Okay - DET er bare for underligt (nye anerkendte navne)

Er det bare mig der er fantasiløs - eller er der forældre derude, der slet ikke overvejer, hvad det kan betyde for børn at få et underligt navn?
Et drenge fornavn som “Fru” er da meget sjovt - i teorien. (Fru Petersen"…)
Men for pokker. :doh: Eller at kalde sin søn “Dreng” - eller hvad med “Awesome”?
Eller en pige der hedder “Badr” eller “Altan”? Eller “Gift”!
Seriøst? :gruble:

Hver måned godkendes omkring 200 nye fornavne, og i alt er der knap 26.000 godkendte navne.

Jv.dk har samlet nogle af de sjoveste og mest mærkværdige fornavne, der er blevet godkendt.

Pigenavne:
Aloha, Altan, Badr, Befri, Charme, Cirkel, Dyne, Engel, Europa, Fan, Fe, Fri, Fryd, Gift, Gin, Gul, Glød, Håb, Kismet, Musling, Ninja, Nitte, Ny, Ok, Panda, Pop, Sommer

Drengenavne:
Awesome, Barca, Blær, Cello, Cobra, Dreng, Faktor, Haj, Fru, Jazz, Jura, Kamel, Kritte, Laban, Ludo, Lurifax, Nam, Memo, Niks, Offer, Og, Skak, Skat, Sok, Syver, Tavs, Tung

http://go.tv2.dk/articledag/id-52937651:jeg-døber-digkamel.html?forside

Wow. Sjovt. :smiley:

de fleste synes jeg ærlig talt er idiotiske

Sad og tjekkede elevlister på ungernes nye gymnasium, og der er en, der hedde Jesus Maria og så et eller andet efternavn, jeg har glemt. Det er da heller ikke helt almindeligt …nu om dage :cool:

Jeg skal have en 1. g klasse med tre x Emil OG to x Emilie. Det skal nok blive festligt. I forvejen har jeg en klasse med tre x Peter OG en Peder, og en klasse med tre x Jonas, heraf to x Jonas Alexander.

Så for min skyld ingen alarm, hvis forældrene gerne vil have mere specielle navne. Omend de fleste af navnene på listen her er… æh, meget specielle, for nu at sige det diplomatisk :wink:

Der er mange navne der er alt for langt ude på den liste :frowning:

Stakkels børn, måske lige bortset fra Sommer:gruble:

Hvem i alverden finder på at kalde deres søn Blær eller Offer???
Har folk da fuldstændig tabt småkagerne:uha:

Europa synes jeg faktisk kunne være et lidt pænt pigenavn :tihi: Spøjst, men pænt.

Til gengæld kan jeg ikke forstå at nogen ville kalde deres lille datter for Nitte? Det er da bare at give pigen dårligt selvværd fra starten.

Og “Og” som drengenavn. Og Tavs? Tung? Wow… :uha:

Der er mange mærkelige navne, som jeg ikke fatter bliver anerkendt - ej heller at nogen vil døbe deres børn :thumbdown:

Navnet Altan lyder umiddelbart lidt mærkeligt for mig “gamle” dansker; fordi jeg tænker på en ting, og ikke et navn.
Hvis jeg lægger trykket på forreste stavelse, så lyder navnet anderledes, og får mig til at tænke på, at det kunne være et ganske almindeligt navn i andre lande.

Ja, den har vi også kigget på. Jesper vil have et barn der skal hedde NinjaMusling… :tihi:

[QUOTE=DK Lindvig;919143]Der er mange mærkelige navne, som jeg ikke fatter bliver anerkendt - ej heller at nogen vil døbe deres børn :thumbdown:

Navnet Altan lyder umiddelbart lidt mærkeligt for mig “gamle” dansker; fordi jeg tænker på en ting, og ikke et navn.
Hvis jeg lægger trykket på forreste stavelse, så lyder navnet anderledes, og får mig til at tænke på, at det kunne være et ganske almindeligt navn i andre lande.[/QUOTE]

Ja, og sådan er det med et par stykker af dem.

Ninja, fx… Det udtaler man jo, som man kender det - En ninja. Men hvis man udtaler det på godt dansk … uh, det er svært at forklare på skrift. Hvis man udtaler det som Nina, med j i… Ninja. :gruble:

Er det 1 april i dag … ?

Ja, man skulle da næsten tro det :tihi:

Fryd, Håb og Sommer er da ganske nydelige navne synes jeg mens mange af de andre er total no go set med mine øjne

[QUOTE=Blabl;919150]

Ninja, fx… Det udtaler man jo, som man kender det - En ninja. Men hvis man udtaler det på godt dansk … uh, det er svært at forklare på skrift. Hvis man udtaler det som Nina, med j i… Ninja. :gruble:[/QUOTE]

Ja sådan “blødt” j ? :slight_smile:
så kunne det faktisk næsten godt lyde som et pigenavn :slight_smile:

men mange af de navne (Ninja inkl) vil bare være ALT for nemme at “misforstå” og sige forkert - og ikke mindst at mobbe de stakkels børn med :S
Forældrene til de her børn gør ikke lige frem skolelivet nemt for deres børn :S

[QUOTE=PiaB;919188]Ja sådan “blødt” j ? :slight_smile:
så kunne det faktisk næsten godt lyde som et pigenavn :slight_smile:

men mange af de navne (Ninja inkl) vil bare være ALT for nemme at “misforstå” og sige forkert - og ikke mindst at mobbe de stakkels børn med :S
Forældrene til de her børn gør ikke lige frem skolelivet nemt for deres børn :S[/QUOTE]

Nemlig. :ok:

Hmm Jeg kender en Offer, han er israeler, og der er det ikke et ukendt navn… Så måske er det adopteret fra Mellemøsten?? Det gør det ikke pænere i DK, men måske en mulig forklaring :slight_smile:

Man kan jo også have efternavnet Offersen.

En del af de nævnte navne er i hvert fald udenlandske navne, og der er de måske ikke så underlige :slight_smile:

Og de bliver da meget mere fantastiske hvis man kombinerer dem, hvem drømmer måske ikke om at hedde Befri Ninja Panda eller Aloha Dyne Engel?

:tihi: