Nytårsmenuen

Hvad står der på nytårsbordet hos de forskellige kattegale i år? Og hvordan fejrer I nytåret?

Vi er hjemme, og vi bliver kun os 2. Nytår er ikke noget, vi går særlig meget op i, og jeg vil ikke hjemmefra pga. dyrene og risikoen for indbrud nytårsaften. Vi skyder heller ikke fyrværkeri af, da det ikke siger os noget, og vi vil hellere bruge pengene på andre ting - desuden er det gratis at kigge på naboernes :wink:

I år tror jeg, at vi skal prøve noget nyt, nemlig at bestille en nytårsmenu udefra :slight_smile: Vi har kigget forskellige steder, men endnu ikke lagt os fast på noget. Udover en god middag, så skal der være kransekage til Flemming - jeg vil hellere have noget godt brød og godt ost, og så skal vi drikke en god flaske vin eller 2.

I løbet af aftenen spiller vi måske nogle spil eller også ser vi bare en film. Så alt i alt en stille og rolig men ganske hyggelig aften for os.

Vi tager den også stille og roligt.
Vi skal have min kærestes søn 8den første mærkedag med ham :slight_smile: )
Så vi tager op i sommerhuset til mine forældre hvor Elias der er 3½ kan få lov at være verdens midtpunkt og kaste med knaldperler.

Maden (kender jeg mine forældre ret) bliver sikkert suppe til forret, oksemørbrad med kartofler og en god sov, og så is til dessert.
Så skal der selvfølgelig også være nogle lækkerier. Knægten er ikke meget for slik og kage så han får en masse frugt og noget sodavand. vi andre vil da godt lige have noget sødt til kaffen sidst på aftenen.

Vi ender sikkert tidligt i seng, da det er hårdt at være på med en bette dreng der ved at sommerhus betyder Elias-tid :slight_smile:

Jeg ved endnu ikke hvad menuen kommer til at være, men vi får altid min søsters hjemmelavede kransekage kl 12.
Og blinis/Bornholmske rugkiks med stenbiderogn, rødløg og creme f til dronningen.

I år kunne jeg godt tænke mig Hummer Thermidor til forret.

Hovedretten kan godt være noget grillet kalvemørbrad med honning/timian, kompot af rødløg, Atomic Buffalo Chili Turds og Pommes Anna.

Dessert bliver måske chokolade fondue.

øhhhhh hvad er: Atomic Buffalo Chili Turds :?

Det lyder spændende men jeg har ingen ide :tihi: er det mig som er helt tabt :ups:

[QUOTE=Wijelo;992129]øhhhhh hvad er: Atomic Buffalo Chili Turds :?

Det lyder spændende men jeg har ingen ide :tihi: er det mig som er helt tabt :ups:[/QUOTE]

:savle: uhmmm det ser lækkert ud, men kan godt frygte om de bliver for stærke :?

Den er lidt ond - det med af gemme lidt habanero inde i pakken :slem:

Jeg.holder den hos mine forældre og Mike holder hos sin bror i år. Måske holder jeg det også der - er ikke helt besluttet.
Forret: sikkert noget fiskemousse m flutes og caviardressing
Hovedret: Culotte m tofler og sovs og andet godt
Dessert: Ingen ide for jeg er slet ikke til søde sager.
Kransekage bliver lavet af Mike og blir et overflødighedshorn.

Jeg.holder den hos mine forældre og Mike holder hos sin bror i år. Måske holder jeg det også der - er ikke helt besluttet.
Forret: sikkert noget fiskemousse m flutes og caviardressing
Hovedret: Culotte m tofler og sovs og andet godt
Dessert: Ingen ide for jeg er slet ikke til søde sager.
Kransekage bliver lavet af Mike og blir et overflødighedshorn.

[QUOTE=Wijelo;992138]:savle: uhmmm det ser lækkert ud, men kan godt frygte om de bliver for stærke :?

Den er lidt ond - det med af gemme lidt habanero inde i pakken :slem:[/QUOTE]

De smager sindsygt godt, jeg bruger gerne jalapenos til dem der kan lide lidt stærkt.
Og de små bellpeppers (mini peberfrugter) til dem der ikke kan lide smagen af chili.

Vi skal (som vi har gjort de sidste 15 år) holde nytår sammen med mine forældre. I år bliver det uden min lillebror, som skal fejre nytåret med sin kærestes familie, og ved 22. tiden smutter Nicki også. Han har fået lov, for første gang, at tage til nytårsfest. Jeg håber ikke jeg kommer til at sidde og flæbe til midnat, fordi han ikke er der.

Forretten ved jeg ikke rigtig. Jeg overvejer Blabl’s gode tunmousse :savle: Hjemmelavet tomatsuppe er også med i overvejelserne, det er SÅ godt!

Hovedretten har de sidste 3-4 år bestået af oksemørbrad fyldt med masser af hakket persille, hvidløg og chili. Dertil hasselbach kartofler og bearnaise sauce.

Desserten bliver nok frugtsalat (med flødeskum, ikke vanillecreme) og til midnat er der selvfølgelig kransekage og asti. Sidste år bagte jeg selv vores kransekage, og den var så god at det tror jeg at jeg gør igen i år.

Det lyder rigtigt spændende, men kan de kun laves på grill ? Hvad med ovn ?

Nøj hvor ser det godt ud! Jeg elsker stærke ting, kæresten er dog knap så begejstret for det :tihi:

Jeg ved endnu ikke hvad menuen står på herhjemme, da jeg ikke aner om det “bare” bliver kæresten og jeg -og selvfølgelig kattene :wink: Eller om vi skal have gæster…
Så jeg regner med at få lidt inspiration herinde fra :slight_smile:

Jeg tror bare, at det bliver en helt almindelig aften på en helt almindelig dag.

Ovn duer selvfølgelig også :slight_smile:

Vi er osse altid hjemme… og i år bli’r det vist en underlig nytårsaften, for jeg skal arbejde hen over “det sjove” - fra ca 21:30 til klokken 3:30 :(:(:(:(:frowning:
Desuden har begge unger vist fundet et andet sted at holde nytår… så deeeet…

Vores nytårsmenu har ellers ligget fast de sidste mange mange år (det er vist ved at være 20 år L)

Hummersuppe
Indbagt svinemørbrad (med årstallet fint skrevet med butterdejen)
Is

Herhjemme er det mig der er “fyrværkeritossen” der absolut ikke synes året kan finde ud af at skifte uden at det blir’ fejret med et eller andet eksplosivt (for min skyld gerne uden de helt store knaldeffekter, det er farverne jeg synes er fine ved fyrværkeri)
Manden mener så til gengæld at der hører MINDST 20 bordbomber til et ordentligt nytår. (men han støvsuger selv, og det SER nu sjovt ud med alt det skrammel der flyver op af dem L)

Kattene var sidste år rimelig uberørte af det hele, men der var et fyrværkeri her i kvarteret den anden dag (vistnok ovre ved Vestas), og det brød de sig ikke særligt om, så nu må vi se. Bordbomberne har de heldigvis ikke noget imod, tværtimod… de der “vatkugler” der er i dem er SJOVE at spunse rundt efter :smiley:

Vi skal være hjemme og min bror og svigerinde kommer … det bliver stille og roligt - jeg tror det bliver noget røget vildt til forret, grydebrød og salat… til hovedret tror jeg vi skal have en grydesteg med sædvanligt tilbehør… dessert er jeg ikke kommet til endnu…
Jeg er ikke så vild med fyrværkeri og her ude i den lille landsby vi bor i er der vist heller ikke det vilde krudt - det passer margrethe og jeg perfekt :slight_smile:

Luna har besluttet, at vi skal have det samme som for 2 år siden, da vi sidst holdt nytår sammen: Fondue.

Synes det er ideel nytårsmad, fordi man den aften gerne må “trække den lidt” - og fondue tager lidt længere tid at spise.
Samtidig er det rigtig godt med lidt større børn, fordi de så selv kan sammensætte, hvad de vil spise.

Til dessert har jeg en idé om at købe en kæmpe islagkage fra Ismageriet - vil gerne prøvesmage den, da vi planlægger den som dessert til Lunas konfirmation.

Ih, sikke alt det lækre mad I nævner - nu får jeg lyst til det også! Især Annies oksemørbrad lyder godt :savle:

For mig bliver nytår et totalt surprise i år. Vi skal være sammen med kærestens venner, hvor den ene virkeligt er en habil kok der laver nogle helt fantastisk lækre ting :smiley: Det er meningen vi lidt ‘co-hoster’ aftenen, så en 3-4 stykker af mine veninder skal også med - men udover det vil ham hjemmekokken vist stå for alt :tihi: Og det gør ikke mig noget :stuck_out_tongue:

Vi skal ikke så langt hjemmefra, for det hele skal holdes i gårdens fælleshus der ligger lige ved siden af vores lejlighed… Så vi kunne nok godt finde på lige at skulle over og tjekke hvordan Nobel tager det hele…

Efter 12 skal vi en tur i ‘det store fælleshus’ her på kollegiet for at hilse på alle de andre der også holder nytår her :slight_smile:

Vi fejrer som altid med gode venner…
Menuen er som sædvanlig diverse ost og pølse - Jan kører nemlig den aften, og så passer det fint med mad som ikke skal holdes varmt eller serveres på et bestemt tidspunkt… I år kunne jeg dog forestille mig at prøve at supplere med et par tapasretter også :slight_smile:
God vin er en selvfølge… ligesom champagnen kl 12