Øjenallergi (?) og midler imod det

Har du allergisymptomer i øjnene for tiden?
Hvordan ytrer de sig?
Behandler du din øjenallergi?
Med hvad?

I disse uger har jeg hver morgen et hulens bøvl med mine linser. Jeg sætter dem i, og de “fedter til”, der kommer på sekunder en slags mælkethed i tårevæsken mellem øje og linse, der forhindrer synet, og det klør. Bortset fra, at det gør mit syn dårligere, og ikke er lige til at skylle væk med en dråbe saltvand, så er det egentlig ikke slemt.
I almindelighed kan lidt morgengener klares ved, at jeg tager dem ud, giver dem en tur under den varme hane for at få snask af (halv-hårde linser), og lidt saltvand som isætningsvæske.
Men imorges måtte jeg have begge linser ud, “sæbe dem af” med “linsesæbe-væsken”, skylle godt. Derpå brugte jeg en særlig isætningsvæske, som jeg fornylig har fundet på apoteket. Den hedder Lenzmoist og indeholder “noget”, som skulle gøre linsen mere afvisende overfor protein, fedtstof, kort sagt “snask”.
Det hjælper. Så kan jeg se. Der er stadig lidt gener, som ikke bliver bedre af, at det kursussted, jeg p.t. er anbragt på, har et meget tørt indeklima: Store og små lokaler med mange pc’er, og ikke altid en positiv stemning mht at lufte ud.

Men eftersom øjengenerne (ligesom hoste og ekstra snue) er dukket op med birkepollensæsonens start, så tænker jeg i allergi-baner.
Og vil gerne høre om andres erfaringer med allergimidler til øjnene.
Hvad bruger du, hvis du har øjengener nu?

Selv tager jeg Postafen om morgenen og hen på eftermiddagen. Det er et såkaldt 1.generations allergimiddel, men det sløver ikke mig (som f eks Promethazin gør), og det er super-effektivt mod allergi-snue! Men det tager altså ikke øjensnasket.
Håber, at nogen har et par fif at dele ud af :slight_smile:

jeg får livostin øjendråber - det svider ad helvedes til! Men man skal holde øjnene lukkede og dreje øjnene rundt og blinke.

Når det er holdt op med at gøre ondt bliver jeg ikke generet mere. mine øjne klør helt vildt meget. jeg er allergisk over for støv og birk, og jeg har et flot birketræ i spring uden for mit soveværelsesvindue suk

Brug briller i stedet for imens allergien står på :slight_smile: Med de gener, du beskriver, tror jeg godt, det kan ende med en øjenbetændelse.

Da min allergi startede for 5-6 år siden brugte jeg linser, men begyndte at få gener som du beskriver og hen ad vejen også hyppig øjenbetændelse. Jeg fik så briller i stedet, og begyndte at anvende øjendråber i mod allergien (De måtte ikke anvendes sammen med linser).

Sidenhen gik jeg over til at tage piller i stedet (antihistamin - Alnok) og sidste sommer fik jeg så kontaktlinser igen (eendagslinser). Det kan godt fungere “sammen med” min katteallergi, som er mild, men nu hvor vi er gået ind i birke-pollensæsonen tåler jeg ikke linserne så længe ad gangen og bruger mere mine briller for at give øjnene ro.

Hvis dit problem (også) er et tørt indeklima, kan du måske have glæde af kunstig tårevæske, som kan fås i mange varianter på apoteket. Jeg har dog ikke selv prøvet det, men har noget liggende som jeg bruger til een af mine katte (Viscotears). Det må godt bruges sammen med linser - dog må linserne først komme i 30 min efter øjnene er dryppet. Det kunne du måske prøve :øhmm:

Jeps, jeg bruger briller, når det er mest praktisk - f eks igår, hvor jeg var på udstilling, dvs inden døre hele dagen. Så er der no prob.

De 2 store trick med linser er, at man dels har fuldt synsfelt, og dels kan tage solbriller af og på, og stadig kunne se skarpt.

Derfor efterlyser jeg erfaringer med effektive allergimidler mod øjengener, f eks øjendråber beregnet mod allergi.

Og jeg takker fpr alle bud, tips og info :slight_smile:

[quote=Gry Gressbakken;372480]jeg får livostin øjendråber - det svider ad helvedes til! Men man skal holde øjnene lukkede og dreje øjnene rundt og blinke.

Når det er holdt op med at gøre ondt bliver jeg ikke generet mere. mine øjne klør helt vildt meget. jeg er allergisk over for støv og birk, og jeg har et flot birketræ i spring uden for mit soveværelsesvindue suk[/quote]

Livostin må ikke anvendes sammen med kontaktlinser :wink:

Arg!

Nå for pokker! -what

Mirea - brug livostin når du bruger briller så :smiley:

Tak, kære Gry, men jeg har ikke rigtig mod på mere svie og smerte :slight_smile:
Men hører løse rygter om div. allergi-øjendråber i håndkøb, og håber, at der er nogen herinde, der ved mere end jeg gør (ingenting) om emnet :slight_smile:

Zaditen øjendråber uden konserveringsmidler er gode, og de svider ikke i øjnene.

De fås i håndkøb på apoteket.

Jeg ville anbefale Zaditen da de virker en smule anderledes (bedre), end andre antihistaminøjendråber. (Uden at du må hænge mig op på det lige pt., mener jeg faktisk at dem Missis F taler om, Zaditen i engangsbeholdere uden konservering, kan bruges mens du har linsen i. Men jeg tjekker lige op på det. :))

Problemet med de fleste øjendråber, er at de er konserveret med et middel der misfarver kontaktlinser. I andre øjendråber er partikelstørrelsen på lægemiddelet måske så stor, at de kan “fanges” under linsen, og ridse øjet. :S
Under alle omstændigheder, kan du dog godt bruge øjendråberne … der skal bare gå 15 minutter, inden du så sætte linsen i.

Linser kan dog også udgøre det problem i forbindelse med allergi, at de holder på allergenerne, så de bliver i øjet i længere tid.
Der findes i øvrigt nogle øjendråber, Lenzmoist, der er lavet til at blive brugt mens man har linsen i. Den genfugter linsen, og fjerner “snavs” på den.

De kan bruges mens du har linsen i. :ok:

Jeg bruger bare Benadryl, men jeg har heller ikke kontaktlinser.

Mine øjne klør som ind i H****** i græspollensæsonen, men benadryl tager det som regel.

Sidst jeg var på apoteket fik jeg anbefalet lomudal…fik at vide, at fordi det var i små engangs-ampuler og jeg bruger dagslinser (engangslinser) så måtte man godt bruge dem sammen. De fungerer rigtig godt IMO.

Hvis du også nyser og er snottet kan jeg anbefale at prøve et hay-band :slight_smile: det virker næsten med det samme (indenfor 5-10min) og så slipper man for at tage piller :smiley:

Hvad er det?? :?

http://www.hayband.dk/ :slight_smile: Det virker ligesom sea-band, der er mod søsyge. Der sidder en hård, plastik knop på båndet og trykker på et bestemt punkt. Mener det hedder akupressur :slight_smile: Ved at trykke på punktet fjerner det ubehag i forbindelse med allergi/høfeber. Det tager ligesom “trykket” i hovedet og man/jeg holder op med at nyse og kan lettere trække vejret igen :thumbup:

Jeg har for første gang i mit liv haft birkepollenallergi i år. Benadryl tog den tilstoppede næse, men øjnene måtte jeg skylle flere gange dagligt med saltvand, og derudover gå med solbriller. Hver dag når jeg ikke skulle ud mere tog jeg bad og skiftede hele tiden tøj for at slippe for pollen i tøjet…MEGET besværligt synes jeg! Og irriterende med de øjenskylninger fordi det også betød at jeg ikke kunne gå med makeup…og så ligner jeg lidt en gris synes jeg:ups:

Dét kender jeg godt!
Jeg har god gavn af en vandfast, sortbrun mascara (fordi jeg er så bleg/lys), hidtil brugte jeg Max Factor Aqua Lash, men den er udgået fornylig :lynogtorden: P.t. forsøger jeg med Rimmels 100% waterproof, da der ikke er andre vandfaste brun-sorte. Hvis du er knap så mel-bleg som jeg, så er der flere muligheder mht vandfast sort og blåsort.
Creme-øjenskygge kan være nyttigt i den situation også :slight_smile:

Okay, det lyder som om der er mange som har forstand på det der allergi halløj…
Jeg kunne også godt bruge lidt råd, hvis jeg lige må spamme din tråd lidt Misi?!

Jeg har alleri, for jahhh… det skulle jeg gerne finde ud af i næste uge med blodprøver, men jeg tror det er birk, støv andre pollen-ting… og … katte… desværre!!! Nu er det bare sådan et jeg jo ikke il stoppe med at have katte, OVERHOVEDET!!! Så jeg er på udkig efter noget som kan fjerne klør i øjnene, nysen, kriller på min hals, snot, snot, snot, snot, snot og atter snot. Jeg er helt stoppet til lige i tiden, jeg kan intet!

Er der nogen som har en mirakelkombination af diverse medikamenter??

Og hvad med det der bånd, tager det katteallergi. Jeg har jo snot, nysen og føler mig helt tung i hovedet??

[quote=Bamse;373890]Okay, det lyder som om der er mange som har forstand på det der allergi halløj…
Jeg kunne også godt bruge lidt råd, hvis jeg lige må spamme din tråd lidt Misi?!

Jeg har alleri, for jahhh… det skulle jeg gerne finde ud af i næste uge med blodprøver, men jeg tror det er birk, støv andre pollen-ting… og … katte… desværre!!! Nu er det bare sådan et jeg jo ikke il stoppe med at have katte, OVERHOVEDET!!! Så jeg er på udkig efter noget som kan fjerne klør i øjnene, nysen, kriller på min hals, snot, snot, snot, snot, snot og atter snot. Jeg er helt stoppet til lige i tiden, jeg kan intet!

Er der nogen som har en mirakelkombination af diverse medikamenter??

Og hvad med det der bånd, tager det katteallergi. Jeg har jo snot, nysen og føler mig helt tung i hovedet??[/quote]

Hay-band er imod høfeber/græs-allergi, men det kan være at det virker mod katte allergi også…det virker ihvertfald imod snot og følelsen af at være tung i hovedet :slight_smile:

Jeg har fået Tilavist mod allergi i øjnene flere gange. Har dog ikke haft de store problemer i år, sikkert fordi jeg har fået nogle piller der modvirker astma og allergi, som jeg tar udover min astma medicin.

[quote=Bamse;373890]Okay, det lyder som om der er mange som har forstand på det der allergi halløj…
Jeg kunne også godt bruge lidt råd, hvis jeg lige må spamme din tråd lidt Misi?!

Jeg har alleri, for jahhh… det skulle jeg gerne finde ud af i næste uge med blodprøver, men jeg tror det er birk, støv andre pollen-ting… og … katte… desværre!!! Nu er det bare sådan et jeg jo ikke il stoppe med at have katte, OVERHOVEDET!!! Så jeg er på udkig efter noget som kan fjerne klør i øjnene, nysen, kriller på min hals, snot, snot, snot, snot, snot og atter snot. Jeg er helt stoppet til lige i tiden, jeg kan intet!

Er der nogen som har en mirakelkombination af diverse medikamenter??

Og hvad med det der bånd, tager det katteallergi. Jeg har jo snot, nysen og føler mig helt tung i hovedet??[/quote]
Umiddelbart er det noget man må prøve sig frem til. Hvad den ene synes er fantastisk, virker nødvendigvis ikke før den anden.
Men jeg er sikker på at der nok skal være noget for en hver. :slight_smile:

Umiddelbart ville jeg anbefale dig antihitamintabletter, øjendråber OG en næsespray (gerne steroid).
Det er lidt svært for mig at sætte navne på, da jeg ikke ved hvad du har prøvet. Men send en PB, snak med din læge eller med apoteket. :slight_smile: