Operation - fjernelse af analkirtler - er der nogen der har erfaring med det?

Bortset fra bøvlet med stingene, så var det jo en fin update :slight_smile: Det ER en god operation, når den laves rigtigt og omhyggeligt :slight_smile: (Og som strøtanke sikke meget opstandelse hende damen kunne have undladt at forårsage ved hurtigt at lægge sin patient ned med maske, den smule narkose er de jo oppe fra igen inden man når ud af døren og ingen kommer til skade… oh well…)
VH
Susanne

2 Synes om

Hold nu k…t hvor er jeg glad på dine vegne - hvor er det godt at det bare er gået som det skulle!
Og jeg ELSKER Stig! Tror seriøst ikke, der er noget, der kan ryste den mand. :joy::joy::joy: Han tager det også med ophøjet ro, når min Bailey hopper op på overskabene og vimser rundt mellem figurer af indvolde og skeletter… :smiley: Mens jeg er lidt pinligt berørt over mine nysgerrige katte og skide nervøs for at noget bliver raget på gulvet og går i stykker! :joy::joy:
Ærgerligt, at I lige skulle igennem en alt for uerfaren…jeg ved ikke lige, hvem det var. Jeg er som regel ved Stig - eller Pernille, hvis Stig ikke lige er tilgængelig. :slight_smile: Hun er også god. :slight_smile:

1 Synes om

Tak for update !! Dejligt at høre det går godt

Stig = Stig Feldballe?

1 Synes om

Mange tak.

Ja Susanne det virker til at være en rigtig god operation når det bliver lavet så fint. Mht. stingene, ja så burde hun nok have fanget mine signaler allerede da jeg spurgte efter Stig og efterfølgende sagde, at Bina er svær, at håndtere når hun holdes fast/ bliver udsat for ting hun ikke er enig i skal ske.

Men tror måske ikke hun mente, at sådan en lille henrivende fluffy furball kunne finde på, at gøre meget væsen af sig :relieved:

Diana - mange tak, ja jeg er også bare så lettet over det er gået godt. Du har helt ret - de får lov til at være med overalt hos Stig - han er simpelthen vores gamle hundedyrlæge vi havde i Havreholm om igen, og det er jeg bare så glad for.

Vipstøsen igen tak, ja det er Stig Feldballe - han er indbegrebet at ro, humor, og en indlevelse ud over det sædvanlige, og han ved lige nøjagtigt hvordan man skal håndtere små blonde hystader, og samtidig rose dem til skyerne for deres “blide og søde” temperament haha.

Vil til sidst sige - er der andre som engang rammer ind i samme problem, så gør som Susanne også skriver. Find en god dyrlæge som ved hvad han/hun laver.

Når det er tilbagevendende på den måde som det var med Bina, og man ikke kan få tømt ordentligt ud, så bliver det bare værre og værre. Det er heller ikke holdbart at have sin kat i næsten konstant penecillin behandling, for at holde tilstanden i ave - det er min stille mening.

Jeg ved det er en dyr operation, men igen vi har valgt at have Bina i vores liv, og så skal hun også have det godt, og ja vi er heldige at have hende forsikret for et lille beløb hvert år.

Mvh og slappe varme potedask
fre Yvonne og Bina :sun_with_face:

9 Synes om

Vil gerne komme med en update på Binas situation efter fjernelse af anal kirtlerne.
Operationen lykkedes, men desværre er der stødt andre komplikationer til. Hun er blevet urenlig i forbindelse med transport efter operationen.

Det har nu været et rigtig langt forløb - jeg er efterhånden helt drænet for kræfter i forhold til denne situation - det er så synd for hende.

Det startede ved første gang hun i sin normale transportkurv som hun har haft i 4 år og aldrig været brugt i forbindelse med dyrlægebesøg. Hun tissede i den. Den er plysbelagt m.m. så storvask af den har stået på gentagne gange. Et er at hun tisser - men hun besørger også stort.

Det betyder at jeg må ud når vi står på en landevej eller motorvej og håndtere hende ud af kassen og få fjernet den pølle hun har lagt - for hun er selvfølgelig lettere panisk over at sidde med den slags i kassen.

Jeg har skiftet transportkasse til den vi normalt transporterer hende i når hun skal til dyrlæge for den er helt af plastic, I skrivende stund er vi ude i, at der kun ligger en avis i bunden, for uanset jeg har vetped, hvor urin blot løber ned igennem, herunder viskestykke og nederst en avis. så hjæpler det bare ingenting.

Kassen bliver rengjort efter alle foreskrifter når der er uheld, for ikke at hun skal have den mening, at her skal jeg markere, eller tømme mig ligeså snart jeg kommer herind.

Det her er noget psykisk - det er jeg ikke i tvivl om, hun har alle dage været en superpige, har været vant til vores ugentlige skift mellem vores 2 hjem, jeg ved ikke om der er sket noget på dyreklinikken i hendes ophold der, og det at være lukket i et lille bur.

Jeg kan til tider lufte hende udendørs og få hende til at besørge udenfor. Hvis hun besørger stort bevirker det, at hun kun tisser i kassen. Hvis hun tisser og ikke har besørget stort i løbet af det sidste døgn, så besørger hun stort i kassen, kort tid efter vi er startet med at køre.
Problemet er bare, at hun ikke er som en hund man bare tager ud og lufter. Hun stresser allerede hvis jeg tager hende ud kort tid (1 time) inden vi skal køre.

Vi er bare inde i en ond sprial hvor det enkelte gange lykkedes at gennemføre en god tur til/fra uden uheld, men desværre er de 99 % af turene gået med at hun besørger enten stort eller småt i sin kasse.

Hvor lyder det bare træls :frowning:

Lige en strøtanke. Har du overvejet en større kasse og så en lille bakke i den ene ende? Har hørt folk have succes med det ved katte, der bliver køresyge.

2 Synes om

Det lyder ikke rart. Men jeg vil lige fortælle, at Sigga i en periode også var urenlig, når vi kørte i bil - ikke hver gang, men alligevel ret regelmæssigt (og både stort og småt). Hun havde ikke været det altid, og jeg var ret sikker på, at det var fordi hun var bange og måske køresyg. Så vi havde en lang periode, hvor hun altid var ude af kassen og lå på skødet af mig, når vi kørte bil (hun havde sele på, så jeg var sikker på, at hun ikke risikerede at løbe rundt i bilen). Hun savlede helt vildt, så jeg havde et tykt tæppe imellem os. Men jeg kunne ae hende og hun kunne lugte mig. Og efterhånden blev hun mere og mere tryg og rolig ved at køre bil. Nu er hun tilbage i transportkassen og står som regel så hun kan se mig. Og vi har ikke haft urenlighed inkassoen siden. Hun kan godt savle lidt, men det er det. Så man kan da håbe at Bina også kan komme over det.

2 Synes om

Tak Lykke

Ja har været inde over tanken om et større område til hende (er det sådan en " sturdie"udstillerne bruger hvor der er plads til en lille bakke i den ?)

For det kan der sagtens være plads til. Hun har bare ikke været vant til at blive transporteret i sådanne lidt større “bure”

Mvh Yvonne
Ps jeg er virkelig udfordret med hensyn til teknikken her. Mine indlæg jeg forsøger at redigere forsvinder, men håber det giver mening det jeg får sendt afsted, så på forhånd tak for Jeres tålmodighed

Øv hvor er det træls! Har du overvejet at have to kasser med? Så kan du tage hende fra den ene over i den anden, der er ren, uden at hun skal stresses med at der skal skiftes underlag eller lign.? Og så i ro og mag smide det der er besørget i en pose, og fikse det når du kommer hjem?

1 Synes om

Tak Trine for din beretning om Sigga, den giver mig håb om, at vi måske kan finde en løsning den vej rundt. Det er jo også det jeg selv har tænkt på.

Problemet med vores Bina er desværre, at hun under ingen omstændigheder bryder sig om, at sidde på skødet eller noget der blot minder om ben/lår.

Hun bliver faktisk panisk, når man blot tager hende op, holder hende i sine arme, eller bare sætter hende i sit skød. Altså vi kan godt gøre disse ting med hende, men tro mig hun kæmper for at komme væk og på afstand. Derfor er jeg forbeholden for om at have hende løs, siddende hos mig under transporten.

Men vi kan jo sagtens træne/teste lige den situation med korte ture, som man ville gøre i alle tilfælde når man får et lille nyt dyrebarn ind i sit hjem.

Igen tak Trine - dit indlæg - ligesom Lykkes gjorde - gav det mig nye værktøjer jeg kan arbejde videre med. Jeg håber vi på sigt kan vende tilbage til at vores pige igen er glad og uden stress når hun skal transporteres.

PS. Tro mig - hele hendes attitude og velbefindende når vi er i vores hjem nr. 2 kan slet ikke beskrives. Hun er en helt anden kat når vi er der. Derfor smerter det mig så meget, at hun ikke længere kan koble transporten med, at vi kommer til noget rigtigt godt som hun i den grad elsker og forbinder med en anden form for frihed end hun har i det daglige i vores hjem nr. 1.

Ligesåsnart vi lander, og hun kommer ud af transportkassen, så flader hun ud på gulvene, bordene osv. Hun kommer ud i sin Line i haven, og ja hun nyder bare livet som hun har gjort de sidste 4 år efter vi fik sommerhus på en helt anden måde end når vi er herhjemme.

Igen tak for hjælp og input
Mvh
Yvonne og Bina

Nåede du at se mit indlæg om 2 transportkasser? :slight_smile: Tror måske du var ved at skrive dit imens?

Nej jeg nåede ikke at se dit indlæg Eva, det er også en mulighed helt sikkert, blot at kunne skifte hende over i en anden ren kasse, uden at hun skal tilbage i den hvor hun har besørget i.

Tro mig, det er ekstremt stressende for både Bina og jeg, at stå og tage hende ud af kassen holde hende i selen, og få fjernet den lille pølle og smide den ud i vejsiden, få hende ind i kassen igen, hvorefter vi kan køre helt afslappet hjem igen. Køreturen varer ca. 40 min. Fra start til slut. Og ja vi har gjort det her i over 4 år uden problemer lige indtil i sommers hvor hun fik fjernet sine analkirtler.

Alt efter hvordan hun er, og hvor akrobatiske I er, så kunne det måske være en mulighed fra starten at have de to kasser/tasker på bagsædet, med front mod hinanden, så man bare kunne åbne den ene, og så hun selv gik over i den anden? Hvis hun 1. gerne vil være i tasken fremfor frit i bilen, og 2. gerne vil væk fra det snavsede?

1 Synes om

Det kan sagtens være at det ikke lige er den rigtige måde at gøre hende tryg igen. Men Sigga er heller ikke en skødekat ellers - hun sidder faktisk aldrig på skødet. Men lige i bilen viste det sig st være ok.

Men ellers er korte ture eller bare at sidde lidt i bilen måske også en mulighed. Sigga synes faktisk korte ture er de værste fordi det oftest er i byen. Hun er mest rolig på lange lige strækninger. Til gengæld har det hjulpet os (nu hvor hun er tilbage i kassen) at sidde i bilen indtil hun falder til ro, før jeg starter motoren og kører.

1 Synes om

du kan evt sætte Bina i opvaksebalje på skødet, på denne måde sidder hun ikke direkte på dig :slight_smile: Pelle træder ikke på mennesker, men vader gerne hen over min bærbare som jeg har på skødet :slight_smile:

2 Synes om

Helt klart en mulighed - tak Eva. Det er ihvertfaldfald en mere sikker løsning, i forhold til at håndtere hende udenfor kassen på den måde jeg gør nu.

Hun er dog ret rolig bortset fra det verbale, men jeg holder hende jo i selen med en ene hånd udenfor kassen, mens jeg med en anden hånd og et stykke papir fjerner afføringen indeni kassen, hvorefter hun kommer tilbage I kassen.
Når jeg skal beskrive det her, så har jeg det bare så dårligt. Hun har bare siden vi fik hende tilbage i 2011 taget alt i stiv pote, hun er en aldrende pige efterhånden, og jeg forstår det slet ikke. Hun er stadigvæk en Birma pige med al den krudt og ballade i sig som hun trådte ind i vores hjem i for mange år siden efterhånden. Vi har ikke ændret vores rutiner med hende i de sidste 4 år, udover operationen sidste sommer.

1 Synes om

Det er bare hårdt, når ens katteven har det svært med noget. Og jeg kender godt følelsen. Men jeg synes ikke du skal have det dårligt. Som du beskriver Binas adfærd i sommerhuset er hun jo glad for at komme derop. Og selv om hun måske er utryg ved køreturen, tager det jo kun ganske godt tid sammenlignet med den gode tid, der følger. Bina har det godt hos jer :slight_smile:

1 Synes om

Pelle lyder helt som Bina, det gør hun nemlig også gerne, vader henover faste stabile underlag. En opvaskebalje på skødet er bestemt værd at overveje - har selv tænkt tanken, men mente det nok lidt for alternativt.

Det viser dog bare, at alle vi katte ejere tænker i de samme baner for, at gøre det bedste for vores elskede katte

2 Synes om

Tak Trine - jeg ved ikke om det vilkunne lade sig gøre. Men jeg er meget tæt på også nu hvor Inge er inde over at have hende på skødet på et fast underlag, selvfølgelig i sele og lidt Line, som jeg kan holde fast i.

Men det skal først afprøves i en lille tur, og forinden skal hun blot ud og sidde i den nye transportform, inden vi kører nogen steder. Hun har aldrig sådan været fri i bilen før, så tænker at sidde frit på skødet, for hende vil være en helt ny verden, der helt bestemt vil kræve noget tilvænning.

Igen tal til Jer alle for I er så søde til at ville hjælpe, og især for ikke at dømme. For Binas skyld kunne vi vælge blot at stoppe med at transportere hende for hendes skyld, men for os og vores liv, så er det det der holder os kørende på arbejdsmarkedet de sidste par år vi har tilbage, at kunne dele ugen op i dagene i storbyen og dagene på landet.

På landet trækker vi alle 3 vejret så meget lettere, det giver os energi og overskud til de dage vi er nødt til, at tilbringe tæt på vores arbejdsplads.

Mvh Yvonne

1 Synes om

Du behøver ikke købe en sturdi, denne transporttaske er oplagt til at have en udstillingsbakke i den ene ende: Foldbar transportkasse First Class Basic | zooplus.dk

Det ville være mit første forsøg hvis jeg var dig, at give hende mulighed for at gå på bakken undervejs :slight_smile:

5 Synes om