Der er heldigvis et firma der kommer og rydder vores stier her. Min indgang er mit eget ansvar men det det er op til os selv hvor meget vi vil rydde den. Så længe der ikke skal komme nogen og lave noget.
Jeg handler jo hos nemlig, og og grundlæggende får jeg vare hver fredag. Indtil videre har de givet besked om min levering bliver en time forsinket, forståeligt nok.
Har sovet mere eller mindre hele tiden siden i går kl 16
Er ned lagt af forkølelse. Feber
Lige som jeg syndes jeg er frisk og vågen, blunder jeg hen igen
God bedring ![]()
God bedring. ![]()
Jeg bliver gang på gang fascineret af, hvor dygtige katte er til at kommunikere. Delle har fundet en lille plastikdims i brusekabinen, som de begge lige nu jagter rundt i herlig leg. Jeg sad på toilettet og brusekabinen var nu lukket og dimsen røg ind under. Dumle prøver at få den ud, jeg åbner bruserdøren og hjælper med at få den fisket ud. De leger videre. Dumle får så sparket den ind under døren til kontoret og kan ikke få fat i den. I stedet for at blive ved med at prøve ved den dør kommer han ud på badeværelset til mig, poter ind under bruserdøren og kigger på mig, som om “hjælp mig mor, ligesom du gjorde før”. Hvor godt tænkt er det lige? Kan sagtens være at hans tanker ikke er så komplicerede som jeg føler det, men resultatet er det samme, jeg forstod hvad han ville og han forsøgte ikke at snige med ind på kontoret, som han plejer, men ventede på at jeg fandt dimsen til dem.
Det sner
Ganske meget. Og har gjort det længe.
Jeg har lige været ude at rydde fortovet. Ja, det kommer til at sne til igen, men jeg bilder mig ind, at jeg gør det nemmere for mig selv ved at gøre det ad flere omgange i stedet for at skulle tage 15-20 centimeter til slut. Så får jeg heller ikke ondt i ryggen.
Desuden kan jeg godt lide at skovle sne (hos mig selv). Hvor mærkelig er man så?
Måske har det noget at gøre med, at man så tydeligt kan se, at der sker noget.
Min fjernbetjening til mit (smart)tv lader til at være gået i stykker.
I går, ud af det blå, bedst som jeg var midt i et afsnit Stranger Things på Netflix, blev afsnittet afbrudt og jeg røg til forsiden af Netflix. Derfra kunne jeg så nærmest intet. Jo, gå lidt frem og tilbage - men hverken vælge noget, gå retur til hovedsiden, tilgå indstillinger eller slukke/genstarte.
Jeg tog strømmen til fjernsynet, og efter opstart var jeg tilbage på Netflix og samme situation. ![]()
![]()
Så kom jeg i tanke om at der vist var noget om, at man kunne hente en fjernbetjeningsapp til telefonen - og den virker!
Det er altså meget mærkelig. ![]()
Bugger! ![]()
Var det ikke fordi de der heste kræver tidlig fodring, ku’ jeg sætte flueben ved samtlige kriterier - men omvendt, et virkelig intelligent menneske ville næppe vælge at ha’ heste… ![]()
Her for knap 3 uger diden faldt jeg over broderi sæt på den blå avis
Tænkte sådan nogle små nogle. Gør vel jeg bedre kommer i gang og ikke opgiver
Det bar tydeligt det ikke havde været rørt det her fik jeg ink forsendelse for 105 kr
Ind på den blå avis , da jeg havde pakket ud. Finde sælger og se på det andet der var til salg
Købte så for 235 ink forsendelse 12 stk
Det her
En jeg måske far fortrudt men jeg føler mig heldig og lavet en god handel
Hold da op du har fået meget for pengene ![]()
Leger katte som er gode jægere med deres bytte?
Jeg læste artikel her:
og det fik mig til at tænke på mine egne katte og erfaringer - og om det måske primært er killinger/ungkatte - de ‘ikke særlig gode jægere’ der leger mest?
Hvilket ville give mening da de har mest brug for at træne…
Andre som har haft katte som rejste sig fra sofa, og ‘jeg går lige ud og fanger noget’ - og er retur 30 min senere og ‘klask’ dødt bytte?
Ingen drama og leg, og de dræber bytte så snart de har fat i det…
Da jeg smed mis ud , i går eftermiddags, for at få frisk luft, samt få noget spil lopper i måssen løbet af sig, kom der det her ud af det i går
Det var jo ikke meningen der stod 4 slags mad på rad og række lige ny serveret
Bortset fra, at det sjældent ta’r dem ret mange minutter - så ja. ![]()
![]()
Langt det meste bytte bliver dræbt hurtigt og ædt, men ind imellem kommer de også med levende bytte - og her mistænker jeg faktisk der kan være forskel på “byttevalget”…
Markmus, der er relativt langsomme, er altid i første kategori, mens halsbåndsmus, der omvendt er lynhurtige - og måske derfor mere underholdende - holdes oftere i live et stykke tid…? ![]()
Skal lige tilføje, at her er tale om voksne katte - pt. 5 og 6 år, og Manse gjorde det samme hele livet.
Nu fik jeg også læst artiklen…
“for din kat er det faktisk dødelig alvor. Din kat leger ikke – tværtimod træner den sine jagtfærdigheder” tænker jeg er at sætte det på spidsen - at legeadfærden har et formål, betyder vel ikke at det ikke kan kategoriseres som leg…
I så fald leger de jo heller ikke med os - eller hinanden.
Vi overfører vel en del på dyr? Vi kalder kasten rundt med bytte for leg - hvor det måske mere er ‘træning’ som katten måske også får noget sjov ud af?
Det vi betegner som ‘leg’ - hos dyr og mennesker har vel et ofte et lærings formål? Mange børnelege er træning i at opbygge fysiske og sociale kompetencer.
Mens jeg tænker det her er leg? En krage der sne kælker med et plastik låg…
Exactly my point - derfor synes jeg det er en forkert konklusion, at der ikke er tale om leg, læring er jo grundlæggende formålet med legeadfærd.
Det modsiges jo iøvrigt også et andet sted i samme artikel: “mætte katte i god foderstand er faktisk endnu bedre jægere, end sultne, forhutlede katte.” - veltilpasse dyr har overskud til at jage “for sjov”, aka. lege… ![]()
Larry The Cat har jubilæum: