Nyreværdier - omregning fra mg/dl til mmol/l og mlmol/l og vice versa

Hvem kan være mig behjælpelig med omregning af disse værdier:

Fra Urea 12,9 milimol/l (ref.: 6,7-12,9) til BUN mg/dl
Fra kreatinin 212 mikromol/l (ref.: 71-212) til kreatinin mg/dl:

Fra BUN 32 mg/dl (ref.: 10-30) til urea milimol/l:
Fra creatinin 2,3 mg/dl (ref.: 0,3-2,1) til kreatinin mikromol/l:

De første værdier er målt i juni 2010 og lå i toppen af referencerammen.

Det sidste sæt værdier er fra i fredags og er forhøjede.
(TP lå på 8,1 (ref.: 5,4-8,2))

Så vidt jeg har kunnet finde frem til, skal man

[ul]
[li]x med 0,357 ved omregning fra mg/dl til mlmol/l (urea)[/li][li]x med 88 ved omregning fra mg/dl til mmol/l (kreatinin)[/li][li]x urea-mlmol/l-resultatet med 6 for at få BUN mg/dl[/li][li]: kreatinin-mmol/l-resultatet med 88 for at få creatinine-mg/dl[/li][/ul]Men hvis jeg benytter ovenstående modeller, får jeg ikke resultater, der ligger i toppen af referencerammen eller forhøjede værdier.

Hvad gør jeg forkert, hvem kan bidrage?

På forhånd mange tak for hjælpen.

Omregning af BUN (mg/dl) til Urea (mmol/l)
BUN-værdi / 2,8
32 / 2,8 = 11,42 mmol/l urea

Omregning af kreatinin mg/dl til kreatinin mikromol/l
Kreatinin værdi * 88,4
2,3 mg/dl * 88,4 = 203,32 mikromol/l

Jeg tror problemet ligger i dine referenceværdier for BUN mg/dl og kreatinin mg/dl. De er lavt sat ift flere hjemmesider som jeg har fundet.

Bl.a. denne: CRF Tests and Diagnostics - Feline CRF

Approximate Normal Ranges for Common Tested Blood Values
BUN 14 - 36 MG/DL
Creatinine 0.6 - 2.4 MG/DL
Calcium (Ca) 8.2 - 10.8 MG/DL
Phosphorus (P) 2.4 - 8.2 MG/DL
Potassium (K) 3.4 - 5.6 MEQ/L
Sodium (Na) 145 - 158 MEQ/L
Packed Cell Volume (PCV) 29% - 48%

Den har kreatinin reference interval for kat på 0,6-2,4 mg/dl og BUN reference interval 14-36 mg/dl
Og så passer værdien altså sammen, dvs i den øverste ende af reference værdierne men ikke forhøjede…

[QUOTE=Churchtown;548363]Omregning af BUN (mg/dl) til Urea (mmol/l)
BUN-værdi / 2,8
32 / 2,8 = 11,42 mmol/l urea

Omregning af kreatinin mg/dl til kreatinin mikromol/l
Kreatinin værdi * 88,4
2,3 mg/dl * 88,4 = 203,32 mikromol/l

Jeg tror problemet ligger i dine referenceværdier for BUN mg/dl og kreatinin mg/dl. De er lavt sat ift flere hjemmesider som jeg har fundet.

Bl.a. denne: CRF Tests and Diagnostics - Feline CRF

Approximate Normal Ranges for Common Tested Blood Values
BUN 14 - 36 MG/DL
Creatinine 0.6 - 2.4 MG/DL
Calcium (Ca) 8.2 - 10.8 MG/DL
Phosphorus (P) 2.4 - 8.2 MG/DL
Potassium (K) 3.4 - 5.6 MEQ/L
Sodium (Na) 145 - 158 MEQ/L
Packed Cell Volume (PCV) 29% - 48%

Den har kreatinin reference interval for kat på 0,6-2,4 mg/dl og BUN reference interval 14-36 mg/dl
Og så passer værdien altså sammen, dvs i den øverste ende af reference værdierne men ikke forhøjede…[/QUOTE]

Kære Lone.

Tusinde tak fordi din hjælpsomhed.

De BUN mg/dl- og kreatinin mg/dl-referenceværdier, jeg har anført, er dem, der står på den blodprøveseddel, jeg har fået fra min dyrlæge, så de bør være korrekte, og min ene pige er med baggrund i disse resultater sat på nyrediæt ved dyrlægen. Hun skulle egentlig blot have haft en tandrensning i fredags, og da hun sidste sommer havde fået konstateret værdier i toppen af referencerammen, tog dyrlægen en blodprøve, som nu viste forhøjede værdier iflg. dyrlægen, hvorfor hun ikke blev lagt i narkose, men blev hjemsendt med nyrediæt, som ikke bekommer hende vel.

Jeg undrede mig imidlertid, da jeg ville foretage omregningen for at se udviklingen i tallene og ikke selv kunne få forhøjede tal ud af beregningerne, som jeg herudover også ville bruge til læsning af dr. Danielle Gunn-Moores materiale om birmakatte og forhøjede urea- og kreatininværdier.

Måske jeg skulle bede min dyrlæge om at omregne værdierne?

Jeg tror det ville være en god ide at få dyrlægen til at foretage omregningerne.
Men jeg kan lige prøve at tjekke den veterinærmedicin bog som jeg har stående på reolen derhjemme for referenceværdier. Men det bliver først senere i aften, for jeg er ikke hjemme lige nu :wink:
Men referenceværdierne som du har for kreatinin og BUN passer i hvert fald umiddelbart ikke helt sammen.

Kære Lone.

Hvis du vil have ulejlighed hermed, vil jeg sætte meget stor pris på hjælpen.
I går var jeg helt tom indvendig et par timer. Det drejer sig om min hjerterkat. Jeg har brugt dagen i går og i dag på at læse om nyresygdomme, og det er bestemt ikke opløftende læsning.

Det som jeg ser er at værdierne ligger i den høje ende af scalaen.

Jeg har selv en kat der er på nyrerdiet, men jeg følger den ikke. Hun får en fortekor 2.5 tablet morgen og aften og så får hun RC Renal vådfodder og råt kød hver dag. Ja du læser rigtig, råt kød og det er det jeg tror på holder hende i live. Jeg læste et sted herinde at det ikke som tidligere var antaget at det var protein der var skyld i de dårlige nyrer, men fosfor. Siden hun begyndte på at få det rå kød (20 - 30 g om dagen) har hun faktisk haft det bedre end nogensinde siden hun blev syg. Det er lidt mere end 3 år siden at hun blev syg og er nu næsten 14 år gammel.

Da jeg begyndte at give hende råt var det fordi jeg vidste at hun elskede råt oksekød og jeg besluttede på det tidspunkt at kvaliteten af livet var bedre en kvantiteten af liv.

Nu har jeg forgæves søgt i min bog (Jacquie Rand: Problem-based Feline Medicine, som bruges på dyrlægestudiet i flere lande) efter normalværdier for blodprøver - og må erkende, at disse værdier ikke findes i bogen eller jeg til trods for intensiv søgning i hvert fald ikke kan finde dem :doh:

Jeg har søgt lidt mere på nettet - og kan se, at normalværdierne faktisk varierer og at de kan være forskellige afhængigt af, hvilket laboratorium som analyserer blodprøven. Også selvom måleenheden er det samme.
Så jeg har fundet internetsider med normalværdier som det jeg refererede til og sider med referenceværdier som dem du har anført.
Ja, hvem har sagt at det skulle være nemt det her? :dokdok:

Og jeg kan godt forstå at du bliver bekymret og ked af det. Og straks går igang med at sætte dig ind i tingene - jeg ville have det på samme måde.
Hvor gammel er din kat?

Jeg kan så også sige, at jeg efterhånden har set rigtigt mange eksempler på katte som har levet længe med nedsat nyrefunktion, så længe der blot bliver taget hensyn til det :slight_smile:

[QUOTE=Churchtown;548454]Nu har jeg forgæves søgt i min bog (Jacquie Rand: Problem-based Feline Medicine, som bruges på dyrlægestudiet i flere lande) efter normalværdier for blodprøver - og må erkende, at disse værdier ikke findes i bogen eller jeg til trods for intensiv søgning i hvert fald ikke kan finde dem :doh:

Jeg har søgt lidt mere på nettet - og kan se, at normalværdierne faktisk varierer og at de kan være forskellige afhængigt af, hvilket laboratorium som analyserer blodprøven. Også selvom måleenheden er det samme.
Så jeg har fundet internetsider med normalværdier som det jeg refererede til og sider med referenceværdier som dem du har anført.
Ja, hvem har sagt at det skulle være nemt det her? :dokdok:

Og jeg kan godt forstå at du bliver bekymret og ked af det. Og straks går igang med at sætte dig ind i tingene - jeg ville have det på samme måde.
Hvor gammel er din kat?

Jeg kan så også sige, at jeg efterhånden har set rigtigt mange eksempler på katte som har levet længe med nedsat nyrefunktion, så længe der blot bliver taget hensyn til det :)[/QUOTE]

Det står jo i indlægget:)

Fra Urea 12,9 milimol/l (ref.: 6,7-12,9) til BUN mg/dl
Fra kreatinin 212 mikromol/l (ref.: 71-212) til kreatinin mg/dl:

Fra BUN 32 mg/dl (ref.: 10-30) til urea milimol/l:
Fra creatinin 2,3 mg/dl (ref.: 0,3-2,1) til kreatinin mikromol/l:

De første værdier er målt i juni 2010 og lå i toppen af referencerammen.

Det sidste sæt værdier er fra i fredags og er forhøjede.
(TP lå på 8,1 (ref.: 5,4-8,2))

De første tal hun skriver er de tal som er målt i blodet, det jeg har fremhævet er de tal som normal værdien skal være indenfor. Derfor mener jeg heller ikke at der er grund til at omregne - tallene taler for sig selv :slight_smile:

[QUOTE=Churchtown;548454]
Jeg kan så også sige, at jeg efterhånden har set rigtigt mange eksempler på katte som har levet længe med nedsat nyrefunktion, så længe der blot bliver taget hensyn til det :)[/QUOTE]

Helt enig.
Nyresygdomme er meget “almindeligt” hos kat og mange af dem kan leve mange år med dårlige nyrer, hvis man tager hensyn til det i kattens kost.

[QUOTE=Vivi_Fletcher;548459]Helt enig.
Nyresygdomme er meget “almindeligt” hos kat og mange af dem kan leve mange år med dårlige nyrer, hvis man tager hensyn til det i kattens kost.[/QUOTE]

Og især birmaen kan have forhøjede nyretal UDEN at det behøver at betyde noget “farligt” - prøv lige at kontakte Susanne Wehnert, hun kan lidt bedre forklare birmaens lidt skæve tal ifht til andre racer.

[QUOTE=birtheras;548448]Det som jeg ser er at værdierne ligger i den høje ende af scalaen.

Ja,de værdier, der er angivet i milimol/l og mikromol/l, og som blev taget sidste sommer, lå øverst i referencerammen.
De værdier, der er angivet mg/dl, er forhøjede jf. den resultatstrimmel, jeg har fået udleveret fra dyrlægen. Her står blodprøveresultatet anført med en stjerne som tegn på afvigelse fra normalen, ligesom referenceintervallet står opført.

Jeg har selv en kat der er på nyrerdiet, men jeg følger den ikke. Hun får en fortekor 2.5 tablet morgen og aften og så får hun RC Renal vådfodder og råt kød hver dag. Ja du læser rigtig, råt kød og det er det jeg tror på holder hende i live. Jeg læste et sted herinde at det ikke som tidligere var antaget at det var protein der var skyld i de dårlige nyrer, men fosfor. Siden hun begyndte på at få det rå kød (20 - 30 g om dagen) har hun faktisk haft det bedre end nogensinde siden hun blev syg. Det er lidt mere end 3 år siden at hun blev syg og er nu næsten 14 år gammel.

Jeg er på nuværende tidspunkt nået frem til, at der ikke er enighed på området mht. protein, - alle er dog enige om, at fosforindholdet skal holdes på et min. Har du et link?

Da jeg begyndte at give hende råt var det fordi jeg vidste at hun elskede råt oksekød og jeg besluttede på det tidspunkt at kvaliteten af livet var bedre en kvantiteten af liv.[/QUOTE]

Jeg kunne ikke være mere enig. Foreløbig prøver jeg at mikse lidt af nyrediæten ind i vanlige kost, men der er stor utilfredshed hermed.
På et tidspunkt snakkede jeg med en dyrlæge fra Royal Canin, hvor jeg spurgte, hvad jeg kunne fodre med for at forebygge udvikling af regelret nyresygdom, hans bud var maturefoder, hvor fosfor- og proteinindholdet er reduceret, så bliver slutresultatet, at hun knapt spiser, må det blive næste forsøg.

Jeg læste godt dit gribende indlæg om Victoria, hvor du blev syg af bekymring og endte med at lægge hende på dit bryst og sige til hende, at hun godt måtte give slip, hvorefter hun sprang ned og hen til sin madskål og begyndte at spise.

Mange tak for dit bidrag Birthe.

[QUOTE=Churchtown;548454]Nu har jeg forgæves søgt i min bog (Jacquie Rand: Problem-based Feline Medicine, som bruges på dyrlægestudiet i flere lande) efter normalværdier for blodprøver - og må erkende, at disse værdier ikke findes i bogen eller jeg til trods for intensiv søgning i hvert fald ikke kan finde dem :doh:

Jeg har søgt lidt mere på nettet - og kan se, at normalværdierne faktisk varierer og at de kan være forskellige afhængigt af, hvilket laboratorium som analyserer blodprøven. Også selvom måleenheden er det samme.
Så jeg har fundet internetsider med normalværdier som det jeg refererede til og sider med referenceværdier som dem du har anført.
Ja, hvem har sagt at det skulle være nemt det her? :dokdok:

Og jeg kan godt forstå at du bliver bekymret og ked af det. Og straks går igang med at sætte dig ind i tingene - jeg ville have det på samme måde.
Hvor gammel er din kat?

Jeg kan så også sige, at jeg efterhånden har set rigtigt mange eksempler på katte som har levet længe med nedsat nyrefunktion, så længe der blot bliver taget hensyn til det :)[/QUOTE]

Kære Lone.

Det er min elskede rødtop her, der fylder 6 år den 11. april

Såvidt jeg ved, benyttes måleenheden mg/dl bl.a. USA i modsætning til mmol/l/umol/l, der benyttes i Europa, og jeg spekulerer på, om USA kan have fastsat et lavere referenceinterval. Jeg mener at huske, at USA på et tidspunkt netop opererede med en lavere tolerancetærskel end DK ved forhøjet kolesterol.
Så måske de sider, du og jeg har været inde på kommer fra USA, når det er de lave værdisætninger og fra Europa, når toleranceintervallet er større?

Ja, jeg er for nuværende lettere forvirret. På den ene side har jeg læst på den super gode side, som du gav mig et link til, at når der først var forhøjelse af både urea og kreatinin, så var det ofte med baggrund i en stor nedbrydning af af nyreværet og på den anden side, popper der mange gode historier op.

Spørgsmålet, hvad er at tage hensyn i kosten? For det er også vigtigt, at katten vil spise fint.

Og igen, mange tak for for dit indlæg Lone.

[QUOTE=birtheras;548458]Det står jo i indlægget:)

Fra Urea 12,9 milimol/l (ref.: 6,7-12,9) til BUN mg/dl
Fra kreatinin 212 mikromol/l (ref.: 71-212) til kreatinin mg/dl:

Fra BUN 32 mg/dl (ref.: 10-30) til urea milimol/l:
Fra creatinin 2,3 mg/dl (ref.: 0,3-2,1) til kreatinin mikromol/l:

De første værdier er målt i juni 2010 og lå i toppen af referencerammen.

Det sidste sæt værdier er fra i fredags og er forhøjede.
(TP lå på 8,1 (ref.: 5,4-8,2))

De første tal hun skriver er de tal som er målt i blodet, det jeg har fremhævet er de tal som normal værdien skal være indenfor. Derfor mener jeg heller ikke at der er grund til at omregne - tallene taler for sig selv :)[/QUOTE]

Kære Birthe.

Det gør tallene desværre ikke, når man benytter omregningsmodellerne.
Og grunden til at jeg gerne vil omregne er for at kunne se udviklingen i værdierne.

[QUOTE=Vivi_Fletcher;548459]Helt enig.
Nyresygdomme er meget “almindeligt” hos kat og mange af dem kan leve mange år med dårlige nyrer, hvis man tager hensyn til det i kattens kost.[/QUOTE]

Kære Vivi.

Tak for dit dejlige input.
Jeg ved også, at birmakatte faktisk kan have forhøjede nyretal, uden at det nødvendigvis behøver at være noget særligt. Men i dette tilfælde har Luna for nogle år siden i forbindelse med nogle maveproblemer fået taget den store blodscreening, og der lå hendes nyreværdier indenfor normalområdet.
Sidste sommer lå de i toppen, ved kontroltal 3 måneder senere lå kreatinin midt i normalområdet og urea fortsat i toppen. I fredags var begge markører forhøjede.

Men hvad er at tage hensyn i kosten? Jeg kan læse, at mange har problemer med at få deres katte til at indtage nyrediæt, evt. fordi det lave proteinhold får kosten til at smage væsentligt anderledes?

Kære Camilla

Susanne kom på banen sidste sommer i et indlæg, jeg skrev, og gav mig et link til dr. Danielle Gunn-Moores materiale om birmakatte og forhøjede urea- og kreatininværdier, som jeg har læst. Ærgeligt at der ikke var penge til fortsættelse af forsøget.
Mit hoved er fyldt af alle mulige tanker lige nu herunder også, at Lunas nyreværdier for nogle år siden var helt normale, og at det er fra sidste sommer, at vi i hvert fald bliver opmærksomme på tallene, som har svinget ved 3 prøver siden hen (først i toppen, dernæst i normalområdet og nu forhøjede værdier), hvad kan jeg mon udlede af det?

I en periode syntes jeg, at hendes pels lugtede svagt af urinstoffer, det gør den dog ikke mere. Hendes pels er i perioder også let strittende og ikke så smuk at se på, som den vanligvis ellers er.

Jeg håber, Susanne læser denne tråd og bidrager med hendes viden :kryds:

[QUOTE=Jane K;548512]
Men hvad er at tage hensyn i kosten? Jeg kan læse, at mange har problemer med at få deres katte til at indtage nyrediæt, evt. fordi det lave proteinhold får kosten til at smage væsentligt anderledes?[/QUOTE]

Jeg har (heldigvis for mig) aldrig haft behov for at sætte mig ind i specialkost for nyrekatte, så der kan jeg ikke hjælpe dig.
Skal hun på en kost hun absolut ikke kan lide, ville jeg vælge livskvalitet fremfor kvantitet, hvis det var min kat.
Men håber hun vil synes om den nye kost :kryds:

Min kat gider ikke spise nyremad fra RC (vådmad), men spiser med stort velbehag det vådmad jeg kan finde på zooplus, som er til nyrekatte. Han er blevet SÅ flot og jeg glæder mig til at få taget kontrolprøver til marts. For første gang nogensinde tager han på og det er jeg glad for, jeg synes nemlig han altid har været for tynd. Han er for sig selv om natten, hvor han får nyremad og om dagen får han så noget seniormad, hvor protein og fosforværdierne er ok til ham og de andre får lidt mere ud af foderet end ved også at skulle leve af nyremad (de andre får så noget foder med masser af protein om natten). Vi kan ikke køre en striks kost med nyremad herhjemme pga. vi har flere katte, så vi har gjort det så godt som muligt og det ser ud til at det er godt nok. Kan du ikke prøve at eksperimentere med noget andet vådkost (f.eks. nogle fra zooplus) - hvis du kan få Luna til at spise en god portion nyrevådmad så er du da allerede godt på vej for så er der jo ikke plads til så meget andet mad i maven.

Kære Hanne.

Mange tak for dit indlæg.
Mine piger kigger også dybt bebrejdende på mig, når jeg serverer såvel tørkosten som vådfoderet fra RC, men jeg må lige give det en chance.
Det positive med Luna er, at hun faktisk har taget lidt på de sidste 3 måneder.

Jeg håber meget, du vil bruge tid på at skrive i mit nyoprettede indlæg om nyrekost og fylde ind med dine betragtninger og oplyse om hvilke produkter, der henholdsvis fungerer/ikke fungerer hos dig.
Jeg er ikke god til at tyde indholdsfortegnelser, men det bliver det næste, jeg skal have sat mig godt og grundigt ind i. Forhåbentlig deltager mange i den nyrekosttråd jeg har oprettet, så der kan komme en god debat om de forskellige produkter og en øget viden herom til glæde og inspiration for alle os, der lever med en nyrekat.

På forhånd mange tak.

Hej Jane

Jeg skrev lige før hvad der virkede herhjemme… Måske har du fundet trådene herinde, men baggrunden for det der virker er i hvert fald en kat med meget forhøjede nyreværdier. Mea havde da hun blev indlagt et indhold af urea på 46,4 mmol/L og creatinin på 1202 mikromol/L i blodet. Rammen for normalværdier fik jeg dengang at vide var hhv. 5,7-12.,9 mmol/L og 71-212 mikromol/L. Det var tilbage i august 2009, hun lever stadig og har holdt samme normalvægt i snart et år. Hun havde tabt sig 600-700 gram, og hun virker til at trives. Dyrlægen der tjekkede hende til det årlige tjek i oktober, sagde at hun ikke ville have troet at det var en nyrekat, hvis ikke jeg havde fortalt det. Noget af det jeg synes virker er i øvrigt at øge vandindtaget. Via vådfoder bla. og i en lang periode, hvor hun i starten var meget kritisk mht at overleve, fik hun omkring 80-120 mL vand i munden m. sprøjte om dagen, hvilket hjalp til at stabilisere hende rigtig meget :slight_smile:

Jeg fik dengang anbefalet disse to sider om CRF : Engelsk side om CRF og Amerikansk side om CRF
Jeg foretrækker selv den engelske…

Kære Eva.

Mange tak for dit indlæg både her og i tråden om nyrekost .
Ja, jeg har støvsuget Kattegale for alle indlæg herom og også set det gode link, du har indsat.
Dejlig og opmuntrende læsning om udviklingen for din Mea.