Nyreværdier - omregning fra mg/dl til mmol/l og mlmol/l og vice versa

[QUOTE=Churchtown;553290]Og BUN og urea kan ikke direkte omregnes til hinanden (mg/dl til mmol/l), for det er 2 forskellige ting der måles på i blodet.
Urea er det rene urinstof, mens BUN er en måling på urea nitrogen (hvert ureamolekyle har 2 nitrogenmolekyler bundet til sig, og deres molekylevægt skal også tages i betragtning ved omregning mellem urea og BUN.

BUN is reported as mg/dL in the United States and in Italy. Elsewhere, the concentration of urea is reported as mmol/L. To convert from mg/dL of blood urea nitrogen to mmol/L of urea, divide by 2.8 (each molecule of urea having 2 nitrogens, each of molar mass 14g/mol)
Urea (in mmol/L) = BUN (in mg/dL of nitrogen) / 2.8
convert BUN to urea in mg/dL by using following formula: Urea= BUN2.14 MW of urea =60 urea nitrogen: 28 = 60/28

For nemhedens skyld citeret fra http://en.wikipedia.org/wiki/Blood_urea_nitrogen[/QUOTE]

Super, at man kan blive klogere!! Jeg gik jo bare ud fra urea, da jeg læste det sådan i det første indlæg.

[QUOTE=Lone;553554]Ups - det er jeg rigtig ked af - jeg VAR også meget træt i går!

Dejligt du har fanget en regnebøf, så tallene ser mere fornuftige ud!

Undskyld Jane!![/QUOTE]

Kære Lone.

Det skal du slet ikke undskylde på nogen måde. Du brugte faktisk en del tid på at ville hjælpe mig, og i sidste ende var det jo bare dejligt at vide, at du så også fik værdier i toppen af referencerammen.
Så mange tak for indsatsen, jeg er taknemmelig for den.