Nyreoperation eller aflivning?

Rigtig — med sagt så har vi hver vores måde at takle sorg på og kender flere der har fået anden kar hurtig for at fylde tomrummet… derfor kom jeg med forslaget

[QUOTE=cutie;1274097]Tak Lis og alle I andre, - for tanker og gode råd. Her er godt nok tomt og helt forkert uden Alinea:-( Drømte i nat, at hun var med ude at køre i tog. Hun åbnede selv døren (!) og sprang ud og løb afsted over smukke grønne marker. Hun så rigtig glad og frisk ud. Vågnede ved jeg råbte hendes navn helt desperat og meget højt, - kunne ikke forstå, at hun ikke vendte om og kom tilbage…
Savner hende ubeskriveligt meget:hjerte:[/QUOTE]

Til trods for din store sorg er det en smuk drøm. Hold fast i billedet af en glad og frisk Alinea, der løber over de grønne marker :hjerte:

Det gør mig utrolig ondt, men helt sikkert det rigtige at gøre. :hjerte:

Vores Filur var også hjerte- og nyresyg og dyrlægen kom så herhjem i sommers.
Vi fik lige et glimt af hans gamle selv, inden han faldt i søvn- han stod på hovedet, spandt højlydt og gnubbede sig op af os og dyrlægen, så tænker at staklen nok har haft det mere skidt end vi lige har kunne se.
Kan man se at katten har smerter, så er det rigtig slemt.

R.I.P.

:lys::kram:

Har surfet lidt rundt i dag for at blive klogere på, hvad der var galt med Alineas nyre. Faldt over en artikel omkring cystenyre (PKD) og scanningsbilledet i artiklen ligner fuldstændig Alineas nyre, da den blev scannet hos dyrlægen. Er overbevist om, at det var det der var galt. Som jeg forstår det, skulle en af Alineas forældre så have PKD…? Har selv opdrættet Alinea og hendes mor Xenia døde pludselig som 5 årig, - måske var det af det samme? Hun havde det skidt og blev indlagt. På trods af prøver fandt dyrlægen aldrig ud af, hvad der var galt. Jeg valgte at lade Xenia aflive, da hun havde det virkelig skidt :frowning: Alineas bror (Askemosens Alec) blev solgt til Tyskland som udstillings og avlshan, - kan han så have givet det videre til de mange killinger han er far til…? Ellers kan han have undgået det? Hvordan kan det være, det kun var den ene nyre der så sådan ud hos Alinea? Ved godt det er mange spørgsmål. Ringer også til dyrlægen i morgen, for at høre hvad han siger. Synes det er rart at vide, hvad der egentlig var galt.

Tænker også på, om det måske reelt kunne have hjulpet at fjerne den syge nyre? Om den alene stod for de dårlige tal…? Alinea havde jo ingen symptomer på nyresygdom ellers, - havde ikke tabt sig, spiste og drak normalt m.m.

Jeg har hørt anekdotisk er at PKD positive perser katte har kunnet blive gamle (10 år plus) og være døde af noget helt andet - hvis PKD ikke var aggressiv og cyster var begrænsede.

Naturligvis har nedsat nyrefunktion nok haft en vedvirkende årsag - men med gamle katte er det ikke nødvendigvis det der var den egentlige årsag…

Da jeg i 2006 siden var inde og få lavet første HCM scanning hos Jørgen Koch - som har scannet mange perser katte før man fik PKD DNA test sagde han også noget lignede - at der var katte der levede med sygdommen i mange år - fordi nettop at den ikke udviklede sig aggressivt.

Mine var jo DNA testede - men fik også lige en nyre scan med dengang - for det syntes Jørgen var lidt spændende lige at tjekke :slight_smile: