Operation - fjernelse af analkirtler - er der nogen der har erfaring med det?

Vi har det fint Bina og Jeg :slight_smile:

Eller rettere - noget er ikke helt så godt - desværre.

Min lille pige (der har rundet de 8 år) har nu for 4. gang siden oktober 2017 haft betændelse/byld i den ene af hendes anal kirtler. Det har været smertefuldt for hende, og medført dårlige oplevelser hos dyrlægen, medicinering med piller og smertestillende Metacam i væskeform.

Jeg takker guderne for Maltpasta, som har gjort det muligt, at få mikroskopiske piller i hende 2 gange dagligt.

Nok om det. Jeg har stor erfaring med analkirtler på hunde. Dem tømte jeg uden problemer igennem alle årerne, hvis der var et problem. Derfor var hundene aldrig i farezonen for, at skulle have fjernet dem operativt.

Det kan jeg ikke på Bina - altså tømme kirtlerne. Det er sikkert også derfor hun bliver ved med, at ophobe sekret og der danner sig en byld - der så springer - og indtil videre har kunne holdes i ave med medicin. Men jeg ved godt hvor vi er på vej hen, når det er tilbagevendende på denne måde.

Dyrlægen sagde sidst, at den gamle børnesang kunne tages i brug; første gang så lader vi den gå, anden gang så ligeså - tredje gang så…….

Her er jeg så nu :sleepy:

Er der nogen der har erfaring med at få fjernet analkirtlerne hos en kat?

Vores dyrlæge anbefaler fjernelse af begge kirtler på samme tid.

Eventuelle følger kan være urininkontinens i en periode efterfølgende.

Så er der det store issue for Bina - krave på og fuld observans i mindst 14 dage efterfølgende.

For dem der ikke kender Bina og mig - så er hun uhåndterbar på mange områder - selvom det er blevet bedre med alderen. Men jeg aner simpelthen ikke hvordan hun vil reagere på, at få en krave på, og hvad der kan komme af komplikationer efter en eventuel operation.

Er der nogen der har erfaring med dette? Eller kender nogen der har det. Har det været succesfuldt - forstået på den måde - er katten kommet igennem det og fået det godt efterfølgende?

Vores dyrlæge siger den slags operationer foretages indimellem på katte - det er noget med, at de sprøjter en slags cement ind i kirtlen, hvorefter den kan fjernes. Men det er mest hunde man laver indgrebet på. Jeg ved selvfølgelig godt hvad vi vælger uanset hvad - vores pige skal tilbage til, at have et dejligt og smertefrit liv.

Søger bare nogle erfaringer med den type operation, og hvor slemt forløbet har været for katten efterfølgende - bare for, at være forberedt. Jeg er så bange for at miste hende - eller udsætte hende for unødig operation - påføre hende unødig smerte. Bedøvelse i forhold til Hellig Birma skulle der heldigvis være styr på hos vores dyrlæge. Det spurgte jeg ind til da vi var der for 14 dage siden.

Vi påtænker, at få hende opereret i vores sommerferie i Juli, så hun ikke skal være alene hjemme når vi er på arbejde.

På forhånd mange tak - hvis I igen vil og kan hjælpe mig og Bina - i denne situation.

Mvh
Yvonne

Øv, et træls problem. :frowning:

Heldigvis har jeg ingen erfaringer med den type operation. Men bløde, blå kraver har jeg, og min kat Bruno, stor erfaring med :-/.
Jeg vil foreslå, at I - inden operationen - forsøger jer med en sådan krave. Den er da træls at have på, men må bestemt være meget, meget bedre, end de stive kraver af “lampeskærm-typen”.
Måske går det gelinde nok med kraven, og så skal du da ikke gå og grue for dét inden operationen.

Håber alt vil gå godt!

1 Synes om

jeg har ikke erfaring med den omtalte operation, dog kender jeg til bylder i analkirtlerne :-(. Mine har aldrig haft krave på, den har blot gjort det hele værre, de har ikke slikket / bidt sig særlig meget i området.
Jeg ville nok prøve uden krave i første omgang for at se om det går, og så ellers bruge hankattebukser, hvis hun viser for stor interesse for det.
Vi håber det bedste for Bina potedask og halevift fra drengene

1 Synes om

Dream har fået fjernet i den ene side efter 2 gange byld. Den anden side var der simpelthen ikke, viste det sig.

Det er et meget lille sår, 1,5cm tror jeg og det blev limet. De havde også givet hende “the cone of shame” på. Den røg af og hun interesserede sig stortset ikke for det, vaskede lidt ekstra men ikke overdrevet.

14 dage med krave ville kun her i huset være til virkelig store alvorlige ting. Det lyder noget overdrevet.
Hold du godt øje med hende og så går det nu nok.

1 Synes om

For mange år siden - mindst 20 - fik vores gamle huskat begge sine analkirtler fjernet. Det er ganske rigtigt ikke noget man ofte oplever hos kat. Men det var knageme godt for ham, at vi gjorde det :slight_smile: Jaja, han var noget øm i måsen dagen efter, det var han da… men allerede på anden dagen efter var han faktisk ved ganske flot mod. Ikke det der ligner en krave fik han på - det bruger vi simpelthen stort set aldrig, fordi vi kun yderst sjældent har oplevet en kat pille i noget. Til gengæld synes jeg tit at kraven gør større skade end gavn, så jeg ville være ret afventende med at sætte den på - simpelthen se om det nu også er nødvendigt.
Go´ operation - hun skal nok blive fin - lidt efter altså :slight_smile:
VH
Susanne

2 Synes om

Ja, det har jeg erfaring med! Jeg endte med en død kat! :frowning:
Orker ikke at udpensle hele forløbet, men Tito fik begge sine fjernet, efter flere måneder med gentagne betændelser. Efter operationen kunne han ikke skide! Tre uger med adskillige dyrlægebesøg, afføringsmidler både oralt og op bagi, en RÆDSELSSLAGEN og superstresset kat, indlæggelse osv. måtte jeg sige farvel til ham! Det var på INGEN måde et holdbart og værdigt liv - og vi så INGEN bedring whatsoever! :frowning:

1 Synes om

Mange tak for deling af Jeres erfaringer. Det beroliger mig at det sagtens kan blive godt efterfølgende.

Diana det gør mig ondt med Tito - det er lige netop noget i den stil jeg gruer for vil ske, men jeg ser desværre ingen anden udvej end at gøre forsøget.

Bina har allerede fået en tur mere nu, og er på medicin igen. Jeg ved ikke om vi når til sommerferien, for hun skal helst være frisk når hun skal opereres, altså der må ingen infektion være.

Det er kun 14 dage siden hun fik den sidste penecillin kur :flushed:

Jeg skal nok holde Jer opdateret og forhåbentlig skrive om et godt forløb med hende, så andre forhåbentlig kan få glæde af de erfaringer vi kommer til at gøre os.

Jeg er ihvertfald meget taknemmelig for at I har skrevet om Jeres.

Varme sommerhilsner
og potedask
Bina og Yvonne

6 Synes om

Hvis bare du vælger operatør med omhu, så er jeg sikker på det nok skal gå. Det er et sart sted, hvor der dels hurtigt kan opstå infektion, og dels problemer med bare ganske lidt for stram syning - det ER et tricky indgreb, men når det virker så er det rigtigt godt. Held og lykke med det :slight_smile:
VH
Susanne

1 Synes om

Mange tak Susanne. Jeg er netop bekymret for det område det drejer sig om, og hvilken indvirkning indgrebet eventuelt kan få for afføring og infektion hvis afføringen bare splatter ud og sidder i pelsen.

Hun er desværre ikke en pige der er så nem at håndtere. Bare det, at få lov til at kigge i de her dage i området - indebærer sure miner, hvæs og riv/bid hvis jeg er for insisterende.

Har skrevet med Diana for, at høre om det kunne være samme dyrlæge der opererede Tito, som vi bruger. Det er det heldigvis ikke. Diana bor i nærheden af os, derfor har jeg skrevet til hende, og ville ikke trække dyrlæge navne ind her i indlægget.

Det skal bare gå godt - ligenu tæsker hun rundt omkring mig - vi skal ud og gå tur - medicinen virker, og hun er igen helt oppe på dupperne - det har hun ikke været den sidste uge.

Igen mange tak for input :heart:

Mange hilsner
Yvonne

3 Synes om

Så har vi været hjemme en del timer. Operationen er gået godt, og hun var fint vågen da vi hentede hende kl. 16. Vi afleverede kl 9 i morges.

Hun var ekstremt sulten da hun kom hjem. Hun har bare fået lov til at spise hvad hun ville.

Hun har haft en del issues i nat, fordi hendes foder forsvandt kl. 23 i går. En tom foderskål i løbet af natten udløser en del aktivitet med mijaven i sengen så vi har rigtig hygget i nat, med lokkende kalden, og gøren opmærksom på at man altså er døden nær af sult.

Hun har fået en “blød” krave med hjem - som syner alt for voldsom - når jeg ved hvor lille et hoved og hals hun har. Sover med hende i stuen i nat, og ja hun ligger i sin sele og Line - som hun er helt vant til. Vi har et umuligt hus med åben førstesal, så det med at have styr på hende uden, vil være svært for os.

Jeg er overrasket over hvor fint vågen hun var da vi hentede hende. Nu er hun træt med træt på, og det er helt forståeligt. Skal nok opdatere fra de næste par dage.

Jeg håber de kommer til at gå godt, trods det at jeg synes.hun ligner en lille krigszone deromme. Hun er blevet syet, og ikke limet. Jeg spurgte ind til det i morges, men den dyrlæge der tog imod hende sagde, at de ikke mente det ville holde godt nok med den type operation.
Mvh
En indtil nu meget lettet Yvonne

10 Synes om

P.s. Jeg glemte lige at sige - jeg igen igen er blevet imponeret over hvordan vores lille Birma pige tager alt hvad livet byder hende, med ophøjet ro.

Det kan godt være hun er en meget bestemt dame, der ikke finder sig i hvad som helst i dagligdagen, men det tror jeg kommer hende til gode når hun udsættes for det hun har været igennem idag. Hun har aldrig været væk fra os og sat ind i et fremmed bur ved siden af andre katte.

Jeg ville dog gerne have været en flue på væggen hele dagen - for at se hvordan hun har reageret under hele forløbet.

Mvh Yvonne

5 Synes om

Tak for opdateringen. Jeg ser frem til at høre mere om, hvordan hun klarer sig.

1 Synes om

Tak for opdatering og god bedring!

1 Synes om

Godt at høre at I er gennem første del, håber resten kommer til at forløbe stille og roligt. Rigtig god bedring til hende. :hjerte:

1 Synes om

God bedring til den smukke dame :heart_eyes:

1 Synes om

Mange tak - det går rigtig fint med hende - hun er så sej. Jeg er ekstrem træt, og valgte at prøve at sætte den bløde krave på hende efter to dage uden nævneværdig søvn. Hun har mistet stemmen og har hostet en del. Det er dog aftagende.

Stemmen er lidt bedre nu, men stadigvæk meget svag i forhold til hvor højt hun ellers kan snakke.

Hun er bare for sej - kraven er en pestillens - men så er det alligevel heller ikke værre. Den er nødvendig, for hun er lynhurtig nede i området for at inspicere og rengøre, men indtil videre er der ikke sket ulykker. Stingene holder fint.

Medicinen indtages morgen og aften fint i en klat maltpasta. Gennem de sidste måneders pilleindtagning har jeg fået hende til, at betragte de små pillestykker som hun spypper ud, som en godbid. Dvs. når hun filtrerer en kvart pille fra malten og den lander på gulvet, så spiser hun den efterfølgende når jeg peger på den. Hun er ellers efterhånden ved at være rigtig træt at alle de piller, så jeg er rigtig glad for at hun tager det hele som hun gør.

Metacam smertestillende indtages med en lille klat cremefraiche - ren form er for stærk i smagen. Men igen det er hun også ved at være lidt træt af. Heldigvis er både maltpasta og cremefraiche ting hun får næsten dagligt når hun ikke er syg, og det har helt klart hjulpet i denne lange sygdomsperiode hun efterhånden har været igennem.

Afføring - har måtte skifte den normale kattebakke ud med en lavtkantet en af slagsen. En rillernes er helt perfekt i højden haha. Kraven gør at hun ikke kunne finde ud af at hoppe op i den gamle. Derudover besørger hun mere udendørs end inde på bakken, og har gjort det lang tid. Hun har haft to dages tid uden afføring, men nu er der fint gennemgang, og heller ingen tegn på hverken blød eller hård mave.

En lang opdatering - tak for tankerne til hende - Kim og jeg er stadigvæk meget imponerede over hvor sej en lille dame vi har i vores liv.

Selvom man har en megastor irriterende genstand siddende fast omkring halsen - så kan man sagtens sidde og savle over sommerfuglene, der besøger busken på hjørnet af huset.

Hun sover også nøjagtigt som hun plejer i sin “fars” seng frods sele og krave. Selen kan hun dog sagtens have på normalt, hvis hun er gået i seng efter at have været ude hele dagen, og er blevet træt - så må man jo ind og putte, når tid er.

På fredag skal hun have taget stingene - jeg håber Stig og en anden hjælper end mig selv klarer den opgave. Jeg har prøvet at holde hende i den forreste ende under en seance hvor han skulle tømme hendes betændte analkirtel - jeg skal ikke være den der fikserer både hendes hoved og forpoter igen - for at fjerne stingene.

Mange hilsner
Bina og Yvonne

11 Synes om

Tak for opdateringen, og ja hun er da en sej lille dame. :thumbup: Godt at høre at hun klare det så flot. :hjerte:

1 Synes om

Lige nu på terrassen. - i skyggen af en busk og en palmeting. - hun har daset det meste af dagen i sengen blot for, at gå ud og dase lidt videre :heart:

9 Synes om

Tak for opdateringen. Det er sgi rart at høre det går godt med hende! :blush:

3 Synes om

Så vil jeg gerne skrive under på, at Binas operation er forløbet helt uden komplikationer af nogen art. I fredags fik hun fjernet stingene, og det bestemt ikke uden ridser i lakken på både Kim og jeg :face_with_head_bandage:

Her ligger damen og slapper af efter vi kom hjem, fuldstændig udmattet efter besøget hos dyrlægen. Hun sov så at sige en hel dag efterfølgende. Det var desværre bare en dårlig oplevelse - lidt som jeg frygtede fordi jeg kender min pige, og ved hvad der kan få hende op i det røde felt.

Det viste sig, at vi underligt nok ikke havde fået tid hos Stig som er vores faste dyrlæge og som havde foretaget operationen. Jeg kan ikke huske hvem vi kom ind til, og det er sagen uvedkommende, men kompetent var hun desværre ikke. Der var forvirring med en anden kat, som hun først mente hun skulle have, men byttede så om, så den anden kom ind til Stig. Hun sagde dog vi kunne hente Stig hvis der blev problemer, da jeg påpegede, at jeg mente vi skulle ind til Stig.

Igen er jeg alt for autoritetstro, jeg burde have spurgt om hun ikke skulle finde en ordentlig saks og ikke bruge en klosaks Jeg har fjernet mange sting på vores hunde tidligere, og har haft en speciel lille sylespids operationssaks til formålet, så man nemt kan komme ind og få fat i trådene, selvom de skulle være lidt for indgroet i huden under ophelingen.

Nok om det, jeg sagde til hende, at Bina kunne blive stiktosset hvis hun blev fastholdt, og at hun ville både bide og rive, hvis hun nåede til det punkt. Men det mente hun nok skulle gå. Vi var 3 om at holde hende, og hun fik fjernet 2 sting ud af otte, før Bina eksploderede, og fik sat bagklørene i min ene arm og forklørene i iKims, så vi var nød til, at slippe hende.

Vi fik med det samme noget desinfenserende vi kunne sprøjte på, og papir til at tørre blodet af med. imens vi og Bina faldt lidt til ro, var hun ude og hente en anden, som godt kunne se alvoren, men hun ville have et håndklæde til at pakke Bina ind i, hvis hun skulle overtage, og ellers måtte de overveje at bedøve hende. Jeg var mildt sagt ikke imponeret.

Det endte med, at Stig måtte forlade en hundepatient for, at komme ind og afslutte forløbet. Først spurgte han med vanlig humor - nåh fik hun ram på Jer alle? :joy:

Derefter spurgte han til, hvor er saksen? der lå jo klosaksen og to pincetter på bordet. Da jeg sagde det var den saks der blev brugt, gik han på jagt efter en bedre egnet. Samtidig nævnte han, at der nok lige skulle strammes op i informationen omkring hvilke redskaber man bør bruge til, at fjerne sting med.

Nå - men med Stigs erfaring og ro, blev de sidste sting fjernet, uden hverken håndklæde eller bedøvelse. Dog var det ikke uden højlydte verbale protester fra Binas side, og en pause eller to, hvor hun fik hvæset af.

Stig nævnte, at han ikke forstod polemikken - Bina er sådan en sød kat, og det var ikke bare en sjov bemærkning - han mener det.

Tror han har set det der er værre :relieved: Det er dejligt at have en dyrlæge der selv har haft katte i mange, mange år, og forstår deres sind og tager deres eventuelle protester og hysteri med ophøjet ro. Tak for det.

Til sidst et billede af hvordan en enkelt kattebagpote kan sætte sine spor på en overarm. Området på ca. 5 cm i omkreds - har været hævet og helt blåsort (som et kraftigt blåt mærke) Nu er det bare svagt gult og aftagende i farven.

Der har ingen som helst problemer været med afføringen, hverken tynd eller for hård. Hun har haft en dag eller to med uforklarlig opkast af foder, men det er så det.

Jeg er glad for at vi har sygeforsikring på Bina. Vi har fået dækket to regninger i det her forløb minus selvrisiko. Udaf ca. Kr. 9500,- har vi selv betalt 2.000,- Der var en enkelt regning som ikke blev dækket, fordi den ikke var stor nok i forhold til selvrisikoen. Sidste regning gik ekstremt hurtigt mht. Refusion fordi den blev sendt direkte fra dyrehospitalet til forsikringen. Super nemt for os.

Igen en lang opdatering. Heldigvis en af de rigtig gode efter min mening. Jeg er så glad på Bonas vegne. Hun stortrives, hun spurter rundt og er blevet en helt anden kat end den hun har været i det sidste halve år. Det er bare så dejligt. :heart:

Mvh Yvonne og potedask fra Bina

6 Synes om