Nytårsmenu

Jeg mangler inspiration :smiley:

Hvad laver I af mad til nytårsaften ?
Gerne både forret, hovedret og dessert.

Jeg tror min ser sådan ud i år.

Forret: tyndt skåret røget laks rullet med spinat og asparges i en frisk dressing.

Hovedret: Sennep/honningmarineret kyllingebrystfilet med hasselback kartofler, kogte gylerødder, bønner og rå tyndtskåret kålrabi som topping. Måske bagt hvidløg…

Dessert: appelsin og solbær sorbet pyntet med chokoladespåner og spiseligt glimmer

Bestemt ingen tung ret, men hamrende god :slight_smile:

Måske du kan finde inspiration i de hele 2 tråde fra sidste år: http://www.kattegale.dk/forum/showthread.php?25633-Nyt�rsmaden# og http://www.kattegale.dk/forum/showthread.php?25965-Nyt�rsmenuen&highlight=mad+nyt�rsaften

:slight_smile:

Da jeg har en mand, som er på arbejde den aften, men som alligevel lige smutter forbi for at hygge en smule, er menuen også derefter…
Dvs at vi sikkert får lidt lækkert brød, ost og pølse - og jeg en rigtig god rødvin, mens at manden må nøjes med cola inden han kører ud igen…
Menuen har den fordel, at manden iikke er forpligtet til at skulle være hjemme på et bestemt tidpunkt fordi jeg står klar med varm mad :slight_smile:

SUSHI i LANGE baner!!

Hehe, vi er også på sushi :slight_smile:
Vores lokale sushi-pusher laver nytårsmenu, den prøver vi.

Måske vi lige laver lidt andet også, men det bliver i den lette ende, kammuslinger, hummer, eller noget.

:slight_smile:

Jeg kan altså ikke lade være med at sammenligne Sushi med BARF :høhø: og så er det jeg tænke AAADDDDDD :stuck_out_tongue:

Ved godt det er populært, men var jeg kat, ville jeg uden tvivl leve af tørkost, hvis det var alternativet :stuck_out_tongue:

Jeg lurer med her, for jeg er osse tom for ideer til forret og dessert …Vores hovedret bliver dyreryg.

Jeg kunne også godt bruge en ide til e forret, der endelig ikke må indeholde fisk… det kan manden nemlig ikke tåle :frowning:

Vores nytårsmenu har set ens ud de sidste 10+ år:

Hummersuppe (enkelte år erstattet af Mou’s græskar/chilisuppe)
Indbagt svinemørbrad med kartofler og bernaise sauce (og Meny chips!)
Hjemmelavet is

Man kan selvfølgelig også kopiere menuen fra 90års fødselsdagen :wink:

Vi skal havde en ørred mous med krebs/rejer dild dressing og hjemme bagt brød
Oksemørbra der til er tilbehøret ikke helt fundet på
Dessert måske is men lurer og også med her

Jeg tror faktisk vi skal have raclett til hovedret - det tror jeg de unge mennesker vil syntes om.

Så skal jeg bare finde en nem forret, som ikke må være suppe og heller ikke fisk - dog gerne laks :stuck_out_tongue: og en NEM dessert gerne med chokolade.

Jeg er på sushiholdet :slight_smile: MASSER af sushi!!! Og måske skal Sander og jeg have en klat foie gras senere på aftenen :wink:

Mht nem forret, der gerne må indeholde laks, så videregav jeg en opskrift på varmrøget laksepaté i en tråd startet af PiaR (som jeg desværre ikke lige har tid til at lede efter lige nu). Den er både nem og lækker :slight_smile:

[QUOTE=DK Sugieh;750287]Jeg kan altså ikke lade være med at sammenligne Sushi med BARF :høhø: og så er det jeg tænke AAADDDDDD :stuck_out_tongue:

Ved godt det er populært, men var jeg kat, ville jeg uden tvivl leve af tørkost, hvis det var alternativet :p[/QUOTE]

Enig :tihi:

Vi holder os til en forret i år, nemlig hjemmelavede stjerneskud :savle:

Resten af aftenen er der så chips m. dip og diverse slik, til midnat boblevand og kransekage og til natten et lille ostebord.

Og når vi “nøjes” med en forret og dropper hovedret og dessert, burde der være plads til det hele, også et par cocktails eller tre :tihi:

Jeg ville æææælske at få sushi til forret, hovedret og dessert…
Men det bliver det så ikke. Så ville en i selskabet gå aldeles sulten fra bordet.

Jeg tror nok vi skal have kongekrabbeben til forret.
Eller en hummer pr snude.
Eller Mettes delikate laksepate.
(og tunmousse til den selektivt spisende…)

Hovedretten bliver noget fra grill.
Jeg vil gerne have kalvemørbrad og Pommes Anna og noget delikat tilbehør.

Dessert er endnu helt uvist.

Nu fandt jeg lige opskriften :):

250 gr varmrøget laks i flager
100 gr usaltet smør, blødgjort
100 gr flødeost
Saften af 1 citron
En håndfuld brøndkarse
3 fuldkorns bagels
2 spsk. olivenolie
Havsalt

Kom laks, smør, flødeost, citronsaft og brøndkarse i en food processor/blender til det er blandet groft

Halvér bagels og skær dem i tynde skiver. Drys med olivenolie og havsalt og bag dem ved 190 c i 10-15 min. eller indtil de er sprøde. Servér med patéen.

(Man kan selvfølgelig selv vælge, hvilken type brød, man vil servere den med, men det smager faktisk godt på denne måde).

take away pizza…

jeg sidder alene nytårs aften og når jeg ikke skal lave noget til andre end mig, så bliver det nok take out…

hvis jeg havde nogen at kræse for, så ville jeg lave min rejecocktail med honningmelon som indtages mens raclette-grillerne varmer op og så ville jeg lave HELE min platform af delikattesser til racletten…

og dertil cremefraiche dressing og masser af hemmelavet bearnaise…

og til dessert ville jeg lave min islagekage med nøddebunde, kirsebær/vanille og straciatella/mynte is… og et tykt lag lækker nybagt marengs

men ak - jeg er alene… så pizza til mig

Vi køber nytårsmenuen på Sortebro kro http://www.sortebro.dk/

[QUOTE=Battlestar;750406]…
men ak - jeg er alene… så pizza til mig[/QUOTE]

Ej!.. Det lyder squ da …!.. altså… pizza… på en herlig aften hvor året vender?.. Hmm…
Må jeg spørge - er det fordi du ikke vil ud - og lade kattene alene?.. - måske rager det ikke mig, men altså - ellers kommer jeg squ på besøg og laver mad til dig! :smiley: