Opdrætters krav til køber

Det her spørgsmål er til alle jer, der opdrætter. :slight_smile:

Hvad har i af krav til jeres killingekøbere - er der nogle af jer, der KUN vil sælge indekatte? Vil nogle af jer sælge til friløb? Og hvad med løbegård og ‘kattesikker’ have - er der nogle ‘regler’ dér? Hvor går DIN grænse - og hvorfor?

Jeg spørger, fordi jeg for efterhånden laaaaang tid siden var i kontakt med en opdrætter, som skulle have omplaceret en kat. Men mine forhold var ikke tilfredsstillende, hvilket egentligt undrede mig lidt.
Jeg har jo kattesikret min have (af flere omgange efter behov - senest fordi klatreaben Bailey flyttede ind, og det krævede altså EKSTRA sikring rundt omkring :ups:), og jeg troede, at det var fint med sådan en indhegnet have - men det var det ikke hos den pågældende opdrætter. Vedkommende spurgte ind til, om kattene fik lov at komme i haven uden opsyn - og ja, det gør de altså her hos mig. Der er kattelem, og de får stort set altid lov til at gå ud og ind som det passer dem. (Dog ikke ved stormvejr, nytårsaften og den slags). Vedkommende spurgte også, om der havde været ‘fremmede’ katte INDE i min have - og der måtte jeg så sige, at naboens røde mis havde da været på visit to gange, og måtte lukkes ud af havelågen af mig. Det var så åbenbart også et problem, da en sådan kat kunne bringe alle mulige sygdomme med sig…
Personligt ser jeg ikke det HELT store problem i, at der kan forvilde sig en nabo-mis ind i ny og næ. Mine katte dutter da også næse med nogle af nabomisserne gennem hegnet - der kan de da ligeså godt rage noget smitte til sig. Der har godt nok ikke været nogle nabomisser inde i haven i LANG tid nu, men det KAN da ske, jeg har jo ikke strøm på toppen af mit hegn men kun ‘indhæng’, og derfor er det er jo meget nemmere at komme IND end UD igen. :wink:

Men hvad er jeres holdninger til den slags? Jeg er lidt nysgerrig… :slight_smile:

Jeg har solgt til fritløb, men gør det ikke mere.
Når så det er sagt vil jeg foretrække at sælge til folk med hegnet have frem for etværelses lejlighed, MEN det kommer meget an på kemien mellem køber og mig :slight_smile:
Hverken køber eller jeg kan 100% sikre en have men vi kan gøre vores bedste, hvilket er 99,9% :slight_smile:

Vi sælger ikke killinger ud som ene-kat.
Og fritøb er heller ikke på positivlisten.

Killinger som enekat er absolut no-go - uanset de bedste hensigter fra køber.

Et par ganske få gange har jeg i nyere tid solgt katte som fritløbere. Det afhænger for det første af katten, men i høj grad af, hvor køber bor i forhold til befærdede veje osv. For år tilbage havde jeg ikke så store krav om den slags.

Men ellers vil jeg ikke sige, at jeg har særlig mange ufravigelige krav - jeg formoder de fleste mennesker anskaffer sig en kat, for at tage god vare på den :slight_smile:

Jeg sælger ikke til fritløb eller alenekat - ellers ved jeg faktisk ikke sådan umiddelbart hvad jeg ellers har af krav - det kommer lidt an på den enkelte kat :slight_smile:

Jeg sælger ikke til fritløb og heller ikke alenekatte.

To gange har jeg solgt katte til avl og der har mit krav været at killinger til kæl efter mine misser skal være neutraliserede ved salg. :slight_smile:

Jeg sælger (og har solgt) til fritløb - hvis nye ejer bor i område som er egnet dertil - altså ikke lige op ad meget trafikeret vej etc. Men det er ikke alle katte jeg sælger til fritløb - det afhænger af kattens temperament. Fritløber skal være fornuftig og forsigtig kat - som ikke panikker unødigt, som kan holde et territorium. Som er flink til at komme når man kalder.

Helst sælger jeg til indhegnet have :slight_smile: For mig ville det ikke betyde så meget hvis indhegning ikke var 100% sikker mod katte som kom ind udefra - hvis jeg solgte til kæl. (hvis det var til avl ville jeg have andre briller på for her betyder smitsomme sygdomme noget andet og der skal ikke være en lokal Don Juan der svinger sig ind over hegnet)
Hvis katte indhegning var lige op ad meget trafikeret vej - så ville jeg være obs på at den var sikker, så mis ikke kunne komme ud. Jeg ville helt sikkert spørge ind til indhegning - afhængig af kat som evt. skulle flytte.

Men potentiel køber med indhegnet have er for mig et rigtig stort plus :ok:

Ellers tager jeg meget udgangspunkt i den enkelte kat - min interesse er jo at katten kommer ud i et hjem hvor mis trives og ligeledes at nye ejer får en glad kat, som passer ind i deres hjem og hverdag.

Omkring det med ‘krav’ til købere - jeg har to grund forudsætninger - sikker udeadgang og fodring (råt/vådt).

Det er fra min side forudsætning for køb - både for kattens skyld - men bestemt også for nye ejers skyld. Mine killinger kommer udenfor mens de vokser op - og ligeledes fodre jeg kun med råt/vådt. Derfor vil jeg jo ikke sælge en kat som pga rammer ikke trives optimalt. Eller hvor fodring er et problem fordi mis ikke vil spise andet. (Nogle killinger jeg har solgt spiser også tørfoder - men der er også misser som ikke rør det)

Jeg har sagt nej til købere som eks. bor i lejlighed - det gør jo naturligvis ikke dem til ‘dårlige’ katte ejere - men jeg tror bare at de vil blive mere glad for en kat som er vokset op under forhold som bedre passer til det de kan tilbyde. Det samme gælder også med foder…specielt når det drejer sig om ældre killinger.

Afhængig af den enkelte kat kan der også være andre forudsætninger som helst skal opfyldes - men jeg syntes at de fleste krav er til både for mis og nye ejer - og er de glade, så sover jeg jo også godt om natten :slight_smile:

Jeg kan godt forstå hvis nogle potentielle købere kan blive frustreret over opdrætters ønsker og krav til nye ejer af ‘guldklumpen’ - men jeg tror de fleste egentlig har både killing og nye ejers bedste i sinde. Man vil gerne sikre sig at alt går godt - så man ikke står i situation hvor kat skal hjem igen, eller hvor den nye ejer egentlig ikke får den kat som ville passe bedst til dem…eller hvor der bliver problemer.

Men naturligvis som opdrætter er man også farvet af den måde man selv holder kat (som jo naturligvis er den ‘bedste’) og så vil man jo allerhelst at de mislinger som man har lagt så uendeligt meget i - kommer ud i de optimale rammer :slight_smile:

      • Updated - - -

jeg var lige forbi dit foto album - jeg syntes det ser SÅ fint ud - både for misser og mennesker :slight_smile: Og med havedam - med klatrepind over :slight_smile:

:høhø: og misling der står oppe i klatretræ som stor farlig løve og beskuer sit domæne

Jeg sælger ikke killinger til fritløb ( har dog ændret proceduren et par gange, , køberne har boet et “trygt sted” og har haft kat/katte i forvejen ! Jeg sælger ikke killinger som alenekat, men gerne hvis der i forvejen er katte! Det vil da være supert, at sælge kat til en kattesikret have :thumbup: Cats og Conni :thumbup:

lidt OT - men var lige inde og se på flere fotos af din have - det er bare så fint…har du selv lavet alt anlæg med sten og vand?

jeg kunne godt tænke mig et lille vandhul i haven…og jeg elsker sten :slight_smile: mit store ønske er at have sådan en rigtig stor kampesten i haven - det kunne være lidt sjovt…men de er jo ikke lige sådan at få fat på…:høhø: som denne her:

Ingen killinger til fritløb og ingen killinger som alenekatte. Det er vist vores største krav til kælekattekøbere.

Mht. indhegnet have, så synes jeg da, at det er fint, hvis køber har det, men jeg vil altså ikke afslå at sælge en kat, fordi der måske har været en enkelt fremmed kat inde i haven engang. Katte, der virkelig VIL ind eller ud af en indhegnet have, kan næsten altid finde en måde, uanset hvor godt man prøver at kattesikre.

Tusind tak for alle jeres input :slight_smile: Indtil videre virker det jo ikke til, at der er nogen af jer, der synes, jeg er vanvittig uansvarlig mht. min måde at holde katte på. :wink:
Jeg er jo glad for, at jeg har hus med en lille have og kan tilbyde mine katte et trygt udeareal - for hold op, hvor de bare æææælsker at være i haven, især nu hvor solen kommer frem og varmer så dejligt på deres små kroppe. :slight_smile: At have fritløbere hvor jeg bor ville jeg ALDRIG have nerver til - for jeg bor på Amager med store veje på begge sider af min andelshaveforening.

[QUOTE=Musashi;1049301]lidt OT - men var lige inde og se på flere fotos af din have - det er bare så fint…har du selv lavet alt anlæg med sten og vand?

jeg kunne godt tænke mig et lille vandhul i haven…og jeg elsker sten :slight_smile: mit store ønske er at have sådan en rigtig stor kampesten i haven - det kunne være lidt sjovt…men de er jo ikke lige sådan at få fat på…:høhø: som denne her:

[/QUOTE]

Tak for de pæne ord om min have :slight_smile: - ja, jeg har selv anlagt hele haven, bassin, stenbelægning osv. Det har været et tungt og hårdt arbejde, men jeg er ganske tilfreds med resultatet, når jeg selv skal sige det. :wink: Jeg kunne også godt tænke mig en KÆMPE stor sten - men min have er alt for lille til sådan én…:høhø:

[QUOTE=Diana F;1049220]Det her spørgsmål er til alle jer, der opdrætter. :slight_smile:

Hvad har i af krav til jeres killingekøbere - er der nogle af jer, der KUN vil sælge indekatte? Vil nogle af jer sælge til friløb? Og hvad med løbegård og ‘kattesikker’ have - er der nogle ‘regler’ dér? Hvor går DIN grænse - og hvorfor?[/QUOTE]

Fritløb nix. Enekat - kun hvis der er tale om en “hengemt killing”, der er mindst et halvtårs tid gammel og iøvrigt viser tegn på at kunne underholde sig selv - de er jo ikke ens allesammen.
Men er du sikker på, at det måske i den sidste ende ikke drejede sig om noget andet? Manglende kemi eller nowet…? For umiddelbart læser jeg da et vældigt fornuftigt forhold til det at passe på sin kat…
VH
Susanne

[QUOTE=Susanne W;1049323]Fritløb nix. Enekat - kun hvis der er tale om en “hengemt killing”, der er mindst et halvtårs tid gammel og iøvrigt viser tegn på at kunne underholde sig selv - de er jo ikke ens allesammen.
Men er du sikker på, at det måske i den sidste ende ikke drejede sig om noget andet? Manglende kemi eller nowet…? For umiddelbart læser jeg da et vældigt fornuftigt forhold til det at passe på sin kat…
VH
Susanne[/QUOTE]

Jeg nåede faktisk aldrig at møde opdrætteren, vi talte kun kort sammen i telefon. Og da samtalen til sidst faldt på min indhegnede have, begyndte der nærmest et trediegradsforhør - og hun var desværre ikke spor tilfreds med det, jeg kunne tilbyde på det punkt. For jeg vil helst have, at mine katte også kan komme ud, når jeg IKKE er hjemme. Det brød hun sig absolut ikke om, de skulle kun være ude med ‘ledsagelse’. Og det med en fremmed kat fra naboen på matriklen, det fik jeg også læst og påskrevet var en meget, meget dårlig idé, og om jeg dog ikke var klar over, hvor mange smitsomme sygdomme, de kunne slæbe med sig… :S Så nej, det var vist ikke et spørgsmål om kemi, jeg var åbenbart bare ikke et godt match til hendes måde at have katte på.
Det var en kat fra hendes opdræt, der skulle omplaceres - den boede dog IKKE hos hende, men hun ville hjælpe familien, der havde den, med en omplacering. Jeg måtte ikke engang få nummeret og selv ringe og tale med familien, da opdrætteren som sagt ikke kunne godtage min måde at holde kat på… :frowning:
Det er dog ved at være nogle år siden, det her - men jeg kom bare til at tænke på episoden igen, og ville derfor høre opdrætterne herinde, hvad deres holdning var til emnet. :slight_smile:

[QUOTE=Diana F;1049325]Jeg nåede faktisk aldrig at møde opdrætteren, vi talte kun kort sammen i telefon. Og da samtalen til sidst faldt på min indhegnede have, begyndte der nærmest et trediegradsforhør - og hun var desværre ikke spor tilfreds med det, jeg kunne tilbyde på det punkt. For jeg vil helst have, at mine katte også kan komme ud, når jeg IKKE er hjemme. Det brød hun sig absolut ikke om, de skulle kun være ude med ‘ledsagelse’. Og det med en fremmed kat fra naboen på matriklen, det fik jeg også læst og påskrevet var en meget, meget dårlig idé, og om jeg dog ikke var klar over, hvor mange smitsomme sygdomme, de kunne slæbe med sig… :S Så nej, det var vist ikke et spørgsmål om kemi, jeg var åbenbart bare ikke et godt match til hendes måde at have katte på.
Det var en kat fra hendes opdræt, der skulle omplaceres - den boede dog IKKE hos hende, men hun ville hjælpe familien, der havde den, med en omplacering. Jeg måtte ikke engang få nummeret og selv ringe og tale med familien, da opdrætteren som sagt ikke kunne godtage min måde at holde kat på… :frowning:
Det er dog ved at være nogle år siden, det her - men jeg kom bare til at tænke på episoden igen, og ville derfor høre opdrætterne herinde, hvad deres holdning var til emnet. :)[/QUOTE]

Så må det være en af den slags mennesker man ikke kan stille tilpas uanset hvad man gør :slight_smile: Måske ville vedkommende i virkeligheden helst bare lade den omplacere som indekat.
VH
Susanne

Hvad jeg måtte ha af krav kan du læse på min hjemmeside. Mine krav er til mine killingekøbere. Hvad andre kræver er jo fuldstændig underordnet hvis du køber hos mig. Lige børn leger bedst. Det gælder også her. Det nytter jo ikke meget at jeg kunne acceptere dig som killingekøber hvis den opdrætter du ønsker at købe hos ikke kan. Du bliver vel hverken bedre eller dårlige om du får ros eller ris af os alle sammen. Du gør vel det du syntes er ok med de muligheder som du har og ikke hvad en eller anden opdrætter måtte syntes du skal eller ikke skal gøre.

Sagt med andre ord. Selv om du kommer og siger at mine grimme lusebefængde katte/killinger gider du ikke ha om du så fik dem, slår jeg dem da ikke alle ihjel for med dig i hånden at købe nye som falder i din smag.

[QUOTE=Babette;1049334]Hvad jeg måtte ha af krav kan du læse på min hjemmeside. Mine krav er til mine killingekøbere. Hvad andre kræver er jo fuldstændig underordnet hvis du køber hos mig. Lige børn leger bedst. Det gælder også her. Det nytter jo ikke meget at jeg kunne acceptere dig som killingekøber hvis den opdrætter du ønsker at købe hos ikke kan. Du bliver vel hverken bedre eller dårlige om du får ros eller ris af os alle sammen. Du gør vel det du syntes er ok med de muligheder som du har og ikke hvad en eller anden opdrætter måtte syntes du skal eller ikke skal gøre.

Sagt med andre ord. Selv om du kommer og siger at mine grimme lusebefængde katte/killinger gider du ikke ha om du så fik dem, slår jeg dem da ikke alle ihjel for med dig i hånden at købe nye som falder i din smag.[/QUOTE]

Ja - jeg kan da godt gå ind og læse alle opdrætteres hjemmesider - men det her er jo et debatforum, så derfor spørger jeg altså hér. Jeg ville såmænd bare ‘stikke en finger i jorden’ og se, hvor mange, der mon egentligt kunne ‘godtage’ fri haveadgang, og om der er nogen, der helst KUN sælger indekatte osv. osv. - og høre argumenterne derfor. Altså ren og skær nysgerrighed. Jeg søger såmænd ikke ros eller ris - bare jeres mening. Jeg skal overhovedet ikke have flere katte (foreløbig), så det er ikke med henblik på køb af kat, at jeg oprettede tråden.

Og den der kommentar med at slå katte ihjel…det fatter jeg ærlig talt SLET ikke, hvorfor du skriver.

´Jeg synes ikke mine krav er mange men jeg sælger ikke killinger som enekat, uanset, hvad køber ellers siger. Det er i mine øjne synd for en lille abykilling, at komme ud alene.

Jeg sælger som udgangspunkt heller ikke til fritløb. Køber skal virkelig bo meget langt fra trafik før jeg vil overveje det. Jeg har solgt en tidligere avlshun til en familie, som om vinteren bor i lejlighed, men om sommeren bor i et sommerhuskvarter med meget ledt trafik. De fik lov at købe selvom Batari løber frit i sommerhuset.

Jeg sælger ikke uneutraliserede killinger :thumbdown: Det har lige kostet mig en mulig killingekøber, fordi hun mente det var synd at neutralisere dem før de var udvoksede, men sådan er det bare, og killingerne flytter derfor først efter uge 15-16.

[QUOTE=Diana F;1049325]Jeg nåede faktisk aldrig at møde opdrætteren, vi talte kun kort sammen i telefon. Og da samtalen til sidst faldt på min indhegnede have, begyndte der nærmest et trediegradsforhør - og hun var desværre ikke spor tilfreds med det, jeg kunne tilbyde på det punkt. For jeg vil helst have, at mine katte også kan komme ud, når jeg IKKE er hjemme. Det brød hun sig absolut ikke om, de skulle kun være ude med ‘ledsagelse’. Og det med en fremmed kat fra naboen på matriklen, det fik jeg også læst og påskrevet var en meget, meget dårlig idé, og om jeg dog ikke var klar over, hvor mange smitsomme sygdomme, de kunne slæbe med sig… :S Så nej, det var vist ikke et spørgsmål om kemi, jeg var åbenbart bare ikke et godt match til hendes måde at have katte på.
Det var en kat fra hendes opdræt, der skulle omplaceres - den boede dog IKKE hos hende, men hun ville hjælpe familien, der havde den, med en omplacering. Jeg måtte ikke engang få nummeret og selv ringe og tale med familien, da opdrætteren som sagt ikke kunne godtage min måde at holde kat på… :frowning:
Det er dog ved at være nogle år siden, det her - men jeg kom bare til at tænke på episoden igen, og ville derfor høre opdrætterne herinde, hvad deres holdning var til emnet. :)[/QUOTE]

en ting er at man “bliver dumpet” af en opdrætter - men en sådan ville jeg heller ikke have lyst til at købe kat fra… da jeg købte Ruth fravalgte jeg en opdrætter (som ellers havde fine killinger) fordi jeg synes at hun virkede enormt bestemmende og sådan lidt “high strong” - det magtede jeg bare ikke!

[QUOTE=Diana F;1049220]Det her spørgsmål er til alle jer, der opdrætter. :slight_smile:

Hvad har i af krav til jeres killingekøbere - er der nogle af jer, der KUN vil sælge indekatte? Vil nogle af jer sælge til friløb? Og hvad med løbegård og ‘kattesikker’ have - er der nogle ‘regler’ dér? Hvor går DIN grænse - og hvorfor?

Jeg spørger, fordi jeg for efterhånden laaaaang tid siden var i kontakt med en opdrætter, som skulle have omplaceret en kat. Men mine forhold var ikke tilfredsstillende, hvilket egentligt undrede mig lidt.
Jeg har jo kattesikret min have (af flere omgange efter behov - senest fordi klatreaben Bailey flyttede ind, og det krævede altså EKSTRA sikring rundt omkring :ups:), og jeg troede, at det var fint med sådan en indhegnet have - men det var det ikke hos den pågældende opdrætter. Vedkommende spurgte ind til, om kattene fik lov at komme i haven uden opsyn - og ja, det gør de altså her hos mig. Der er kattelem, og de får stort set altid lov til at gå ud og ind som det passer dem. (Dog ikke ved stormvejr, nytårsaften og den slags). Vedkommende spurgte også, om der havde været ‘fremmede’ katte INDE i min have - og der måtte jeg så sige, at naboens røde mis havde da været på visit to gange, og måtte lukkes ud af havelågen af mig. Det var så åbenbart også et problem, da en sådan kat kunne bringe alle mulige sygdomme med sig…
Personligt ser jeg ikke det HELT store problem i, at der kan forvilde sig en nabo-mis ind i ny og næ. Mine katte dutter da også næse med nogle af nabomisserne gennem hegnet - der kan de da ligeså godt rage noget smitte til sig. Der har godt nok ikke været nogle nabomisser inde i haven i LANG tid nu, men det KAN da ske, jeg har jo ikke strøm på toppen af mit hegn men kun ‘indhæng’, og derfor er det er jo meget nemmere at komme IND end UD igen. :wink:

Men hvad er jeres holdninger til den slags? Jeg er lidt nysgerrig… :)[/QUOTE]

Tror du ikke blot, at det var en forvirret men dog pæn måde, at sige jeres kemi ikke passede sammen, for det lyder da som om du har styr på tingene :slight_smile:

Som jeg skrev i et andet indlæg, så var det HELT klart det med mine kattes ‘udeliv’, der var en issue. Det ved jeg med sikkerhed - for det gav hun klart og tydeligt udtryk for. :slight_smile: