Onigiri-fyld

Det her er nok et ret specielt emne, for hvor mange laver lige onigiri til deres madpakker?

Ja altså… jeg gør… og Itzy-Bitzy spurgte om flere idéer, så her er de:

Mit personlige yndlingsfyld i onigiri er altså tunsalat - det der man køber fra K-salat eller Gråsten eller hvad man nu foretrækker. Sådan ca en teskefuld i en gennemsnitsstørrelse onigiri.

Men ellers… tun og (kewpie)mayonnaise. Det er ikke strengt nødvendigt at bruge kewpie mayonnaise (det er japansk mayonnaise forresten) - for almindelig dansk mayo smager altså næsten lissådan. Jeg vil tro at kewpie er mere brugt af amerikanerne for heinz mayonnaise smager IKKE som kewpie. Men altså Kewpie KAN fås herhjemme i enkelte velassorterede asiatiske butikker. Og ellers på J-list

Jeg har også med held fyldt onigiri med røget laks (og mayonnaise… mayonnaise er generelt en god ting for at forhindre en onigiri i at være mere end en klump kold ris) Og Kavi-Art™ smager osse godt, specielt wasabi-varianten. Kavi-Art™ har den fordel frem for f. eks. stenbiderrogn at den ikke misfarver det den er i, og den er tang-baseret så man sider heller ikke og spiser en masse potentielle fisk :wink:

Kogt laks (sådan en frossen lakseportien der har været en tur i midroovnen…) plukket i styker og blandet med mayo er osse godt.

Jeg ved andre har brugt kogt/stegt kylling på samme måde men selv har jeg kun brugt kyllingesalat med bacon (igen fra K-salat) - jeg er doven. Når noget kan få’s på dåse eller bæger, hvorfor så fedte med at lave det selv?

En klassisk onigiri-fyld er faktisk en tempura-reje. Det har jeg igen ikke selv prøvet men … jeg kan sagtens forestille mig det.

Og så… kommer jeg altså riseddike i mine ris til onigiri som hvis jeg skulle lave sushi. Jeg ved godt at en “ægte” onigiri kun er ris og salt, men jeg elsker smagen af riseddike, så derfor.

Og endelig… et link til nogle af mine bentoer… så de der sidder og tænker lige nu i stedet kan tænke

:wink:

Kan vi ikke arrangere at du giver de KGere der er interesserede et kursus i det der???

Jeg lægger GERNE hus til og så har du overnatning MED mis??

Jeg ville give min højre arm for at kunne det der til mine ungers madpakker (når jeg får børnene en dag) og så har jeg lige nogle år at løbe på hvor jeg kan øve mig

1.000-tak Trekkie :juhu: Har indtil videre hun brugt dåse-tun og mayo iblandet noget japansk chili pulver…og “selvfølgelig” skal risene laves som til sushi :tihi: den der risedike smager gååååt :smiley: Er ikke rigtig kommet i gang med bento lavningen, kommer nok når jeg skal i skole igen :slight_smile:

Kan du forresten anbefale noget tang (mærke eller “variant”) der ikke smager alt for markant? :? Den jeg købte smager meget…tanget :øhmm: og overdøver næsten smagen af onigiri’en :frowning:

Har egentlig aldrig tænkt over at man kan “snyde” med k-salat :dokdok: selvfølgelig må man da det…det er jo for filan mig der skal spise den, og ikke en japaner :ups: :tihi:

Kan man forresten gemme ris i et par dage? altså inden man blander riseddike i? …kan ikke helt finde ud at at lave “bento størrelse portioner” af ris i min riskoger :tihi:

Jeg plejer at købe den billigste tang. Kan ikke lige huske hvad den hedder men den er i en sort/rød pakke (køber den selvfølgelig ved den nærmeste asiatiske shop) - den er MEGET almindelig, jeg har set den i alle asiatiske forretninger her i byen. Køb ENDELIG ikke den der Blue Dragon som supermarkederne har. … altså den er sikkert udmærket men koster 4 gange for meget.

Når jeg skal gemme ris fryser jeg det. I portioner. altså jeg putter risene i en frysepose. Trykker dem sådan nogenlunde flade og laver “delemærker” i det med bagsiden af min … øh hvad hedder sådan en… en kinesisk kødøkse som jeg bruger til snart sagt alt. Så kan man nemlig brække et passende stykke af de frosne ris og enten dampe dem i en sigte over lidt vand eller (nemmere!) i microovnen. Og jeg fryser dem før jeg kommer eddike i.

Men jeg har så købt mig en en-portions mikroovns-riskoger fra J-list. (søg på rice cooker) det er sådan en der ligner en lille spand L Og den VIRKER. Men tiderne passer nu ikke. Til en portion ris påstår den man kan koge dem på-- tor det er 9 minutter. Ris skal altså koge i 11½ minut uanset om de bliver kogt i en gryde eller en miroovn,. 11½ minut passer til vores microovn. Hvis jeg koger dem i en gryde (det gør jeg ikke for jeg har en riskoger, men før den tid) så koger de i 12 minutter og står så i 12 minutter med låget på. Det passer osse for microovns-dimsen. 11½ minut kogning og så lige så lang tid i fred og ro inde i ovnen inden jeg ta’ r dem ud.

Tang er en tilvænningssag forresten. i starten brød jeg mig ikke ret meget om nori og spiste det mest fordi det var så autentisk :tihi: men nu kan jeg faktisk rigtig godt li’ det. Så meget så jeg kan finde på at købe små pakker med “snack tang” og gufle dem helt som de er

Men i øvrigt er de der pakker hvor det er skåret i strimler geniale til onigiri. De passer lige til at lave “håndtag” på sådan en :slight_smile:

(de her):

Nu bor du jo “derovre” så du kender sikkert http://www.denkinesiskekoebmand.dk. Jeg har ikke selv været der, men jeg har handlet en del i en der ligger i en kælder sådan lige omme bag hovedbanegården (på den mindre pæne side L)… Tror nok den er Thai men de har næsten alt

Nåmen sig til hvis du vil ha’ fler ebento-tips. Jeg har trods alt lavet lidt over 1000 bentoer så… jeg tror jeg kan tillade mig at sige jeg ved lidt om dem :slight_smile:

Hvor er fyldet i de der ris-ting? (altså onigiri’erne) Er risene hele vejen uden om fyldet? :slight_smile:

Ja det er indeni. Jeglaver en halv onigiri, trykker en fordybning med bagsiden af en teske, putter fyldet i og så fylder op med ris. Og trykker det hele godt sammen. Jeg har sådan en trekantet (… ja og en masse andre faconer) form til det.

Man kan sagtens lave dem uden form, det er bare mindre grattet så L

Gitze… der er ikke så meget at lave kursus i L De fleste af tingene er jo ret almindelige… de er bare arrangeret pænt :slight_smile:

[QUOTE=TrekkieGrrrl;734329]Ja det er indeni. Jeglaver en halv onigiri, trykker en fordybning med bagsiden af en teske, putter fyldet i og så fylder op med ris. Og trykker det hele godt sammen. Jeg har sådan en trekantet (… ja og en masse andre faconer) form til det.

Gitze… der er ikke så meget at lave kursus i L De fleste af tingene er jo ret almindelige… de er bare arrangeret pænt :)[/QUOTE]

jo men man (jeg) skal nok bare have en fornemmelse for hvor jeg skal starte… og kan se der er meget udstyr til det… hvor skal man begynde? kan man erstatte tangen med rispapir - jeg afskyr nemlig smagen af tangen…

Kan du forresten anbefale noget at krydre/farve risen med? Har kun sådan noget rød basilikum drys…det smager tilgengæld godt :slight_smile:

Super emne!:slight_smile:

Jeg har prøvet at lave dem med dåsetun og mayo, stegt/bagt laks, bonito flager med soja sovs.
Dem jeg har lavet er altid trekantede.

Jeg bruger ikke risvineddike, kun salt.

Jeg elsker at lave japansk mad:)

[QUOTE=TrekkieGrrrl;734329]Ja det er indeni. Jeglaver en halv onigiri, trykker en fordybning med bagsiden af en teske, putter fyldet i og så fylder op med ris. Og trykker det hele godt sammen. Jeg har sådan en trekantet (… ja og en masse andre faconer) form til det.

Gitze… der er ikke så meget at lave kursus i L De fleste af tingene er jo ret almindelige… de er bare arrangeret pænt :)[/QUOTE]

Jeg har desværre ingen form/skabelon til det, men bruger husholdningsfilm…putter den i en lille skål (som man kan bruge til creme brule) og putter risen og fyld ned i, lukker filmen, former den til en trekant eller bold og pakker den ud…

Jamen det at bruge husholdningsfilm er næsten osse mere autentisk.
JEg synes bare, de gange jeg har prøvet, at jeg har fået fyldet gnattet ud på ydersiden
(spørg mig ikke hvordan) så jeg klamrer mig til mine forme så meget som muligt.

Men f. eks i denneher har jeg da godt nok brugt husholdningsfilm til at forme de tre “kugler” han består af:

Jeg er helt vildt imponeret over din bento-side, det er jo nærmest kunst, hvis du spørger mig!
Og jeg hader rugbrød, og elsker ris, så en ris-madpakke-løsning ville være perfekt for mig…

Så nu spørger jeg lidt dumt … hvordan laver du dine onigiri? Er det sushi-ris eller almindelige ris eller hvad egner sig bedst til formålet? … Og er det så bare at koge risene og evt. blande med risvineddike (:savle:) og salt?

Da jeg boede i London, var det ikke rigtigt weekend før jeg havde været på et af markederne nær Liverpool Street st. og få Okonomiyaki med onigiri.
Jeg er ellers ret god til at skynde mig hjem og finde en opskrift, når jeg har fået noget eksotisk mad ude, jeg er vild med, men jeg havde slet ikke tænkt på, at man kan bruge onigiri på den måde. :slight_smile:

Jeg bruger somme tider sushi ris og somme tider (ganske kætterisk) jasminris. Eller en blanding af jasminris og almindelige grødris - faktisk har jeg aldrig HELT fundet ud af om ikke sushi-ris bare er en dyr form for grødris… de ser ligesådan ud jo…

Og jeg blander riseddike i som om jeg ville lave sushi, for jeg kan bedst li’ når det har den der let syrlige smag. Men hvis det ekal være helt rigtigt er der kun salt i onigiri.

Og ja, drt er bare at koge dem og fylde et eller andet i dem - jeg havde faktisk glemt en ting i min opremsning, for der er netop laksepate i den på billedet herover. Altså den der fra Launis (tror jeg nok) man kan købe i supermarkedet. Den er fantastisk i onigiri, gerne sammen med en lille klat wasabimos.
Men ellers som jeg har skrevet, tun, hønse, kyllinge eller laksesalat fra K-salat eller lignende er GUF i onigiri.

Eller umeboshi hvs man vil være hardcore og kan spise umeboshi. (det er de der sindssygt sure/salte blommer)

Det ser rigtig godt ud Trekkie!!

I London er der lækre onigiri i butikskæden wasabi: http://www.wasabi.uk.com/OurMenu.aspx?categoryId=14
kylling teriyaki og laks er specielt gode! Og knasende sprøde hele vejen udenpå med tang!

Cool :rock:

[QUOTE=TrekkieGrrrl;734980]
(…) Eller umeboshi hvs man vil være hardcore og kan spise umeboshi. (det er de der sindssygt sure/salte blommer)[/QUOTE]

Enig! Jeg kan godt spise umeboshi, men ikke lige just min favorit spise. Men skulle være meget sundt og godt når man er forkølet! :tihi:

Så fik jeg endelig taget mig sammen til at lave en bento :ups: Har brugt tunsalat til onigiri fyldet og strøet sorte sesamfrø og rød basilikum over… :rolleyes:

Det ser rigtig godt ud!!

Er det en Laptop Lunch-boks det er i?

Det ser rigtig godt ud!!

Er det en Laptop Lunch-boks det er i?