Nyrevenlige snacks

Det er godt nok svært at finde noget som helst på nettet om godbidder til katte med nyreproblemer! Før Magdas CKD-diagnose fik hun en halv tube af Vitakraft Liquid Snack spredt i en snacklabyrint hver aften før sengetid. Det var altid noget hun og jeg begge så frem til som et hyggeligt aftenritual, og hun var/er helt besat af netop de snacks. Er der nogen, som har nogle gode alternativer til Vitakraft Liquid Snack? Det er nødt til at være i flydende form.

Magda har også været glad for de billige snackstænger fra Rema 1000, og har været meget ked af at opdage at hendes skuffe er blevet tømt. Jeg ville i det hele taget blive ovenud lykkelig for forslag til CKD-venlige kattesnacks.

2 Synes om

Læs om fosfor vs protein hos nyrekatte på www.felinecrf.org og om fosfor bindere.

1 Synes om

Ja, jeg har godt været inde og kigge, og jeg har lært en del, men problemet er, at de fleste flydende kattesnacks ikke indeholder de tal, som er nødvendige for at kunne beregne fosfor, protein og sodium. Så jeg ville gerne have nogle konkrete forslag, hvis folk har dem :four_leaf_clover:

Ift. at hjælpe med at vejlede ift. fx. snacks og mad, kunne du så ikke fortælle lidt om din kat (har lige læst din indledende tråd hvor du præsenterer dig selv og Magda).

1. Hvilket IRIS-stadie er katten i?

2. Har I fået taget den blodprøve der bestemmer om katten har behov for begrænset mængde fosfor?

3. Får katten noget medicin?

4. Hvad giver du den at spise på nuværende tidspunkt?

Dyrlægen har desværre ikke været så hjælpsom ift. informationer, andet end at råde mig til at google og “finde en person jeg stoler på og følge deres råd”. Jeg måtte selv ringe og spørge, hvad den konkrete diagnose var, før jeg fik at vide at det var Chronic Kidney Disease. Jeg har ikke fået at vide hvilket stadie hun er i, men her er de informationer, som jeg har modtaget:

• Blodprøverne viste, at hun er nyrepatient.
  • Urinprøverne var heldigvis negative.
  • På baggrund af urinprøverne er det ikke nødvendigt med medicin, kun en nyrediæt.
  • Blodprøverne viste at hun har forhøjede fosfortal.
  • Blodprøverne viste også, at hun (heldigvis) ikke har en stofskiftesygdom, men dog at hendes stofskifte er meget hurtigt.
  • Dyrlægen sagde at “kød er det store onde ift. fosfor.”
  • Dyrlægen sagde at det kunne være meget værre, og at hun med et diætskifte kan leve mange år endnu.
  • Dyrlægen sagde at hun er i den magre ende og gerne skal være lidt buttet.
  • Efter at være blevet desperat over hendes manglende appetit for den nye mad, og i det hele taget, blev jeg solgt Mizadaz transdermal salve, som har været et totalt mirakelmiddel ift. at få hende til at spise.

Jeg tror (ud fra hvad jeg har læst) at hun er i stadie 1? Hun er i hvert fald ikke længere end stadie 2. Jeg blev givet Royal Canin Renal vådfoder, som hun får en pakke af morgen og aften, og jeg købte selv en pose Select Gold Renal Diet Early Stage, som hun får 30 gram af om dagen. Vigtigt at bemærke, at hun ikke spiser op, selv hvis hun kun får den rette mængde, og bestemt ikke hvis der ikke er variation, så det er derfor, jeg giver for meget til hende. Men ja, med godbidder har jeg ikke kunnet finde nogen god erstatning.

1 Synes om

Der findes jo også renal vådfoder, måske du kan fordele det i labyrinten i stedet for den sædvanlige snack?
Sådan noget som dette Blandet pakke: beaphar nyrediæt vådfoder 6 x 100 g | zooplus.dk eller dette Kattovit Nyre/Renal, dåser 12 x 85 g | zooplus.dk … jeg synes at kunne huske, at det (renal vådfoder) der kommer i de firkantede bakker og de små dåser, er paté eller mousse og er derfor nemt at røre op med vand, for at gøre det mere flydende … og ekstra vand er jo supergodt for nyrene :blush:

Okay, jeg er ikke vanvittig imponeret af din dyrlæge. Mit første råd vil være at skifte din dyrlæge ud ASAP med en anden som ved mere om CKD. Ift det fremhævne med sort i ovenstående - det er da fuldstændig misforståelse af vedkommendes job som dyrlæge!!!

Jeg vil helt klart anbefale dig at finde en dyrlæge som har sat sig ind i IRIS-staging af nyresygdom, og som er opdateret på blodprøver incl. den man kan tage for at se om katten skal have begrænset sit fosfor indtag - den hedder FGF-23. Hvis du vælger at følge det råd, vil det være anbefalelsesværdigt at du finder en dyrlæge der vil dele blodprøveresultaterne med dig, så du evt. kan lægge dem op herinde. Blodprøvesvarene bruges til at lave den her “staging” af hvilket stadie katten er i. Den kan man ikke vurdere som du har gjort. Prøv at se herunder, jeg er klar over at det er udover hvad den normale katteejer forventes at kunne, men vi er nogle stykker herinde som langt hen af vejen godt kan vurdere sådanne tal udfra en blodprøve

Hvis du kigger på billedet vil du kunne se at det er et samspil af flere blodprøveværdier, en undersøgelse af urinen (UPC) og evt. også en måling af kattens blodtryk. Mange af de her værdier vil hvis man ser på dem enkeltstående ligge i det normale område. Når det sættes sammen ift. IRIS staging vil de give et andet billede af at katten måske ikke er helt så frisk som man tror. Så i mine øjne er det her IRIS staging vigtigt. (Billedet er fra IRIS society: http://www.iris-kidney.com/)

Som du også selv er inde på er det vigtigt hun spiser. Hvis hun går i spisevægring er det vigtigere hun spiser (for at få hende igang) end hvad hun spiser. Når hun så er igang med at spise, kan man forsigtigt køre hende over på den rigtige kost.

Men lige nu famler du fuldstændig i blinde fordi du ikke ved hvad hendes blodprøvesvar er og din dyrlæge ikke har oplyst om hvilket stadie.

Mht. fosfor indhold - ja der er meget fosfor i kød, men ift. hvor meget hun skal begrænses i fosforindtag - ja, så skal hun egentlig have taget den blodprøve der undersøger hedder FGF-23. Jeg tror den efterhånden også må være blevet frigivet i Europa.

Hvorhenne i landet bor du - det kan være der er nogen herinde der kan råde dig i retning af dyrlæger/dyrehospitaler hvis du vil skifte dyrlægen ud. Det ville jeg gøre hvis det var min.

… ift. det du egentlig spørger om - snacks, så vender jeg tilbage, skal lige kigge.

3 Synes om

Er lidt sent på den, men jeg sætter pris på dit svar! Jeg har også selv overvejet at skifte, også fordi priserne virker lidt forrykte ift. hvad jeg har hørt fra andre dyrlæger. Jeg bor i Aalborg. Jeg fik lige at vide i dag, at deres anbefaling er slet ikke at give godbidder til nyrekatte. Kan det virkelig passe? Det virker helt vanvittigt efter min mening! Hun er meget kræsen og har som nævnt et rigtig højt stofskifte, så deres råd om at bruge det sædvanlige nyretørfoder som ‘godbidder’ virker efter mig at dømme både trist og kedeligt. Jeg har ikke kunne få paté i hende overhovedet, tværtimod flygter hun, når jeg prøver at give det til hende, ligegyldigt hvordan jeg fortynder det eller varmer det op eller lignende. Hun vil kun spise bidder i sovs, og ét meget specifikt mærke af tørfoder, intet andet :sweat_smile::sob:

4 Synes om