Opdrætters krav til køber

Hihi - jeg husker godt at du fortalte om det, da du skulle have Bailey :smiley: og som dengang kan jeg kun ryste på hovedet af det, og sige; det er ikke alle der ser ens på “det at holde kat” :tihi:

Nå men min holdning er:
Jeg sælger helst ikke katte til fritløb.
Når jeg skriver helst ikke, betyder det at jeg godt kan finde på, blankt at afvise en køber, hvis der er tale om, i mine øjne, uforsvarligt fritløb (folk som starter med at fortælle at deres 2 årige kat netop er blevet kørt ned og at det i øvrigt er et trafikeret område de bor i - og ikke har tænkt sig at ændre på noget i forhold til den nye kat og lign. scenarier :wink: ).
Jeg taler altid fritløb med mine killingekøbere - og appelerer ALTID til indekatte eller indekatte med løbegård/indhegnet have.
På min hjemmeside står der flg.:

Killinger sælges kun som indekatte eller optimalt, til hjem med løbegård eller katte sikret have. Hvis inspirationen til indhegning mangler, har vi en udførlig vejledning om indhegning af have, her på hjemmesiden; Vores Kattehave. Ligeledes kan vi også henvise til Netkatten’s indhegnede have, hvor der findes links til andre kattehaver og løbegårde.

Så jeg søger ikke ligefrem fritløberhjem til mine katte - MEN, dermed ikke sagt at det er helt umuligt at få lov at købe kat her til fritløb - når alt kommer til alt, kan man som opdrætter ikke forlange så store “indgreb i friheden” for en køber - og i fald et “forbud” ikke overholdes, er det de færreste opdrættere som har mod på en civil retsag på den baggrund :wink:

Senest er Ale & Hansi flyttet herfra, vel vidende at når det bliver lunere i vejret, skal de være fritløbere hos deres nye familie (som dog allerede har fået begge katte udstyret med nye vacciner incl. leukæmi delen - som jég ikke vacc. med) - Hansi kommer til at elske det - og Ale ligeså… når solen skinner og det ikke blæser :wink:

Mht. alenekatte;
Jeg har solgt én kat som alenekat; en killing fra mit A-kuld, som flyttede hjem til et ægtepar, hvor den ene part var hjemmegående. Katten fik dog ret hurtigt en ven at putte med alligevel, så han er ikke alene idag :wink:

Jeg bryder mig generelt ikke om at sælge til alenekat - men der kan være enkelte katte, som ikke kán med andre katte og som vil være bedre tjent med at have deres helt egen familie - de er bare sjældne i Kat. IV. :slight_smile:

/Mette

[QUOTE=Mette Mejdahl;1049428]Hihi - jeg husker godt at du fortalte om det, da du skulle have Bailey :smiley: og som dengang kan jeg kun ryste på hovedet af det, og sige; det er ikke alle der ser ens på “det at holde kat” :tihi:

/Mette[/QUOTE]

Jeps - du fik nemlig historien dengang. :wink:
Og hvor VAR det dog heldigt, at du godt turde lade klatregøjen Bailey flytte hjem til mig.:hjerte:
Også selvom det var lidt en udfordring at få ham til at blive på matriklen lige i starten, så tog du det jo ret pænt, når jeg fortalte om hans små eskapader. :S :tihi: Men nu har han da ikke lavet forsvindingsnumre MEGET længe, så jeg er langt om længe sikker på, at jeg har fået ‘Bailey-sikret’ haven totalt nu. :wink:

[QUOTE=Diana F;1049439]Jeps - du fik nemlig historien dengang. :wink:
Og hvor VAR det dog heldigt, at du godt turde lade klatregøjen Bailey flytte hjem til mig.:hjerte:
Også selvom det var lidt en udfordring at få ham til at blive på matriklen lige i starten, så tog du det jo ret pænt, når jeg fortalte om hans små eskapader. :S :tihi: Men nu har han da ikke lavet forsvindingsnumre MEGET længe, så jeg er langt om længe sikker på, at jeg har fået ‘Bailey-sikret’ haven totalt nu. ;)[/QUOTE]

Hahaha - jamen, jeg har jo selv kat og véd at de kan være en udfordring at holde inde :smiley:

Og netop det er nok humlen - jeg har selv kat, ikke porcelænsfigurer og mine dyr får lov at være det de er, nemli katte og derfor er jeg heller ikke “bange” for at de får bacille-forskrækkelser i deres nye hjem.
Hvis jeg konstant skulle frygte for “mine” katte efter de er flyttet herfra, jamen for pokker, så kunne jeg jo ikke lave andet.
Dermed ikke sagt at jeg er ligeglad med “mine” katte, det er jeg langt fra, men når jeg har solgt en kat, forventer jeg at deres nye familie vil dem det bedste (ellers så får man ikke lov at købe kat her jo :wink: ) og så kan jeg jo ikke forlange mere :slight_smile:

  • og Diana, du kan til enhver tid købe en kat her igen :wink:

/Mette

jeg sælger ikke til

  • fritløb (det er dyrplageri, når man er hårløs)
  • helst ikke som alene kat
  • chihuahua folk (dem der tror det er en udklædningsdukke)
  • folk der er hjemmefra de fleste af døgnets timer
  • folk der IKKE har sat sig ind i hvilket aktivitets niveau en sphynx har (hader når folk ikke høre hvad man siger ang dette men fejer en af med et fornærmet “jeg har haft kat før”)
  • nogen der gir mig en dårlig mavefornemmelse.

Måske har den pågældende haft en uheldig oplevelse, som har gjort, at det med risikoen for indtrængende katte blev den issue, der overskyggede alt andet? Jeg ville aldrig frygte smitte i den grad, men folk skal da have lov at have deres fikse idéer… :wink:

[QUOTE=Diana F;1049342]Ja - jeg kan da godt gå ind og læse alle opdrætteres hjemmesider - men det her er jo et debatforum, så derfor spørger jeg altså hér. Jeg ville såmænd bare ‘stikke en finger i jorden’ og se, hvor mange, der mon egentligt kunne ‘godtage’ fri haveadgang, og om der er nogen, der helst KUN sælger indekatte osv. osv. - og høre argumenterne derfor. Altså ren og skær nysgerrighed. Jeg søger såmænd ikke ros eller ris - bare jeres mening. Jeg skal overhovedet ikke have flere katte (foreløbig), så det er ikke med henblik på køb af kat, at jeg oprettede tråden.

Og den der kommentar med at slå katte ihjel…det fatter jeg ærlig talt SLET ikke, hvorfor du skriver.[/QUOTE]

Jeg ved godt dette er et debatforum. Det jeg ikke ved, især efter at have læst indlæggene i denne tråd, er hvad du ønsker at debattere. Opdrætteres krav til killingekøberne eller dit tilbud til opdrættere som har killinger til salg med henblik på at rette dit tilbud til så det passer til opdrætternes krav. Hvordan ville du have reageret hvis alle herinde havde givet opdrætteren du referer til ret? Kikket på dig selv og dit tilbud og tænkt hvordan kan jeg blive god nok til at købe en killing hos en opdrætter?

Min sidste sætning gentages, i og med at jeg ikke kunne drømme om at spørge killingekøberne hvad de ønsker for så at efterleve det ved at starte på en frisk med en flok nyindkøbte katte hvis det jeg har ikke falder i deres smag.

[QUOTE=Babette;1049512]Jeg ved godt dette er et debatforum. Det jeg ikke ved, især efter at have læst indlæggene i denne tråd, er hvad du ønsker at debattere. Opdrætteres krav til killingekøberne eller dit tilbud til opdrættere som har killinger til salg med henblik på at rette dit tilbud til så det passer til opdrætternes krav. Hvordan ville du have reageret hvis alle herinde havde givet opdrætteren du referer til ret? Kikket på dig selv og dit tilbud og tænkt hvordan kan jeg blive god nok til at købe en killing hos en opdrætter?

Min sidste sætning gentages, i og med at jeg ikke kunne drømme om at spørge killingekøberne hvad de ønsker for så at efterleve det ved at starte på en frisk med en flok nyindkøbte katte hvis det jeg har ikke falder i deres smag.[/QUOTE]

Jeg tror så alle vi andre forstår formålet med debatten.
Hvis vi alle havde givet pågældende opdrætter ret, tror jeg egentlig Diana ville have fået noget at tænke over - og sådann set ikke yderligere. For at hun kan købe kat flere steder, er jo bevist eftersom hun allerede har flere katte.

Jeg synes din sidste sætning i første indlæg er direkte upassende og overhovedet ikke passer ind i en sober debat.

[QUOTE=Babette;1049512]Jeg ved godt dette er et debatforum. Det jeg ikke ved, især efter at have læst indlæggene i denne tråd, er hvad du ønsker at debattere. Opdrætteres krav til killingekøberne eller dit tilbud til opdrættere som har killinger til salg med henblik på at rette dit tilbud til så det passer til opdrætternes krav. Hvordan ville du have reageret hvis alle herinde havde givet opdrætteren du referer til ret? Kikket på dig selv og dit tilbud og tænkt hvordan kan jeg blive god nok til at købe en killing hos en opdrætter?

Min sidste sætning gentages, i og med at jeg ikke kunne drømme om at spørge killingekøberne hvad de ønsker for så at efterleve det ved at starte på en frisk med en flok nyindkøbte katte hvis det jeg har ikke falder i deres smag.[/QUOTE]

Krista - der er jo ikke en eneste som har efterlyst at opdrættere efterlever killingekøberes ønsker…Så den bemærkninge er ramt helt ved siden af.

Jeg tror bare at Diana er nysgerrig og ikke uden på at starte en debat. Godt nok er dette et debatforum, men det er da lige så meget et oplysningsforum.
Dit indlæg virker som om du er meget i forsvarspositions, og jeg kan simpelthen ikke se over hvad. Det er et ganske relevant spørgsmål og ingen ønsker at opdrættere skal slå killinger ihjel eller købe nye avlskatte.

[QUOTE=Wijelo;1049516]Krista - der er jo ikke en eneste som har efterlyst at opdrættere efterlever killingekøberes ønsker…Så den bemærkninge er ramt helt ved siden af.

Jeg tror bare at Diana er nysgerrig og ikke uden på at starte en debat. Godt nok er dette et debatforum, men det er da lige så meget et oplysningsforum.
Dit indlæg virker som om du er meget i forsvarspositions, og jeg kan simpelthen ikke se over hvad. Det er et ganske relevant spørgsmål og ingen ønsker at opdrættere skal slå killinger ihjel eller købe nye avlskatte.[/QUOTE]

At dette handler om en killingekøber som undrer sig over de krav opdrættere stiller til evt købere kan jeg godt se. Jeg læser også at trådstarter er usikker på om det tilbud hun har er ok gennerelt og vil have beskæftigelse i det i og med at hun får det kan jeg ikke være den eneste der læser det sådan. Til sidst venderjeg blot situationen om og sætter det hele voldsomt på spidsen, indrømmet. Men i begge tilfælde handler det i mine øjne om at lade sig påvirke at hvad andre mener.

Ja jeg vil nu også mene, at de fleste har fanget, hvad jeg spørger om i første indlæg. Jeg forstår OVERHOVEDET ikke, at det kan ses som et ‘angreb’ på opdrættere - det er det på ingen måde. Selvfølgelig undrer det mig, at nogen kan være så…hvordan kan jeg sige det…overbeskyttende(?)… over for en kat, at den ikke må komme i en have, som er forsvarligt indhegnet, med mindre man er hjemme og kan ‘overvåge’ katten. Men selvfølgelig er en opdrætter i sin fulde ret til at sige nej til at sælge - jeg har aldrig påstået andet. :slight_smile:

Jeg blev bare ret overrasket, da jeg selv mener, at jeg er en meget ansvarlig katteejer, som så absolut vil mine dyr det allerbedste. Jeg synes så bare, at det vægter højere, at katten har en frihed til at gå udenfor, når det passer den, end at risikere at den MÅSKE bliver smittet, hvis der MÅSKE en dag kommer en kat ind i haven, som er syg…:slight_smile: Hun vægtede så anderledes, og fred være med det.

Men noget der egentligt undrer mig er, at der endnu ikke er nogen, der har skrevet at de kun sælger til indekatte/totalt beskyttede miljøer - ligesom den opdrætter, jeg refererer til. Det troede jeg egentligt, der ville være - hun KAN da ikke være den eneste…? :?

      • Updated - - -

Og nej, jeg ved godt, at alle opdrættere i DK ikke er på KG :wink: - men jeg synes egentligt, at jer der har svaret er rimeligt ‘enige’, og det er da lidt pudsigt. :slight_smile:

      • Updated - - -

Jeg er i øvrigt også overrasket over, at der er ret mange af jer, der i særlige tilfælde vil sælge til fritløb. :slight_smile:

Jeg vil så sige, at hvis folk vælger at have kat der har adgang til fritgående katte ( enten fordi katten går frit eller fordi fritgående katte kommer ind i haven) så
vil jeg tage forbehold for dette i min kontrakt. I.e. der er en ekstra risiko for Leukemi og aids. Da jeg ved at mine katte er fri for dette så vil en evt. opståelse
af en af disse sygdomme stå helt for købers egen regning uanset hvornår den opstår.
Noget andet er så - at jeg har voksne katte her der efter avl søger et godt nyt hjem - og her er der store forskel på hvor kræsen jeg vil være. Og det kan godt være at selv om jeg synes den omtalte have er superskøn generelt - at der er katte jeg ikke ville sætte ud i et hjem hvor der var en rimelig risiko for kontakt til fritgående katte.

Jeg kan derfor godt forstå omtalte opdrætters tøven og endelige afvisning - som sagt - hos mig ville det afhænge meget af hvilken kat vi talte om og hvor stor
risikoen for kontakt til fritgående katte var. En effektivt indhegnet have ( i.e. med elhegn f.eks.) kan godt holde fremmede katte ude - hvis man vil.

[QUOTE=Teresa Guldager;1049733]Jeg vil så sige, at hvis folk vælger at have kat der har adgang til fritgående katte ( enten fordi katten går frit eller fordi fritgående katte kommer ind i haven) så
vil jeg tage forbehold for dette i min kontrakt. I.e. der er en ekstra risiko for Leukemi og aids. Da jeg ved at mine katte er fri for dette så vil en evt. opståelse
af en af disse sygdomme stå helt for købers egen regning uanset hvornår den opstår.
Noget andet er så - at jeg har voksne katte her der efter avl søger et godt nyt hjem - og her er der store forskel på hvor kræsen jeg vil være. Og det kan godt være at selv om jeg synes den omtalte have er superskøn generelt - at der er katte jeg ikke ville sætte ud i et hjem hvor der var en rimelig risiko for kontakt til fritgående katte.

Jeg kan derfor godt forstå omtalte opdrætters tøven og endelige afvisning - som sagt - hos mig ville det afhænge meget af hvilken kat vi talte om og hvor stor
risikoen for kontakt til fritgående katte var. En effektivt indhegnet have ( i.e. med elhegn f.eks.) kan godt holde fremmede katte ude - hvis man vil.[/QUOTE]

Må jeg spørge om, hvordan leukemi og katteaids egentligt smitter? Kan det ske bare ved berøring/næsedutning/slik eller er det fx ved bid eller lignende?

Leukemi og katteaids smitter ikke gennem et hegn hvis det er det du spørger om. Kattene skal i nærmere kontakt - slagsmål og parringer er det mest almindelige. Engang troede jeg at kastrater ikke blev smittede men for mange år siden flyttede en af mine kastrater først i lejlighed til en Maine Coon i København - men senere flyttede de til Fyn til fritgående og begge katte døde af Katteaids. Desværre kan kastrater også slås - for slet ikke at tale om at fertile katte jo kan komme ind og slås med kastraterne.
Spyt overført til åbent sår, sæd ved parringer m.m. smitter.

På samme måde som at aids ikke smitter mennesker vil normal daglig kontakt så gør det det heller ikke med katte. Men mennesker slås jo ikke sådan som katte gør og derfor er der en langt større smitteflade mellem katte end mellem mennesker.

Lad mig også tilføje - at jeg har katte her, jeg har fra andre opdrættere - og selv om man jo aldrig kan garantere det liv katten får efter den flytter fra mig - så skylder jeg de opdrættere, at jeg dobbeltsikrer mig når jeg finder hjem til kattene. Jeg har jo også en aftale med dem som jeg skal overholde så vidt jeg overhovedet kan.

[QUOTE=Teresa Guldager;1049747]Leukemi og katteaids smitter ikke gennem et hegn hvis det er det du spørger om. Kattene skal i nærmere kontakt - slagsmål og parringer er det mest almindelige. Engang troede jeg at kastrater ikke blev smittede men for mange år siden flyttede en af mine kastrater først i lejlighed til en Maine Coon i København - men senere flyttede de til Fyn til fritgående og begge katte døde af Katteaids. Desværre kan kastrater også slås - for slet ikke at tale om at fertile katte jo kan komme ind og slås med kastraterne.
Spyt overført til åbent sår, sæd ved parringer m.m. smitter.

På samme måde som at aids ikke smitter mennesker vil normal daglig kontakt så gør det det heller ikke med katte. Men mennesker slås jo ikke sådan som katte gør og derfor er der en langt større smitteflade mellem katte end mellem mennesker.

Lad mig også tilføje - at jeg har katte her, jeg har fra andre opdrættere - og selv om man jo aldrig kan garantere det liv katten får efter den flytter fra mig - så skylder jeg de opdrættere, at jeg dobbeltsikrer mig når jeg finder hjem til kattene. Jeg har jo også en aftale med dem som jeg skal overholde så vidt jeg overhovedet kan.[/QUOTE]

Tak for svaret. :slight_smile: Jeg regnede nu heller ikke med, at det kunne smitte ‘bare’ ved et slik - men skulle lige være sikker. :slight_smile:
Jeg skulle mene, at risikoen for at der 1. kommer en kat ind i min have, 2. at pågældende kat er smittet/syg, 3. at den også er aggressiv og vil slås og 4. at mine katte ikke bare stikker af ind i huset og gemmer sig - er forsvindende lille. :slight_smile: Der skal immervæk meget til at opfylde alle fire punkter - i hvert fald her i min haveforening…

[QUOTE=Diana F;1049763]Tak for svaret. :slight_smile: Jeg regnede nu heller ikke med, at det kunne smitte ‘bare’ ved et slik - men skulle lige være sikker. :slight_smile:
Jeg skulle mene, at risikoen for at der 1. kommer en kat ind i min have, 2. at pågældende kat er smittet/syg, 3. at den også er aggressiv og vil slås og 4. at mine katte ikke bare stikker af ind i huset og gemmer sig - er forsvindende lille. :slight_smile: Der skal immervæk meget til at opfylde alle fire punkter - i hvert fald her i min haveforening…[/QUOTE]

ja, sådan ville jeg også tænke - og jeg ville tænke at risiko for kedsomhed, overvægt, manglende bevægelse (forskellige livsstils sygdomme) ville være langt større for indekat - det er jo ting som katte også kan blive syge af…altså risko for at kat ville blive smittet i indhegnet kattehave ville være mindre end ‘risiko’ ved et indeliv…

og hvis man var obs på smitterisiko - så ville det mest oplagte jo også være at spørge om de eksisterende katte i hjemmet var testet

men altså nogle gange siger folk jo nej af årsager som har mere med tidligere erfaring at gøre end nuværende situation…jeg har også fået nej på henvendelse til opdrætter på avlskat - hun havde haft en dårlig oplevelse ved salg af avlskatte…så nu solgte hun ikke avlskatte mere

Katteleukæmi smitter faktisk via spyt, så teoretisk set kan det smitte gennem et hegn.

Min erfaring er, at der vist ikke er meget smitte i vores område - og derfor ser jeg ikke selv nogen grund til at vaccinere. Men boede jeg i områder med stor smitte, tror jeg faktisk nok jeg ville gøre det …

[QUOTE=Teresa Guldager;1049747]
Lad mig også tilføje - at jeg har katte her, jeg har fra andre opdrættere - og selv om man jo aldrig kan garantere det liv katten får efter den flytter fra mig - så skylder jeg de opdrættere, at jeg dobbeltsikrer mig når jeg finder hjem til kattene. Jeg har jo også en aftale med dem som jeg skal overholde så vidt jeg overhovedet kan.[/QUOTE]

jeg har også skulle finde nyt hjem til avlskat - min dejlige røde Fionn - og der var jeg altså også meget kritisk - for det var virkelig vigtigt for mig at den tillid som opdrætter havde vist mig ved at sælge Fionn til mig - at den også var berettiget. (at det så endte med at Fionn flyttede ‘hjem’ igen var jeg rigtig glad for - og det viste sig heldigvis at være en stor succes…så nu nyder Fionn pemsionist tilværelsen med sin mor, far og søskende :slight_smile:

men altså det er ekstra svært når det er avlskat man har fra andre opdrættere - og der kan jo være ting i oprindelige kontrakt som man skal opfylde også

Hm, og nu er det egentligt lidt pinligt, at jeg ikke engang kan huske, hvad mine katte er vaccineret mod. Men jeg ved, at dyrlæge Stig spurgte, om mine katte kom i kontakt med andre katte, og jeg fortalte, at de kunne hilse på andre misser gennem hegnet - og derfor valgte han en anden type vaccine end den man normalt giver indekatte. :slight_smile:

Og det er da rigtigt, at fx min gamle huskat Artemis kunne slæbe rundt på noget, hun er jo aldrig blevet testet for sygdomme. Og hun er jo af ‘ukendt oprindelse’, da hun levede som herreløs på Djurslands åbne marker inden hun flyttede ind på min gård…med 5 killinger… :wink:

Men nu har hun da boet hos mig i 10 år, og hun har heldigvis aldrig fejlet noget særligt - udover gigt og et par dårlige bisser. :wink:

Hvor længe kan en kat gå med leukemi eller aids før det bryder ud? Er der nogen, der ved det?

Jeg er meget sikker på, at efter 10 år med ubehandlet enten leukæmi eller aids ville Artemis være død - så det har hun ikke :slight_smile:

Helt sikkert at katten ikke har en af de to sygdomme i udbrud. Men de kan faktisk gå og bære på sygdommen gennem et helt liv.