Opdragelse af killing!

Hej.

Jeg søger lidt gode råd til opdragelse af vores højt elskede Apollo på 15 uger. Det er efterhånden en del år siden jeg sidst har haft killinger, og det samme gælder min kæreste, men vi synes ikke at nogle af vores katte har været så svære at opdrage på?
Apollo ELSKER at løbe frem og tilbage i vindueskarmen, og skubbe tingene ned, når han gør dette har vi forsøgt med et bestemt nej, løftet pegefinger og vi er nu gået over til at lukke ham ind på soveværelset i en 10 minutters tid, men heller ikke dette hjælper. Han vælter blomster og tager jord op af potteplanten. Min kæreste er ved at få stress over hele tiden at skulle være efter ham.
Som jeg har nævnt tidligere på forrummet er Apollo en MEGET livlig kat, og elsker at løbe rundt i hele lejligheden. Men det er som om han ved vi bliver irriteret når han gør det han ikke må, og så gør det det jo bare endnu sjovere for ham. Først tænkte jeg lidt om det var fordi han ikke fik nok opmærksomhed, men han får alt vores opmærksomhed, selv når vi har gæster er de over ham, så det kan vel heller ikke være det?

Et andet problem vi har er at han bider i stolene og han kradser hvor han kan. Han vil IKKE bruge sit kradsebræt, og jeg siger ellers nej bestemt når han kradser andre steder, og sætter ham ud til kradsebrættet, men det virker ikke? Jeg har overvejet at købe, jeg ved ikke hvad det hedder, men det der dufte noget man kan stoppe på brættet?

Har i nogle ideer? :?

Køb du hellere end legekammerat til ham, for det er som bare det han fortæller jer. Han møgkeder sig og trænger til at få krudtet af med en ligesindet :slight_smile:

den lille misling keeeeeeeeeeeder sig helt sindssygt… han har opdaget at ulykker giver ham opmærksomhed…

det kan i ikke gøre så meget ved, men i kan give den lille en legekammerat - det vil virke!. Og det nytter ikke at sige at det er der ikke mulighed for for selvfølgelig er der hvis i gerne vil løse problemet :slight_smile:

det er en sød lille killing som legekammerat i skal bruge :slight_smile: det er det han prøver at fortælle jer :slight_smile:

Vi har skam også snakket om det, og jeg er blevet rådet til det, og vi synes det er en vildt god ide, MEN! Da vi begge er på SU, har vi kun råd til at have en kat, med hensyn til dyrlæge regningen. Så hvis vi anskaffer os en til, er vi ikke sikre på at vi ville have pengene, og det er synd at anskaffe en, hvis vi ikke kan være hundre procent sikre på at vi kan gøre vores bedste for to katte. :frowning:
Er der intet andet vi kan gøre? :slight_smile:

[QUOTE=Chapilliams;660955]Vi har skam også snakket om det, og jeg er blevet rådet til det, og vi synes det er en vildt god ide, MEN! Da vi begge er på SU, har vi kun råd til at have en kat, med hensyn til dyrlæge regningen. Så hvis vi anskaffer os en til, er vi ikke sikre på at vi ville have pengene, og det er synd at anskaffe en, hvis vi ikke kan være hundre procent sikre på at vi kan gøre vores bedste for to katte. :frowning:
Er der intet andet vi kan gøre? :)[/QUOTE]

nej… det er der ikke

og 1 kat vs 2 katte gør ingen forskel - det er ikke dyrlægeregningen der kommer til at være problemet hvis det ellers er indekatte. Hvis det er udekatte kan du godt have ret…

men holder i de 2 bøller inde og sørger for at de ikke kommer ud - så skal der ske en ulykke før det er dyrlægeregningen der er problemet…

jeg har 7 katte og de sidste 1½ år har jeg sammenlagt brugt 1500 kr i dyrlæge alt inkl :slight_smile:

Hvis jeg var jer ville jeg flytte pynt og andet han kan vælte. Hvis ikke i vil flytte det så klister dobbeltklæbende tape under så det sidder fast i vinduskarmen. En lille fyr som jeres skal altså ha lov at løbe frem og tilbage op og ned næsten over alt hvor det passer ham. Han er jo en lille gut der skal af med noget krudt også er det hans natur at tage nogle killingeræse ture. Her hjemmé har jeg 4 katte der tit og ofte leger killingeræs og de er imellem 6 og 5 år. At lukke ham inde i soveværelset er spild af tid jeg tror simpelhen ikke han forbinder time out med hvad han har gjort forkert.
Jeg har aldrig haft det problem som i har men det er nu mere fordi jeg aldrig har haft pynt eller planter i mit hus.

Med hensyn til at skradse så prøv at stille et lille kradsetræ foran der hvor han kradser og vis ham så hvordan man kradser ved selv at kradse med fingerne.

Det der dufte noget - som hedder catnip (engelsk) eller katteurt (dansk) - er et rigtig godt bud på noget, der kan prøves. Det fås på sprayflaske, og så skal det bare sprayes på kradsebrættet. Hvis I har mulighed for det, så sæt kradsetræet lige ved siden af sofaen, eller hvor det er, han gør det - og flyt det så langsomt væk derfra. Ellers fortsæt med at flytte ham over til kradsetræet - men sæt eventuelt flere kradsebrætter og -træer op rundt omkring. Da jeg skulle vænne min til at kradse på brættet, bruge jeg - udover catnip - en drillepind til at få hende til at hoppe op efter, og så fandt hun ud af det ved hjælp af leg.

Med hensyn til potteplanterne - den slags vil altid være sjovt, når man er kat. Jeg har en på ni måneder og en på halvandet, og de graver lystigt i mine blomster og piller blade af og leger med dem etc. Gør op med dig selv, om det er blomsterne eller katten, der er vigtige. Mine potteplanter er forsvundet en efter en, og nu har jeg kun et par aflæggere af nogle af de mange, der er revet på gulvet, til at stå i køkkenvinduet. Det er dem, de har opdaget og hærger nu.

Men i øvrigt kan det da sagtens være, han gør det, fordi han - ud over at det er sjovt - har opdaget, at han får jeres opmærksomhed, når han gør det. Ikke for at irritere jer. Men det gavner ikke at lukke katten inde. Jeg tror altså slet ikke, den fanger sammenhængen.

Battelstar: Nu nævnte jeg lige det du skrev, for min kæreste, og nu har siger han at det ikke så meget er pengene der er problemet, men mere vores lejlighed? Han synes den er for lille :S
Hvordan kan jeg overtale ham? Jeg brugte et år på at overtale ham til at få Apollo :smiley:

Hvor stor er jeres leglighed?

Her er der 4 katte på 80 m2. Hvis i laver det sådan at kattene kan komme til lidt vejrs så er der lige pludselig dobbelt så meget plads - lidt overdrevet, men jeg tror ikke det er så meget pladsen i mamgler.

Tro mig, det får han skam også lov til, lige fra morgen til aften :D!

galat: Kradse med fingre og drillepind har jeg prøvet, uden held :confused: Men jeg tror jeg vil prøve catnip, så håber jeg det hjælper :smiley:
Selvfølgelig er det Apollo der er vigtigst, og jeg har også kun én plante tilbage ude i køkkenet, som han elsker at lege med og skubbe ned. Så nu er jeg tvunget til at støvsuge jord op hver dag, lømmel er han! :smiley:

[QUOTE=Chapilliams;660963]Battelstar: Nu nævnte jeg lige det du skrev, for min kæreste, og nu har siger han at det ikke så meget er pengene der er problemet, men mere vores lejlighed? Han synes den er for lille :S
Hvordan kan jeg overtale ham? Jeg brugte et år på at overtale ham til at få Apollo :D[/QUOTE]

hehe den er ikke svær :slight_smile:

for at indekatte trives - så er der en tommelfingerregel der siger 10 kvm pr kat. jeg har selv 7 katte på 75 kvm

katte tænker ikke i kvm - de tænker i kubikmeter - de er ikke på gulvet - de er på reolerne, bordene, i kradsetræet i sengen… så giv dem mulighed for at komme i højden - så har i rigelig plads

Den er faktisk samme størrelse som din :slight_smile: Jeg forstår heller ikke at han synes den er for lille? :frowning:
Men jeg har et problem jeg har tænkt meget over, hvis vi skal have én til. Jeg er ultra allergisk over for katte, og jeg brugte de to første uger på at vænne mig til Apollo, og jeg er afhængig af min medicin og kan ikke tåle at springe over, men ellers er alt fint. :slight_smile: Men min kat som jeg har hjemme hos min far, kan jeg slet ikke tåle at være i nærheden af, jeg kan kun lige åbne hoveddøren før jeg begynder at mærke allergien. Så ville det overhovedet være sundt for mig, at have to katte? :frowning:

Battelstar: Hmm, jeg må prøve at se om jeg ikke godt kan overtale ham!!! For jeg er enig i at han da helst skal have en legekammerat :smiley:

Hmm nu må jeg lige give mit besyv med :slight_smile:
jeg har ikke så meget andet at sige end det der allerede er nævnt her i tråden. Men mht om der er forskel på én eller to katte så vil jeg sige at selvfølgelig er der det.
Vi vil også super gerne have 2 katte og er også klar over at intet andet menneske kan erstatte en artsfælle. MEN det ER en fordobling af foderudgifter, fordobling af grusudgifter, fordobling af udgifter til vacc og neu (med mindre man får lidt rabat hos dyrlægen).
Så jeg vil sige det ikke BARE er et grib i lommen og at man ligeså godt kan tage 2 frem for 1.

Men det er noget, der godt kan lade sig økonomisk for rigtig mange mennesker - alt efter, hvordan de prioriterer deres penge. Og hvis det er det, der skal til for at en kat trives, er det IMO penge godt givet ud :slight_smile:

Hvad foder angår, kan det ikke undgås, at man af og til må smide foder ud. Med to katte er der større chance for, der bliver spist mere op.
Mht. dyrlægeregninger er de fleste dyrlæger flinke til at give “mængderabat”.

Og kom så lidt store strandsten oven på jorden i urtepotterne - Det ser også pænt ud.

Jeg kan fuldt ud både følge dig Celina og alle jer andre.
Jeg kan godt se at det på mange måder faktisk ikke bliver dyrere at have to katte, men som jeg nævnte tidligere og som Celina er inde på, så er der dyrlæge regningen. Det er jo dyrt lige i starten med øremærkning/chip, og alt der følger med, og den eneste grund til at vi kan give Apollo alt dette som han SKAL have er fordi jeg har fået feriepenge (hvis jeg ikke havde, havde jeg aldrig nogensinde drømt om at anskaffe mig en kat). Men vi kan jo ikke bare lige smide flere tusind ovn i til den nye kat, hvis vi skulle have.

• Jeg er virkelig lidt i begge retninger! Det ville klart være bedst for Apollo at have en lille ven, men ville det være så forfærdelig og skadeligt for ham, hvis han ikke fik det? :frowning:

Nu kan man jo også købe killinger som er fixet… Og det er langt billigere end selv at gå ud og få det gjort.

Og internaterne nærmest drukner i dejlige, gå-hjem klare killiger (med tilgodebevis på kastration m.m.) og fixede ungkatte.

Men hvad koster de der, er det ikke også omkring 1000 kr?