Iiih kan hverken komme på netbank eller få flextrafik appen til at virke ![]()
Ja, jeg tror det handler om hvordan leg defineres. Om det netop kan kaldes leg når det er leg for at træne færdigheder eller om det kun er når det er leg for at have det sjovt (som kragerne der kælker)
@NinaA - Du har haft en del om indlæring etc. i dine uddannelser, ved du det?
Det sagt, så er noget af kattes “leg” vil også især med bytte hvor man skal risiker ikke at få sig et nap? Jeg ved godt vi ser vores katte lege med “ufarligt” bytte, men hvis jeg husker rigtig er det noget med at de evolutionært gør det for ikke at risikere at blive bidt og have en skade, de kan gå til af. ![]()
Enig - og min definition er (denne gang…
) i tråd med et AI-svar på “hvorfor leger dyr?”:
Dyr leger primært for at lære livsnødvendige færdigheder, såsom jagtteknikker, social adfærd og forsvarsmekanismer, uden risiko for alvorlige konsekvenser. Legen styrker deres krop, koordination og hjerneudvikling, hvilket forbedrer deres overlevelseschancer. Det er en biologisk nødvendig adfærd, der også træner sociale relationer og grænsesætning
Og udskiftes “dyr” med “børn” ændres svaret faktisk ikke radikalt (omend jagtteknikker her ikke figurerer som en fundamental kompetence…
):
Leg er fundamental for børns udvikling, da den fungerer som en “hjernearkitekt”, der styrker læring, sociale kompetencer, motorik og følelsesmæssig intelligens. Gennem leg udforsker børn verden, opbygger relationer, bearbejder indtryk og udvikler kreativitet, fantasi og selvværd. Det er en uundværlig del af barnets trivsel.
Narj, det sner! Hvor er det pææænt! ![]()
Jeg er SÅ TRÆT AF SNE OG KULDE!
Jeg er også så træt af det…jeg er træt af at fryse,jeg er træt af at skulle vade flere kilometer over markerne for at fange en bus der kører.
Faktisk har jeg truet med at gå i seng,og stå op i juni. Det var ikke noget min arbejdsgiver var enig i ![]()
De to vinkler udelukker jo ikke hinanden - jeg synes det er pænere end mudder og gråvejr, men blæst, lukkede veje, frossent vand, slæbe ekstra stråfoder (gennem driverne…), og ikke mindst sure katte er jeg knap så imponeret over, så for min skyld behøver foråret ikke holde sig tilbage… ![]()
Så har jeg også prøvet det!
Satte en (pæn - vintage) striktrøje til salg på Vinted og den var solgt inden der var gået 15 minutter … helt uden at nogen pruttede om prisen eller noget ![]()
Jeg skyndte mig at pakke den ind og kørte til købmanden for at aflevere den i pakkeshop med det samme … spolede lidt frem og tilbage for at komme ud af min egen indkørsel, men sådan må det være når man bosætter sig på disse breddegrader … vi kan ikke bo i Nuuk alle sammen ![]()
…+ mængder af brugt kattesand, fordi “man” helst ikke går på wc udenfor under disse forhold og en prop-fyldt affaldsbeholder, der ikke blev tømt i går, så nu går der lige 14 dage uden tømning med nye mængder af brugt kattesand på vej ![]()
Det ser heldigvis ud til at blive mildere i næste uge og så må al den sne gerne tø ASAP ![]()
Den kan jeg stikke - vi er på 3. uge uden affaldstømning. ![]()
Nå, på positivsiden er, at de sure katte heldigvis stadig går ud og skider - hesteboksene er jo fortsat sne-frie… ![]()
Ja sne giver udfordringer
Med ekstra tidligere op kan man komme afsted, tidligere op og tjekke skal jeg gå til vejen
Udfordringer med affald
Kan jeg komme afsted til aftaler
Ekstra tøj med om morgen,
Indkøb
Dyrene
Det kan være farligt og gå
Ja har mistet nogle af mine løg planter
Tørre hænder
Og fødder hør ondt på grund af kulden
Men hold op jeg, elsker det stadig endnu
Frisk luft med frost
Sne lyser op, på mange måder
Sidder og tjekker priser på fly til Island … lavprisselskabet Play gik konkurs i efteråret og lige nu er det kun Icelandair og SAS der flyver fra Kastrup (så vidt jeg kan google mig til) og det kan man se på priserne … ![]()
Det kan godt være at mine to små ikke er killinger længere, men hvor jeg dog elsker at se dem løbe og jagte hinanden, ligge på lur og springe efter den anden.
Einstein blev 8 år i lørdags, så han holder Alba (der bliver 11 år til marts) ung. ![]()
Men nu nærmer klokken sig sengetid, og jeg ville værdsætte hvis de gad at dampe lidt af - ellers i hvert fald ikke slæbe den der højenergiske parkour med ind i soveværelset. ![]()
![]()
Umiddelbart er jeg også mere hæmmet af vinterens udfordringer - i hvert fald når vi er så ramt som vi har været nu.
Men langt de fleste ting kan jeg arbejde mig ud af - tage mere/varmere tøj på, planlægge ture ud efter hvornår og hvor der er ryddet/saltet og sætte ekstra tid af. Hænder, ansigt og læber kræver ekstra fedt og fugt. Og så går det alt sammen. ![]()
Jeg foretrækker vinter (også som nu) over hed, lummer hedebølge. Selv “god sommerdag” som de fleste danskere elsker, rynker jeg på næsen af. Der ER grænser for hvor meget tøj man kan tage af, og hvor meget solcreme man kan tage på.
På de værste dage er luften så tung, at det føles som at trække vejret i lunken suppe.
Rigtig sommer er jo kun lækker når man kan opholder sig i skyggen, i en brise med noget koldt i glasset. Og hvem kan det hele dagen? Nej tak, siger jeg. ![]()
Jeg er helt enig. Jeg foretrækker også vinter over sommer. Eller i hvert fald forår og efterår over sommer.
Duer ikke godt i varmen og det er svært at sove i den varme.
Min yndlingsårstid er forår, så det er dejligt, der kun er 10 dage til nu ![]()
Jeg har læst, at det netop er varmen i Grønland, der er årsagen til, at vi har det vejr, vi har. Golfstrømmen kollapser, og så får vi det samme vejr i længere tid ad gangen - altså som kulde lige for øjeblikket. Okay - meget forenklet og måske ikke helt korrekt gengivelse, men der er altså noget med den der golfstrøm …
EDIT: Det var ikke golfstrømmen, men jetstrømmen. Hvad det så end er for en størrelse. Den er i hvert fald under forandring.
Jeg foretrækker også sne frem for regn og varme.
Sneen lyser op og giver bare bedre humør end når vinteten er våd og alt er brunt og gråt.
Sommeren må helst ikke være over 25 grader for mit vedkommende. Jeg klapper total sammen i varmen.
Så kan jeg jo bare lade være at jinxe - D har lige sluppet en spidsmus løs, som straks søgte asyl i lednings-kaosset under musik/fjernsynsreolen… ![]()
EDIT: De plejer ellers ikke gide spidsmus, men det er den 3. på 2 dage, så udbuddet er tydeligvis begrænset pt. - de andre har dog været DOA.
Så fik jeg også prøvet at stå på røv og albuer ude på gaden ![]()
Skulle ud og tømme postkassen som står foran huset og da jeg trådte ud på gaden så ‘‘BAM’’ … lå jeg der!
Landede på højre side og tog fra med skulderen … håber ikke jeg kommer til at mærke for meget til den, men jeg undgår nok ikke et kæmpe blåt mærke på lår/balle ![]()
Håber du slipper nogenlunde fra faldet. ![]()