Oktobers katte

God weekend herfra

16 Synes om

Mig og Simba (nok mest mig) var morgenfriske og jeg tog et par efterårs billeder.

Man ved ens kat er vandt til man er lidt mærkelig, når han er total ligeglad med hende det fjollede menneske går og sparker og kaster med blade i nærheden af ham :grin:

18 Synes om

Det ser pissehamrende hyggeligt ud!

3 Synes om

Han ser meget opmærksom ud. Han nyder turen.

3 Synes om

Det er også så hyggeligt at gå tur - hvis man har god tid, altså… :wink::smirk_cat:
Manse og jeg tog knap 2 km i dag - omgangstid 45 min… :smirk:

Retur på egen matrikel:

18 Synes om

Har jo virkelig prøvet at få Delle med på idéen, og hun vil gerne med i tasken, men hun er for bange af sig til selv at gå. Hun er en forsigtig pige, og noget usikker når hun er på udebane. Men det er nu også hyggeligt at gå med hende i rygsækken.

4 Synes om

Flot fyr :heart_eyes:

2 Synes om

Manse takker for rosen - og er helt enig… :smirk_cat: :sunglasses:

17 Synes om

Hvad vokser der på marken?

2 Synes om

Kunne godt se ud til det er olie ræddiker
Vinter afgrøder for at markere ikke skal kigge bare/brune

Hmm måske det snyder mig og er raps

Jo jo der er liv har tjekket

Hun er bare helt væk

13 Synes om

Som @Beimis forslår - raps, og den ret fremme i skoene i år, så kan godt følge hvorfor du tænkte olieræddike… :wink:

3 Synes om

Hun er så også op mod unfair konkurrence - Manse er i forvejen fritløber, og @MorTilKatja’s Simba er en af de sejeste katte, jeg “kender”… :+1:

7 Synes om

Killinger har den mest mærkelige måde at sove på

15 Synes om

Bare rolig. Jeg sammenligner hende ikke med hverken Manse eller Simba som sådan. Jeg tror også hun kunne blive mere tryg i det, hvis vi gik ud hver dag. Men det er bare ikke muligt for mig at tage hende ned hver dag. Særligt ikke så længe jeg er nødt til at bære hende. Det kan mine knæ ikke så godt holde til. Men selv hvis hun aldrig bliver en gå tur i sele kat, så er hun lige som hun skal være. :klappekat:

4 Synes om

Og de sover nogle gange bare så tungt i de stillinger. :tihi:
Kan huske at Aslan ofte sov med ansigtet most ind i væggen. Radiatoren. Bordbenet. Alt. Han fik nogle gange most sig så meget at han så næsten hovedløs ud. Som voksen var det mest mig han begravede ansigtet i. :smiling_face_with_three_hearts:
Vi plejede at joke med at det var for at holde næsen trykket ind.

5 Synes om

:joy: :joy:

4 Synes om

Raps? Jeg har vist aldrig kigget på en rapsmark, før den blev gul, for det ville jeg aldrig have gættet på :uha: Men olieræddike svarer så på et andet spørgsmål, jeg ikke fik stillet - hvad er det, man sår som efterafgrøder? Olieræddike.

Bruger man den til noget? Jeg synes aldrig, jeg har set den blive høstet? Der står på Google, at den ofte sås sammen med honningurt? Bruger man den? Den får vel ikke lov at stå længe nok til, at bierne får glæde af den, hvis den bliver sået i efteråret?

Jeg ved godt, det er den forkerte tråd til det her :ups:

3 Synes om

Og jeg svarer i den forkerte tråd - ellers må moderator jo skride ind… :sunglasses:

Olieræddike er velegnet som efterafgrøde, da den er meget hurtigvoksende og dermed opsamler mere næring, hvilket reducerer kvælstofudvaskning.
Efterafgrøder bliver ikke høstet, men nedvisnet (evt. med hjælp fra glyphosat/round up… :see_no_evil:) og det resterende materiale indgår som jordforbedring.

5 Synes om

Og olie ræddiker lever træk fugle godt af

Alle de gæs og ænder

Og fugle små fugle
Samt går du ud og kigger i bunden af marken biller

Tro altså også rådyr tager af

Taget fra landbrug artikel

"
foderræddike, også kendt som almindelig ræddike (Raphanus sativus), er en planteart, der tilhører korsblomstfamilien. Denne plante har været dyrket i flere tusinde år og er kendt for sin velsmagende og sunde rod.

Foderræddike er en årlig plante, der typisk vokser op til en højde på 20-50 cm. Bladene er lysegrønne og kan være fligede eller helt randede. Blomsterne er små og hvide eller lilla og vokser i tætte klaser. Rødderne er spiselige og kan have en langstrakt eller rund form afhængigt af sorten.

Foderræddike anvendes primært som foder til dyr, især kvæg og svin. Den er en værdifuld kilde til næringsstoffer og er kendt for at have en positiv effekt på dyrenes fordøjelse. Foderræddike kan også dyrkes som en grøngødning til at forbedre jordens struktur og næringsstofindhold.

Ud over dens anvendelse som foder er foderræddike også en populær grøntsag til menneskeføde. Rødderne kan spises rå eller kogte og har en skarp og peppery smag. Foderræddike er rig på vitamin C og indeholder også vitamin B6, folat og kalium.

Foderræddike er en let plante at dyrke og kræver ikke meget pleje. Den kan sås direkte i jorden om foråret eller efteråret og høstes cirka seks til otte uger senere. Sorterne varierer i størrelse

Hurtig voksende
Giver god dækning
God som efterafgrøde
Mange frø til fuglevildt
Enårig plante

Såmængde ; 2,5 kg. til 1000m2
Såtid : Maj -Aug.

"

Og har lige fremhævt det vigtigste så du har ideeer til aftensmad :wink:

3 Synes om