Omkring køb, salg og omplacering

I lyset af en anden tråd, som ikke behøver at blive kommenteret her :slight_smile:
og i lyset af de sager der har været den seneste tid, synes jeg at en generel debat
vil være på sin plads.

Uanset om man er kælekatteejer eller opdrætter bør man gøre hvad man kan, for at sikre sig,
ligegyldigt om det er ens egne killinger eller bare en anden kat der skal omplaceres,
og ligegyldigt af hvilken grund. Vi skylder alle katte, at tage deres velfærd alvorligt

Kodeordet må være check, check og check igen……

Sælg/omplacer ALDRIG medmindre DU selv har set stedet hvor katten skal bo.

Køb/modtag ALDRIG medmindre DU selv har set hvor katten kommer fra.

Det er ikke alle ejere/opdrættere der er på disse foraer, men vi er trods alt en del -thumbs
Hvis vi alle lære dette fra os, så kan man måske undgå nogle af disse triste sager,
det kan gøre tingene lidt mere besværlige, men helt ærligt, er katteliv ikke DET værd.

Man sender ikke katte hen til steder man ikke ved hvordan er……

Man aflevere ikke katte på banegårde…….

Man køber/modtager ikke katte på banegårde……

Man SER hvor katten kommer fra……

Man SER hvor katten skal hen…….

For kattenes skyld, stol kun på dig selv, sådan lidt firkantet udtrykt -thumbs

Det syntes jeg er nogle meget gode grundliggende regler, dog er jeg glad for at mine sidste to ankomne kattes forhenværende ejere ikke overholdt denne regel, for så havde jeg nok aldrig fået mine misser. Jeg er nemlig helt sikker på at de ikke gad og skulle hele vejen til Frankrig for at checke forholdene. -høhø

Enig -thumbs

  • og så følger der en kontrakt med - som ahr konsekvenser hvis den bliver brudt.

Ja uanset hvilken kat og hvilke omstændigheder -thumbs -thumbs

Kan kun være enig i indlægget, dog synes jeg der mangle at man skal sikre sig neutralisation af katten inden den kommer videre med mindre man sælger til avl og specielt hvis katten har en medfødt arvelig fejl.

Det er rigtig frustrerende at vide at en på et andet fora forsøger at parre sin døve hankat med sin hunkat for at avle killinger som hun på forhånd ved risikere at få dette hørehandicap -uuh -bangbang [smilie=hate-wall.gif] . Det gør mig vred og ked af det,da jeg ikke mener man bør avle på katte man ved har en arvelig sygdom og dermed er med til at degenerer katteracerne. ØV ØV ØV -ked

Det er fuldstandigt absurt at gøre sådan noget, det burde ikke være tilladt

Du har ganske ret, TinaD…men jeg tror dèt MarianneH skriver ud fra er med dyrevælfærdsbrillerne på og ikke med opdrætterbrillerne på.
Det er op til hver enkelte opdrætter at stå til ansvar for det han/hun gør/laver…men som du skriver så er det optimalt, man sikre sine killinger ved tidlig neutralisering…blot sikre man ikke noget som helst HVIS man ikke sikre sig ved de tiltag Marianne lister op, for en kastrat kan også misrøgtes. DÈT er det Marianne bruger som målestol.
Og selvom man gør det, kan man snydes…det handler om hvilke personer man kommer i kløerne på, for uangtet hvad, så kan vi KUN se hverandre til tænderne.
Tænk blot på Brian Holm og hans hustru…de kørte den lange vej fra Nordsjælland til det mørke midtjylland…INGEN af dem havde fantasi til at forestille dem, deres to katte, inden de nærmest var ude af indkørslen, sad i nogle forhutlede barakket midt på åben mark.
Det handler nemlig om de der VIRKELIGE vil snyde, misrøgte, kan gøre det fordi anstændige mennekser IKKE har fantasi til at forestille sig forhold, måder at have dyr på etc. og så ender dyrene som taberne.
Men nogle gode retningslinier KAN minimèrer …det er der ingen tvivl om

Enig…

Desværre er der jo folk som lever uden skrupler og ikke tænker på dyrene - men deres pengepung i stedet for… Dem kæmper vi vist alle forgæves imod, især hvis man sælger dyrene fertile … Når de blot skal ud til kæl -mai -mai

jeg tror de fleste herinde vil gøre alt for at killinger/ katte får et godt liv. Men der kan altså ske ting man ikke er herre over. .forrige år solgte jeg en hankilling til en sød lidt genert pige. Han var hendes et og alt. Nu har hun så fået en kæreste, hvilket selvfølgelig er ganske naturligt. Han er så ikke så vild med katte, mener f.eks,at katte skal afstraffes, f.eks. ved at putte ham under vandhanen når han går på bordet. Hvad f… skal det hjælpe og hvad bliver det næste???
Det jeg mener er, at selvom jeg synes jeg gør alt for at finde de rigtige hjem til mine misser, er det umuligt at forudse diverse ændringer i folks hverdag og holdninger.
Men jeg græmmes en gang imellem og mister lysten til at dele mine dyrbare små med andre.
Marina

Som på et relateret forum, piller jeg lige den sætning ud.

Hvis man ikke også tør tage de katte, så ved vi jo alle godt, at nogen bliver glemt i det.

Den sidste jeg hentede, blev hentet i en anden lejlighed end hvor den boede, og jeg så kun gangen.

Hun er 2 år, og var gravid med sit 6 kuld, og blev foræret væk fertil.

Hvis jeg havde efterlevet ovenstående “regel”, havde jeg skullet lade hende være, og den næste havde så måske bare ladet hende få disse killinger. (Med komplikationer efter hvad dyrlægen skønnede da hun blev neutraliseret).

Så lige præcis den der er jeg uenig i.

Ellers giver jeg dig ret .

Helt enig, jeg tænkte ikke så langt, for i min verden sælger man slet ikke fertile katte medmindre det er til en registreret opdrætter man stoler på, og det samme gør sig gældende ved parringer

[quote=“Dorte uden H”]

Som på et relateret forum, piller jeg lige den sætning ud.

Hvis man ikke også tør tage de katte, så ved vi jo alle godt, at nogen bliver glemt i det.

Den sidste jeg hentede, blev hentet i en anden lejlighed end hvor den boede, og jeg så kun gangen.

Hun er 2 år, og var gravid med sit 6 kuld, og blev foræret væk fertil.

Hvis jeg havde efterlevet ovenstående “regel”, havde jeg skullet lade hende være, og den næste havde så måske bare ladet hende få disse killinger. (Med komplikationer efter hvad dyrlægen skønnede da hun blev neutraliseret).

Så lige præcis den der er jeg uenig i.

Ellers giver jeg dig ret .[/quote:qcqdbjpb]

Som nævnt i starten dette er en generel debat, selvfølgelig vil der være undtagelser, jeg har da osse selv taget katte ind, uden at se stedet de kom fra, MEN jeg har så osse selv taget det fulde ansvar for det der måtte/kunne komme både af sorger og dyrelægeregninger.

gg senest min Simba 10, helt ubeset men jeg var tryg fordi han kom fra et, af den lille snes mennesker som jeg stoler 110 % på. Det jeg gerne vil frem til er at ja man kan gøre det, tage ukendte katte ind, men så skal man osse være parat til at tage det fulde ansvar osse selv om det går galt.

Super informationstråd -thumbs

Åh hvor kan jeg godt følge dig Marina. Det må være frustrerende virkelig at have gået op i at katten fik et godt hjem og så tingene ændrer sig til noget skidt fordi hun får en kæreste. Det er en af grundene til jeg aldrig ville kunne være opdrætter (men er da glad for at nogen kan for hvordan skulle jeg ellers have fået fat i mine 5 guldklumper).

Man kan aldrig sikre sig 100% for ting kan ændre sig. I nogen tilfælde kan tingene være i orden for så senere at ende med altig sejler, fordi man ikke har overskud til at tage sig af de katte man har. Det tror jeg desværre aldrig man kan gardere sig 100% for uanset hvor meget man forsøger. Du kan sikre dig her og nu at forholdene er som de skal være… men ikke spå om fremtiden.

Nogen kan også snydes til at købe en kat et andet sted end der den faktisk bor/er opdrættet, ved at en anden person giver sig ud for at være ejer af katten, fordi man selv er upopulær i kattekredse og folk er blevet advaret imod en.

For nu lige at tage det med debatten, så er der da utroligt mange opdrættere der sælger deres katte ud, uden at have set hvor de skal hen? Køber kommer hos dem, og de må så stole på deres situationsfornemmelse ifht køber?

De fleste af dem jeg kender, snakker gerne med køber af flere omgange, og ja køber kommer og ser katten og rigtig mange opdrættere levere så katten til det nye hjem, sådan at hvis noget føles, ser, fornemmes galt, så kan katten tages med hjem igen.

Og så er der jo de dejlige opdrættere der er besværlige, dem hvor man nærmest skal igennem
noget der ligner det man skal igennem hvis man vil adoptere et barn, ja ja det er skåret lidt firkantet ud, men jeg har væsenligt mere respekt for den slags opdrættere end jeg har for dem der bare langer katte ud, når de får pengene i hånden [smilie=hate-tunz.gif]

Der er så ikke en fornemmelse jeg har i kredse jeg kommer. Jeg fatter simplethen ikke man ikke supporterer sin kat/killing i den stressede situation det er at flytte - det eneste trygge og faste katten har er mig. Og, det er mit allersidste check. Og hånden på hjertet, det gør også mig godt at kunne se for mig at nu sidder katten sikkert i solen i det vindue og kigger ud på træet med fuglene.
Gider jeg ikke køre til Aalborg - så sælger jeg bare ikke til Aalborg, så nemt er det.
Jeg rejste til Washington med en kat chippet, pas og det hele, kunne jeg ikke lide hvad jeg så - så var det bare at tage katten under armen og vende næsen mod Danmark igen.
I mine øjne er der mange der kommer alt for nemt om ved det - magelighed kommer før omsorg for katten. Den sætning ved jeg godt jeg ikke bliver populær på - det er der så meget andet jeg heller ikke gør -brækkesig

Næh Lis men hvem gider osse være populær -høhø når man hellere vil kattevelfærd -thumbs
jeg er s*u ikke sat her på jorden for at vinde popularitetskonkurrencer -engel

Næh Lis men hvem gider osse være populær -høhø når man hellere vil kattevelfærd -thumbs
jeg er s*u ikke sat her på jorden for at vinde popularitetskonkurrencer -engel[/quote:y5r3wzif]

Det har du ret i - og det er godt nok også længe siden det var en skønhedskonkurrence måske jeg kunne vinde en rynkekonkurrence -høhø

Der er så ikke en fornemmelse jeg har i kredse jeg kommer. Jeg fatter simplethen ikke man ikke supporterer sin kat/killing i den stressede situation det er at flytte - det eneste trygge og faste katten har er mig. Og, det er mit allersidste check. Og hånden på hjertet, det gør også mig godt at kunne se for mig at nu sidder katten sikkert i solen i det vindue og kigger ud på træet med fuglene.
Gider jeg ikke køre til Aalborg - så sælger jeg bare ikke til Aalborg, så nemt er det.
Jeg rejste til Washington med en kat chippet, pas og det hele, kunne jeg ikke lide hvad jeg så - så var det bare at tage katten under armen og vende næsen mod Danmark igen.
I mine øjne er der mange der kommer alt for nemt om ved det - magelighed kommer før omsorg for katten. Den sætning ved jeg godt jeg ikke bliver populær på - det er der så meget andet jeg heller ikke gør -brækkesig[/quote:povc0to0]

Enig -thumbs