Nytårsmenuen

[COLOR="#008000"]Dagen starter altid med at byens børn og i år også for første gang min lille skønne niece kommer og skyder nytåret ind .Note til mig selv husk at købe 50 plader chokoladeplader .
Som de sidste 5 år holder vi nytår hjemme sammen med Sejrs bror Samson.
Foretten som bliver intaget til middag i år bliver en fiske anrettning
Til dronningens tale evt mini mini ristet toast med lidt godt til ganen.
Hovedret trationelt sønderjyske grønkål med kålpølser, hamburgerryg og kogt flæsk dertil kartofler og mælkesauce .
Til dessert har vi måske snakket om lamumba is med chili chokolade sauce og friske frugter til [COLOR]

Dagen starter altid med at byens børn og i år også for første gang min lille skønne niece kommer og skyder nytåret ind .Note til mig selv husk at købe 50 plader chokoladeplader .
Som de sidste 5 år holder vi nytår hjemme sammen med Sejrs bror Samson.
Foretten som bliver intaget til middag i år bliver en fiske anrettning
Til dronningens tale evt mini mini ristet toast med lidt godt til ganen.
Hovedret trationelt sønderjyske grønkål med kålpølser, hamburgerryg og kogt flæsk dertil kartofler og mælkesauce .
Til dessert har vi måske snakket om lamumuba is med chili chokolade sauce og friske frugter til .
Til nat mad får vi altid en rejemad med det hele.
Vi skyder aldrig krudt af selv men nyder at kigge på alt det der bliver skudt af i byen og rundt omkring byen.

[QUOTE=Noël;997643][COLOR="#008000"]Dagen starter altid med at byens børn og i år også for første gang min lille skønne niece kommer og skyder nytåret ind .Note til mig selv husk at købe 50 plader chokoladeplader .
Som de sidste 5 år holder vi nytår hjemme sammen med Sejrs bror Samson.
Foretten som bliver intaget til middag i år bliver en fiske anrettning
Til dronningens tale evt mini mini ristet toast med lidt godt til ganen.
Hovedret trationelt sønderjyske grønkål med kålpølser, hamburgerryg og kogt flæsk dertil kartofler og mælkesauce .
Til dessert har vi måske snakket om lamumba is med chili chokolade sauce og friske frugter til [COLOR][/QUOTE]

Uh… Vi skal også huske at købe slik til nytårets børn… der er en helt ny tradition for mig :smiley:

Det er en rigtig skøn tradition :smiley:

Det er en rigtig skøn tradition :smiley:

Nu HAr jeg jo lissom allerede fortalt, hvad vi skal haev nytårsaften… og selv om jeg pesonligt synes det er lækkert og godt (Jeg har endda husket at bestille Mont d’Or osten), så r det måske ikek lige, hvad andre forbinder med en nytårsmenu :slight_smile:

MEN… så er det jo godt, at Camilla/dkkorat og jeg har vores julemiddagstradition…
Som i år indeholder italiensk mad, når det er bedst :savle:
Så d 28/12 sætter vi og vores gæster sig til et bord dækket med:

Velkomst:
Godt brød, olivenolie, trøffeltapanade, sydesalt, tomatdyppelse samt et godt glas spumante/champagne… (IKKE sød asti! men noget ordentligt :wink: )

Primi:

Lidt forskellige typiske italienske forretter…

Risotto m fire slags ost…

Secundo:

Små pastaplader i danabluesauce, med radicchiosalat og (formentlig) perlehøne…

Il Dulce:

Forskellige italienske oste

Jordskokkepure m kanelis (det lykkedes mig at tigge opskriften fra en italiensk køkkenchef i særklasse :slight_smile: )

Cafe amaricana, samt diverse avecs som fx Vecchio Romagno, Grappa, marsala… og naturligvis Tiramisu - som jeg udmærket godt ved er en dessert, men NP og jeg elsker den! Nå!!! :smiley:

Vinene vides ikke endnu… men i år vil de ikke være italienske allesammen - har fx en fantastisk merlot til hovedretten :thumbup:

Ann. Er slet ikke misundelig nej, kan overhovedet ikke fordrage italiensk mad :frowning:

Er det ikke kun avec(s) når det er fransk :?

Det siger man såmænd også på dansk :slight_smile:

[QUOTE=Ann K;997682]Nu HAr jeg jo lissom allerede fortalt, hvad vi skal haev nytårsaften… og selv om jeg pesonligt synes det er lækkert og godt (Jeg har endda husket at bestille Mont d’Or osten), så r det måske ikek lige, hvad andre forbinder med en nytårsmenu :slight_smile:

MEN… så er det jo godt, at Camilla/dkkorat og jeg har vores julemiddagstradition…
Som i år indeholder italiensk mad, når det er bedst :savle:
Så d 28/12 sætter vi og vores gæster sig til et bord dækket med:

Velkomst:
Godt brød, olivenolie, trøffeltapanade, sydesalt, tomatdyppelse samt et godt glas spumante/champagne… (IKKE sød asti! men noget ordentligt :wink: )

Primi:

Lidt forskellige typiske italienske forretter…

Risotto m fire slags ost…

Secundo:

Små pastaplader i danabluesauce, med radicchiosalat og (formentlig) perlehøne…

Il Dulce:

Forskellige italienske oste

Jordskokkepure m kanelis (det lykkedes mig at tigge opskriften fra en italiensk køkkenchef i særklasse :slight_smile: )

Cafe amaricana, samt diverse avecs som fx Vecchio Romagno, Grappa, marsala… og naturligvis Tiramisu - som jeg udmærket godt ved er en dessert, men NP og jeg elsker den! Nå!!! :smiley:

Vinene vides ikke endnu… men i år vil de ikke være italienske allesammen - har fx en fantastisk merlot til hovedretten :thumbup:[/QUOTE]

En menu efter mit hoved! Jeg ELSKER italiensk mad og vin!

Fransk mad, mener jeg

Nej, det har intet med maden at gøre - det er et begreb for den spiritus, der serveres med kaffen :slight_smile:

Det er det nemlig… og jeg aner faktisk ikke, hvad jeg ellers skal kalde det :slight_smile:
Men det er meget tydeligt at det netop bruges i en dansk sammenhæng pgr flertals S i slutningen af ordet… der er ikke noget der hedder avecs på fransk :wink: jeg tror nok at det korrekte franske ville være “les avec”, når nu det bruges som bestemt flertal som jeg gjorde i sætningen…

Hehe okay.
Har kun haft hørt det i Frankrig så lød helt forkert i mine ører :tihi:

Vi har jo altid et eller andet overordnet tema til disse middage… i år er det ost…

[QUOTE=ThildeL;998143]Hehe okay.
Har kun haft hørt det i Frankrig så lød helt forkert i mine ører :tihi:[/QUOTE]

Ordet er oprindeligt fransk, men det er temmelig mange “danske” ord, der er :slight_smile:

klippet fra Den Danske Ordbog online avec — Den Danske Ordbog

avec substantiv, fælleskøn
Bøjning -en eller (uofficielt) -'en, -er eller (uofficielt) -'er, -erne eller (uofficielt) -'erne
Udtale [aˈvεg]
Oprindelse dannet af den franske præpositionen avec ‘med’

Betydninger
(glas) likør, cognac el.lign. der drikkes sammen med en kop kaffe SPROGBRUG ofte spøgende

Til kaffen er der et stort udvalg af avec’er: Fire forskellige Calvados, fire Cognac’er, Eau de vie, pære og hindbær (kilde: Neonguid91)

Nå, men trods alle vore intentioner om at bestille mad udefra denne nytårsaften, så endte vi alligevel med at få fondue med kød af oksemørbrad, vildtmørbrad og de klassiske cocktailpølser med bacon. Dertil flutes med MASSER af hvidløgssmør og en let salat. Det var som altid rigtig lækkert, og selvom jeg synes, vi for en gangs skyld havde begrænset os med indkøb af mad, så havde vi alligevel nok til at gentage succesen dagen efter :slight_smile:

Eneste ændring fra de andre gange, vi har fået fondue, var, at vi denne gang prøvede at lave det med olie istedet for rødvin, og det var også fint. Men gode råd var dyre, da vi opdagede efter kl. 18, at vi alligevel ikke havde olie nok! Heldigvis var der åbent i “gurker-kiosken” omme på Lærkevej :wink:

[QUOTE=En forhenværende bruger;1006601]Nå, men trods alle vore intentioner om at bestille mad udefra denne nytårsaften, så endte vi alligevel med at få fondue med kød af oksemørbrad, vildtmørbrad og de klassiske cocktailpølser med bacon. Dertil flutes med MASSER af hvidløgssmør og en let salat. Det var som altid rigtig lækkert, og selvom jeg synes, vi for en gangs skyld havde begrænset os med indkøb af mad, så havde vi alligevel nok til at gentage succesen dagen efter :slight_smile:

Eneste ændring fra de andre gange, vi har fået fondue, var, at vi denne gang prøvede at lave det med olie istedet for rødvin, og det var også fint. Men gode råd var dyre, da vi opdagede efter kl. 18, at vi alligevel ikke havde olie nok! Heldigvis var der åbent i “gurker-kiosken” omme på Lærkevej ;)[/QUOTE]

fondue er også en herlig ting :slight_smile: vær glade for i ikke bestilte mad fra et sted som det her :slight_smile: http://politiken.dk/ibyen/nyheder/restauranter/ECE1856525/rasende-kunder-ventede-i-timevis-paa-michelin-nytaarsmiddag/

må indrømme at fondue er en af mine absolutte livretter :savle:

Nøj, jeg var blevet rasende! Nytårsaften har man jo ikke lige mulighed for at gå ud og finde noget andet!

Fondue er altid godt, og så er det jo superhyggeligt samtidig :slight_smile: