Okay - DET er bare for underligt (nye anerkendte navne)

[QUOTE=PiaB;920254]jeg kender faktisk et par som har navngivet deres fantatiske søde pige for Ingrid :slight_smile:
De har faktisk to - de hedder Ingrid og Søs :slight_smile: (Og Søs kom først! :D)[/QUOTE]

:slight_smile:

Men du husker nok ikke Ingrid og Lillebror så? Børne-tv i gamle, gamle dage. Ingrid var vært, og Lillebror var en snoredukke. Og det blev man ofte mindet om, når man hed Ingrid.

Min mor har i øvrigt fortalt mig engang, at jeg kom til at hedde Ingrid, fordi man far kendte en sød pige, der hed sådan. Jeg synes, min mor er et meget tolerant menneske :høhø:

[QUOTE=galath;920261]:slight_smile:

Men du husker nok ikke Ingrid og Lillebror så? Børne-tv i gamle, gamle dage. Ingrid var vært, og Lillebror var en snoredukke. Og det blev man ofte mindet om, når man hed Ingrid.

[/QUOTE]
Jo jeg kan godt huske det, men det er ikke fra min barndom - eller jo det er det jo, men det blev ikke sendt da jeg var barn (jeg er trods alt “kun” fra '88), men min barnepige havde det på vhs bånd :slight_smile: Og vi så mange film sammen :smiley: (jeg så kun vhs når jeg var hos hende, da mine forældre ikke ville bruge penge på en VHS afspiller. Sådan lejede min far hver 3 måned som noget “specielt” mens jeg var barn :tihi: )
Så jeg husker kun Ingrid og Lillebror pga. min barnepige :slight_smile:
Min mor har i øvrigt fortalt mig engang, at jeg kom til at hedde Ingrid, fordi man far kendte en sød pige, der hed sådan. Jeg synes, min mor er et meget tolerant menneske

Pigenavne:
Aloha, Altan, Badr, Befri, Charme, Cirkel, Dyne, Engel, Europa, Fan, Fe, Fri, Fryd, Gift, Gin, Gul, Glød, Håb, Kismet, Musling, Ninja, Nitte, Ny, Ok, Panda, Pop, Sommer

Drengenavne:
Awesome, Barca, Blær, Cello, Cobra, Dreng, Faktor, Haj, Fru, Jazz, Jura, Kamel, Kritte, Laban, Ludo, Lurifax, Nam, Memo, Niks, Offer, Og, Skak, Skat, Sok, Syver, Tavs, Tun

Aloha jeg er nød til at dele noget Blær jeg har spillet Cello med Lurifax og Laban under vores Dyne - Og set film med en lille Ny Panda der ikke var bange for en Cobra Den var hurtig som en Ninja og en Musling blev dens Offer da den vandt i Ludo tror gevinsten var en Kamel der havde en Gul Glød det var bare en Awsome dag og jeg glæder mig til at [COLOR=“#9932cc”]Nitten[/COLOR] og jeg skal til Europa til Sommer så skal vi spille Skak og se Barca spille i det Fri … og nu går jeg ud og fejer min terasse istedet for at være plat :ups:

:klapper::klapper::klapper:

Min mand er halvt finsk og hedder Timo, som er et meget typisk navn i Finland. Jeg har selv et ønske om at vores kommende børn kommer til at hedde noget der er typisk i Finland, for ligesom at holde den side i familien. Men min mand er skeptisk, han har altid selv været lidt træt af at have et specielt navn. Jeg selv er blevet spurgt om af fremmede om det var min kat jeg snakkede om når jeg snakkede om ham. En nabo “turde” ikke henvende sig til ham pga at han ikke troede Timo kunne snakke dansk, udelukkende pga af hans navn. Og rent faktisk mødte vi hinanden på en blind date, og jeg nævnte for en veninde at jeg skulle på en date, ved navn Timo og hun smilte og sagde han han var rigtig sød og at jeg skulle holde fast på ham. (Hun kunne huske ham, fra navnet, og at hun havde snakket med ham et par gange i byen, lang tid før). Hun fik ret han var en keeper, men hvad nu hvis hun havde tænkt at han var en irreterende fyr og pga navnet huskede hun det.

En jeg kender har valgt at kalde deres datter for Ønske, og må indrømme at jeg grinede en del da de offentlig gjorde på facebook at nu havde Ønske fået sit navn og RIGTIG mange spurgte om hvad hun så skulle hedde…, de forstod ikke at Ønske var selve navnet.

min vfavorit var min ex mands arbejdsgiver…

han hed

Steen Allermann :slight_smile:

jeg elskede at gå ind og sige det hurtigt… han var nu egentlig også noget af en neanderthaler

Sjovt… Da jeg blev født skulle man søge om Blancka… Det var et specielt navn der… Jeg har meget at komme efter nu… haha :slight_smile:

Jeg kan da se ud af de navne der er nævnt her at Hansen ikke er såå mærkeligt igen … og lige om lidt er han bosiddende her i DK ( Hansen er min nevø )

[QUOTE=Ann K;920255]Umiddelbart så ja… det er sg* børnemishandling at kalde sin unge Tung Og Tavs!!! (tak for den - den er simpelthen guld værd!)
Men det er der vel heller ingen danske forældre som ville?
Lige så lidt som jeg kan forestille mig at et kinesisk par ville bruge Og Tavs sammen med deres barns navn Tung :wink:
Fidusen er vel at en del af navnene netop er udenlandske, og derfor lyder meget morsomme i vores ører - ISÆR når vi så udtaler dem på dansk :smiley:

Men… man skulle måske bruge den taktik, som jeg jævneligt har brugt, når jeg er faldet over morsomme eller uudtalelige navne hos udlændinge… Jeg er nemlig helt sikker på at de også er ved at hulke af grin over mit navn! Eller at det i det mindste lyder meget eksotisk og fremmedartet ;)[/QUOTE]

Jeg tror absolut ikke nogen vil sammenstille de navne i virkeligheden - de er jo netop hevet frem fordi de er så usædvanlige. Men pointen er jo at bare et af dem er mere end nok. :wink:
Og selvfølgelig er nogen af dem af udenlandsk oprindelse og helt normale i deres hjemland. Problemet kommer, når de børn skal leve og begå sig her, hvor vi taler dansk - der MÅ bare være lidt for mange der skal gøre sig morsomme når de hører f.eks. et navn som Fru til en dreng.

Som fornavn? Ligesom den skuespiller der hedder Jensen Ackles?
Det er jo dét med, hvor man bor. Det er åbenbart rimeligt normalt i f.eks. USA, men det lyder underligt i danske ører :gruble:
(Jeg har en mistanke om at han er født i USA?)

Min søster og jeg hedder Pil til mellemnavn og mine brødre hedder Bue til mellemnavn.
Selvom det kun er vores mellemnavne, har vi da fået at høre for det en gang eller to, men det har aldrig generet mig.
Jeg bruger Pil, som her, når jeg gerne vil være lidt anonym, men stadigvæk også opgive et navn.
Mit fornavn er nemlig endnu mere specielt og jeg har endnu til gode at møde en med samme navn.
Det der generede mig ved at have et specielt navn var, hvordan jeg forestillede mig at alt pinligt, jeg nogensinde havde gjort eller sagt skulle forfølge mig… For “har du hørt at Lotte tabte bukserne midt i timen???” kan være en hvilken som helst Lotte.
Hedder man noget de fleste aldrig har hørt før, er det lidt sværere at løbe fra, at man var hende der tabte bukserne midt i timen…

Bortset fra det er jeg glad for mit navn og har altid været det.
… Men jeg bryder mig ikke om at bruge det på nettet, hvor det i hvert fald på offentlige fora kan være rart at bibeholde en grad af anonymitet. :slight_smile:

[QUOTE=Ann R;920360]Som fornavn? Ligesom den skuespiller der hedder Jensen Ackles?
Det er jo dét med, hvor man bor. Det er åbenbart rimeligt normalt i f.eks. USA, men det lyder underligt i danske ører :gruble:
(Jeg har en mistanke om at han er født i USA?)[/QUOTE]

Jeps,som fornavn - og jo han er 1/2 amerikaner og født der.

[QUOTE=MissPil;920366]Min søster og jeg hedder Pil til mellemnavn og mine brødre hedder Bue til mellemnavn.
Selvom det kun er vores mellemnavne, har vi da fået at høre for det en gang eller to, men det har aldrig generet mig.
Jeg bruger Pil, som her, når jeg gerne vil være lidt anonym, men stadigvæk også opgive et navn.
Mit fornavn er nemlig endnu mere specielt og jeg har endnu til gode at møde en med samme navn.
Det der generede mig ved at have et specielt navn var, hvordan jeg forestillede mig at alt pinligt, jeg nogensinde havde gjort eller sagt skulle forfølge mig… For “har du hørt at Lotte tabte bukserne midt i timen???” kan være en hvilken som helst Lotte.
Hedder man noget de fleste aldrig har hørt før, er det lidt sværere at løbe fra, at man var hende der tabte bukserne midt i timen…

Bortset fra det er jeg glad for mit navn og har altid været det.
… Men jeg bryder mig ikke om at bruge det på nettet, hvor det i hvert fald på offentlige fora kan være rart at bibeholde en grad af anonymitet. :)[/QUOTE]

Hatten af for dine forældre, vælge gode navne OG tænke på børnene :ok:

Da jeg blev født var mit navn absolut hellere ikke almindelig, det er det strengt taget heller ikke i dag, men der kommer flere & flere til. Jeg var selv 22 år før jeg første gang mødte en anden der hed Ea & i alt har jeg kun mødt tre. Så jeg kendre godt den med at det er svært “at gemme sig i mængden” med sådan et navn :slight_smile:

[QUOTE=Maria-Amalie;919834]-xxrotflmao-xxrotflmao

Tænk at hedde “Og” :gruble:

En gammel veninde og hendes kæreste er lige blevet forældre til en lille dreng, som de har valgt at kalde Cornelius :S… Og en HF klasse kammerats datter hedder Olga… Stakkels børn…[/QUOTE]

Tænk Cornelius har jeg aldrig anset som et forfærdeligt navn, men fred nu være med det. :slight_smile: Jeg kender en dreng der hedder Cornelius - hans storesøster hedder Cirkeline - hun bliver jævnligt kaldt Cirke eller Cirkel.

Der hvor jeg var i huset i sin tid skulle jeg netop tage mig af en lille Olga. Til at starte med var jeg stor modstander af overhovedet at kalde hende ved så frygteligt et navn - og kaldte hende konsekvent ved mellemnavnet, med mindre forældrene var til stede, men man vænner sig hurtigt til alternative navne, og nu er hun jo bare en Olga - jeg har dog stadig meget svært ved at andre hedder det, det er nærmest blevet en betegnelse for mig, mere end et navn.

[QUOTE=Enki;920088]Personlig er jeg bidt af en gal navne-interesse! & jeg elsker specielle navne! Samler på navne i den forstand at jeg har mig en lille bog jeg skriver navne ned i, når jeg støder på nogle jeg synes ekstra godt om. Men. Kæmpe men, nu skal jeg godt nok ikke have børn, men havde jeg skulle, ville jeg aldrig have valgt de navne jeg er mest vild med, netop af hensyn til barnet. Mine børn ville så med glæde når de blev ældre, få lov til at kikke i bogen (eller selv finde på et navn) & skifte navn, jeg mener ikke ens navn skal følge en hele livet hvis man hellere vil hedde noget andet.

Dog har jeg den holdning, at hvis nu alt var tilladt (altså inden for navne) så ville vi måske bedre vende os til de mere specielle navne & så ville det ikke vække den samme opsigt med et specielt navn. Absolut den bedste løsning efter min mening :slight_smile:

Eksempler på navne jeg kunne have haft lyst til at give mine børn (hvis jeg skulle ha haft børn) men som jeg ikke ville vælge netop af frygt for de ville blive drillet med det.

Tvillinger, pige & dreng: Pil & Bue. Jeg kan rigtig godt lide begge navne & synes de klæder hinanden, men de børn ville jo blive drillet hele livet med det :frowning:

3 piger: Vibe, Lærke, Mejse: Superfede navne sammen, men igen, de ville for evigt blive kaldt søstrene pip :S

Ambrosius er også et navn jeg er helt vild med, men ville næppe vælge det til mit barn, igen frygten for at det ville være for specielt.

Sol er efter min mening et superflot pigenavn, men jeg ved ikke om jeg ville turde bruge det.

Jeg er selv navngivet Ea Kathrine, Ea fordi mine forældre faldt fuldstændig for navnet da de hørte det, heldigt for dem at jeg ikke blev en dreng :smiley: Til trods for, hvis vigår ca 4000 år tilbage, var det faktisk et navn på en mandlig gud :wink: Kathrine valgte de så for at give mig et mere almindelig navn jeg kunne bruge hvis jeg ikke kunne lide Ea. & at det lige blev Kathrine til mellemnavn, var for at blødgøre min farmor ved at give mig hendes mellemnavn. Hun var nemlig meget imod at jeg ikke skulle døbes, desværre havde min far ikke så godt tjek på ting, så det blev min farmors mor jeg blev opkaldt efter, min farmor hed nemlig Kirstine :smiley:

Dyr der imod, kald dem så tosset ting man lyster, de er alligevel ligeglade :)[/QUOTE]

Jeg elsker også navne og særligt specielle navne, men jeg er imod at navne til søskende skal passe sammen. Min kæreste og jeg har stadig ikke besluttet om vi skal have børn, men vi har et pigenavn klar hvis vi ender med at få børn og at få en pige - hun skal hedde Luna. Det navn elsker jeg virkelig højt. Jeg jokede på et tidspunkt lidt med at hun - for at give et andet navn hun kunne bruge hvis hun nu synes Luna er forfærdeligt - at hun kunne hedde Alberte til mellemnavn. :klapper: Selvom den Luna jeg tænker mest på når jeg tænker på navnet er Luna Lovegood fra Harry Potter - min absolutte favorit igennem hele serien. :hjerte:

Men! Skulle jeg få en Luna, så ville jeg netop ikke have f.eks. en Aske (bamse og kylling) eller en Sol eller Sky eller whatever der nu kunne tænkes at “passe til” mht. betydning.

Det værste for mig er en hel søskendeflok hvor alle har samme begyndelsesbogstav. Det kan jeg ikke lide, og så er det ligegyldigt for mig, om der er tale om almindelige eller specielle navne.

Men ja, sådan har vi jo alle vores yndlingsaversioner, og jeg er helt enig med dig i, at det kunne være vejen frem, at frigive navngivning fuldstændigt, for hvis det blev mere udbredt med anderledes navne, så ville andre ikke se så skævt til det. Børn er jo børn, og vil de drille gør de det uanset hvad man hedder, og kan de ikke finde på noget med navnet, så finder de noget andet.

Ja jeg hedder jo Kamilia - udtales Ka-Mil-Ja - men det forstår den almindelige dansker ikke, selv de der ved det kalder mig 9 ud af 10 gange Kamilla. Og jeg må indrømme det bliver altså lidt træls at sige “jeg hedder Kamilia, Ka Mil Ja, ikke Kamilla” så jeg reagerer på begge dele selvom jeg (indrømmet) fortrækker at blive kaldt mit navn.
Grunden til mit navn er jeg er født af en dansk mor og en tyrkisk far. Min mor ville ikke have jeg fik et tyrkisk navn, men far ville ikke have et dansk - så kompromiset blev det spanske Kamilia.

Mit efternavn er Borch og jeg kan ikke tælle de gange hvor folk har sagt “booork boork” og leget høne. Den har forfulgt mig hele livet, selv nu som voksen hører jeg den stadig med jævne mellemrum. Jeg ruller med øjnene hver gang og siger “ja den har jeg hørt før, hvad med lidt fantasi ?” Da jeg var barn kunne den dog gøre mig ret ked af det, nu er den bare gennemtævet til ukendelighed.

Enig! Jeg er også glad for, at det kun er mit mellemnavn der “matcher” med mine brødres. Mit mellemnavn bruger jeg i stedet for mit efternavn.
Eller … Vores fornavne er også fra samme “tidsepoke”, men udover det er der ingen direkte sammenhæng.

Jeg havde engang en irsk kæreste, hans forældre var katolikker og de havde et hav af børn.
Han havde ni søskende (ca. … Det var en smule svært at holde styr på alle de mennesker). Alle søskende startede med A … Undtagen een, den ældste.
Om ikke andet blev det en anelse lettere at lære alle deres navne … :smiley:

Hvis jeg skal have børn bliver de også belemret med specielle navne (dog ikke i kategori med navne som “Badr”!).

[QUOTE=holymoly;919122]Jeg skal have en 1. g klasse med tre x Emil OG to x Emilie. Det skal nok blive festligt. I forvejen har jeg en klasse med tre x Peter OG en Peder, og en klasse med tre x Jonas, heraf to x Jonas Alexander.

Så for min skyld ingen alarm, hvis forældrene gerne vil have mere specielle navne. Omend de fleste af navnene på listen her er… æh, meget specielle, for nu at sige det diplomatisk ;)[/QUOTE]

Der er jeg enig med dig, Pil… Vi har 8 Mikkel´er. 5 Magnus´er og 6 Laura´er! Så frem med de specielle :wink:

[QUOTE=Osquary;920391]
Jeg elsker også navne og særligt specielle navne, men jeg er imod at navne til søskende skal passe sammen. Min kæreste og jeg har stadig ikke besluttet om vi skal have børn, men vi har et pigenavn klar hvis vi ender med at få børn og at få en pige - hun skal hedde Luna. Det navn elsker jeg virkelig højt. [/QUOTE]

Luna er også et flot navn :ok: :wink:

Mine børns far drømte om, at hvis han fik to piger skulle de hedde Luna og Stella.
Jeg synes Luna er et flot navn, så det kunne jeg fint gå med til … men Stella … det hed min morfars hund gennem hele min barndom, så det kan jeg bare ikke kalde mit barn.

Så det var meget heldigt, at nr. 2 var en dreng :slight_smile:

Det mest mystiske - og fanatsiløse - jeg har hørt, er de to brødre der havde samme navn - der i øvrigt også var deres fars navn. Det syntes jeg var seriøst underligt.

Hvis jeg havde børn er jeg i øvrigt enig i, at jeg ville gå langt uden om de navne, der ligger i toppen af popularitets-listerne. Men derfra og til at vælge noget som dem på listen… der er langt :smiley:

Det gør de også i min eks’ familie.

Begge hans bedsteforældre hed (tilfældigvis) Svend til fornavn.
Hans far hedder så Svend René (og er altid blevet kaldt René, fordi hans var jo hedder Svend).
Brødrene (min eks og hans bror) hedder så hhv. Svend Brián og Svend Martin.

Overvej lige, hvordan Postdanmark havde det, da min eks i en periode havde adresse hos sin far og derefter fraflyttede hjem til mig - sikken et cirkus :tihi:

Jeg brød så traditionen, da vi fik Lasse - han hedder ikke Svend, hverken til for- eller mellemnavn.