[QUOTE=Maria-Amalie;919834]-xxrotflmao-xxrotflmao
Tænk at hedde “Og” 
En gammel veninde og hendes kæreste er lige blevet forældre til en lille dreng, som de har valgt at kalde Cornelius :S… Og en HF klasse kammerats datter hedder Olga… Stakkels børn…[/QUOTE]
Tænk Cornelius har jeg aldrig anset som et forfærdeligt navn, men fred nu være med det.
Jeg kender en dreng der hedder Cornelius - hans storesøster hedder Cirkeline - hun bliver jævnligt kaldt Cirke eller Cirkel.
Der hvor jeg var i huset i sin tid skulle jeg netop tage mig af en lille Olga. Til at starte med var jeg stor modstander af overhovedet at kalde hende ved så frygteligt et navn - og kaldte hende konsekvent ved mellemnavnet, med mindre forældrene var til stede, men man vænner sig hurtigt til alternative navne, og nu er hun jo bare en Olga - jeg har dog stadig meget svært ved at andre hedder det, det er nærmest blevet en betegnelse for mig, mere end et navn.
[QUOTE=Enki;920088]Personlig er jeg bidt af en gal navne-interesse! & jeg elsker specielle navne! Samler på navne i den forstand at jeg har mig en lille bog jeg skriver navne ned i, når jeg støder på nogle jeg synes ekstra godt om. Men. Kæmpe men, nu skal jeg godt nok ikke have børn, men havde jeg skulle, ville jeg aldrig have valgt de navne jeg er mest vild med, netop af hensyn til barnet. Mine børn ville så med glæde når de blev ældre, få lov til at kikke i bogen (eller selv finde på et navn) & skifte navn, jeg mener ikke ens navn skal følge en hele livet hvis man hellere vil hedde noget andet.
Dog har jeg den holdning, at hvis nu alt var tilladt (altså inden for navne) så ville vi måske bedre vende os til de mere specielle navne & så ville det ikke vække den samme opsigt med et specielt navn. Absolut den bedste løsning efter min mening 
Eksempler på navne jeg kunne have haft lyst til at give mine børn (hvis jeg skulle ha haft børn) men som jeg ikke ville vælge netop af frygt for de ville blive drillet med det.
Tvillinger, pige & dreng: Pil & Bue. Jeg kan rigtig godt lide begge navne & synes de klæder hinanden, men de børn ville jo blive drillet hele livet med det 
3 piger: Vibe, Lærke, Mejse: Superfede navne sammen, men igen, de ville for evigt blive kaldt søstrene pip :S
Ambrosius er også et navn jeg er helt vild med, men ville næppe vælge det til mit barn, igen frygten for at det ville være for specielt.
Sol er efter min mening et superflot pigenavn, men jeg ved ikke om jeg ville turde bruge det.
Jeg er selv navngivet Ea Kathrine, Ea fordi mine forældre faldt fuldstændig for navnet da de hørte det, heldigt for dem at jeg ikke blev en dreng
Til trods for, hvis vigår ca 4000 år tilbage, var det faktisk et navn på en mandlig gud
Kathrine valgte de så for at give mig et mere almindelig navn jeg kunne bruge hvis jeg ikke kunne lide Ea. & at det lige blev Kathrine til mellemnavn, var for at blødgøre min farmor ved at give mig hendes mellemnavn. Hun var nemlig meget imod at jeg ikke skulle døbes, desværre havde min far ikke så godt tjek på ting, så det blev min farmors mor jeg blev opkaldt efter, min farmor hed nemlig Kirstine 
Dyr der imod, kald dem så tosset ting man lyster, de er alligevel ligeglade :)[/QUOTE]
Jeg elsker også navne og særligt specielle navne, men jeg er imod at navne til søskende skal passe sammen. Min kæreste og jeg har stadig ikke besluttet om vi skal have børn, men vi har et pigenavn klar hvis vi ender med at få børn og at få en pige - hun skal hedde Luna. Det navn elsker jeg virkelig højt. Jeg jokede på et tidspunkt lidt med at hun - for at give et andet navn hun kunne bruge hvis hun nu synes Luna er forfærdeligt - at hun kunne hedde Alberte til mellemnavn. :klapper: Selvom den Luna jeg tænker mest på når jeg tænker på navnet er Luna Lovegood fra Harry Potter - min absolutte favorit igennem hele serien. 
Men! Skulle jeg få en Luna, så ville jeg netop ikke have f.eks. en Aske (bamse og kylling) eller en Sol eller Sky eller whatever der nu kunne tænkes at “passe til” mht. betydning.
Det værste for mig er en hel søskendeflok hvor alle har samme begyndelsesbogstav. Det kan jeg ikke lide, og så er det ligegyldigt for mig, om der er tale om almindelige eller specielle navne.
Men ja, sådan har vi jo alle vores yndlingsaversioner, og jeg er helt enig med dig i, at det kunne være vejen frem, at frigive navngivning fuldstændigt, for hvis det blev mere udbredt med anderledes navne, så ville andre ikke se så skævt til det. Børn er jo børn, og vil de drille gør de det uanset hvad man hedder, og kan de ikke finde på noget med navnet, så finder de noget andet.