For mig er det bløde ting, fx champignon eller overkogt grønt, og bestemte faste ting, fx nødder og kerner. Eller blandinger af meget forskellige konsistenser
Det gør så også, at jeg jo kan lide meget, selvom der er ting i, jeg ikke kan lide (at tygge på). Et vennepar, jeg havde, var virkeligt underholdt af hvor god jeg synes deres champignonsuppe var - jeg sorterede bare alle stykkerne fra
Hvis du spø’r mig, så har “champignon” fra glas eller dåse absolut intet til fælles med champignon - så vil påstå at det kan være både tekstur og især smag…
Jeg er meget lidt konsistens følsom (Casper er en del, vi laver tit retter med champignon, de skæres bare i store stykker og så får jeg alle hans - win-win ), men jeg kan ikke ha’ overkogt pasta! Så vil jeg hellere spise en kedelig rugbrød
Det er en alvorlig fejl at koge spaghetti i smadder/klister.
Sidst vi var i Italien - det er alt for længe siden - satte jeg mig for at undersøge sagen. Hver gang vi spiste frokost på restaurant, bestilte jeg en spaghetti ret. De blev serveret al dente hver gang. Dvs. kogt lige akkurat nok.
Ifht birk, så tænker jeg start i det små, hvor dine nerver kan være med. dvs ting det ikke gør noget at han smager på eller gratter med.
Hælde majs fra dåse og i skål, pille kerner ud af peberfrugt, hjælpe med at veje ris/pasta af. Komme salt i vandet . Komme toppings på pizza. pille blomkål og broccoli fra hinanden.
Og så smage,røre og dufte ( selvfølgelig på hans præmisser).
og når dine nerver er klar så fås der fine børne urteknive og ovenikøbet også skærefast fingervante.
og så starter du med blød og ikke glatte ting. banan, kiwi, skrællet pære/æble, champignon, salatblade, ananas ringe
Og eller så en stol ved siden af eller på køkkenbordet, og så tegner og fortæller i mens i laver noget.
At bage er også et godt sted at starte. og i dag er æg jo heller ikke det store problem længere.
Det sviner ! men er herre sjovt.
og så måske råvarer der er lidt uden for sæson, så de er billige og det ikke gør noget. Har fx lige købt marcipan til 20 kr. er sikker på at konfekt også smager fint i februar
Jeg har også hygget mig fælt med “at vaske op”. på med voksforklæde og så ellers hælde vand i skåle og bøtter, frem op ned og tilbage.
det tager tid og energi og kan være svært i en travl hverdag hvor alle er trætte. men starter man i god tid en lørdag eftermiddag kan det blive rigtig god kvalitetstid
Smage gør han allerede i stor stil… Der ryger mest grønt ned, hvis det kommer direkte fra skærebrættet Han har haft et læringstårn siden han lidt over halvandet, så han kigger med og smager alt det, han lyster.
Han stikker også fingre i alt for hverken nej eller stop virker
De der børneknive. Har set dem, og forstår ikke, hvordan de kan skære gulerødder uden at være mega skarpe
Fedt - glæder mit køkkenhjerte at høre.
En gulerod maser du ofte mere end du skærer, og fordi den er sprød, så revner den også. Det samme med agurk ( altså når man molestrerer den forstås)
er lige ved at tro du kan skære den i humpler med et kredit kort.
Folk spiser jo også hele måltider ( lasagne,hakkebøf og deslige) ( barbarer) med kun en gaffel.
En kniv laver ikke hul ved tryk, først når du lader den glide
Min personlige og jeg bevare roen råd, glem de børneknive, men giv børnene en spisekniv med lidt skær i, og lad dem bruge den, jeg købte de børne knive, og hvor fortrød jeg dog det.
Kom ved et tilfælde forbi sådan en “vi reparerer din mobiltelefon, mens du venter”-forretning i går og havde tid til at få kigget på skærmen på min mobil. Kattene har smidt den næsten helt nye og pivdyre telefon på gulvet, så den er blevet ridset, og der var skår i glasset.
“Der er ikke noget i vejen med skærmen. Det er bare plastikken,” siger han og hiver et beskyttende lag plastik af skærmen. Føler man sig så lidt dum måske?
Han foreslog, jeg kunne få panserglas på for at beskytte den fremover. Det var ikke så dyrt, så det sagde jeg ja til, og det tog kun nogle minutter at sætte på. Men nu kan jeg ikke længere bruge fingeraftryk. Alt i min telefon fungerer med fingeraftryk, hvis det er en mulighed
Det var heldigvis nemt at tage af, men penge ud af vinduet …
Chili elsker mine orkidéer. De har jo de her lange luftrødder, som det åbenbart er sjovt at bide i og - hvis man kan komme af sted med det - hive i. Det sidste har resulteret i, at en af dem er blevet hevet på gulvet 2-3 gange siden jul. Her til morgen stod hun der igen, og jeg var helt henne ved hende og skulle til at flytte hende, da det lykkedes hende at få fat i en rod og hive til.
Hun trak så hårdt, at hun hev planten op af jorden - sikkert fordi den er blevet plantet om så mange gange, at den ikke sad så godt fast - så der stod en sky af orkidéjord ud over vindueskarm og gulv.
Tror I godt, hun fandt ud af, at hun var kat non grata
Man kan fastgøre potten til vindueskarmen, men det der ved jeg ikke, hvordan man garderer sig imod.
på den anden side ved og fastgøre potten til vindueskarmen, gør du livet nemmere for Chili. Så står potten fast, når hun vil have den hevet op af jorden