendes tænder er skidt. Men dyrlægen ville helst ikke operere dem ud, fordi hun ikke mente at hun ville kunne klare narkosen. Så her er aftalen at det øjeblik hvor hun ikke vil spise mere (hvilket hun gudskelov gør - i DEN grad) nu - så skal hun ha’ fred.

Så jeg ved hun er her på “lånt tid”… og det er ikke rart. Men kun at ha’ weekenden til at vænne sig til tanken, det må være hårdt.

Jeg tror dog, hvis det var min kat, at jeg ville vælge aflivning hellere end at ha’ en kat med tydelige smerter. Det er aldrig synd for en kat at være død, men det kan være synd at holde den i live.

:kram:

Det her er et godt spm at stille syntes jeg - det er jo en svær situation at råde i - for du kender din kat bedst.

Jeg har også haft en næsten 15 år gammel kat hvor dilemma også var operation eller aflivning - og jeg havde god dyrlæge som tænkte og rådgav helhedsorienteret - altså tænkte ind både gammel mis, mig og mine andre katte…har man flere katte er det nemlig også anderledes end hvis man bare har én som har hele huset for sig selv og ens opmærksomhed 100%.

Men uanset hvad er det svært når man har gammel højt elsket kat - gode tanker til dig og Alinea

[QUOTE=Andreas;1273904]Dyrlæger er løsningsorienterede. Når de ser en syg kat, vil de foreslå undersøgelser og behandlinger. De taler sjældent om aflivning; kun hvis tilfældet er helt håbløst.

Vi har prøvet det store behandlingsforløb med en gammel kat. Og da det var slut, konkluderede vi, at hverken katten eller vi havde haft glæde af det sidste år.

Herefter, når vi står med en gammel kat med kompliceret sygdom, så spørger vi dyrlægen: “Kan du se et muligt forløb, som giver mindst et godt katteår mere?”

Sidst vi gjorde det, skiftede dialogen fokus. Dyrlægen sagde, at hun tvivlede på, at hun ville kunne holde katten i live et halvt år mere.

Stil det rigtige spørgsmål til dyrlægen. Og træf så den rigtige beslutning.

:kram:

vh

Andreas[/QUOTE]

Den blå del er jeg ikke enig i.
De dyrlæger jeg kender (både dem jeg har arbejdet sammen med og dem jeg efterfølgende har konsulteret) har alle set på netop det med om fremtidsudsigterne er gode eller dårlige.

Hvis den ene nyrer er meget dårlig og øm, er det nok den der ingen funktion har, fjernelse vil måske gi’ et dyk (pga narkosen) men efterfølgende en opblomstring.
Måske dyrlægen kan give dig en indikation af hvad chancerne for det er?

Narkosen skal suppleres med væskebehandling for at få narkosen ud af kroppen hurtigst muligt og ‘skyllet’ den tilbageblevne nyre godt igennem.

Det er rigtig svært at skulle tage stilling til, jeg misunder dig ikke at skulle have denne week-end i tvivl.

Hvis en birma betragtes som gammel ved 12-års alderen skal det naturligvis også tages i betragtning, nogle katte er gamle i en yngre alder end andre.
Uanset hvad du vælger skal du (forsøge at) nyde denne week-end med hende

:kram:

Hun har det skidt i dag på trods af det smertestillende. Har besluttet at køre til vagtdyrlægen nu og få hende aflivet. Ville ellers gerne have dyrlægen herhjem, så hun ikke skulle udsættes for køreturen, men kan ikke lade sig gøre på en lørdag og med så kort varsel :frowning: Når det smertestillende ikke holder hende smertefri, må jeg gøre noget. Det er synd hun har ondt, - kan ikke holde ud hun skal have det skidt hele weekenden. Og har besluttet jeg ikke vil udsætte hende for så stor en operation, når dyrlægen ikke kan sige noget om prognosen.
Men det er godt nok svært at komme afsted:ked:

[QUOTE=cutie;1273964]Hun har det skidt i dag på trods af det smertestillende. Har besluttet at køre til vagtdyrlægen nu og få hende aflivet. Ville ellers gerne have dyrlægen herhjem, så hun ikke skulle udsættes for køreturen, men kan ikke lade sig gøre på en lørdag og med så kort varsel :frowning: Når det smertestillende ikke holder hende smertefri, må jeg gøre noget. Det er synd hun har ondt, - kan ikke holde ud hun skal have det skidt hele weekenden. Og har besluttet jeg ikke vil udsætte hende for så stor en operation, når dyrlægen ikke kan sige noget om prognosen.
Men det er godt nok svært at komme afsted:ked:[/QUOTE]
:kram:

[QUOTE=cutie;1273964]Hun har det skidt i dag på trods af det smertestillende. Har besluttet at køre til vagtdyrlægen nu og få hende aflivet. Ville ellers gerne have dyrlægen herhjem, så hun ikke skulle udsættes for køreturen, men kan ikke lade sig gøre på en lørdag og med så kort varsel :frowning: Når det smertestillende ikke holder hende smertefri, må jeg gøre noget. Det er synd hun har ondt, - kan ikke holde ud hun skal have det skidt hele weekenden. Og har besluttet jeg ikke vil udsætte hende for så stor en operation, når dyrlægen ikke kan sige noget om prognosen.
Men det er godt nok svært at komme afsted:ked:[/QUOTE]

Åh… :frowning:
Jeg synes, at du har taget en svær, men også meget omsorgsfuld og rigtig beslutning.
:kram:

Sikke et valg at træffe - men det rigtige :hjerte:

Kæmpe :kram: herinde fra!

:kram:

-kramer

En frygtelig beslutning at tage, og ja kan være den eneste rigtige for dyret som vi har så svært ved at sige farvel til. Men nogen gange er det bare den eneste rigtige og den sidste gave som vi kan give, at give dem lov at sove ind.

Mange tanker herfra

Jeg synes du har vist dig som en rigtig god ansvarsfuld katteejer, som virkelig har vist, hvor højt du elskede din kat.
Jeg ved det er hårdt lige nu, men med tiden, tror jeg du også selv vil føle beslutningen var den helt rigtige.

Stort kram til dig.

Nu ved jeg ikke hvem der er din dyrlæge - kender ikke mange i området. Men kunne da anbefale du fik en second opinion hos en anden dyrlæge - en der kommer mange klienter med katte hos.

Min dyrlæge er meget realistisk når det kommer til hvad der er forsvarligt at operere på - så Andreas jeg er ikke enig i det du skriver med - vil de foreslå undersøgelser og behandlinger. De taler sjældent om aflivning

[QUOTE=Lis Dahlstrøm;1274012] Men kunne da anbefale du fik en second opinion hos en anden dyrlæge - en der kommer mange klienter med katte hos.
[/QUOTE]
Det er for sent, Lis - Alinea blev dårligere idag og fik fred.
VH
Susanne

Det gør mig ondt - håber du får lidt mere fred i sindet nu

:hjerte:

Tak Lis og alle I andre, - for tanker og gode råd. Her er godt nok tomt og helt forkert uden Alinea:-( Drømte i nat, at hun var med ude at køre i tog. Hun åbnede selv døren (!) og sprang ud og løb afsted over smukke grønne marker. Hun så rigtig glad og frisk ud. Vågnede ved jeg råbte hendes navn helt desperat og meget højt, - kunne ikke forstå, at hun ikke vendte om og kom tilbage…
Savner hende ubeskriveligt meget:hjerte:

[QUOTE=cutie;1274097]Tak Lis og alle I andre, - for tanker og gode råd. Her er godt nok tomt og helt forkert uden Alinea:-( Drømte i nat, at hun var med ude at køre i tog. Hun åbnede selv døren (!) og sprang ud og løb afsted over smukke grønne marker. Hun så rigtig glad og frisk ud. Vågnede ved jeg råbte hendes navn helt desperat og meget højt, - kunne ikke forstå, at hun ikke vendte om og kom tilbage…
Savner hende ubeskriveligt meget:hjerte:[/QUOTE]

Har du ikke overvejet en ny Birma tro du ikke det kunne lindre lidt din sorg …

[QUOTE=cutie;1274097]Tak Lis og alle I andre, - for tanker og gode råd. Her er godt nok tomt og helt forkert uden Alinea:-( Drømte i nat, at hun var med ude at køre i tog. Hun åbnede selv døren (!) og sprang ud og løb afsted over smukke grønne marker. Hun så rigtig glad og frisk ud. Vågnede ved jeg råbte hendes navn helt desperat og meget højt, - kunne ikke forstå, at hun ikke vendte om og kom tilbage…
Savner hende ubeskriveligt meget:hjerte:[/QUOTE]

Det gør mig ondt at du måtte sige farvel til hende. Kan godt forstå at du savner hende meget :kram:

Nogle gange skal man så også liiiige have lov til at sørge lidt før man er klar til at tage imod en ny kat.