Økologisk kat

[QUOTE=Babette;795703]Når jeg ber om jeres uforbeholdne mening om hvad en økokat er for jer kan jeg ikke se hvorfor at min udlægning af en økokat skal gis for at i kan svare.

Jeg ber ikke om at I vurderer om min udlægning er rigtig eller forkert. Jeg ber om jeres udlægning.[/QUOTE]

Jeg savner måske lidt din udlægning af emnet :slight_smile: (har jeg misset noget?)
Hvornår vil du se en kat som værende økologisk? og hvordan har du tænkt dig at praktisere det? :slight_smile:
Jeg spørger ikke for at være flabet, jeg har simpelthen ikke fantasi til at se det i praksis :slight_smile:

[QUOTE=Babette;795618]defu – økologisk foder med hvidfisk til din kat er det første 100% økologiske premium foder til voksne katte (>1 år) uden kemiske konserveringsmidler.
Kattefoder med det fineste økologisk opdrættet hvidfisk. Katte er kræsne, derfor spiller afveksling en meget vigtig rolle ved siden af det afbalancerede forhold mellem indholdsstofferne. Med majs, fjerkrækød, havre, ris, gulerødder, porre, hvidløg og krydderurter af biodynamisk oprindelse.
Det får du med defu økologisk kattefoder
[/QUOTE]
Jeg har prøvet Defu. Mine katte spiste det nødigt, og efter en uge havde de alle kløe, mat pels, skæl… Jeg smed det ud, ville ikke engang belemre min veninde, der fodrer staldkattene hvor hendes hest står opstaldet - det var for ringe foder. I øvrigt fatter jeg ikke hvad porrer og hvidløg (løgplanter) laver i kattemad.
Det kan være det er økologisk - men det var elendigt foder med alt for meget planteindhold. Efter min mening. Pointen er, at det ikke er nok at foder er økologisk. Det bliver kattene ikke nødvendigvis sundere af. så længe økologisk foder ikke også er godt foder, kan det være ligemeget for mig :slight_smile:

du skal afgjort have øje for sundhed inden for racen… ikke noget med avlede /godkendte defekter… !
kig på hvad det kræver at holde øko landbrug…
de samme pricipper kan overføres til kattehold…:slight_smile:

pia nyrup@ alle økodyr bliver altså vaccineret og ormebehandlet :slight_smile:

[QUOTE=bengallady;795772]du skal afgjort have øje for sundhed inden for racen… ikke noget med avlede /godkendte defekter… !
kig på hvad det kræver at holde øko landbrug…
de samme pricipper kan overføres til kattehold…:slight_smile:

pia nyrup@ alle økodyr bliver altså vaccineret og ormebehandlet :slight_smile: [/QUOTE]

Det er bestemt ikke alle økologiske dyr der ormebehandles. Økologiske æglæggere er et eksempel. Der er disse dyr 100 % flokprævalens af nematoder. Det kan ikke betale sig at behandle dem, da der ikke er penge nok i det, pga tilbageholdelsestiden, der for økologiske dyr er det dobbelte af i konventionelle dyr.

[QUOTE=Babette;795616]Økologien pibler frem i Lejre

Friske økologiske grøntsager til Lejres borgere, rent drikkevand og økologisk mad til institutionsbørn. I september lancerede Lejre Kommune prowhwjektet ’Den Økologiske Kommune’. Nu bliver nogle af de mange initiativer synlige.

I Lejre kommune må det være målet at have et økologisk opdræt.
Der er for mig ingen tvivl om at vi må leve med at trenden vil brede sig også til vores kommuner.

Så er spørgmålet om man er til økologi eller ej. Nogle vil jo helst bruge sæbe, tøj, vaskemidler som er produceret økologisk.
De samme mennesker ku formodes også helst at ville købe en økologisk produceret/opdrættet killing.[/QUOTE]
uhm… Er jeg den enestedertror der er en trykfejl og at der skulle ha stået økologisk kYlling?

Eler misser jeg bare morsomheden?

[QUOTE=TrekkieGrrrl;795789]uhm… Er jeg den enestedertror der er en trykfejl og at der skulle ha stået økologisk kYlling?

[/QUOTE]
Nej, nu du siger det - det vil faktisk give mening. Især fordi der også er andre slåfejl. :gruble:

Jer der bor i Allerød kommune har dette hængende over hovedet/at rette jer efter.

Klima og Bæredygtig udvikling

Byrådet i Allerød har en vision om en bæredygtig udviklingen i Allerød kommune, der sikrer udvikling samtidig med at der tages hensyn til miljøet. En bæredygtig udvikling skal bidrage til at den nuværende generations behov og aktiviteter ikke forringer de fremtidige generationers muligheder for at opfylde deres behov.

Allerød Kommune er derfor med i et forpligtende kommunalt fællesskab, Green Cities, der vil gøre en ekstraordinær indsats for miljøet og en bæredygtig udvikling. Samarbejdet er koncentreret om fælles visioner og mål for et miljømæssigt bæredygtigt samfund.
Nogle mål gælder for hele Allerød Kommune. Eksempelvis
[ul]
[li]det samlede CO2 udslip skal senest år 2015 reduceres med 25 % i forhold til 2006[/li][li]vandforbruget skal ned på højst 100 liter pr. døgn pr. indbygger senest år 1012[/li][/ul]Men de fleste mål er rettet mod kommunens egen drift, f.eks.
[ul]
[li]mindst 75 pct. af fødevareforbruget skal være økologisk i 2012[/li][li]de 13 mest miljøskadelige kemikalier skal udfases[/li][li]indkøbspolitikken skal være grøn og tage hensyn til klimaet[/li][li]den kommunale forvaltning og de kommunale institutioner skal miljøcertificeres[/li][li]kommunens landbrug skal drives økologisk[/li][li]pasning af kommunale arealer skal forgå uden brug af pesticider[/li][/ul]Byrådsmedlem Agnete Foger kommunens politiske repræsentant i Green Cities samarbejdet.

Har de af jer der er opdrættere i Allerød kommune taget disse ord i ed i jeres dagligdag med kattene.

[QUOTE=Pia Nyrup;795734]Som MINIMUM

At den ikke vaccineres
At den ikke får ormekur (gift der dræber parasitten og gift for miljøet)
At den ikke får loppekur (gift der dræber parasitten og gift for miljøet)
At den kun får mad der er dyrket økologisk
At alt mad den får er konserveret økologisk
At den har fri adgang til et naturlig liv med musefangst mv.

Ovennævnte, er i hvert tilfælde nogle af de første ting, jeg mener der skal være opfyldt, før en kat kan kaldes økologisk.

Så teknisk set, hvis mine normer bruges, så kan du ikke sælge en økologisk killing, da reglerne siger, at du ikke må sælge et uvaccineret dyr.

Men som allerede nævnt - det er noget popsmart. Det er altså som om, at der er gået inflation i begrebet Økologi !

Med venlig hilsen
Pia[/QUOTE]
Vælger bare at citere Pia, for hun rammer lige præsis der hvor jeg sigter. Kan ikke forestille mig en Øko kat på nogen måde, for mig lyder det som en slags salgsgas eller dårlig humor, sorry

MVH
Gitte

[QUOTE=Babette;795822]Jer der bor i Allerød kommune har dette hængende over hovedet/at rette jer efter.

Nu bor jeg godt nok ikke i Allerød kommune (gad vide om jeg så overhovedet må skrive i tråden :S) Jeg vover pelsen og gør det alligevel.

Allerød Kommune er derfor med i et forpligtende kommunalt fællesskab, Green Cities, der vil gøre en ekstraordinær indsats for miljøet og en bæredygtig udvikling. Samarbejdet er koncentreret om fælles visioner og mål for et miljømæssigt bæredygtigt samfund.

Nogle mål gælder for hele Allerød Kommune. Eksempelvis
[ul]
[li]det samlede CO2 udslip skal senest år 2015 reduceres med 25 % i forhold til 2006[/li][/ul]Det vil jeg så fortælle mine katte, og så må de gøre (hvad de nu kan) for at nedbringe det.

Privat fyrer vi med træpiller - også kaldet biomasse. Her er hvad DONG skriver om biomasse:
“Biomasse regnes som et CO2-neutralt brændsel, fordi det afgiver samme mængde CO2 ved afbrænding som det optog under væksten. Øget brug af biomasse til el- og varmeproduktion reducerer derfor CO2 udledningen per produceret kWh.”

[ul]
[li]vandforbruget skal ned på højst 100 liter pr. døgn pr. indbygger senest år 1012[/li][/ul]Ift. mit katteopdræt - så vil jeg se stort på disse visioner.
Mine katte skal have alt det vand de overhovedet kan drikke (os mennesker incl.)

Men de fleste mål er rettet mod kommunens egen drift, f.eks.
[ul]
[li]mindst 75 pct. af fødevareforbruget skal være økologisk i 2012[/li][li]de 13 mest miljøskadelige kemikalier skal udfases[/li][li]indkøbspolitikken skal være grøn og tage hensyn til klimaet[/li][li]den kommunale forvaltning og de kommunale institutioner skal miljøcertificeres[/li][li]kommunens landbrug skal drives økologisk[/li][li]pasning af kommunale arealer skal forgå uden brug af pesticider[/li][/ul]Byrådsmedlem Agnete Foger kommunens politiske repræsentant i Green Cities samarbejdet.

Har de af jer der er opdrættere i Allerød kommune taget disse ord i ed i jeres dagligdag med kattene.[/QUOTE]

Tage i ed i vores dagligdag med kattene :? Det er IMO at skyde gråspurve med kanoner. Det er mål rettet mod kommunens drift, der er tale om.
Måske skal jeg bare drible ud af denne tråd, for jeg fatter altså nada af, hvad det er du vil have frem ift. kattene og med reference til Allerød kommunes visioner.

Om man er for eller imod så tror jeg at vi hænger på ideen.

Ved få sekunders googlen møder jeg økologitanken som et + i forhold til alt muligt. At flere komuner rent faktisk har dikteret deres borgere en økologiredningsplan siger noget om hvor lang tanken har spredt sig.

[QUOTE=bengallady;795772]du skal afgjort have øje for sundhed inden for racen… ikke noget med avlede /godkendte defekter… !
[/QUOTE]

En opdrætter der har øje for sundhed tænker også på genpuljen = racens bestående.

Smider man alt ud der er det mindste med - så får man andre og “bedre” problemer. En fornuftig opdrætter kender sine kattes aner .- og arvegangen i det der måtte være. For med katte er det som med alle andre levende væsener .- der er “noget” med alle - kan man ikke klare det bør man holde fingrene væk.

Den økologiske opdrætter har naturligvis ikke bil - men transporterer dyrene på cykel hvis det er over længere afstand :stuck_out_tongue:

[QUOTE=Babette;795830]Om man er for eller imod så tror jeg at vi hænger på ideen.

Ved få sekunders googlen møder jeg økologitanken som et + i forhold til alt muligt. At flere komuner rent faktisk har dikteret deres borgere en økologiredningsplan siger noget om hvor lang tanken har spredt sig.[/QUOTE]

Jeg kan godt se, at idéen har brændt sig fast hos dig.
Hos mig har den end ikke snerten af at tage fat i mig - dertil lyder det alt for minded på salgstrick.

Vivi - :ok:

[QUOTE=Babette;795830]Om man er for eller imod så tror jeg at vi hænger på ideen.

Ved få sekunders googlen møder jeg økologitanken som et + i forhold til alt muligt. At flere komuner rent faktisk har dikteret deres borgere en økologiredningsplan siger noget om hvor lang tanken har spredt sig.[/QUOTE]

Ja, i forhold til menneskemad og fødekæden for mennesker - men det har altså stadig absolut intet med de killinger, jeg laver i mit opdræt at gøre. Og stødte jeg på en opdrætter, der annoncerede sine killinger som økologiske, ville jeg gå i en stor bue udenom denne opdrætter, for så har h*n IMO hverken fattet meningen med økologi eller med opdræt.

[QUOTE=Pia Nyrup;795734]Som MINIMUM

At den ikke vaccineres
At den ikke får ormekur (gift der dræber parasitten og gift for miljøet)
At den ikke får loppekur (gift der dræber parasitten og gift for miljøet)
At den kun får mad der er dyrket økologisk
At alt mad den får er konserveret økologisk
At den har fri adgang til et naturlig liv med musefangst mv.

Ovennævnte, er i hvert tilfælde nogle af de første ting, jeg mener der skal være opfyldt, før en kat kan kaldes økologisk.

Så teknisk set, hvis mine normer bruges, så kan du ikke sælge en økologisk killing, da reglerne siger, at du ikke må sælge et uvaccineret dyr.

Men som allerede nævnt - det er noget popsmart. Det er altså som om, at der er gået inflation i begrebet Økologi !

Med venlig hilsen
Pia[/QUOTE]

Økologiske maddyr, må godt blive vaccineret og parasit behandlet, det skal bare noteres i medicin logbogen.
Du kan se det her: http://www.netpublikationer.dk/FVM/978-87-7083-584-8/kap15.htm

[QUOTE=Ninja Kira;796135]Økologiske maddyr, må godt blive vaccineret og parasit behandlet, det skal bare noteres i medicin logbogen.
Du kan se det her: http://www.netpublikationer.dk/FVM/978-87-7083-584-8/kap15.htm[/QUOTE]

Babette efterlyser i indlæg 31 og 35; hvad den enkelte mener, at det kræver, for at en kat kan få statusen økologisk.

For mig er økologi en livsstil og ikke et spørgsmål om mindsteværdier, som der findes i begrebet statskontrolleret økologisk. For mig er det ikke lig med økologi, men en betegnelse for fødevarer etc. der er væsentlig mindre “giftige” end traditionelle fremavlede/dyrkede fødevarer.

Jeg svarede i mit indlæg udfra ovenstående betragtninger.

Så logbog indeholdende, hvad dyret har fået af medicin er for mig at se ikke økologi. Det er det samme som, hvis man kan være “lidt” gravid!

Derudover mener jeg stadigvæk, at der gået alt for meget inflation i begrebet økologi, og derfor bliver det i min verden mere og mere utroværdigt.

Med venlig hilsen
Pia

[QUOTE=Ninja Kira;796135]Økologiske maddyr, må godt blive vaccineret og parasit behandlet, det skal bare noteres i medicin logbogen.
Du kan se det her: http://www.netpublikationer.dk/FVM/978-87-7083-584-8/kap15.htm[/QUOTE]

Desværre er der mange der undlader at behandle pga de længere tilbageholdelsestider. Det ses Eksempelvis ved æglæggere.
det kan bare ikke svare sig økonomisk

[QUOTE=Ninja Kira;796135]Økologiske maddyr, må godt blive vaccineret og parasit behandlet, det skal bare noteres i medicin logbogen.
Du kan se det her: http://www.netpublikationer.dk/FVM/978-87-7083-584-8/kap15.htm[/QUOTE]

Babette efterlyser i indlæg 31 og 35; hvad den enkelte mener, at det kræver, for at en kat kan få statusen økologisk.

For mig er økologi en livsstil og ikke et spørgsmål om minsteværdier, som der findes i begrebet statskontrolleret økologisk. For mig er det ikke lig med økologi, men en betegnelse for fødevarer etc. der er væsentlig mindre “giftige” end traditionelle fremavlede/dyrkede fødevarer.

Jeg svarede i mit indlæg udfra ovenstående betragtninger.

Derudover mener jeg stadigvæk, at der gået alt for meget inflation i begrebet økologi, og derfor bliver det i min verden mere og mere utroværdigt.

Med venlig hilsen
Pia

Pia Nyrup:
Men hvis du havde læst linket ville du ville at det er ikke alt medicin de må få.
Stadig økologi er at foretrække, undersøgelser viser at pesticider kan hæmme hjernens udvikling, de kan også forstyrre forplantnings og hormonsystemet hos mennesker.
De kemiske stoffer der ikke er tilladt i økologien, som de konventionelle bruger, er kun blevet testet, hvis de er blevet testet overhoved, som enkelt stoffer, og ikke som i virkeligheden hvor de går i forbinnelse med hinanden. Det kan godt være at statskontrolleret økologi ikke er godt nok, men det er stadig meget bedre end det konventionelle gift lort.

Gucci: Det jo dårlig bare dårlig moral, og forkert.