Opdatering på de syge killinger

[quote=Gry Gressbakken;322261]Æhm…jeg har ikke noget lager af noget som helst? Jeg har en kvart flaske Imodium tilbage, og antibiotika til og med søndag.

Det er hvad jeg har. Men hvis du ikke vil give mig det alligevel er det fint nok. Det er lidt op til dig :)[/quote]

Jo det vil jeg - men jeg vil ikke forære dig det til at lægge på lager mens du afprøver andet.
Jeg har købt det for at have det skulle mine få noget - jeg vil gerne hjælpe andre, men så skal det også bruges.

Jeg er hverken på tværs eller noget, men mener nu min indkøbte Diarsanyl skal have et akut formål.

Det håber jeg du forstår.

[quote=Lis Dahlstrøm;322279]Jo det vil jeg - men jeg vil ikke forære dig det til at lægge på lager mens du afprøver andet.
Jeg har købt det for at have det skulle mine få noget - jeg vil gerne hjælpe andre, men så skal det også bruges.

Jeg er hverken på tværs eller noget, men mener nu min indkøbte Diarsanyl skal have et akut formål.

Det håber jeg du forstår.[/quote]

Det forstår jeg udemærket godt :slight_smile:

Jeg tror lige jeg vil se om imodium og det nye foder har virkning før jeg prøver med alt muligt andet. Hvis det ikke har givet pote i løbet af et par dage, så vil jeg meget gerne have lidt Diarsanyl hvis tilbudet stadig står :slight_smile:

Hej Gry

Jeg har lige læst alle trådene igennem med dine syge katte, og jeg tror noget af det bedste du kan gøre både for dig selv og kattene er at lære at tage en dyb indånding og have tålmodighed.

Du får en hel masse råd, og du udfører gerne dem alle på en gang. En allerede dårlig mave, hvor du forsøger rigtigt mange ting, vil næsten kun blive værre, fordi du irriterer en allerede irriteret slimhinde i tarmen.

Når jeg har oplevet dårlig mave, har jeg altid først overvejet har jeg givet dem noget nyt der kan tricke at der pludseligt er dårlig mave. De får et væld af råt og tilberedt kød så ind imellem er der noget hvor det kan ses på afføringen.
Jeg faster kattene i 8-12 timer for at give tarmene ro, og derefter får de kogt kylling at spise. Jeg supplerer med probiocin.
Er der ikke væsentligt bedring inden for 24 timer, får jeg samlet afføringsprøver - gerne fra flere katte, og lader dyrlægen om at finde årsagen.

Når en kat har diare, arbejder dens tarme ikke som de bør. Af en eller anden grund absorberer tarmene ikke nok væske, og derfor bliver afføringen lind. Oftest er det heldigvis bare en irriteret slimhinde i tarmen, og der er det bedste du kan gøre at give katten noget nemt fordøjeligt som slimhinden nemt kan håndtere, f.eks. en eller anden form for hjemmelavet eller købt skånekost. Men IKKE 5 forskellige ting på en gang, det irriterer du bare slimhinden mere af.

Når du f.eks. giver imodium og husk på samme tid, påvirker du tarmens vandoptag på to forskellige måder. Sammen kan det blive til forstoppelse eller medvirke til at irritere tarmen endnu mere.

Jeg er glad for dine katte er i bedring og det ser ud til at være ovre, men en anden gang vil jeg råde dig til at tage en dyb indånding og vælge den metode du tror mest på i stedet for bare at vælge alle metoder på en gang. I bedste fald aner du ikke hvad der virker, i værste fald ender du med at genere mere end du gavner.

Beklager…gentager lige mig selv.
KOG vandet…allesammen
Har lige fået mail her for lidt siden …vort lille land’s vand er sovset ind i pesticider og dèt der er værre.
Myndighederne er ved at trævle en , JA man kan vel nærmest kalde det pesticidemafia op…landmænd der gennem en rum tid har smuglet pesticider ind i landet og solgt videre.
Jeg skal lige se OM jeg kan finde ud af at sætte links ind…men det bliver først senere.
Maden venter :savle:

[quote=kamikaze;322490]Beklager…gentager lige mig selv.
KOG vandet…allesammen
Har lige fået mail her for lidt siden …vort lille land’s vand er sovset ind i pesticider og dèt der er værre.
Myndighederne er ved at trævle en , JA man kan vel nærmest kalde det pesticidemafia op…landmænd der gennem en rum tid har smuglet pesticider ind i landet og solgt videre.
Jeg skal lige se OM jeg kan finde ud af at sætte links ind…men det bliver først senere.
Maden venter :savle:[/quote]Desværre fjerner kogning ikke kemiske stoffer som pesticider og nitrat.

Kogning nedbringer forekomsten af mikroorganismer som bakterier, virus og parasitter :slight_smile:

Hm…

Nu har killingerne slet ikke lavet stort på bakken siden igår/ i nat.

Jeg tænker på at det måske så ikke er verdens smarteste ide at putte mere Imodium i dem?

Hvad siger de mere erfarne til den?

[quote=Gry Gressbakken;322586]Hm…

Nu har killingerne slet ikke lavet stort på bakken siden igår/ i nat.

Jeg tænker på at det måske så ikke er verdens smarteste ide at putte mere Imodium i dem?

Hvad siger de mere erfarne til den?[/quote]

Jeg mener Vivi rådede dig til ½ ml om dagen, så du kan jo se tiden an til i morgen tidlig.

Måske har jeg allerede nævnt det, men det kan være, at der bare skal tid til?
Det er svært, når det er killinger.
Mit eneste eksempel er Leise, der fik splatmave af en Ronaxan-kur efter sin første operation.
Alt blev forsøgt. Intet skete.
Da jeg fik ham Giardia-testet hos den lokale dyrlæge, kom han med et råd: “Det sværeste ved at kurere en kat for dårlig mave, det er ejerens tålmodighed/mangel på samme”.
Viise ord: Efter nogle mdr på skåne-tørfoder (RC Intestinal) blev hans mave fin igen.
Men det er selvfølgelig kun eet eksempel, og som sagt en voksen kat.

Jeg ved godt bl.a. pesticider ikke kan koges bort, men det kan eksempelvis hæmolytiske kolibakterier og de er også bedst at undgå.
At nogle landmænd har været så forfærdelige de endda har smuglet pesticider ind i landet for at videreformidle det er for mig uforståeligt.
Men nu tages det til efterretning og instanserne er sat i gang. HÅber de skyldige får en dom de fortjener.
Det går over min forstand man kan komme i tanke om et så’nt forehavende…jeg er måløs

[quote=Gry Gressbakken;322586]Hm…

Nu har killingerne slet ikke lavet stort på bakken siden igår/ i nat.

Jeg tænker på at det måske så ikke er verdens smarteste ide at putte mere Imodium i dem?

Hvad siger de mere erfarne til den?[/quote]

Nu er jeg ikke sikker mht dyr, men hos mennesker tager man kun 1 tablet imodium hver gang man har været på potten med dårlig mave - derfor ville jeg ikke give imodium før jeg har set en tynd pølle i bakken. Det kunne jo også være at deres afføring i maven er ved at samle sig og så tager det lidt længere tid før der kommer afføring end hvis det er tyndt.

Det var måske faktisk den der imodium der skulle til.

Begge killinger har været på bakke her til morgen og det var næsten totalt fast - de har ikke fået imodium siden i forgårs aftes, så her til morgen fik de ½ ml. imodium at skylle deres antibiotika ned med

Altså jeg ville bestemt ikke give imodium hvis du har observeret en næsten helt fast pølle i bakken fra dem. Imodium er altså ikke bare noget man giver her og der - du kan risikere en slem forstoppelse hos dem.
Hold nu lige lidt igen med imodium’en og se ad - tålmodighed :stuck_out_tongue:

Jeg har givet killingerne Imodium 2 gange i alt pt.

første aften fik de 1 ml. og 2 dage efter fik de ½ om morgenen.

Der har siden første gang de fik ikke været blødt i bakken. Kun faste pøller. De har set en smule fugtige ud, men de har været FASTE!

Jeg er super super glad!!! :yah: :wehu: :pompom: :dans:

Dyyyyygtige missere!!! :klappekat:

Jeg tror at det sidste bløde der er/har været har grobund i antibiotikaen. De er stadig på Iams hairball, og det forstsætter jeg med lidt endnu. Et par dage ud over antibiotikakuren tænker jeg. Så kan jeg skifte tilbage til Hills bagefter når jeg er sikker på at der er styr på missemaverne :slight_smile:

Jeg ville bare lige dele de dejlige nyheder med jer - det lader til at julemareridtet er overstået - endelig! :fantatisk::high5:

Dejligt nyt, Gry :slight_smile:

Tillyke med de raske katte :slight_smile:

mvh. tina

Tillykke Gry.
Husk nu en blid overgang med maden, da det i sig selv kan give diarre.

Så har killingerne fået deres aller sidste antibiotika-pille

Når det gælder kogning af vand - hvordan koger I det så ?
For jeg har hørt at hvis man bare lader vand i en vandkoger koge op så
når det kun lige kogepunktet og det er ikke nok til at dræbe evt. parasitter og bakterier. Dvs. at skal vandet koges effektivt skal det koges i f.eks. en gryde i flere minutter.

Bare en tanke,

Teresa Guldager

[quote=Teresa Guldager;325043]Når det gælder kogning af vand - hvordan koger I det så ?
For jeg har hørt at hvis man bare lader vand i en vandkoger koge op så
når det kun lige kogepunktet og det er ikke nok til at dræbe evt. parasitter og bakterier. Dvs. at skal vandet koges effektivt skal det koges i f.eks. en gryde i flere minutter.

Bare en tanke,

Teresa Guldager[/quote]

Det er korrekt - vandkoger er ikke nok. Der blev findet coliforme bakterier i vore lokale vandværk, dette var i den forbindelse kogeanbefalingen:

“Kogeanbefaling
Ved kogning forstås i denne vejledning opvarmning af vandet til
100° C i 2 minutter. Vandet skal således “spilkoge”, hvorved de
fleste mikroorganismer, bortset fra enkelte virus og sporer,
inaktiveres/dræbes. Det er vigtigt, at både temperatur
(spilkogning) og tid overholdes. En effektiv kogning kan ske ved
brug af en almindelig kedel eller gryde. Ved brug af elkedel gives
en portion vand to opkog med 2-5 minutters mellemrum. Vand i
kaffe- og temaskiner opnår sjældent en temperatur på 100 °C i 2
minutter. Varmt vand fra disse maskiner er derfor ikke anvendeligt.”

Er det så en almindelig ting at kattefolk koger alt vandet til deres katte ?
Også jer der har fuldtidsarbejde :))

Må da tage en del tid…hvis de skal have friskt vand hver dag. For vandet kan vel ikke opbevares særligt længe og stadig være friskt ?

Men - er vores katte virkelig så sarte ?

Må jeg høre om der er nogen der IKKE koger vandet hos deres katte og ikke har problemer med dårlig mave :))

Teresa Guldager