Økologisk kat

http://www.ringsted.dk/Borger/Miljoe/Agenda21.aspx

Hvis du vil nærlæse.

[QUOTE=FinnFrode;795645]Jeg kan slet ikke forestille mig en kat uden numre. Vores kender i hver fald masser… :høhø:[/QUOTE]:klapper::klapper::klapper::klapper::klapper:
Helt enig, så de findes ikke :høhø:

Cats og Conni

I men verden kan man ikke trække direkte paralleller mellem økologi og dyrevelfærd.
Det kommer meget an på hvad man selv definerer som velfærd. Dr er jo bl.a problematikken omkring medicinsk behandling, som bestemt ikke er et område jeg ville såres for min kat.
Jeg synes det er fint hvis man vil gå uden om tilsætningsstoffer mm, men jeg ville aldrig spare på behandling af hverken mig selv eller min kat.
Men det er min holdning. Jeg synes ideen er super, og at tankerne bag, helt sikkert kunne give anledning til at fedt koncept, men der ville skulle laves nogle tilpasninger, således man ikke får det samme start problemer der har været blandt produktionsdyrene, mht helbred mm.

(nu er det ikke for at lave en øko-diskussion, det kan ære en anden tråd, men bare for at fortælle hvordan jeg tænker kattehold og økologi kan hænge sammen… Hvis det giver mening, har tømmermænd så hvis ikke det gør, har jeg en undskyldning)

[QUOTE=Babette;795647]Når jeg i skolen lærer eleverne om økologi så hænger det nøje sammen med en bæredygtig udvikling og definitionen på et økosystem. Agenda 21 bliver inddraget i den sammenhæng også.[/QUOTE]Jeg har arbejdet på laboratorium med produktudvikling i 36 år, og ved hvor meget der skal til for, at noget er økologisk. Der var det jo ikke kun den enkelte producent der skulle være gokendt, men samtl. producenter, - - og var det økologisk hvis det var fløjet fra Indien? Så jeg tror, at du har et kæmpestort arbejde foran dig hvis du vil kalde dine kæledyr økologiske!!! Jeg ville nok nøjes med , at sige, at de var opvokset/fodret med økologisk foder!:slight_smile:

Cats og Conni

Dansk uøkologisk korn solgt til tyskland kan/kunne købes og anvendes som økologisk foder hos økologiske landmænd. Så jo jeg ved lidt om hvor kaotisk forholdene er i økoverdenen. Tanken om at en økobonde da måttre kunne lave økologiske katte har ofte strejfet mig og blev nysgerrig og ville høre manden(kvinden) på gulvet om hvad de mente.

Økologi er bestemt ikke et kvalitetskriterie i min verden, så jeg ville ikke vælge en øko-kat frem for en almindeligt opdrættet kat.

Jeg er helt tabt her … hvad mener du med at en økobonde må kunne lave økologiske katte?
Og hvad er formålet / målet med økokatte (et ord jeg har liiiiidt svært ved at forholde mig til)
:?

Samme formål som med at den samme bonde lave økokør/grise/mælk o.s.v.

Jeg har ikke definitionen på en økobonde/landmand ved hånden. Vores regering arbejder på at alle landmænd skal være økologer så tanken kan vi vist lige så godt vende os til.

[QUOTE=DK Lindvig;795676]Jeg er helt tabt her … hvad mener du med at en økobonde må kunne lave økologiske katte?
Og hvad er formålet / målet med økokatte (et ord jeg har liiiiidt svært ved at forholde mig til)
:?[/QUOTE] Enig Hanne. Økologi har jo intet med dyrevelfærd , at gøre, som jeg synes er langt vigtigere! Men hvad er formålet overhovedet at betegne en kat “økologisk " ? Kunne godt tænke mig begrundelsen , er det et " salgsfif”? eller hvad?
Cats og Conni

[QUOTE=Babette;795683]Samme formål som med at den samme bonde lave økokør/grise/mælk o.s.v.

Jeg har ikke definitionen på en økobonde/landmand ved hånden. Vores regering arbejder på at alle landmænd skal være økologer så tanken kan vi vist lige så godt vende os til.[/QUOTE]

Okogrise og køer er vel med det formål at fødekæden forbedres. Altså både velfærd for dyrene skyld, men også for at vi som forbrugere kan reducere den mængde af skadelige stoffer som vi indtager.

Hvor kommer katten lige ind i billedet her?
Hvis en kat lever på bondemand Hansens gård, så formoder jeg at den er fritløber. Hvordan pokker vil bondemand Hansen sørge for/dokumentere at katten eller mormis ikke har spist en mus, der har spist noget foder der blevet sprøjtet.

Måske er jeg helt galt på den her - men jeg forstår simpelthen ikke meningen med økokatte.
Jeg tænker også straks om det er et “salgsfif” - i så fald synes jeg det er helt hen i vorherres grønne skov :surrender1:

Jeg vil hellere ha at I giver jeres bud på hvad der skal til for at i vil betegne en killing for økologisk end dele tråden op i en nyt spørgsmål. Lav en ny tråd i stedet.

Jamen det er da meget enkelt. Den skal have det statskontrollerede Ø-mærke.
Hvorvidt det er realistisk, at det nogensinde bliver indført for kæledyr, må hver især selv gætte på.

Det må du da meget undskylde.
Jeg skal nok lade være med at spørge ind til, hvad der præcis menes med en økokat.
I stedet for vil mit svar være, at en killing ikke kan være økologisk.

Nådada - jeg vidste ikke at man ejer sine tråde, og kan bestemme hvem og hvad der må skrives i dem?

Når jeg ber om jeres uforbeholdne mening om hvad en økokat er for jer kan jeg ikke se hvorfor at min udlægning af en økokat skal gis for at i kan svare.

Jeg ber ikke om at I vurderer om min udlægning er rigtig eller forkert. Jeg ber om jeres udlægning.

vældig interessant problemstilling… :slight_smile:
jeg vil sige , at der skal nøjagtig samme kriterier til, som hvis du havde andre husdyr, så som grise/køer etc… dyrevelfærd og øko fodring… egentlig såre simpelt…:slight_smile:
men navnet “øko-killing” skurer i mine ører , for jeg forbinder det med noget spiseligt :slight_smile:
Men kan kun håbe ,at ansvarligt opdræt fik et kvalitetsstempel i fremtiden… max antal katte på max antal m2 , lys og luft. etc

Som MINIMUM

At den ikke vaccineres
At den ikke får ormekur (gift der dræber parasitten og gift for miljøet)
At den ikke får loppekur (gift der dræber parasitten og gift for miljøet)
At den kun får mad der er dyrket økologisk
At alt mad den får er konserveret økologisk
At den har fri adgang til et naturlig liv med musefangst mv.

Ovennævnte, er i hvert tilfælde nogle af de første ting, jeg mener der skal være opfyldt, før en kat kan kaldes økologisk.

Så teknisk set, hvis mine normer bruges, så kan du ikke sælge en økologisk killing, da reglerne siger, at du ikke må sælge et uvaccineret dyr.

Men som allerede nævnt - det er noget popsmart. Det er altså som om, at der er gået inflation i begrebet Økologi !

Med venlig hilsen
Pia

Ok :slight_smile: En økokat findes ikke i min verden :slight_smile: Men et opdræt der fodrer økologisk gør sikkert nok :slight_smile:

Der ramte du lige essensen i min tankegang, da de kriterier jeg mener, skal være opfyldt ikke kan matches sammen med vores måde at opdrætte/sælge katte på.

Med venlig hilsen
Pia

[QUOTE=Pia Nyrup;795734]Som MINIMUM

At den ikke vaccineres
At den ikke får ormekur (gift der dræber parasitten og gift for miljøet)
At den ikke får loppekur (gift der dræber parasitten og gift for miljøet)
At den kun får mad der er dyrket økologisk
At alt mad den får er konserveret økologisk
At den har fri adgang til et naturlig liv med musefangst mv.

Ovennævnte, er i hvert tilfælde nogle af de første ting, jeg mener der skal være opfyldt, før en kat kan kaldes økologisk.

Så teknisk set, hvis mine normer bruges, så kan du ikke sælge en økologisk killing, da reglerne siger, at du ikke må sælge et uvaccineret dyr.

Men som allerede nævnt - det er noget popsmart. Det er altså som om, at der er gået inflation i begrebet Økologi !

Med venlig hilsen
Pia[/QUOTE]

Sådanne killinger kan fås på enhver bondegård - altså uden vaccine/ormekur/loppekur/adgang til musefangst (så de med garanti har orm). Hvis bondegården så er økologisk, kan killingen være heldig at blive fodret med økologisk produceret og konserveret foder.