Næh, sec betyder tør, brut betyder meget tør (iflg. Munksgårds Dansk Fremmedordbog)
Og jeg vil helst have stærk kaffe til noget, der er så sødt som kransekage. Der skal noget modspil til det søde.
Næh, sec betyder tør, brut betyder meget tør (iflg. Munksgårds Dansk Fremmedordbog)
Og jeg vil helst have stærk kaffe til noget, der er så sødt som kransekage. Der skal noget modspil til det søde.
Og det er selvfølgelig den rigtige måde at gøre det på - nemlig at drikke det, man bedst kan lide
[QUOTE=Else;762059]Næh, sec betyder tør, brut betyder meget tør (iflg. Munksgårds Dansk Fremmedordbog)
Og jeg vil helst have stærk kaffe til noget, der er så sødt som kransekage. Der skal noget modspil til det søde. [/QUOTE]
Else, jeg skrev ikke hvad det betyder rent sprogmæssigt, men hvad det betegnes som vinmæssigt Nå, googlede lige og fandt ud af, at demi-sec er sødere end sec … det er nok meget godt, at det ikke er mig, der har stået for vinindkøb til i morgen, det kunne nok have været morsomt
Jeg foretrækker iø også kaffe til min kransekage, så jeg laver mig en god kande stempelkaffe til midnat (så kan jeg måske også holde mig vågen …)
Hedder det ikke semi-seco? Eller, det gør det hvis det er cava-formen for champagne. Hedder det demi-sec hvis det er rigtig champagne? (jeg kan bedst cava, at en eller anden grund, hehe)
Jeg skal holde nytår her i Kbh hos familie sammen med min mor.
Vi bliver 13 stk hvoraf den ældste er 85 og den yngste er 14
Hovedret: Coulotte og indbagt svinemørbrad med hasselbach kartofler,favorit sovs,salat og brød + hvidløgssmør.
Desserter: is med forskellige slags vafler/kiks og ris ala mande.
Derefter en masse chips og slik, sodavand, Asti og drinks.
Der bliver selvfølgelig serveret vine til maden, til dem
Som lyster.
Kl 24 champagne og kransekage.
Jeg skal holde nytår her i Kbh hos familie sammen med min mor.
Vi bliver 13 stk hvoraf den ældste er 85 og den yngste er 14
Hovedret: Coulotte og indbagt svinemørbrad med hasselbach kartofler,favorit sovs,salat og brød + hvidløgssmør.
Desserter: is med forskellige slags vafler/kiks og ris ala mande.
Derefter en masse chips og slik, sodavand, Asti og drinks.
Der bliver selvfølgelig serveret vine til maden, til dem
Som lyster.
Kl 24 champagne og kransekage.
Efter megen spekuleren over forret (har en meget kræsen familie) ringede jeg til min moar i går og spurgte om det var ok at vi droppede den helt. Det var heldigvis helt ok med hende, så nu skal jeg ikke bryde min hjerne med det mere og jeg skal heller ikke ud for at handle ind til den i dag
Så vores menu kommer til at se således ud:
Hovedret: Fyldt oksemørbrad (fyld består af masser af hakket persille, hvidløg og chili) med hasselbach kartofler og bearnaise sauce. Tilbehør bliver tomatsalat og flutes med tomat, hvidløg basilikum og ost som har været en tur i ovnen. Der kommer også til at være nogle uden ost, da vi har i hvert fald én i selskabet som ikke spiser ost.
Dessert: Pandekager med 3 slags is; vanille, nougat og 3 farvet. Derudover har vi købt chokoladesauce og hindbærsauce.
Til midnat: For første gang nogensinde skal vi have hjemmelavet kransekage.
Natmad: Hjemmelavet tomatsuppe, som jeg lavede i går aftes.
Derudover vil der være forskelligt slikog chips med dip og drikkevarerne består af sodavand, asti og så fandt vi en magnum flaske Verdi Green Apple da vi handlede Der er også købt en flaske Cuba Caramel til de unge, og måske også til et enkelt glas champagne brus til mig
NØJ! Hvor jeg glæder mig
Jeg håber alle I som har muligheden for det vil tage billeder af jeres mad, det kunne være sjovt at lave en ny tråd i morgen med alle de flotte billeder
Cava er spansk - derfor bruger de en spansk betegnelse for tørhed/sødhed - champagne er pr. definition fransk (da det kun er produkter fabrikeret i Champagne-regionen i Frankrig, der må bruge betegnelsen) og derfor bruges der franske betegnelser om den. Mange danskere bruger så den franske betegnelse (som er den, der har været kendt længst i Danmark) om boblevand som sådan - uden skelen til, hvor det kommer fra
Så har jeg fået købt ind og forberedt. Vi skal have den rituelle jomfruhummerbisque med “jomfruhummerbuger” af urteristede croutoner med de ristede hummere. Så skal vi have beef wellington af økologisk oksemørbrad med glaseret julesalat og rødvinsglace, og til sidst skal vi have en selvopfundet dessert af hjemmelavet italiensk hasselnødis, chokolademousse og nøddekrokant.
Iscremen står i køleskabet og er klar til ismaskinen, glacen er ved at koge ind og om lidt bruner jeg mørbraden, så den er klar til at blive pakket med østershatte, foie gras og parmaskinke.
Vi skal ikke have rigtig champagne, men jeg har fundet en crémant fra Bordeaux, som jeg tror er god (og tør!).
Hvis Jan får tur ned omkring jer, risikerer du at han står i døren og tigger rester Det dér er bare noget af det bedste han ved… og han får det (næsten) aldrig, fordi jeg ikike kan tåle skaldyr.
[QUOTE=DK Thomani;762194]
Jeg håber alle I som har muligheden for det vil tage billeder af jeres mad, det kunne være sjovt at lave en ny tråd i morgen med alle de flotte billeder :)[/QUOTE]
Kameraet er kørt i stilling til diverse stemningsbilleder til min blog og mon ikke både mad og drikkevarer kommer med - hvis jeg altså husker det
Rigtig god ide for øvrigt, har siddet og fået mundvand af den ene menu efter den anden, så jeg ville elske også at se dem på billeder.
[QUOTE=DK Thomani;762194]
Jeg håber alle I som har muligheden for det vil tage billeder af jeres mad, det kunne være sjovt at lave en ny tråd i morgen med alle de flotte billeder :)[/QUOTE]
Kameraet er kørt i stilling til diverse stemningsbilleder til min blog og mon ikke både mad og drikkevarer kommer med - hvis jeg altså husker det
Rigtig god ide for øvrigt, har siddet og fået mundvand af den ene menu efter den anden, så jeg ville elske også at se dem på billeder.
Vi laver indbagt svinemørbrad i stedet. Vi er sgi for nærrige og fattige til oksemørbrad :høhø:
Så det bliver:
Forret
“Bruschetta”… Nogle med ost og tomat, ost alene og tunmousse. Vi vil nemlig ikke undvære vores tunmousse, men ikke alle er ligeglade for fisk, så nu er der noget til os allesammen.
Hovedret
Indbagt svinemørbrad med timiankartofler, sovs og hjemmelavede pastinakchips.
Dessert
Chokoladefondue med jordbær, ananas, melon og banan.
Og god idé, Annie. Så kan jeg også få brugt mit nye kamera
Så har jeg det hele på plads
Forret : ukendt - den kommer vennerne med
Hovedret:
Helstegt oksemørbrad
Bagt krydderet kartoffelmos i portionsanretninger.
Tynde skiver af jordskokker stegt sprøde i oliveolie
Bagte grønne bønner i bacon svøb
Portebello svampe med fyld af kryddersmør
Rødvinssauce med karl johan og kantareller.
Dessert:
Isbombe med forskellige slags sorbet
Uhmm jeg glæder mig :juhu::juhu::juhu:
Så er min forret + hovedret klar:
Forretten spises til Dronningens tale, mens sushien kommer efterfølgende.
Her blev det en mindre udgave af det egentlig valgte… Jeg skulle have en bakke med italienske og spanske pølser, men jeg er egentlig ikke så sulten, så nøjes med skinke og melon, lækkert flutes og tzaziki - og så dråberne:høhø:
Har chokolade is og vafler til dessert hvis jeg orker det senere
En stor filetsteak med aspargeskartofler, broccoli og (købe)bernaise
Vores forret og hovedret i et - kæmpestort hjemmelavet stjerneskud…og det smagte mums
Lige nu nydes et par drinks, mændene har drukket Zombier, jeg har en Harvey Wallbanger og Martin er gået videre til en 747 og så diskuterer vi lidt om vi skal finde vores dessert frem eller om vi skal gå direkte til chips med dip
Her er så vores menu for i aften
Forretten: Rejecocktail med flutes
Hovedretten: Grillet marineret kamsteg med kroketter, whisky sauce og broccoli salat
Dessert: Nøddekurv med to slags is samt ananas og ferskner
Det smagte super godt, men puha hvor er jeg mæt nu
UPS!!
Nogen har sgu spist min mad - også selvom der var nok til 2