Nytårsaftens betydning?

Nytårsaften siger mig ikke det store, men det er da hyggeligt at have en aften i godt selskab og god mad:)
Inden jeg begyndte at komme sammen med Claus, sendte jeg Lille Ged der var helt kold over for fyrværkeri ned til min mor og stedfar, han var nemlig den eneste ud over min stedfar hunden dernede kan slappe af med den aften:S
Selv tog jeg ud på landet til mine reserve bedsteforældre og gik i seng 00.30 :slight_smile:
Nu samler vi nogle få gode venner, vi desværre ellers sjældent ser, spiser god mad, drikker hvad vi har lyst til med tanke på at vi skal op og læse til eksamen i morgen:)
Efter midnat kan vi finde på at gå over i fælleshuset hvor kollegiet holder nytår, men først efter det værste larm er ovre, kattene skal nemlig ikke være alene når vi ikke kender Milles reaktion!
Næste år deltager vi måske i hele festen, det er trods alt maks 25 m fra vores eget hjem, men det bliver kun hvis Mille er ligeså cool med fyrværkeri som Jeppe:)

[QUOTE=hmm;1142573]Kan ikke lade være med at tænke på noget når jeg læser denne tråd og sådan set glad ved at det ikke kun er mig som er en kryster med det fyrværkeri . Sådan har det været siden barns ben , mine forælder sagde jeg var som en sirene nytårs aften kunne ikke lide det bang hele tiden .

Så jeg fik en gang mad tidlig også tidlig i seng.[/QUOTE]

Jeg kan trøste dig med, at jeg absolut heller ikke er glad for krudt…Hvis så bare de kan holde sig til lovlig krudt, men det er åbenbart ikke spændende nok for mange. Sidste år erfarede vi hvilken skade ulovlig fyrværkeri kan gøre. Nogen havde åbenbart set sig sure på vores unge nabo, så de smed noget ulovlig krudt i hans postkasse - Vores postkasser hænger side om side nede ved indgangsdøren…Hold da helt op et brag - Det var så alt rystede, selv hos os på anden sal. Alle postkasser var sprængt til atomer. Glasset i døren var sprængt i tusinde stykker - Der var så meget røg på trapperne, at vi ikke kunne se en hånd for os. Vi styrtede selvfølgelig alle ud, og der blev ringet til politiet, som selvfølgelig intet kunne gøre - kun optage rapport. Politiet og os kunne glæde os over, at der ikke var kommet en beboer i det øjeblik bomben sprang. Personen ville med al sansynlighed være dræbt, med alt det glas og metal det udløste …Så jeg ånder lettet op, når det værste skyderi ebber ud hen over midnat. Jeg forsøger ikke at vise min nervøsitet, for ikke at det smitter på kattene.

Uhh hvor gemmer du dig :slight_smile: Må da lige mødes og få en krammer, du ved jo hvor vi er :slight_smile:

Det er ikke sjovt når der er risiko for massive ødelæggelser og helbred, MEN jeg er altså lidt pjattet på det område, eller nok egentligt var :slight_smile:
Til en nytårsaften for mange år siden, havde en eller anden i vores forsamling skaffet noget godt krudt fra forsvaret… Det var et godt BUM!!! :smiley: At jeg aldrig selv kan finde på at købe fyrværkeri eller tænde skidtet, er en anden sag. :slight_smile:

Hej er hos Henriette og Kristian :slight_smile:

:nytaarskrudt::nytaarskrudt::nytaarskrudt:

Jeg elsker krudt og kugler og bum-bummelum Nytårsaften - MEN det bliver nydt fra vinduet sammen med Silke… og så skal der åbnes vinduer, så jeg rigtig kan dufte krudtet - elsker den duft !!

Jeg skal holde nytår herhjemme og alene. Jeg plejer at lave noget god mad, og så ellers hygge mig med tv, og lidt guf til i løbet af aftenen kl 24 plejer jeg at ringe til min mor og måske en enkelt eller 2 andre - og ellers sender jeg smser til dem jeg har mobilnr på.

Og jeg er en af de heldige hvor mine katte ikke som sådan er bange for fyrværkeriet, jo de kan da blive lidt forskrækkede hvis der er et kanonslag, men 2 min efter sover de igen eller hvad de lige var igang med da braget kom.

:slight_smile:

Er der nogen, der ved hvorfor det lige blev torsk der blev til en tradition at spise nytårsaften ??

Jeg spiser selv torsk nytårsaften med lidt lækre ovnbagte rodfrugter til…:savle:

[QUOTE=Tante Tut;1142607]:slight_smile:

Er der nogen, der ved hvorfor det lige blev torsk der blev til en tradition at spise nytårsaften ??

Jeg spiser selv torsk nytårsaften med lidt lækre ovnbagte rodfrugter til…:savle:[/QUOTE]

Det smager nu osse dejlig :-). Hvorfor det lige er blevet tradition, kan jeg ikke finde, men ifølge wikipedia, så står der følgende :

Kogt torsk har siden 1700- eller 1800-tallet været en tradition til nytår.[SUP][15][/SUP] Selv om kun få procent[SUP][16][/SUP] af danskerne nu til dags spiser torsk denne aften, må den alligevel regnes som en vigtig nationalret, der traditionelt serveres med tilbehør som sennepssovs, smørsovs, hakket persille, hakket æg, hakket syltet rødbede og reven peberrod. I Sønderjylland er den foretrukne nytårsmenu grønlangkål[SUP][17][/SUP]. Det blev i løbet af 1900-tallet skik at skåle i champagne og spise kransekage klokken 12.[SUP][18][/SUP]

[QUOTE=hmm;1142573]Kan ikke lade være med at tænke på noget når jeg læser denne tråd og sådan set glad ved at det ikke kun er mig som er en kryster med det fyrværkeri . Sådan har det været siden barns ben , mine forælder sagde jeg var som en sirene nytårs aften kunne ikke lide det bang hele tiden .

Så jeg fik en gang mad tidlig også tidlig i seng.[/QUOTE]

Jeg synes raketterne er flotte og dem nyder jeg at kigge på, selv om jeg aldrig selv ville smide penge ud til dem. Men jeg har egentlig aldrig fattet det sjove i at noget siger bum meget højt. Vist ikke engang da jeg var barn :wink:

[QUOTE=Tante Tut;1142607]:slight_smile:

Er der nogen, der ved hvorfor det lige blev torsk der blev til en tradition at spise nytårsaften ??

Jeg spiser selv torsk nytårsaften med lidt lækre ovnbagte rodfrugter til…:savle:[/QUOTE]

I den katolske tid var fisk en fastespise, og eftersom adventstiden var lig med faste, fik fisken en naturlig plads på menuen her. Men da julen efterhånden blev mere og mere fed, og i dag vel sagtens er noget nær det modsatte af faste, blev fisken rykket fra jule- til nytårsmenuen.

Min mand ved godt der skal ikke sådan noget i vores bil og jeg ville heller ikke havde det her hjemme i vores hus er så bange for det skidt…

Vi har i mange år fejret nytåret med en stor flok venner rundt omkring i verden. I år holder vi dog et stille og roligt nytår sammen med datter, svigersøn, barnebarn og så min søster. Vi skal jo være klar imorgen til at servere bøffer kl 16 :slight_smile:

Mon ikke I får stort ryk-ind, jeg tror der er mange som ikke kan overskue selv at lave mad - Jeg ved at vores lokale grill har kaldt ekstra mandskab ind i morgen, da det plejer at være året bedste dag :slight_smile:

Jeg har fået overtalt Manden til lidt fyrværkeri. En 5-6 raketter og et par små batterier. Og et enkelt bomberør. Jeg eeeelsker at futte fyrværkeri af, selvfølgelig under hensyntagen til almindelig sund fornuft.
Manden er ligeglad med nytårskrudt, men han ved godt at det er jeg ikke :wink: så vi har ødet 290 kr ud på skidtet :smiley:

Traditionen tro, holder jeg Nytårsaften alene sammen med dyrene.
Kattene synes, fyrværkeri er spændende. Buster har før reageret voldsomt på det, men eftersom vi har en bagbo, som skyder af hver lørdag så godt som hele året, er han blevet mere hærdet. Selv har jeg stadig et pænt lager tilbage af stjernekastere, jeg har trænet ham med i årets løb.

(Selv juleaften kl. 9 bragede det løs med kanonslag og raketter fra bagboen)

Ellers: Dronningens nytårstale, måske en god film på tv, rådhusklokkerne kl. 24 og Vær velkommen … m.fl.
ALDRIG 90 års fødselsdagen (synes, den er åndssvag).

Plejer at spise lidt lækkert, men det bliver ikke til noget synderligt i år, da jeg har ret meget kvalme pga den medicin, jeg får.

[QUOTE=Alice;1142615]Det smager nu osse dejlig :-). Hvorfor det lige er blevet tradition, kan jeg ikke finde, men ifølge wikipedia, så står der følgende :

Kogt torsk har siden 1700- eller 1800-tallet været en tradition til nytår.[SUP][15][/SUP] Selv om kun få procent[SUP][16][/SUP] af danskerne nu til dags spiser torsk denne aften, må den alligevel regnes som en vigtig nationalret, der traditionelt serveres med tilbehør som sennepssovs, smørsovs, hakket persille, hakket æg, hakket syltet rødbede og reven peberrod. I Sønderjylland er den foretrukne nytårsmenu grønlangkål[SUP][17][/SUP]. Det blev i løbet af 1900-tallet skik at skåle i champagne og spise kransekage klokken 12.[SUP][18][/SUP][/QUOTE]

:tak::tak:

Tak for info - sjovt at vide baggrunden for traditionen

[QUOTE=Mega;1142685]Traditionen tro, holder jeg Nytårsaften alene sammen med dyrene.
Kattene synes, fyrværkeri er spændende. Buster har før reageret voldsomt på det, men eftersom vi har en bagbo, som skyder af hver lørdag så godt som hele året, er han blevet mere hærdet. Selv har jeg stadig et pænt lager tilbage af stjernekastere, jeg har trænet ham med i årets løb.

(Selv juleaften kl. 9 bragede det løs med kanonslag og raketter fra bagboen)

Ellers: Dronningens nytårstale, måske en god film på tv, rådhusklokkerne kl. 24 og Vær velkommen … m.fl.

ALDRIG 90 års fødselsdagen (synes, den er åndssvag).

Plejer at spise lidt lækkert, men det bliver ikke til noget synderligt i år, da jeg har ret meget kvalme pga den medicin, jeg får.[/QUOTE]

:ok:

Enig !!

Jeg kan SLET ikke se det sjove i den :ups::ups:

Håber, at du snart får det bedre

:kram:

Som barn elskede jeg at laver løjer nytårsaften, men jeg har som teenager og voksen aldrig set det som “årets fest”. Jeg er heller ikke ret vild med fyrværkeri (det er pænest inde fra vinduet af). Da jeg gik på universitetet var der ofte eksamen d. 2. januar, så der har jeg tit fejret Nytårsaften alene (med Faxe Kondi i champagneglasset kl. 24). I de år jeg har kendt min mand har vi bare været samme os to - og så Piv og Maria efter de er kommet til. Vi får noget godt at spise- det er rigtigt rart og hyggeligt.

Nytårsaften alene eller i gode venners lag med fest, farver og drinks og/eller nogle spil det er sådan same same. Jeg synes ligegodt om begge ting :slight_smile:

Hele Uni-tiden holdt jeg stort set ikke Nytårsaften fordi jeg havde eksamen d. 2. jan stort set hvert eneste år, og fandt ud af at nytårsaften alene nu ikke var så slemt endda :slight_smile: Jeg skulle have været med kæresten til Kbh og holde en god aften sammen med hans søskende, men blev ramt af et maveonde så den gode mad bliver idag for mig en omgang youghurt, ikke lige det jeg havde sat næsen mest op efter :wink:

Som regel bruges aftenen også til lidt reflektion over året der gik og tanker om året der kommer.