Nyt lov forslag på vej

[quote=Mig og Mille T;240969]hvis det er ok at overskuddet beskattes, må det jo være lige så ok at ALLE udgifter ifbm opdrættet/virksomheden trækkes fra uanset om der er overskud eller underskud.
Alle firmaer starter jo med et underskud som så forhåbentligt vender til et overskud.

Jeg er af den holdning, at såfremt jeg lovmæssigt pålægges yderligere udgifter ifbm min hobby, for at leve op til nogle ikke helt realistiske krav, må der jo være en “gulerod” for mig ved at få fradrag i min virksomhed for disse ændringers omkostninger

Måske man kan søge EU tilskud til sin virksomhed:?

Jeg mangler stadig nogle tilkendegivelser om hvorvidt disse betænkninger også kommer til at omfatte kælekatteejere.
Jeg tænker specifikt på måden kattene skal bo på.
Ingen ledninger, katte og mad adskilt osv.
Det er jo ikke praktisk muligt for Fru Hansen som har måske 5 kælekatte, alle kastrater.
Hvis der ikke gælder samme regler, mener jeg der er tale om diskriminerende lovgivning og det er ikke ok.[/quote]

Jeg tænker også om det netop gælder kælekatte-ejere, som har deres katte rendende frit og som i tide og utide bliver parret, fordi de ikke synes de behøver bruge penge på neutralisering. Disse killinger kan jo snilt sælges via lokale opslag, så det aldrig vil kunne tjekkes, hvor mange kuld hr og fru Danmark får om året.

Som jeg ser udkastet til den betænkning, så vil det være BYB’ere og alm. mennesker, som må klappe i deres små hænder, for det vil blive mere end almindelig svært for registrerede opdrættere at leve op til de krav, imens markedet hovedsageligt vil komme til at bestå af blandingskatte og huskattekillinger, da der ikke vil være samme mulighed for at tjekke eller samme krav til hvordan de skal holdes.

I mine øjne er det også en OMMER.

Jeg forstår stadig ikke postyret….syntes oplæg er alle tiders chance – hvis bare de centrale (opdræts) katte organisationer kommer ind over – få lavet nogle gode og velargumenterede oplæg til justering og får sendt de rigtige forhandlere af sted…

Når jeg læser udkast indeholder det jo basalt nogle regler for opdræt, kattepensioner og katteinternater…det skal så bare udspecificeres hvilke strengere regler der gælder for pensioner og katte internater (som har mange gennemgående katte og foregår i dedikerede faciliteter) og opdræt (som har mere eller mindre ‘stabile’ populationer og som foregår i private hjem). Det er jo netop denne forskel der bla. gør at der er strengere regler hvor der er stor gennemgang - det er jo i høj grad et spørgsmål om smitsomme sygdomme

Paragraf 1-2
her opsættes nogle grænser der gør nogle opdræt til ‘erhvervsmæssig opdræt’ (antal hunkatte og antal kuld) - jamen super - få det skrevet ind at det så også er = momsregistrering ! og få specificeret alle de udgifter der faktisk er involveret for overhovedet at få killinger og som naturligvis skal med i regnskab ! (tests, importer, løbegårde, god mad, dyrlæge ect ect)

Jeg havde da ikke noget imod at blive momsregistreret - Opdræt kørt på den rigtige måde (katte holdt på rigtig måde med plads nok, lødigt foder, tests, nyt avlsmateriale ect ect) bliver i min bog altid en underskuds forretning - så her er jo en chance det bare er om at tage inden told & skat kommer ind over.

Jeg har hørt om opdrætter der har haft besøg af told og skat - ‘jamen der skulle momsregistreres og betales skat’…så fik de regnskab (og her ville de kun anerkende løbende udgifter til killinger + indtægter fra salg) og så blev der ellers trukket i land…nu var det pludselig ikke muligt at blive momsregistreret…så hvis man kunne åbne op for momsregistrering så er det da bare om at slå til !

Og desuden kunne man jo måske få den ‘bonus’ at opdrættere der ikke bruger så mange penge på foder, dyrlæger ect nu vil gøre det for ellers skal penge jo bare afleveres til skat - win win

men i sidste ende vil nok blive svært at få momsregistrering ind over (told og skat er jo ikke dumme) men det kunne jo bruges til at få definitionen ‘erhvervsmæssig’ ud…for det passer bare ikke på mange opdræt som jo er ‘hobby’ baseret - det er noget man brænder for og hertil bruger mange penge på…så der er altså ikke meget ‘erhvervs’ logik i de fleste opdræt…det er jo bare udgifter

Paragraf 3-6 - behøver vel ikke at være et problem ?- men få lavet regler så der er forskellige kriterier for ansøgninger fra internater/pensioner og opdræt der holdes i private hjem…

Paragraf 7-8…ja helt sikkert katte skal da holdes ordenligt

Paragraf 9 om syge katte - naturligvis, de regler har vi jo allerede (selvom ikke alle overholder dem) rum til karantæne - ja det skal man altså have. Som opdrætter kunne man have lov til at bruge eks badeværelse eller lignende.

Paragraf 10. nye katte - ja selvfølgelig skal de behandles/tjekkes for sygdomme - og gerne også i karantæne

Paragraf 11 - vaccinations tidspunkt skal justeres i forhold til gældende anbefalinger - og evt kan der være nogle regler om smitte-press. Har man mange katte vaccineres der jo ofte tidligere end hvis man ikke har så mange…

Paragraf 12 - hvor mad skal tilberedes - den er helt klassisk for internater og pensioner - her skal der bare vare separat rum. Det er et spørgsmål om hygiejne og smitte risiko. For opdræt i privat hjem - få lavet nogle separate regler/retningslinjer for det der samtidig lægger vægt på hygiejne.

Vask af kattebakker - selv gør jeg det altid udenfor (også om vinteren) - og er faktisk enig i at det ikke bør foretages på steder hvor katte har hyppig adgang - badeværelse - og slet ikke i køkken. Har man ikke andre faciliteter så må man kunne vise at man har en ‘rengørings og desinficerings’ protokol der holder… Pensioner og internater skal naturligvis have separate faciliteter.

Paragraf 13 - selvfølgelig skal man have nedskrevne informationer. Få lavet standard protokol som alle kan bruge - og som evt kunne følge den enkelte kat (så er der heller ikke nogle der køber ‘katten i sækken’ - jvf diskussion på FD listen om opdrættere der har købt katte uden at få info om hvor mange kuld de har fået…) eller folk der køber katte uden at have info om tidligere ejere…

Paragraf 14-21 om rum ect
Her er da mange gode ting - regler for minimums plads ect. (er enig i ovenstående indlæg om dagslys - det skal katte bare have. Men finder det bestemt ikke mærkeligt at det nævnes her. Jeg har hørt om perser katte der er holdt i kældre (i mørke) fordi pelsen således ikke bliver misfarvet om sommeren…som åbenbart trækker ned på udstilling…

Indretning så det er nemt at gøre rent - det er da helt i orden. Krav kan justeres i forhold til internater, pensioner og opdræt. (men eks væg til væg tæppe i hus med opdræt - det er da ikke nogen god ide…)

At hankatte ikke må holdes i bur - super ! og at de skal have minimum plads - bravo.

Alle katte skal have egen kattebakke - ja, selv er jeg tilhænger af ‘antal bakker = antal katte + 1’

Ledninger - dem må man da bare få pakket af vejen. Forstår ikke hvordan der er nogle der har løst liggende ledninger og killinger - det er ikke i orden. Det er nemt at få af vejen og letter i øvrigt også rengøring

Specifikke krav om desinficering er jo i høj grand nødvendige i pensioner og internater - og helt ærlig; en gang om måneden skal man da også gøre ordentligt rent i almindeligt hjem…specielt hvis man har mange katte…

Paragraf 28 - uddannelse. Ja naturligvis. For internater og pensioner en erhvervsuddannelse - for opdrættere få specificeret hvilke klubber, organisationer ect der er krediteret til at uddanne

Paragraf 29 - dyrlæge. Ja naturligvis skal der være en fast dyrlæge tilknyttet til ens opdræt. Og besøg af dyrlæge - gerne for min skyld. jeg er sikker på jeg vile kunne få noget godt ud af det. I pensioner og internater 4 gange om året helt fint - for opdrættere måske 1 gang.

så altså …jeg mener at her er det da bare om at gribe bolden og se dette udkast som chancen for at få lavet nogle super gode regler !

Det gør det helt sikkert ikke.
Der er tale om et udkast til en bekendtgørelse og ikke en lov, det vil derfor ikke blive til en lov. Loven er allerede vedtaget og populærtitlen på loven er Dyreværnsloven.

Dette er ikke en lovændring, men et udkast til en bekendtgørelse pga. Dyreværnslovens:

§ 18. Erhvervsmæssig handel med og opdræt af dyr må kun drives med politidirektørens tilladelse. Det samme gælder for drift af dyrepensioner og dyreinternater samt formidling af dyr. Tilladelsen skal angive, hvilke dyr den omfatter. Tilladelsen kan tilbagekaldes, når særlige forhold taler derfor.
Stk. 2. Justitsministeren kan fastsætte regler om indretning og drift af virksomheden, herunder om krav, der kan stilles til personalet, og om tilsyn.

og

§ 28. Den, som ved overanstrengelse, vanrøgt eller på anden måde behandler dyr uforsvarligt, straffes med bøde eller fængsel indtil 1 år. Der skal ved udmålingen af straffen tages hensyn til, om der foreligger uforsvarlig eller grovere uforsvarlig behandling af dyr. Har forholdet haft karakter af mishandling, er straffen fængsel indtil 1 år, i gentagelsestilfælde indtil 2 år.

klip klip klip

Stk. 5. I forskrifter, der udfærdiges efter loven, kan der fastsættes straf af bøde eller fængsel indtil 4 måneder for overtrædelse af bestemmelser i forskrifterne.

klip klip klip

Det er altså ikke en katte[B]lov.

[/B]Dette fremgår af udkastet.
Hvad jeg mener om udkastet til bekendtgørelsen har jeg endnu ikke fundet ud af, da jeg ikke har haft tid til at læse det grundigt igennem samt til at se på baggrunden for udkastet, så derfor bidrager jeg ikke til debatten pt.

Korrekt !! …Men jeg er ret sikker på ! - Denne bekendtgørelse kan /skal bane vej for en kommende kattelov, og er en nødvendighed for at få vedtaget en kattelov.

Musashi

Du har mange gode pointer i dit lange indlæg, blot er der den ting med momsregistrering… Du er først pligtig til at lade dig momsregistrere, når din omsætning (uden moms) overstiger 50.000 kr. indenfor en 12-måneders periode.

Valgfri registrering (under 50.000 kr)
Hvis din omsætning er under 50.000 kr. indenfor en 12-måneders periode, er registrering hos Erhvervs- og Selskabsstyrelsen valgfri, men du kan lade dig momsregistrere og betale moms.

[quote=Felis;241094]Musashi

Du har mange gode pointer i dit lange indlæg, blot er der den ting med momsregistrering… Du er først pligtig til at lade dig momsregistrere, når din omsætning (uden moms) overstiger 50.000 kr. indenfor en 12-måneders periode.

Valgfri registrering (under 50.000 kr)
Hvis din omsætning er under 50.000 kr. indenfor en 12-måneders periode, er registrering hos Erhvervs- og Selskabsstyrelsen valgfri, men du kan lade dig momsregistrere og betale moms.[/quote]

tak :slight_smile:

ved ikke meget om emnet - og det jeg kunne finde ved hurtig søgning var bare det her:

[I]Erhverv eller hobby
Det vil betyde rigtig meget for dig, hvis SKAT anser den virksomhed, du vil drive, som en erhvervsvirksomhed eller som en hobby, bl.a. fordi der er stor forskel på, hvad du skattemæssigt kan trække fra.

Selvom din virksomhed skattemæssigt bliver anset som en hobbyvirksomhed medfører det ikke nødvendigvis, at den ikke kan godkendes som erhvervsvirksomhed med hensyn til moms.

Du skal også være opmærksom på, at omfanget af en hobbyvirksomhed kan føre til, at virksomheden anses for erhvervsmæssig. Det får betydning for både skat og moms.

Når SKAT afgør, om det, du laver, er en “rigtig” virksomhed, lægger de stor vægt på, hvad det er, du vil med virksomheden. Først og fremmest ser de på, om dit hovedformål er at tjene penge.

Men det er ikke nok, at du ønsker at tjene penge på din virksomhed. Virksomheden skal rent faktisk også kunne give overskud - i alt fald på længere sigt. Og overskuddet skal være stort nok til at forrente de penge, du har skudt ind i virksomheden, og til at sikre dig en rimelig “løn”.

SKAT lægger bl.a. også vægt på, at du har lagt et budget og undersøgt, om du kan tjene penge på det, du vil lave. Derudover ser man på, om du griber tingene an rimelig professionelt, og om din virksomhed kan leve op til den standard, der er normal inden for branchen.

Hvis dit ønske om at starte virksomhed bærer præg af, at du ønsker at dyrke en privat interesse, vil du ofte få svært ved at blive anset som erhvervsdrivende. Fx vil mange, der starter en virksomhed for at kunne dyrke en interesse som fx sejlads, opdræt af hunde, katte, heste, kaniner mv., musik eller kunst, ofte ikke blive anset som erhvervsdrivende. Det samme gælder personer, der vil udleje deres sommerhus, lystbåd, autocamper eller lignende.[/I]

og sådan som jeg læser det er erhverv=overskud og hobby=underskud…uanset omsætning ?

jeg syntes i øvrigt godt at man kan pålægge opdrætter udgifter til eks dyrlæge besøg en gang om året uden at opdrætter så skal kunne trække det fra eller have støtte. (ok 4 gange om året er så en udgift lige i overkanten)

CFA har en ordning med godkendte katterier (det har Jyrak vist også? ) hvor dyrlæge kommer forbi og udfylder skema…og som opdrætter ville man vel også kunne bruge det hvis man kunne sige at man er godkendt af myndigheder og at dyrlæge har besøgt ens opdræt…

Hvis mit kattehold (opdræt) skal betraktes som et erhverv må alle lovpligtige udgifter kunne trækkes fra + de udgifter som jeg pinedød er nød til at have for at have den virsomhed. Mad, vand, bortskaffelse af affald, opførelse og renovering af produktionsbygninger, køb af inventar, reklame, udgifter til regnskabsføring og andet papirarbejde som er lovpligtigt eller nødvendigt, udgifter til dyrlæge og parasitbehandling. Mere ? sikkert, kan bare ikke huske mere lige nu.

Hvis man skal tjene 50.000 kr årligt, for at være momsregistreret skal der dæleme nogle killinger/kuld til…eller også skal hele bundet være til show…

Jep, men er du sikker på du gider besværet?

For det er jo kun på dine reelle avlsdyr du kan det.

I det sekund du lukker dem, så er de jo nogen du har fordi du er glade for dem, og dermed ikke en del af din virksomhed.

Så gider du virkeligt at veje foder og affald fra dem der er “erhverv”, så det kun er deres du trækker fra?

Eller skulle man se på at det er de udgifter du har som opdrætter, som en kælekatte-ejer ikke har?

Altså parringsgebyr, stamtavle-gebyr, et eventuelt kejsersnit, killingefoderet og den slags?

Har nogen smidt dette link? :slight_smile:

http://www.felisdanica.dk/index.php?SectionID=149&WebsiteID=1&LanguageID=1

Skriv en A4-side om hvordan du holder katte i dit opdræt, så kommer det med til justitsministeren d. 10 september! :slight_smile:

****og sådan som jeg læser det er erhverv=overskud og hobby=underskud…uanset omsætning ***

Næ, så enkelt er det ikke.

Erhversvirksomhed er fra 0 - uendeligt antal kroner i omsætning og kan skam også gi’ underskud.

Forskellen er blot hvornår man er pligtig at momsregistrere sig.

Men hvis det forslag bliver vedtaget er der jo ikke noget at rafle om, for der bliver tre eller flere avlshunner eller x-antal kuld om året anset for at være erhvervsmæssigt, altså det bliver ikke længere en fortolkning/vurdering fra myndighederne, om et opdræt er på hobbybasis, men helt klare linier der fortæller hvornår det er erhverv.
Forskellen er så blot om omsætningen er så stor, at opdrættet skal momsregistreres eller ej…regnskab og evt. beskatning af overskud kræves under alle omstændigheder uanset omsætningens størrelse.

[quote=Felis;241202]****og sådan som jeg læser det er erhverv=overskud og hobby=underskud…uanset omsætning ***

Næ, så enkelt er det ikke.

Erhversvirksomhed er fra 0 - uendeligt antal kroner i omsætning og kan skam også gi’ underskud.

Forskellen er blot hvornår man er pligtig at momsregistrere sig.

Men hvis det forslag bliver vedtaget er der jo ikke noget at rafle om, for der bliver tre eller flere avlshunner eller x-antal kuld om året anset for at være erhvervsmæssigt, altså det bliver ikke længere en fortolkning/vurdering fra myndighederne, om et opdræt er på hobbybasis, men helt klare linier der fortæller hvornår det er erhverv.
Forskellen er så blot om omsætningen er så stor, at opdrættet skal momsregistreres eller ej…regnskab og evt. beskatning af overskud kræves under alle omstændigheder uanset omsætningens størrelse.[/quote]

tak for yderligere forklaring :slight_smile:

hehe yep virksomheder kan også give underskud…men det er lige det om ‘der er udsigt til, at virksomheden før eller siden vil give overskud (er rentabel)’ - lol gad vide om man kunne finde interesserede investorer i ens lille ‘katte-bix’ - det ville vist være som at investere i et vist IT firma…

anyway…fandt denne side som er mere uddybende

er det så korrekt at rentabilitetsbetragtningen også indgår i om man kan blive momdregistreret - og altså ikke kun omsætning ?

Nogen der ved noget om regnskab ?..Vil dette være nogenlunde korrekt tænkt eksempel for regnskab for katteri ?

Nettoomsætning (indtægter ved salg af katte/killinger)

  • Vareforbrug (mad, grus, dyrlæge…alt hvad der skal til at gøre killinger ‘klar’, avlskatte indgår vel også - selv om de efterfølgende så ‘afskrives’ ?)

=Bruttofortjeneste

  • Andre eksterne omkostninger (øh tests, nye katte, løbegårde, ombygninger, legetøj, ny sofa fordi der har været en tisse-nisse forbi, kradsetræ, fryser til alt kattemaden ?)

  • Personale omkostninger (oh yes løn for at vaske kattebakker og nusse killinger :høhø: )

= Indtjeningsbidrag

  • Afskrivninger

= Resultat før renter

  • Renteindtægter
  • Renteomkostninger (øh overtræk på kontoen fordi misserne ville have nyt kradsetræ ? lånte penge til ‘must have’ nye kat ?)

= Resultat før skat

  • Skat af årets resultat

= årets resultat

Nyt fra FU Felis Danica – Racekatte – udstilling og opdræt – medlem af Federation Internationale Féline (FIFe)

Så er det vel bare med at fatte tastaturet og skrive en lille beretning :slight_smile:

[quote=Musashi;241244]tak for yderligere forklaring :slight_smile:

hehe yep virksomheder kan også give underskud…men det er lige det om ‘der er udsigt til, at virksomheden før eller siden vil give overskud (er rentabel)’ - lol gad vide om man kunne finde interesserede investorer i ens lille ‘katte-bix’ - det ville vist være som at investere i et vist IT firma…

anyway…fandt denne side som er mere uddybende

er det så korrekt at rentabilitetsbetragtningen også indgår i om man kan blive momdregistreret - og altså ikke kun omsætning ?

Nogen der ved noget om regnskab ?..Vil dette være nogenlunde korrekt tænkt eksempel for regnskab for katteri ?

Nettoomsætning (indtægter ved salg af katte/killinger)

  • Vareforbrug (mad, grus, dyrlæge…alt hvad der skal til at gøre killinger ‘klar’, avlskatte indgår vel også - selv om de efterfølgende så ‘afskrives’ ?)

=Bruttofortjeneste

  • Andre eksterne omkostninger (øh tests, nye katte, løbegårde, ombygninger, legetøj, ny sofa fordi der har været en tisse-nisse forbi, kradsetræ, fryser til alt kattemaden ?)

  • Personale omkostninger (oh yes løn for at vaske kattebakker og nusse killinger :høhø: )

= Indtjeningsbidrag

  • Afskrivninger

= Resultat før renter

  • Renteindtægter
  • Renteomkostninger (øh overtræk på kontoen fordi misserne ville have nyt kradsetræ ? lånte penge til ‘must have’ nye kat ?)

= Resultat før skat

  • Skat af årets resultat

= årets resultat[/quote]

Ifølge bogføringsloven, er vi faktisk pligtige til at bogføre vores indtægt/udgift, hvad enten man er moms reg. eller ej …Og klart vi gør det, ikk’ ? :slight_smile:

naturligvis - jeg har også en stor kasse med kvitteringer og betalte regninger der er ved at vælte hele reolen…:høhø:

Jeg forstår ikke det med at killinger født i virksomheden skal vaccineres senest 8 uger gammelt. Er der ikke netop forskning der tyder på at det ikke nytter noget at vaccinere der da killingernes imunforsvar ikke er klar til det endnu?

Det skal de heller ikke…der er en retteboks ud for teksten, hvor der står 12 uger :slight_smile:

Chicabee - Hmm, så forstår jeg ikke retteboksen, for i den står der da:

[I]"Stk. 2. Killinger, der fødes i virksomheden, skal vaccineres mod kattesyge og katteinfluenza, når de senest er 8 uger gamle.
Stk. 3. Sælges en kat, inden den er vaccineret, skal erhververen skriftligt gøres bekendt med, at

Kommentar [mar2]: Stk. 3 er slettet, da ny bekendtgørelse om overdragelse af killinger fastsætter, at killingerne skal være mindst 12 uger før de overdrages, dvs. de skal således være vaccineret inden de sælges."[/I]

Men det de mener med vaccineret inden de sælges er altså at at det bare skal være engang inden de 12 uger? For der står da ikke noget om i boksen at fordi stk. 3 er slettet, så ændres stk. 2?

[quote=alleos7;241176]Jep, men er du sikker på du gider besværet?

For det er jo kun på dine reelle avlsdyr du kan det.

I det sekund du lukker dem, så er de jo nogen du har fordi du er glade for dem, og dermed ikke en del af din virksomhed.

Så gider du virkeligt at veje foder og affald fra dem der er “erhverv”, så det kun er deres du trækker fra?

Eller skulle man se på at det er de udgifter du har som opdrætter, som en kælekatte-ejer ikke har?

Altså parringsgebyr, stamtavle-gebyr, et eventuelt kejsersnit, killingefoderet og den slags?[/quote]

Der hvor jeg bevæger mig rundt plejer det ikke at fungere sådan. Men hvis der bliver mulighed for at trække noget fra inden jeg skal betale skat af indtægterne ved salg af killinger og hankattenes ydelser vil jeg da hellere holde regnskab med alle udgifterne og noterer dem ned end betale skal bare fordi at det gider jeg ikke. Lovgivningen skal vel heller ikke baseres på hvad folk gider gøre men på hvad der er ret og rimeligt.

Du ved jo heller ikke at så snart katten lukkes bliver den betraktet som ude af katteries erhvervs del. Ingen kender jo den endelige tekst. Det er jo her vores hovedorganisation må hjælpe os og få en fornuftig lovtekst.

Men lad os nu se hvad det hele ender med om mange år. Nogen gange tager det jo flere år inden et lovudkast bliver til virkelighed.

Har lige nogle undrings punkter:

Folk nævner fritløbende kattes killinger. MEN er fritløbende katte teknisk set ikke ulovlige du har da pligt til at holde din kat på egen matrikel?

De skriver mere end 3 kuld. MEN bliver der mon ikke undtagelser for dødfødte og kuld under x antal killinger. Ville da give bedst mening.

Hvis du har mange dyr vil du så ikke hører ind under chr registreringen eller gælder den ikke katte ?

Så vidt jeg kan se (ret mig gerne hvis jeg tager fejl) er nogle opdrættere førtidspensionister hvordan hulen vil de have de kan tage en 2 års uddannelse, der er jo en grund til folk får en pension. Hvad med folk med et ordinært arbejde skal de så tage orlov 2 år for at få lov at avle -surrender:uha:

Som andre er inde på bliver det jo kun folk med eget hus der kan avle så da det er sjældent lejligheder er indrettet med nok rum :tihi:

I øvrigt kan jeg frygte lidt at det her også vil ramme dem som blot har reg. et katterinavn for at få madrabatterne …hvor mange har haft den tanke
skrev Sabrecats

Dette bliver da ikke et problem de har jo ikke 3+ fertile hunkatte og 3+ kuld om året så hvordan skal de komme i klemme :?

Synes også udkastet bærer præg af at være fabriks drift rimelig trist:prut:. Men godt de har åbnet op for en lovgivning :ok: