Her er nogle flere, kan det passe den sorte med trommerne er en frieser?
Jeg ved ikke hvorfor det ligner der er russisk, det er det ikke
Det står der i artiklen her
Men ja pauka hesten er friser
Men her er lige det om hestene
Citatbegyndt"Ud af de 75 heste er 3 af dem sorte frisere, såkaldte paukeheste, dem som bærer trommerne. De 15 af hestene er skimlede varmblodsheste, trompeterheste hvor rytteren spiller trompet. Og de resterende 57 er brune varmblodsheste, og her rider rytterne med sabel, altså sabelheste.31. jul. 2018" citat slut
Med venlig hilsen
Hvorfor har de forskellige heste?
Jeg gætter på friserne er fordi de kan bære tungest ting… Men kan man ikke spille trompet på en brun hest?
Jeg synes også de har glemt at beskrive deres hang til damer #frøkennitusche
Friser er vist de enester der kan bære trommerne, deres ryg muskler er vist de kraftigste , mener jeg har hørt det i foredraget engang
Og det andet godt spørgsmål
Tro det er noget igemmem mange år,
Hmm tænker lige over om jeg har hørt noget om det engang, så vender jeg til bage med svaret
Her er lidt om hvorfor frisere
Hop ned til afsnit historie
Her er lige det mest vigtigt i historien
"
Men det er ikke kun i Holland at frieseren har en unik plads. I det danske kongehus indtager frieseren også en helt særlig position. Når H.K.H. Dronning Margrethe er på karettur i gennem København, ledsaget af garderhusarregimentet og trompeterkorpset, så går paukehesten forrest med de 70kg tunge trommer. Og denne paukehest skal ALTID være en frieser.
Det er der en helt særlig forklaring på: Sidst i 1970’erne opstår ideen med at genindføre de store trommer i korpset, og man udså en stor brun hest til at bære dem. Kort efter får gardehusarregimentet en fornem frieserhingst foræret af en velgører, men da hingste ikke er egnede til arbejdet ved eskadronen, vælger de at afhænde ham og få en anden frieser i hans sted. Det bliver vallakken Meindert van Tiede. Det viser sig hurtigt, at være den perfekte hest til at bære paukerne, der jo både er tunge og larmende. Lige siden har der altid stået tre friesere i Dronningens stalde – og én af dem hedder altid Meindert.
"
Nå dine spørgsmål lykke fandt jeg også her, endda fra gardehusar selv
, men det er på Facebook, og der er jeg jo ikke så kunne ikke linke til det, men tog en skærm billed ( den kan forstørres, tryk på den)
Nå her @Lykke er også en video ( den vare 4:20 min) , skue lidt op for lyden, den er lidt lav, fra gardehusar stalden, hvor der også bliver svare på hvorfor farverne,
Og nu må jeg vist heller stoppe mig selv
Med venlig hilsen
Det er vist primært tradition - frisere er ganske rigtigt kraftige heste, i hvert fald den klassiske type, men de er jo oprindeligt avlet til kørebrug, altså til at trække fremfor at bære og faktisk er svag overlinje og deraf følgende rygproblemer ikke ualmindelige.
Farven er helt sikkert baseret på tradition.
Jeg troede Dansk Varmblod var sådan nogle “spinkle” væddeløbsheste, ikke så store som dronningens
Hvis du tænker på “dronningens heste” som hendes karetheste, så er det ikke Dansk Varmblod men Kladrubere.
Gardehusarregimentet anvender - ud over paukehestene - heste af varmblodstype, hvilket kan være DV såvel som diverse ridehesteracer eller blandinger, bare de opfylder de beskrevne kriterier.
Og mht. DV, så er der jo tale om typeavl, baseret på netop diverse varmblodsracer samt fuldblod, så de kommer i mange varianter…
Nå, nå - du bliver sgu’ da hurtigt sur…
Men bortset fra det, så har vi vel ikke en generel “hestetråd”…?
Men den kan vel opstå nu …?
Ah okay, jeg er kun vandt til fjordheste og shetlandsponyer