Eva du kan jo også prøve med en kylle eller en mus til din lille misling
Mine killinger (og voksne katte) ELSKER kyller og de er jo nemme at få fat i - og Minella som jeg jo stadig har er en lille fedtbasse - levende bevis på at man godt kan blive rund på 100% kød :høhø:
Jeg bruger råt kød fra supermarkedet og daggamle kyllinger, så jeg har ikke sat mig ind i, hvad der tilsættes eller ikke til BARF-produkterne… Men hvorfor mon det skulle være nødvendigt at tilsætte nogetsomhelst til råt kød?:øhmm:
[quote=Musashi;457068]jeg tror Alice mente hvis nu man eks bare giver kyllingfilet ?
for mus er jo lig fuldkost…og egentlig det bedste man kan give misserne. alle hele byttedyr er fuldkost og fodre man med det skal der ingen tilskud af nogen art…
men bruger man kød fra supermarked så skal der naturligvis tænkes over sammensætning: muskelkød, indmad, knogler… men altså det behøver ikke være så svært og fordi misserne får ren kyllingfilet til et måltid falder de jo ikke om af fejlernæring - men man skal sørge for at de på lang sigt får en rigtig sammensat kost.[/quote]
Så er det jo daggamle kyllinger, der er vejen frem:thumbup: Det er nok det nærmeste, man kan komme mus - eller:?
[quote=Musashi;457068]jeg tror Alice mente hvis nu man eks bare giver kyllingfilet ?
for mus er jo lig fuldkost…og egentlig det bedste man kan give misserne. alle hele byttedyr er fuldkost og fodre man med det skal der ingen tilskud af nogen art…
men bruger man kød fra supermarked så skal der naturligvis tænkes over sammensætning: muskelkød, indmad, knogler… men altså det behøver ikke være så svært og fordi misserne får ren kyllingfilet til et måltid falder de jo ikke om af fejlernæring - men man skal sørge for at de på lang sigt får en rigtig sammensat kost.[/quote]
Du har fuldstændig ret, det er præcis hvad jeg mener …Fik det vist bare formuleret det lidt klodset
Jeg reagerede fordi der blev tilrådet at lade killinger gå over på rent råt i en periode på feks. 14 dage …Og dette råd kan jeg tilslutte mig. Men hvis man mener menneske-råt / supermarkedskød så mener jeg at killingen kan komme i mangler hvis ikke man tilsætter vitaminer/taurin.
Nu er der købt noget RC killinge vådfoder, som opdrætter siger hun godt kan lide, og jeg prøver at skaffe noget Bozita (når det nu er det hun er vant til og gider).
Og sørme om hun ikke lige har spist en del mere af det RC vådfoder end det andet jeg har præsenteret for hende -thumbs
Men nu prøver vi med det og så kommer hun under alle omstændigheder til dyrlægen i morgen.
Det var godt nok en lille killing. Basil vejede 1,6 kg da han var 12 uger.
Er hun frisk og rørrig eller stille? Når vi har haft calici udbrud har de ikke fået blister eller sår i munden, så måske det kan være et lille udbrud hun har nu, men den tynde mave…
Jeg håber hun retter sig ind, det er trods alt et godt tegn at hun har haft helt fin mave ved dig. Så er der vel ikke så stor risiko for at det er gardia (staves?)
Så forresten lige de billeder af dig og hende, hvor ser i bare begge hammer godt ud! Men et lille my det er hun godt nok
[quote=dkkorat;457072]Jeg bruger råt kød fra supermarkedet og daggamle kyllinger, så jeg har ikke sat mig ind i, hvad der tilsættes eller ikke til BARF-produkterne… Men hvorfor mon det skulle være nødvendigt at tilsætte nogetsomhelst til råt kød?:øhmm:
Så er det jo daggamle kyllinger, der er vejen frem:thumbup: Det er nok det nærmeste, man kan komme mus - eller:?[/quote]
ja, daggamle kyllinger er gode - men det nærmeste man kommer mus er jo nok mus og de kan jo købes frosne.
‘ulempen’ ved daggamle kyllinger er at det ikke er voksne dyr - på samme måde som en mus, fugl ect. det betyder bla. noget for knogler…men jeg syntes kyller er gode og her serveres de da hver dag (mus er dyre…)
om man tilsætter noget til kød afhænger af det samlede billede af hvad man giver sine misser…altså hvad får de typisk at spise over en hel uge…
[quote=Alice;457074]Du har fuldstændig ret, det er præcis hvad jeg mener …Fik det vist bare formuleret det lidt klodset
Jeg reagerede fordi der blev tilrådet at lade killinger gå over på rent råt i en periode på feks. 14 dage …Og dette råd kan jeg tilslutte mig. Men hvis man mener menneske-råt / supermarkedskød så mener jeg at killingen kan komme i mangler hvis ikke man tilsætter vitaminer/taurin.[/quote]
helt enig - og specielt også calcium når det er maven der er løs…derfor også link til prof-pet hvor man kan købe råt fuldfoder (carnibest)- så man ikke selv behøver at rode med den rigtige sammensætning.
selv har jeg haft rigtig god succes med carnibest, kyller, mus, kyllinghalse/vinger/lår og div ‘supermarked’ kød (fisk, gris, and ect)
mit sidste kuld som var på 100% råt til de var hrm…4-5 mdr (så fik de også dåse) var så store og fine - da de var 11 uger var den største 1,72 kg og den mindste 1.44 kg…og der var bare sådan en god ‘tyngde’ i dem - man kunne virkelig mærke at man fik fat et noget - det kan jeg jo godt lide - sådan en ordenlig tung og muskuløs killing/kat bred over ryggen og med fin blank pels
RC killingefoder i både våd og tør form er der gledet noget mere ned af i løbet af hele eftermiddagen, så det er ret godt.
Laina - Ja, men mor var ca. samme vægt (ned til 5 gram faktisk) i den alder, briter er og bliver altså noget større Så at hun er lille synes jeg ikke er sagen her, men derimod at finde noget mad som hun gider æde -tihi For ja, hun er tilsyneladende ret kræsen…
Holymoly - Jeg tror ikke det er vægten, der afgør om en killing er klar til at flytte eller ej, og européer generelt plejer at være meget fremme i skoene og er f.eks. ca. en uge foran i udvikling end alderssvarende bimser. Men jo, hun kan godt være kommet hjemmefra for tidligt.
Og om det er normalt, jamen det er jo ikke unormalt når kattene ikke bliver større end 2-3 kg som voksne? Så vejer de jo alligevel 1/2-1/3 af hvad deres voksen vægt bliver (og er egentlig ved at være lidt træt af at skulle gentage mig selv omkring det)
Og i dag har hun i øvrigt spist en halv pose killingevådfoder, 10 gram tørkost og en halv kylle her siden middagstid, så det er da fremskridt.
Og ser i øvrigt ret mæt og oppustet ud nu her -tihi
Jeg går ud fra, at det er hunkattenes vægt, du refererer til :? Det er ikke en unormal vægt for en burmeserhun (Fanny er relativt tung og vejede 2,9 kg før hendes ferietur til Jylland), men jeg ville helt klart forvente, at de vejede mere end 1 kg ved 12 uger alligevel.
Jeg håber, hendes vægt retter sig hurtigt og hun vokser sig stor og sund og dejlig
[quote=Temple Bar;457627]Jeg går ud fra, at det er hunkattenes vægt, du refererer til :? Det er ikke en unormal vægt for en burmeserhun (Fanny er relativt tung og vejede 2,9 kg før hendes ferietur til Jylland), men jeg ville helt klart forvente, at de vejede mere end 1 kg ved 12 uger alligevel.
Jeg håber, hendes vægt retter sig hurtigt og hun vokser sig stor og sund og dejlig :D[/quote]
Jeg vil også sige at selv små birmapiger på 2900 gram snildt leverer 12 ugers børn med vægte på 1400-1800 gram.
Temple Bar - Det finder du så ud af når I kommer dertil Og jeg holder mig nu også en del til at Atheas mor vejede det samme i samme alder, for jo, jeg synes bestemt ikke det er meget. Og håber også meget at faderen slår igenem og Athea bliver større end sin mor (som nok er de der 2½ kg).
I nat har hun spist ok med tørkost og vådkost, og virker generelt mere aktiv end i forgårs, så jeg spekulerer lidt på om hun mon har været lidt sløj og det har påvirket hende…
Det behøver jeg ikke vente med at finde ud af - jeg har indtil videre haft 5 burmesere og ingen af dem har vejet under 1 kg ved 12 uger og hvis de gjorde, ville de ikke forlade mit hus
Der er adskillige burmeserhunkatte, der vejer mindre end Fanny - og hunkatte af andre racer gør skam også uden at det giver dem killinger med lav vægt.
[quote=Eife;457719]Temple Bar - Det finder du så ud af når I kommer dertil Og jeg holder mig nu også en del til at Atheas mor vejede det samme i samme alder, for jo, jeg synes bestemt ikke det er meget. Og håber også meget at faderen slår igenem og Athea bliver større end sin mor (som nok er de der 2½ kg).
I nat har hun spist ok med tørkost og vådkost, og virker generelt mere aktiv end i forgårs, så jeg spekulerer lidt på om hun mon har været lidt sløj og det har påvirket hende…[/quote]
Hvor er det godt at den lille pus nu viser interesse for maden Eva …Og hun skal nok vokse sig stor og stærk
Jeg tror hun lige skulle ‘lande’ hjemme hos dig - Hun har været lidt stresset pga flytningen og alle de nye indtryk har nok taget hendes interesse for mad i de første dage …Mine killinger har heller ikke vist den samme interesse for mad de første dage efter de er flyttet ind eller ud …Og det er meget almindelig at de da slet ikke gad det mad de kendte hjemmefra
De mindste abykillinger jeg har haft vejede omkring 1100 da de var 12 uger. Det var så også et kuld, der havde haft herpes, så det er ikke helt ulogisk.
Normalt vejer de min 1200 gram. Jeg plejer at sige de skal veje 100 gram pr uge de er - det er så dejlig nemt at regne med
[quote=Vivi_Fletcher;457724]De mindste abykillinger jeg har haft vejede omkring 1100 da de var 12 uger. Det var så også et kuld, der havde haft herpes, så det er ikke helt ulogisk.
Normalt vejer de min 1200 gram. Jeg plejer at sige de skal veje 100 gram pr uge de er - det er så dejlig nemt at regne med :-)[/quote]
Nu kan jeg selvfølgelig ikke sammenligne mine tunge britekillinger med jeres spinkle racer, for mine er jo rene kæmper ved siden af …Mine piger vejede omkring 1600 gram som 12 uger og drengene lå lige omkring de 1900 - 2000. Jeg har lige kikket i min vægttabel og en af mine piger vejede 900 gram da hun var 7 uger …Men briter hører jo osse under de tungere racer ?
[quote=Eife;457421].
Og om det er normalt, jamen det er jo ikke unormalt når kattene ikke bliver større end 2-3 kg som voksne? )[/quote]
Nu vil jeg ikke kloge mig omkring foder til killingen, der har du fået brugbar information andre steder fra.
men jeg er også betænkelig ved killingens størrelse og vægt.
Og m.h.t. en voksen europé på f.eks. 2 kilo, det mener jeg er en hån mod racens standard, rent ud sagt.
En killing med den baggrund/ophav og udsigt til så beskeden en voksenstørrelse er forhåbentligt ikke tiltænkt en fremtid som avlsdyr…den kan umuligt tilføre racen noget godt