Øjenbetændelse?

Ja, hvorfor/hvordan opstår det?

Har lige haft Bernie afsted igår med nyseri og tandkødsbetændelse og da jeg kommer hjem har Freja-bissen gulligt snask i øjet og lukker det halvt i.

Har skyllet det et par gange med saltvands-ampuller. Virker til at det hjælper på det. Er det noget jeg kan blive ved med og håbe det går over - eller bliver det bare værre? :?

Mvh. Louise og de syge missere… -surrender

Jamen hvorfor spurgte du ikke dyrlægen når du nu var afsted.

Jeg tror ikke du skal regne med at det holdr op af sig selv. Du burde have haft den med sammen med den der nyser.

[quote=Babette;398750]Jamen hvorfor spurgte du ikke dyrlægen når du nu var afsted.

Jeg tror ikke du skal regne med at det holdr op af sig selv. Du burde have haft den med sammen med den der nyser.[/quote]

Fordi der først var symptomer, da jeg kom hjem med Bernie…

Jamen katte kan jo få noget i øjet nøjagtigt som mennesker. Hvis saltvandsskylning ser ud til at virke, så har du måske skyllet noget ud, som ikke længere irriterer? Hvis det ser ud til at blive bedre, så prøv at se tiden an. Det behøver jo ikke være virus…
VH
Susanne

[quote=Susanne W;398756]Jamen katte kan jo få noget i øjet nøjagtigt som mennesker. Hvis saltvandsskylning ser ud til at virke, så har du måske skyllet noget ud, som ikke længere irriterer? Hvis det ser ud til at blive bedre, så prøv at se tiden an. Det behøver jo ikke være virus…
VH
Susanne[/quote]

Det er derfor, jeg mener saltvandsampuller er et “must have” produkt. Du kan så nemt tage noget i opløbet, der ellers ville kunne udvikle sig til en betændelsestilstand, hvis det fik lov at sidde :slight_smile:

[quote=Bølle-missen;398748]Ja, hvorfor/hvordan opstår det?

Har lige haft Bernie afsted igår med nyseri og tandkødsbetændelse og da jeg kommer hjem har Freja-bissen gulligt snask i øjet og lukker det halvt i.
[/quote]

Hvad fejler katten, der nyser? Kan det evt være det samme?

Fx giver herpes både nysen og røde, rindende øjne.

[quote=Vivi_Fletcher;398771]Hvad fejler katten, der nyser? Kan det evt være det samme?

Fx giver herpes både nysen og røde, rindende øjne.[/quote]

Bernie har “bare” en meget slem omgang tandkødsbetændelse. Håber at det måske er derfor han nyser - pga. et lavt immunforsvar.

Ingen af dem har røde rindende øjne… Bernie har søvn i øjnene som han plejer at have ikke mere… Og hvor skulle de få herpes fra?

[quote=Bølle-missen;398918]Bernie har “bare” en meget slem omgang tandkødsbetændelse. Håber at det måske er derfor han nyser - pga. et lavt immunforsvar.

Ingen af dem har røde rindende øjne… Bernie har søvn i øjnene som han plejer at have ikke mere… Og hvor skulle de få herpes fra?[/quote]

Både herpes og calici, der umiddelbart har nogenlunde samme symptomer, kan de nærmest få alle steder fra.
Hos ældre lejlighedskatte er sandsynligheden naturligvis ikke særlig stor, men udekatte, katte med kontakt til andre eller ejere med kontakt til andre katte, kan få smitten ad den vej.
De kan også have det fra killinger og så kan sygdommen gå i udbrud senere i livet.

Men godt det ikke er det :slight_smile:

[quote=Vivi_Fletcher;398922]Både herpes og calici, der umiddelbart har nogenlunde samme symptomer, kan de nærmest få alle steder fra.
Hos ældre lejlighedskatte er sandsynligheden naturligvis ikke særlig stor, men udekatte, katte med kontakt til andre eller ejere med kontakt til andre katte, kan få smitten ad den vej.
De kan også have det fra killinger og så kan sygdommen gå i udbrud senere i livet.

Men godt det ikke er det :-)[/quote]

Nu skrive du ældre lejlighedskatte… Hvad med yngre?? Begge katte har kun adgang til lille indhegnet altan på 1. sal… Det er det eneste ude de er…

Dyrlægen sagde, at Bernie havde lidt hævede lymfekirtler, men jeg konkluderede at det nok var pga. den slemme infektion… :?

[quote=Bølle-missen;398928]Nu skrive du ældre lejlighedskatte… Hvad med yngre?? Begge katte har kun adgang til lille indhegnet altan på 1. sal… Det er det eneste ude de er…

Dyrlægen sagde, at Bernie havde lidt hævede lymfekirtler, men jeg konkluderede at det nok var pga. den slemme infektion… :?[/quote]

De får det helt sikkert ikke på altanen :slight_smile:

Men hvor gamle er de, hvor længe har du haft dem og hvor har du dem fra?

[quote=Vivi_Fletcher;398931]De får det helt sikkert ikke på altanen :slight_smile:

Men hvor gamle er de, hvor længe har du haft dem og hvor har du dem fra?[/quote]

Freja er en hitter fra Nevadaisy (alm. fin huskat :)) og Bernie er en Coon fra Coon Danicas opdræt. Har haft Freja siden omkring efterårsferien sidste år og Bernie har jeg haft i to måneder.

Freja er ca. 2 år og Bernie er snart 9 mdr.

[quote=Bølle-missen;398948]Freja er en hitter fra Nevadaisy (alm. fin huskat :)) og Bernie er en Coon fra Coon Danicas opdræt. Har haft Freja siden omkring efterårsferien sidste år og Bernie har jeg haft i to måneder.

Freja er ca. 2 år og Bernie er snart 9 mdr.[/quote]

Både herpes og calici er helt almindeligt forekommende virus-sygdomme, som findes i langt de fleste katterier/kattehold med flere katte. Begge kan gå ‘i dvale’ og gå i udbrud i stressede situationer, som fx. flytning, anden sygdom som svækker immunforsvaret eller en udstilling osv. Så det kunne sagtens være en af de to virus-sygdomme, som bare har ligget gemt og nu kommet i udbrud, fx i forbindelse med tandkødsbetændelsen - og dermed smitning til Freja.

Der er i øvrigt påvist en vis sammenhæng mellem calici og dårligt tandkød/tandkødsbetændelse, så der er nok en lidt større sandsynlighed for at det er calici end herpes - hvis det er nogen af delene, selvfølgelig …

[quote=Camischa;398990]Både herpes og calici er helt almindeligt forekommende virus-sygdomme, som findes i langt de fleste katterier/kattehold med flere katte. Begge kan gå ‘i dvale’ og gå i udbrud i stressede situationer, som fx. flytning, anden sygdom som svækker immunforsvaret eller en udstilling osv. Så det kunne sagtens være en af de to virus-sygdomme, som bare har ligget gemt og nu kommet i udbrud, fx i forbindelse med tandkødsbetændelsen - og dermed smitning til Freja.

Der er i øvrigt påvist en vis sammenhæng mellem calici og dårligt tandkød/tandkødsbetændelse, så der er nok en lidt større sandsynlighed for at det er calici end herpes - hvis det er nogen af delene, selvfølgelig …[/quote]

Hvordan påvises disse herligheder så? :argh:

Typisk ud fra symptomer og sandsynlighed, som nu med tandkødsbetændelsen. Det er virus-sygdomme, så man vil bruge øjensalve og antibiotika mv. hvis det er slemt, men bedste behandling er ellers som ved almindelige influenzaer hos mennesker: Ro, varme, væske, næring og kærlig omsorg :slight_smile:

Altid… :hjerte:
Altså Bernie får jo Antirobe lige nu for tandkødet. hvis Freja også har et eller andet i udbrud er det vel også bedst at hun kommer i behandling, så hun ikke smitter Bernie med et eller andet igen. :?

Men ringer til min stakkels dyrlæge igen. Hun er alene i denne uge - så der er stille og rolig knald på derude. :uha: Må vist hellere også lige ringe til banken og oprette et overtræk eller kassekredit - Just in case det bliver noget langvarigt noget.

[quote=Bølle-missen;399006]Altid… :hjerte:
Altså Bernie får jo Antirobe lige nu for tandkødet. hvis Freja også har et eller andet i udbrud er det vel også bedst at hun kommer i behandling, så hun ikke smitter Bernie med et eller andet igen. :?

Men ringer til min stakkels dyrlæge igen. Hun er alene i denne uge - så der er stille og rolig knald på derude. :uha: Må vist hellere også lige ringe til banken og oprette et overtræk eller kassekredit - Just in case det bliver noget langvarigt noget.[/quote]

Man behandler ikke virussygdomme. Det er som med influenza hos mennesker - det kan ikke behandles.
Men somme tider kan der tilstøde det man kalder sekundære infektioner - fx øjenbetændelse. Og det skal naturligvis behandles.

Man tager et svab og sender til et laboratorium, f.eks. i Glasgow. Så får du et konkret svar på hvad det er og ikke er.

Marina

Problemet er bare, at det ofte intet svar giver, og så er det 1000 kr. ud af lommen for en kælekatteejer, der ikke engang har noget at bruge et evt. svar til. Symptombehandlingen er jo den samme, uanset hvad.

[quote=Marina;399014]Man tager et svab og sender til et laboratorium, f.eks. i Glasgow. Så får du et konkret svar på hvad det er og ikke er.

Marina[/quote]

Men hvad skal man bruge det til …? er det egentlig ikke ret ligegyldigt om det er herpes eller calici katten har? jeg kunne ikke drømme om at sende tests afsted, med mindre det udviklede sig til et eller andet kronisk eller ofte tilbagevendende, så kunne der måske være en mening med en test IMO.

Jeg har fået testet én gang for en hel del år tilbage.

De senere år har jeg ikke fået testet, men holdt mig til, at min dyrlæge har været temmelig overbevist om, hvad kattene fejlede.