Her er min tapas-menu, som ser ud af meget større mængde end det var, da det er serveret på en frokosttallerken.
I de to espressoglas er det hummus, hhv almindelig og med rødbede.
Bagerst på tallerkenen er det salatblade, til højre på salaten er det rødbede-tapanade - noget jeg lige fandt på da jeg havde kogt rødbede i overskud.
Til venstre for tapenaden er det avocado/tomat-salat med finthakket skalotteløg.
Til venstre på tallerkenen er det bagt squash, til højre for den er det et helt bagt rødløg. Yderst til højre er det bagt aubergine, finthakket, og blandet med krydderier.
Nederst til venstre er det ristede brune champignon, og til højre er det en hel bagt tomat.
Alt her er faktisk vegansk, ikke noget jeg stilede efter, det er tilfældigt.
Til dette fik jeg grissini og to slags brød.
jeg nåede ikke at tage billeder af min mad - jeg “kom til” at koncentrere mig om at spise
Vores mad så egentlig ikke særlig spændende ud, men det smagte supergodt, og vi har spist under halvdelen! Jeg er glad for, at vi ikke har købt chips og en masse andet, for det er der slet ikke plads til. Ikke engang vores øko-gulerodsstænger med dip er blevet spist, men måske i morgen.
Jeg glemte helt at tage billeder. Men en bagekartofel kan de fleste vel forestille sig vores oksemørbrad var noget senet og meget fed idet, så den var ikke den store succes.
Til midnat skålede vi i jordbær smotie, fint pyntet.
Her er så billederne af vores menu:
Forret: Små vandbakkelser med fyld af creme fraiche, hakket rødløg, og enten rejer, ørredrogn eller kaviar (farverne på tallerkenbilledet yder ikke maden helt retfærdighed) :
Hovedretten var bare en hverdagsret: Vannamei-rejer i karry-kokossauce med chili, porrer og gulerødder, serveret med nudler
Og til dessert: Hjemmelavet farin-is med mandelbiscuits og chokolade (her pyntet med hakket chokolade og mandler)
Vi fik også taget et par billeder. Jesper havde taget nytårsdugen med på arbejde og ladet den blive der, så vores nytår blev blomstret :klapper:
Forret: Bruschetta… Nogle med tomat og mozzarella, nogle kun med mozarella og nogle tomme til lækkerlækker tunmousse
Hovedret: Indbagt svinemørbrad med timiankartofler, sovs og pastinakchips.
Dessert: Chokofondue Det var altså bare perfekt. Ikke for tungt, men bare lækker-sødt og mmmmmmmmmmmm.
Det blev også pizza her - Bruwsens Tre Formaggi er OK, og jeg har lidt af et pizza-flip p.t. Ellers hører jeg også til dem, der bliver hjemme og passer på misserne - altså ikke fuserne
Der kom nogle kæmpe-brag ind i mellem. Kom til at tænke på kollegietiden, hvor vi også hørte en stor eksplosion en dag. Så kom jeg til at sige, at det var da vel på niveau med de der krigs-granater, man affyrer, hvad hed de nu… Iraneren på vores køkken sagde, nej, du kan godt kende forskel. Hvordan, spurgte jeg? Jo, hvis det er en granat, så mærker du rystelser i jorden!! Og han talte tydeligvis af erfaring - der var gode grunde til at ham og et par stykker til var i DK for at studere.
Faktisk kom der, OK ikke rigtige raketbrag, men meget høje brag, lige, da Leise var gået ombord i sin lune aftensmad - han kiggede forskrækket op, så jeg snakkede lyst og beroligende til ham, og han spiste videre - voila næste brag! Igen fik jeg ham hurtigt talt ned og han begyndte at spise videre - da sad jeg bare og tænkte “Og nu vover I altså ikke at sprænge nr 3, før han er færdig med at spise!” Hvordan jeg så ellers lige skulle få indflydelse på det, storsnottet og i hjemmekluns…
Wow, Louise, det var mad efter mit hjerte, hvor ser det lækkert ud! Aubergine og hommus er bare nogle af den mellemøstlige menus gaver til verden madglad
Ser lækkert ud…
Jeg glemte at tage billeder af vores mad, men lækkert var det…