Maj er skøn
Jeg holder af, og se flotte gule mælkebøtter og humle bi, sikke en fantastisk dyr ![]()
Nabo-Bente hentede mig over gaden, der var nogle ting hun skulle af med … men ikke noget jeg syntes jeg havde brug for.
Men så havde hun en flaske rødvin, der var blevet åbnet til hendes fødselsdag, men ikke drukket af … så nu er jeg nødt til tømme den for hende ![]()
#stopmadspild
Stakkels dig, sikke en hårdt arbejde ![]()
Ja, det er en italiensk Zinfandel … jeg er hverken til italienske rødvine eller Zinfandel (der plejer at være fra Californien) ![]()
Historisk er den faktisk italiensk - primitivo-druen blev importeret til USA, og de kaldte den så zinfandel… ![]()
En skam jeg er på vej på arbejde - er klart til begge dele, og ville da gerne ha’ hjulpet… ![]()
![]()
Så lærte jeg noget nyt i dag
… men forstår ikke de har følt for at kalde det for Zinfandel, måske noget eksport vin, der er havnet på den danske marked ![]()
Her er lidt om forskellen
Zinfandel/Primitivo
Zinfandel, også kaldet Primitivo i Italien, Er på kort tid blevet meget populær i Danmark. Druen menes at have Kroatisk afstamning, og er så blevet udbredt i, hovedsageligt, Californien og Apulien i Italien. Stilen som meget Zinfandel laves i, er let sødlig, men medium syre, høj alkohol og masser af bærsmag. Zinfandel er en drue der modnes uens, og derfor kan samme drueklase ofte have både umodne og rosinerede druer. Det er dog også med til at skabe en balance i vinen, og give den en urteagtig smag.
I Californien viste Zinfandel sig at passe godt til den sydende sol. Druen modner hurtigt, og man kan få alkohol og smag i vinen, uden alt for meget arbejde. Det er en nem drue at lave vin på, sammenlignet med andre. I Californien går 85% af alle Zinfandeldruer til en særlig populær vintype, som er et kæmpehit i USA. White Zinfandel, kaldes den, og er en sød og lavalkoholisk lys Rosévin.
I Italien dyrkes druen primært i det sydlige Italien, nærmere bestem i Apulien. Også kendt som Italiens hæl, er Apulien et meget frugtbart område, hvor der dyrkes rigtig meget vin i svingende kvalitet. Der findes meget billig Zinfandel og Primitivo på hylderne, men hvis man har smagt noget der koster lidt mere, så ved man at druen også kan levere stor vin. Når vi snakker Italien og Primitivo, kan stilen sammenlignes med smagen af Ripasso og Amarone. Rosin, sukker og alkohol er nøgleordene her.
Det skal du smage efter
Især de mørke bær dominerer smagen i de fleste Zinfandel og Primitivo. Brombær, mørke kirsebær, hindbær, blåbær og mørke blommer, får ofte et lidt marmelade-agtigt udtryk. Rosiner og tørrede frugter vil ofte også dukke op i smagen. Stjerneanis, lakrids og sort peber er krydrede smage, som vil komme fra fermenteringen. Der bruges dog ofte også egetræsfade eller andre former at give smagen af fad. Dette vil ofte give aromaer af vanilje, træ, tobak, kaffe, kanel og muskatnød.
Zinfandel optræder ofte for sig selv. Men i USA blandes den nogle gange med Merlot og Cabernet Sauvignon. I Italien kan man støde på blends hvori Primitivo indgår, sammen med den lokale Negroamaro drue
Og lidt mere
Zinfandel – en spændende drue, som bruges mange steder i verdenen
Italienske rosévine fremstillet på Zinfandel-druen er en relativt sjælden, men interessant kategori. Her er en dybdegående gennemgang af deres produktion, karakteristika, oprindelse og anbefalinger.
Oprindelse af Zinfandel i Italien
Zinfandel er internationalt mest kendt fra Californien, men druen har en italiensk forbindelse. I Italien er Zinfandel også kendt som Primitivo, og den har sin oprindelse i regionen Apulien (Puglia) i Syditalien. DNA-analyser har vist, at Zinfandel og Primitivo er genetisk identiske, og at druen oprindeligt stammer fra Kroatien (kaldet Crljenak Kaštelanski).
Produktionen af rosévine på Zinfandel/Primitivo
Rosé produceret på Zinfandel/Primitivo fremstilles typisk ved:
Kort skindkontakt: Druerne presses let, og skindet får lov at macerere i nogle timer til et døgn for at opnå en delikat rosa farve. Fermentering foregår ofte i ståltanke for at bevare friskheden, men nogle producenter eksperimenterer med fadlagring for at tilføje kompleksitet.
Farve: Laksefarvet, ofte en dybere pink nuance.
Aroma: Røde bær som jordbær, hindbær og tranebær, kombineret med krydrede noter af peber, rosenblade og undertiden lette urtetoner.
Smag: Medium til fyldig krop, ofte med en balanceret syre og en let sødlig frugtighed. Nogle har noter af melon, citrus eller blommer.
Alkoholniveau: Ofte 12-14 %, hvilket gør dem kraftigere end mange andre rosévine.
Puglia: Især i områderne Manduria og Salento, hvor Primitivo-druen trives i det varme klima og producerer rige, smagfulde vine. Calabrien og Sicilien: Nogle eksperimenterende producenter laver rosévine på Primitivo, ofte i kombination med andre druer som Nero d’Avola.
Grillet fisk og skaldyr – Især rejer og laks.
Middelhavsinspirerede retter – Som caprese-salat, bruschetta og pastaretter med tomat.
Krydret mad – Perfekt til let krydrede asiatiske eller mexicanske retter.
Lyst kød – Kylling eller svinekød med urter.
Konklusion
Rosévine fremstillet på Zinfandel (Primitivo) i Italien er en spændende nichekategori med en unik smagsprofil. De er frugtige, krydrede og kraftigere end mange andre rosévine, hvilket gør dem alsidige både som aperitif og til mad. Puglia er den vigtigste region at kigge efter, og producenter som San Marzano og Masseria Li Veli laver fremragende eksempler.
Rødvine produceret på Zinfandel druen
Primitivo til rødvinsproduktion blev introduceret i Italien i 1700-tallet og har især fundet sit hjem i Apulien (Puglia), hvor klimaet er varmt og tørt – ideelt til at modne druen perfekt.
Zinfandel kom til USA i 1800-tallet og udviklede en egen stil, særligt i Californien.
Selvom Primitivo og Zinfandel er genetisk ens, udvikler de sig forskelligt på grund af forskelle i klima, vinifikation og produktionsmetoder.
Puglia, “Italiens hæl”, er centrum for Primitivo-produktionen og byder på to primære DOC/DOP-klassificeringer:
Primitivo di Manduria DOC
Det mest berømte område for Primitivo i Italien.
Kendetegnet ved fyldige, alkoholrige vine med intens frugtighed.
Kan også laves i en sødere variant kaldet Primitivo di Manduria Dolce Naturale DOCG.
Andre områder i Syditalien
Basilicata: Primitivo dyrkes i områder nær vulkanen Vulture, hvor den får en mere mineralsk og struktureret profil.
Calabrien og Sicilien: Mindre produktion, men enkelte vingårde eksperimenterer med Primitivo.
Italienske rødvine fremstillet på Primitivo har en fyldig og frugtdrevet profil, ofte med:
Farve: Dybrød til næsten lilla.
Aroma: Solmodne bær som brombær, kirsebær, blommer samt noter af chokolade, tobak, lakrids og krydderier.
Smag: Kraftige, frugtige vine med bløde tanniner og en tendens til høj alkohol (14-16 %).
Syre: Generelt lavere end andre italienske rødvine, men højere i vine fra Gioia del Colle.
Særlige stilarter
Primitivo di Manduria Dolce Naturale DOCG: En sød vin med koncentreret frugt og noter af figner, rosiner og krydderier.
Appassimento-metoden: Nogle producenter tørrer druerne let før gæring for at opnå en mere intens smag, lignende Amarone.
Fadlagring: Mange kvalitets-Primitivoer lagres på franske eller amerikanske egetræsfade, hvilket giver noter af vanilje, krydderier og ristet træ.
Høje alkoholprocenter: På grund af det varme klima i Syditalien har Primitivo-vine ofte højere alkoholindhold end andre italienske rødvine.
Grillet kød – Oksekød, lam og svinekød.
Krydrede retter – Chorizo, krydret pasta og gryderetter.
Italienske klassikere – Pizza med chorizo eller salsiccia, lasagne, osso buco.
Oste – Modne oste som pecorino og parmesan.
Hvis du kan lide fyldige, bløde og let krydrede vine med masser af mørke frugter, er Primitivo et fremragende valg
![]()
Jeg synes tit italienske rødvine er for tørre til min smag, jeg er ikke til tørre vine. om den så er hvid, rosé eller rød.
Jeg er heller ikke til de hvinende søde vine, så en mellem ting til mig tak ![]()
Stakkels Stakkels mig, staldkatten mis
Sidste fredag var de angående en hypper, i Tyskland
Hender der menneske kunne ikke komme med., då da de på vej hjem ramte en grænse butik, blev hun ringet op der var ti min inden de kørte igen, hun måtte vækge 2 ting, to ting!
Der blev købt med hjem til hende
Hun valgte en stor posr chokolade knapper til bagning
Og så det her
Jeg gik kun en variant , der findes to ,
Stakkels Stakkels mig. Staldkatten mis, stakkels mig
Jeg kan ikke huske, om folk her har hørt om min grundejerforening - men hvis ikke, er I sluppet heldigt ![]()
Jeg har i de sidste to år siddet i bestyrelsen og besluttede for ca. 1 år siden ikke at modtage genvalg, når tid var. Jeg er for gammel til at få et hysterisk anfald og gå i utide, så jeg er gået tiden ud. Vi er tre medlemmer i bestyrelsen. En formand, der gerne ville bestemme alt, ikke fik lov og derfor er blevet tøsefornærmet, et menigt medlem, der ikke har rørt en finger og konstant siger, at “I ved bedre” og så mig.
Vi har - på min opfordring - brugt et par uger på at beslutte en dato for ordinær generalforsamling, der ifølge vedtægterne skulle være afholdt inden udgangen af marts måned - men ingen af de andre tog initiativ til indkaldelse i tide. Der er nu umiddelbart opnået enighed om datoen blandt bestyrelsens medlemmer, men der er pt. ingen af de to andre, der har påtaget sig opgaven med at indkalde til den! Skal den indkaldes rettidigt, skal det ske elektronisk senest kl. 23.59 på mandag, så nu har jeg sendt dem en mail og spurgt, hvem der skal stå for det.
Og så undrer hende den apatiske sig over, at jeg ikke gider fortsætte? Stod det til hende, blev jeg formand i den kommende bestyrelse…
Du har godt nævnt en smule i hvert fald, for kan godt huske at du snakkede om at du ikke ville fortsætte. Jeg har også været i bestyrelsen for grundejerforeningen da vi boede i ejerlejlighed. Heller ikke et hverv jeg har lyst til at begive mig ud i igen.
Det har sikkert været i forbindelse med opkrævningen af kontingent, som krævede nogle urimeligt lange diskussioner med visse medlemmer.
Mit liv er simpelthen for kort til den slags pjat.
I kan nok ikke huske, at jeg viste den her gummibørste med vandtåge, som jeg bruger på Delle. Hun var bestemt ikke fan af den i starten, og hvis jeg tændte for tågen, så skred hun promte. Vi er nået så langt at jeg kan have tågen tændt og få lov at børste den side der er tilgængelig på hende. Jeg kan ikke få hende til at vende den anden side til så jeg kan fortsætte der, så det er lidt et spørgsmål om at håbe på hun ikke ligger på den samme side hver gang. ![]()
Hun kunne have godt af et bad, for at få bugt med al den løse underuld hun smider om sig med, men det er vi ikke nået til at turde begive os ud i, for hvis hun står under mig mens jeg vasker hænder og jeg VOVER at tabe en dråbe på hende, så flygter hun med en klagesang der matcher hendes ynkelighed når jeg forlader hende for at tage på arbejde. ![]()
Men det er da en god bunke vi fik fjernet fra bare hendes ene side. Hun døjer lidt med hårboller for tiden, så hvad jeg end kan fjerne af pels fra hende på forhånd, hjælper forhåbentlig.
Så er der startet en ny tråd. Og da jeg har ligget syg heller sidste uge, må den jo hedde: er du syg?
Til fri fortolkning ![]()
Med fare for at lyde kynisk - er det her ikke på grænsen til at være under bagatelgrænsen for almen interesse: Hund kørt ihjel på motorvej - TV 2 ?
Jo ![]()
Er der nogle racer der er mere tilbøjelige til at udvikle hornhud på trædepuderne end andre?
Aslan havde det på en enkelt trædepude, det var første gang jeg oplevede det. Dumle har det på 4-5 trædepuder.
“Dyrlægepriserne er ifølge Danmarks Statistik steget med i alt 47 procent siden 2020” ![]()
https://nyheder.tv2.dk/samfund/2026-04-30-dyrlaegepriser-stiger-voldsomt-skraemmende-lyder-opraab
I søndags da jeg kom hjem fra arbejde kom der ikke nogen misser og sagde hej til mig. Jeg tænkte først at de ikke havde hørt mig, men da de så slet ikke viste sig blev jeg urolig for om jeg havde spærret dem inde. Det havde jeg ikke. Men det havde de selv. Jeg fandt dem på badeværelset hvor døren stod på klem. Der var fint plads til en pote i revnen, så hvis de havde været desperate havde de sagtens selv kunne få døren op, eller, du ved, givet lyd fra sig da jeg kaldte. Men nej nej. De ventede pænt på at jeg selv fandt ud af hvor de var og åbnede døren for dem. Så tænker ikke de har været spærret inde så frygteligt længe. Men tænker jeg måske skal have en dørstopper på, så de ikke for alvor får spærret sig selv inde en anden gang.
Ja, det er slemt for rigtigt mange og lidt af en jungle at finde rundt i. Heldigvis er der i mange områder stadig små dyrlæger tilbage, der er mere prisvenlige.