Felis - Selvfølgelig er den det. Og hvad mener du med den baggrund? Mener du bare forældrene? Der er selvfølgelig brugt en større/stor han til Mademoiselle, fordi hendes linie netop ikke høre til de største. Og seriøst, har du kigget på racens tilstand? Er du virkelig så naiv, at du tror at racen er stor nok til at vi kan vælge avlsdyr fra pga. størrelse?!
Hvordan kan du vide at den umuligt kan tilføre racen noget godt? Den påstand synes jeg ærligt talt er lidt, ja… tåbelig… Vi snakker om en mor-linie, der er sund og med et fantastisk temperament, men altså ikke er så stor som ønskeligt.
Mit avlsmål er netop større og kraftigere katte end vi har pt., men man kan altså ikke gøre andet end at arbejde sig derhen imod med det materiale vi har nu.
[quote=Temple Bar;457721]Det behøver jeg ikke vente med at finde ud af - jeg har indtil videre haft 5 burmesere og ingen af dem har vejet under 1 kg ved 12 uger og hvis de gjorde, ville de ikke forlade mit hus
[/quote]
Ah, jeg var ikke klar over at du havde haft dit første kuld, troede at du ventede på det første med Fanny nu her, men så har jeg nok misforstået noget.
Alice - jeg håber i hvert fald det er det. Min huskat’s kuld vejede den største dreng også 2 kg ved 12 uger, og May (min beholder killing) vejede 1800 gram. Men Mea vejer så også 4 kg og May 5 kg nu.
Men jeg håber da at hun bliver vokser og ender med en voksen vægt på i hvert fald 3+ kg.
[quote=Eife;457741]Ah, jeg var ikke klar over at du havde haft dit første kuld, troede at du ventede på det første med Fanny nu her, men så har jeg nok misforstået noget.
Alice - jeg håber i hvert fald det er det. Min huskat’s kuld vejede den største dreng også 2 kg ved 12 uger, og May (min beholder killing) vejede 1800 gram. Men Mea vejer så også 4 kg og May 5 kg nu.
Men jeg håber da at hun bliver vokser og ender med en voksen vægt på i hvert fald 3+ kg.[/quote]
Jeg har nu ofte set den mindste killing i kuldet som voksen blev den største/tungeste …Så bare den lille myr er sund og rask, så ville jeg ikke være såååå bekymret over hendes nuværende vægt - Men hun må IKKE tabe sig mere, for hvis hun gør det, så må der være noget galt. Men jeg er som tidligere skrevet, ret overbevist om at hun har været lidt stresset, og lige skal falde lidt til hos dig.
De killinger som er født her i hjemmet er alle blevet størrer og tungere end deres mødrende ophav …Brite vokser langsom, men mine nuværende ungkatte var allerede som knap et årig størrer og tungere end deres mor - Jeg tror det meste ligger i generne, men fodringen har nu osse en betydning. Gaia som er mor til de to ungkatte jeg har her, var mest til tørfoder og spiste ikke ret meget råt …De killinger jeg beholdte efter hende, er vilde med råt kød, og spiser råt hver dag - deres tørfoder har kun en sekundær rolle, og mine to unge piger er allerede nu hvor de stadig er i stigende vækst betydelig størrer og tungere end deres mor.
Undskyld, men nu gør du ærlig talt dig selv mere langsomt opfattende end højest nødvendigt
Nej, jeg har ikke haft mit første kuld, men det ændrer ikke på, at jeg inkl. Fanny har fået 5 burmesere ind i mit hus ved henholdsvis 12 og 14 uger (14 uger var Sander og han vejede lige over 2 kg på det tidspunkt) og jeg har kendt vægten på dem allesammen og den har ikke været under 1 kg ved indflytning. Det er ikke normalt for en burmeser og det bør heller ikke være normalt for en europé, der bestemt ikke er en mindre race end burmeseren.
Det er en helt almindelig rettesnor - som du også selv fortæller andre, når de spørger - at en killing tager ca. 100 gram på pr. uge og det kan samlet aldrig blive til en vægt på mindre end 1 kg ved 12 uger. Simpel matematik
[quote=Temple Bar;457627]Jeg går ud fra, at det er hunkattenes vægt, du refererer til :? Det er ikke en unormal vægt for en burmeserhun (Fanny er relativt tung og vejede 2,9 kg før hendes ferietur til Jylland), men jeg ville helt klart forvente, at de vejede mere end 1 kg ved 12 uger alligevel.
Jeg håber, hendes vægt retter sig hurtigt og hun vokser sig stor og sund og dejlig :D[/quote]
[quote=Temple Bar;457721]Det behøver jeg ikke vente med at finde ud af - jeg har indtil videre haft 5 burmesere og ingen af dem har vejet under 1 kg ved 12 uger og hvis de gjorde, ville de ikke forlade mit hus
.[/quote]
Tak for det, men når du skriver at ud forventer Fanny på 2,9 kg laver killinger på større end 1 kg ved 12 uger (hvilket da er det mest sandsynlige) og jeg så skriver at det finder du så ud af når det kommer til at ske, og du så skriver at det behøver du ikke vente med at finde ud af og du har haft 5 burmesere og ingen har vejet mindre end 1 kg v. 12 uger - Ja, så tolker jeg da altså som at du mener at Fanny har lavet 5 burmesere, for hvordan skulle du ellers vide hvad hun kommer til at lave. Selvfølgelig forventer du noget, men det er jo ikke sket endnu. Så jeg synes faktisk ikke at jeg gør mig mere langsom end højest nødvendigt, men at du skriver noget der meget nemt kan tolkes forkert, for du ved jo endnu ikke hvad Fanny killinger bliver, selvom du skriver at du gør…
Jeg har i øvrigt aldrig sagt at det var normalt, bare at jeg ikke finder det synderligt unormalt når hendes mor vejede det samme i samme alder, og nu er ca. 2½ kg tung. For hun er da lille, men jeg synes ikke hun er faretruende lille, eller at jeg kan gøre noget ved at hun ikke er så stor.
Jeg var også noget overrasket, da jeg fik en mco killing hjem der vejede under 1½ kg som 12 ugers, men han er nu blevet en fin og velproportioneret MCO på ca. 6½-7 kg, og får bestemt ingen kritik for størrelse eller kraftighed på udstillinger.
Og der er jo også en grund til at det er en rettesnor/tommelfinger regel at det skal være 100 gram pr. uge, for nogle tager mere på, og andre mindre. Hvis man f.eks. har en fødselsvægt på 85 gram, og tager 80 gram på pr. uge, så bliver det til ca. 1 kg ved de 12 uger (1045 gram), og så behøver man jo hverken være syg eller en dårlig kat, man er bare lille og vokser ikke så meget.
Hvis hun var den eneste i kuldet der var i den størrelse ville jeg undre mig og være bekymret, men hele kuldet er jo den størrelse, og har vokset fint og støt hele tiden, men uden at vokse kæmpe meget.
Nå, men for at vende tilbage til det med at spise, så spiser hun stadig fint i dag, og har taget på siden igår. Nu må vi se hvad dyrlægen siger her senere.
[quote=Alice;457747]Jeg har nu ofte set den mindste killing i kuldet som voksen blev den største/tungeste …Så bare den lille myr er sund og rask, så ville jeg ikke være såååå bekymret over hendes nuværende vægt - Men hun må IKKE tabe sig mere, for hvis hun gør det, så må der være noget galt. Men jeg er som tidligere skrevet, ret overbevist om at hun har været lidt stresset, og lige skal falde lidt til hos dig.
De killinger som er født her i hjemmet er alle blevet størrer og tungere end deres mødrende ophav …[/quote]
Tak Det håber jeg også at hun bliver, større end sin mor altså. Men Athea er nu ikke engang den mindste i kuldet, hun og en anden dreng ligger faktisk blandt de to største.
Hun har heldigvis ikke tabt sig siden igår, men derimod taget 10-15 gram på, selvom det ikke er nemt at veje sådan en aktiv bette størrelse -tihi
2½ kg er en normal vægt for en voksen abyhun - en 12 ugers killing vejer normalt omkring 1.2 kg.
[quote=Eife;457792]Og der er jo også en grund til at det er en rettesnor/tommelfinger regel at det skal være 100 gram pr. uge, for nogle tager mere på, og andre mindre. Hvis man f.eks. har en fødselsvægt på 85 gram, og tager 80 gram på pr. uge, så bliver det til ca. 1 kg ved de 12 uger (1045 gram), og så behøver man jo hverken være syg eller en dårlig kat, man er bare lille og vokser ikke så meget.
[/quote]
Hvor har du det fra - at lille fødselsvægt er lig med mindre vægtøgning uge for uge?
[quote=Eife;457792]
Og der er jo også en grund til at det er en rettesnor/tommelfinger regel at det skal være 100 gram pr. uge, for nogle tager mere på, og andre mindre. Hvis man f.eks. har en fødselsvægt på 85 gram, og tager 80 gram på pr. uge, så bliver det til ca. 1 kg ved de 12 uger (1045 gram), og så behøver man jo hverken være syg eller en dårlig kat, man er bare lille og vokser ikke så meget. [/quote]
Det fremhævet med fed og blå er pointen i den sætning. I den næste sætning kommer der så et eksempel, hvor der jo også står f.eks. (fremhævet med fed og grøn)
Jeg har jo også fået en coon hjem der vejede 2½ kg som 12 ugers, der var jeg jo ikke bekymret, selvom han tydeligvis har taget noget mere end 100 gram på pr. uge.
Hmm, hvis det ikke fremgår tydeligt af tråden at jeg mener det, så: Ja, Athea er lille. Men jeg synes ikke hun er specielt eller faretruende lille, når man påtænker mors vægt i samme alder, at mormis ikke selv er så stor som voksen, og at hele kuldet er sådan og ikke har været syge eller er stoppet med at vokse på noget tidspunkt. Og jeg ved i øvrigt ikke hvad jeg skal forestille at gøre ved det? Udover at forsøge at proppe så meget mad i hende som muligt, hvad jeg jo allerede forsøger, og forstår nok ikke helt pointen med den diskussion vi har omkring det? Men er glad for at I alle har gidet jer tid til at svare og komme med gode råd, tak for det.
Som uvidende kælekattejer vil jeg lige tillade mig at indsparke at det er set tidligere at en killing bliver en smule overvældet ved flytning til nyt hjem… det kan få killingen til at miste appetitten og virke kræsen, samt naturligvis at tabe sig en smule… tilstanden plejer at rette sig når killingen bliver mere tryg ved sit nye hjem.
Athea var sund og rask, og dyrlægen mente også at det er stress ved indflytningen der har fået hende til at gå fra maden, som hun sagde, med den appetit hun udviser her, så synes hun ikke at det var problematisk (hun fik et par godbider, af de der stænger man kan købe fra vitakraft)
Edit: hun vejede i øvrigt 880 igår aftes, og 890 gram i dag ved dyrlægen, så der er hurtigt kommet lidt på igen.
Jeg er ikke dyrlæge med har både øjne i hovedet OG en god sund fornemmelse…og Athea var fin at køsse på igår:wehuu:…ja faktisk en RIGTIG fin lille mus som nærmest hoppede ned af trappen som en bold med ild i rumpen.
Nogle er små andre større…sådan er det i alle verderne også menneskeverdenen.
Jeg tror der er et godt ordsprog…hellere lille og vågen end stor og doven Athea var yderst vågen
Ann, du må jo alligevel være en af dem, der så har lånt en bog på biblioteket og der lært lidt om katte Good for you
Ja, vist er Atea klejn - men det er jo et øjebliksbillede, ikke en 100% fremtidsprognose!!! Lad dog katten vokse til, Felis, før du tillader dig at afgøre, om den er egnet avlsmateriale eller ej… som om man med europeen kunne tillade sig at være kræsen :mad:
VH
Susanne
Hvor er det bare godt, at Athea er begyndt at spise igen og har taget lidt på:ok:
Min somali Makeda var også en lille hyperaktiv killing, da vi fik hende.
Jeg havde hende med på badevægten og hun vejede 1200 g, da hun var 18 uger. En badevægt er selvfølgelig ikke 100% pålidelig, men hun har næppe vejet over 1500 g. Idag er hun en lidt for stor mis på knapt 4 kg, så jeg er sikker på Athea nok skal komme efter det