"Omvendt nabo-problem"! Hader ikke - men elsker

Hejsa,

jeg skriver til jer fordi jeg efterhånden ikke ved hvad jeg mere skal gøre.

Jeg har det “omvendte”-nabo-problem vedr. mine katte. De hader dem ikke, men holder så meget af dem, at de holder dem inde…:dokdok:

Det har stået på siden sommer hvor vi flyttede hertil. Kattene begyndte at være væk i over et døgn, og jeg blev mere og mere bekymret. Ved et tilfælde hilser jeg på nabomanden og vi kommer til at snakke om kattene. Han siger at de tit er over ved dem og at de fodrer dem og hygger med dem. De havde endda givet dem andre navne som de synes var bedre. :?(Jeg var fuldstændig paf :uha: og vidste i første omgang ikke hvad jeg skulle sige, jeg var lettet fordi jeg nu vidste hvem der have kattene, men også forarget over dem!?) Kattene bar halsbånd med navnskilte og er begge langhårede blandinger. Jeg bad naboen om ikke at lukke dem ind, da jeg bliver bekymret når de er hjemmefra længere tid af gangen, da de normalt ikke gør dette og kommer med det samme jeg kalder. Kattene er oprindelig indekatte og holder sig tæt på huset, selvom de kommer ud i dag.

Manden kaldte på sin kone og også hun bekræftede at kattene er inde hos dem og endda ligger og sover middagsøvn med dem. Jeg bad også hende om ikke at lukke dem ind, men påpejede samtidigt at jeg var glad for at de var gode ved kattene - nu hvor det skulle være således. Manden mente at jeg “bare” skulle komme over og hente katten når jeg savnede den/dem. Jeg sagde til ham at jeg bestemt ikke ønsker at hente dem,:uha: men at de venligst í fremtiden skal undlade at lukke dem ind.

Nogle uger senere, begyndte kattene igen at være væk længere tid og stinke af cigaretrøg igen! (Også røglugten påpejede jeg overfor naboerne - vi ryger ikke og synes det er meget ulækkert at kattene stinker af cigaretrøg når de endelig kommer hjem!) Jeg vælger nu at gå over til naboerne og spørge efter hankatten der for det meste er den der lugter af røg og kommer hjem efter længere tid væk. Manden åbner og kalder på damen - jeg savner min kat - har du set den? Hun går direkte ind på et værelse og står nu med katten under armen foran mig. Jeg siger chokeret at jeg vil have min kat og at jeg IKKE ønsker at de lukker dem ind. Hun bliver fornærmet og giver nu katten til sin mand, der stadig står inde i huset. Jeg tager et par skridt op af trapperne og tager katten fra ham, og siger meget højt og chokeret at det ikke kan være rigtigt at jeg skal hente mit eget dyr herover ved dem, når jeg udtrykkeligt flere gange har sagt at de IKKE skal lukke dem ind. :argh:

Naboerne siger at de aldrig har været onde mod dyr, da jeg beder dem om ikke at lukke dem ind. Jeg skal ikke kommer og forbyde dem at lufte ud - da det er her kattene hopper ind af vinduerne. Kattene banker decideret på og vil gerne ind har naboen selv bekræftet for mig, de spiser deres egen kats (en tilløbet kat - der ikke er deres egen kat - har de også tidligere sagt) mad og er begyndt ikke at komme hjem mere.
Jeg forklarer at katten jo netop ikke kommer mere, hvis de “tillader” mine katte at være hos dem også… Jeg beder dem om at spøjte med vand eller bare jage dem væk højlydt når de opdager at de er kommet ind. Der er jo heller INGEN af de andre naboer på vejen der har dem indendøre!!?

Sidste gang jeg igen fik hovedet fuld af cigaretrøg (igen efter der var gået nogle uger efter sidste konfrontation) - var det dråben - og jeg gik igen over til dem! Jeg sagde nu MEGET højt og tydeligt at de igen var begyndt at lukke kattene ind, da de stinker uudholdeligt af røg, kontinuerligt mangler deres halsbånd (efter 5 stks ny indkøbt til hver kat i det sidste halve år) og at jeg een gang for alle nu har fået nok ! Jeg blev så sur og :venter: gal og endte med at råbe af både ham og hende og gik så min vej efter at have givet dem jordens størte møgfald…:dokdok:
:yikes::argh:

Jeg ved ikke flere råd?

Jeg har prøvet at være pædagogisk, glad for at de ikke jagter kattene med et jagtgevær - men taknemmelig for at de elsker dyr-naboen :ok:, forstående for konen der elsker dyr :hjerte:, påpejende, vejledende, forklarende, grænsesættende og til sidst stop-sigende og parat til nabo-fu****-krig-agtig! “lad mine dyr være”-personen… men intet lader til at fungere…:brist:

Hvad kan jeg gøre?

Jeg går meget op i mine dyr, de er velplejede og får godt foder, kommer regelmæssigt til dyrlægetjek og jeg ønsker ikke at dele dem med disse mennesker der ryger indendørs og drikker lidt for meget af papvinen i løbet af dagen.

Hjælp… :brist:

De venligste hilsner fra en fortvivlet katte-ejer!

Indhegn din have.

Hold dine katte inde?
Det ville jeg bestemt gøre, evt. bygge en indhegning af en art.

Indhegn haven. Det bør ikke være noget problem for kattene at vænne sig til, når kattene ikke går så langt, som du selv skriver.

som jeg ser det er der to muligheder…

Hegn din have ind/lav en løbegård til dem eller hold dem inde… så slipper du for de kommer over til naboen som åbenbart ikke vil af med deres “lånekatte”

Enig :slight_smile:

Enig!

Der er nok ikke rigtig noget at gøre - mange katte hopper ind af naboernes vinduer. Hvis skyld er det? Naboens?

Lader man sine katte løbe ude, løber man samtidig risikoen for at de bosætter sig andre steder :slight_smile:

Bedre kan det ikke siges. :slight_smile:

Kattene klatrer i træer osv -…haven er hegnet ind, delvis med trådhegn - men over til “naboerne” med træhegn (2 meter højt)… Jeg har prøvet at holde kattene inde, men det er ikke rigtigt for dem. De trives inde og ude. Det kan da heller ikke være rigtigt at disse naboer ikke kan irettesættes? Jeg snupper da heller ikke deres barnebarn og lukker døren til huset og ser tv med hende??? (Lidt groft at sdammenligne børn med dyr - men det fremhæver min pointe…)

Og det ville også være ok, hvis ikke disse naboer lukker dem inde og beholder dem i længere tid…

Du kan jo politianmelde dem - eller i første omgang måske true dem med politianmeldelse fordi du anser det for tyveri?

Jeg tvivler dog på, at politiet gider bruge ressourcer på den slags.

Det eneste jeg ønsker er fred og ro. Man må da kunne gøre noget tænker jeg… måske er det eneste virkeligt at bygge en løbegård til dem. Det knuser mit hjerte at tage friheden fra dem, bare fordi der er nogle idioter der ikke kan fatte hvad der er ok - og ikke ok… :dokdok:

Måske friheden ikke er så fantastisk igen, hvis du en dag finder en af dem påkørt i vejkanten.

Mine katte elsker min have - og jeg elsker at de bliver i haven i sikkerhed :ok:

[QUOTE=Vivi_Fletcher;996079]Der er nok ikke rigtig noget at gøre - mange katte hopper ind af naboernes vinduer. Hvis skyld er det? Naboens?

Lader man sine katte løbe ude, løber man samtidig risikoen for at de bosætter sig andre steder :)[/QUOTE]

Lige netop. Egentlig skal du være glad for at det er naboer der holder af katte. De sidder måske og tænker at du ikke kan være særlig glad for dem når du lukker dem ud og de så hellere vil ind et andet sted… (Og PLEASE, jeg er SIKKER på at du elsker dine katte. Men jeg forstår ikke hvorfor du så lukker dem ud… specielt hvis det er tidligere indekatte. De virker jo faktisk som om de hellere vil være inde end ude…)

Se på det omvendt. Hvis der kom en lille mis hos dig og hoppede ind af vinduet hver gang du åbnede det. En mis som sad og bankede på dit vindue for at komme ind. I starten lod du den komme ind for den virkede så sød, og I blev “venner” Så kommer din nabo og beder om at du ikke lukker katten ind eller kommer og aflevere den.

Du bliver hurtigt træt af at aflevere den. Ville dit hjerte kunne holde til at afvise den lille mis der hjerteskærende sidder og banker på dit vindue? det er jo ikke DIN skyld den kommer, og når I nu hygger jer sådan?

Du behøver ikke at lave en løbegård, du sætter bare et indfald i toppen af hegnet på 90 grader, så kan de ikke komme ud og så har de hele haven at hygge sig i.

Hvis umærkede(det ved jeg ikke om dine er) katte forvilder sig ind i mit hus, hvor mine 3 øremærkede indekatte bor, ville jeg omg køre dem på internat.
Jeg synes, du skal være glad for, at naboerne kan lide dine katte, tænk hvis de en dag hopper ind til en rigtig dyrehader…

Du har faktisk pligt til at holde dine katte på din egen matrikel…så en løbegård vil nok løse problemet.:slight_smile:

EDIT…eller et indhæng som Thomani skriver.

Jeg synes også, det ville være synd at holde kattene inde, når de er vant til at komme ud. Men du kan vel ikke mene, det er naboernes opgave at holde dine katte væk fra deres matrikel? For hvad laver de der i første omgang? Altså kattene. Logisk set må det være din opgave at holde dine katte på din egen matrikel, hvis ikke de må komme hos naboen.

Se på det fra en praktisk vinkel. Det er en helt håndgribelig løsningsmulighed, hvorimod det jo ikke går særlig godt med at få naboerne til at makke ret. Hvis haven alligevel næsten er hegnet helt ind, så tag den sidste del med. Hvis kattene springer over der, hvor der er træhegn, så sæt et et skråt udhæng (eller indhæng - det skal selvfølgelig vende ind over din have) på foroven, så de ikke kan komme over.

enig - det er langt det letteste :slight_smile:

og hvis de har været indekatte før - så vænner de sig lynhurtigt til en løbegård…

det er absolut den bedste løsning for kattene, for dig, for naboskabet og ikke mindst for kattenes egen sikkerhed…

så du må ud med en skruemaskine og skruer og få lukket misserne inde - det er en meget fin og let løsning på alle problemer :slight_smile:

PS: husk at opfordre naboen til at få deres egne katte