Ocd

Er du så blevet fri af tankerne i dag? Eller arbejder du stadig med dem?

[quote=lenschow;470475]Ja jeg har en mild OCD, som trives fint sammen med min små neurotiske nørdeadfærd:tihi:

Nej jeg ved helt ærligt ikke hvad det er, for jeg er aldrig blevet “opdaget”.

Jeg dobbelttjekker - alle stikkontakter og askebæger samt komfur før jeg går. Det er total vanvid… jeg går ud, og så går jeg ind igen, og den ene stikkontakt skal jeg se på tre gange. Ellers vender jeg bilen og kører tilbage og ser på den igen… også selv om den ikke har været brugt overhovedet den dag.

Ind imellem står jeg op om natten for at tjekke om mit askebæger står i vasken…

Forleden blev jeg liggende, Det var en sejr. Det gik op for mig for nogle år siden, at jeg selv kan arbejde med det.

Det skyldes, bekymring for om kattene skulle brænde inde.

Når jeg ser det stå her, så tænker jeg - jeps jeg er dælme en nutcase:rock::ups:

Nu vil jeg læse resten af tråden og se om andre er lige så “slemme”

Nå ja forresten - jeg har også noget med tallet 10. Jeg kan få ALT til at blive til 10 - nummerplader fx.

MVH

Tilføjelse: Jeg er skisme da talmaniker! Eller hvad det hedder - er der virkelig andre, der tæller på den måde? Jeg gik og troede jeg var den eneste:) Sikke en lettelse.

Jeg må dog sige, at det jeg frygter mest i hele verden er, at blive normal. :ok:[/quote]

Jeg kan virkelig nikke genkendende til ALT, hvad du siger det :)! At tjekke og tjekke…den med stikkontakten, askebægeret osv. Jeg har nogle gange vendt bilen for at tjekke for 5. gang, at mit glattejern er slukket osv!

For det meste ja. Min medicin hjælper mig :slight_smile:

Ja det er præcis sådan jeg gør - lægger sammen og trækker fra, så det gir ti:-)
En jeg kender gør det med 13:-)

Altså vi er da halvskøre alle sammen:-)

Jeg har bemærket et mønster - er jeg stresset eller ude af balance så gør jeg det mere end ellers og med større intensitet. Jeg kan også huske, at det startede i min barndom, da min mor jo drak og var alkoholiker. Jeg er sikker på, at jeg har brugt det ubevidst den gang som en form for virkelighedsflugt.

I dag hænger der en mindre rest ved og driller. Jeg griner en del af det selv, for det giver simpelthen ingen mening rent logisk.

Men jeg er altså helt skør med tallet 10… jeg aner ikke hvorfor det er det tal andet end jeg synes det er et dejligt rundt og venligt tal:-)

[quote=lenschow;471216]Ja det er præcis sådan jeg gør - lægger sammen og trækker fra, så det gir ti:-)
En jeg kender gør det med 13:-)

Altså vi er da halvskøre alle sammen:-)

Jeg har bemærket et mønster - er jeg stresset eller ude af balance så gør jeg det mere end ellers og med større intensitet. Jeg kan også huske, at det startede i min barndom, da min mor jo drak og var alkoholiker. Jeg er sikker på, at jeg har brugt det ubevidst den gang som en form for virkelighedsflugt.

I dag hænger der en mindre rest ved og driller. Jeg griner en del af det selv, for det giver simpelthen ingen mening rent logisk.

Men jeg er altså helt skør med tallet 10… jeg aner ikke hvorfor det er det tal andet end jeg synes det er et dejligt rundt og venligt tal:-)[/quote]

Ja man har bare bedst når det “går op” :tihi:

[quote=Bamse;469326]Hvor får du fra at der er mange her inde som gar psykiske lidelser?

Jeg har ikke OCD men har i en periode være plaget lidt af nogle tvangstanker. Fx skulle min pasta koge 14 min. Puderne skulle stå to og to sammen. Der måtte ikke være et ulige antal stearinlys ved siden af hinanden, og hvis der var skulle de røre hinanden… og, ja sådan nogle ideer. Jeg har heldigvis arbejdet mig ud af det![/quote]

Bamse der er jo netop det OCD (Obsessive Compulsive Disorder) står for. Den adfærd du beskriver hos dig selv er “klassisk” for personer med OCD, så lyder da som om du har haft det i en mild grad, og at det er lykkes sig at få brudt med dine adfærsmønstere.

Tror vi alle har en snert af en eller anden neurose så som at tjekken at yderdøren er låst osv, men det er jo først når man ikke kan lade være med handlingen og må vende om for at udføre den, at den bliver det, der lægeligt kaldes en “sygelig tvangshandling”.

Sådan som jeg har lært om OCD på mit studie, er det det jo invaliderende for folk at have OCD i svær grad og bestemt ikke noget der kan helbredes ved egen hjælp.

Ved så ikke om der er mange herinde med psykiske lidelser, for det har jeg så ikke lagt specielt megen mærke til.

Enig - men veninde havde OCD og måtte på medicin osv hun skulle fx låse døren 25 gange, før hun gik - det var helt vildt.

Mit er fx slet ikke at sammenligne.