Opkast - hvornår skal man blive bekymret?

Jeg er klar over, at katte har det med at kaste op med jævne mellemrum - bare fordi de kan - eller noget :dokdok: Og at det ikke behøver være noget at bekymre sig om. Det gør jeg normalt heller ikke.

Men - Magic gør det altså rigtig meget for tiden og har egentlig gjort det i en længere periode, måske med nogle pauser ind imellem. Det er måske ikke hver eneste dag, men næsten. Det er altid mad (vådfoder), han kaster op, så det kan selvfølgelig godt være, det er, fordi han foræder sig. Jeg ved bare ikke, hvorfor han skulle gøre det. Han har jo altid mad tilgængelig. Skulle vådfoderskålen en sjælden gang være tom, når han ellers er vågen, er der altid tørfoder. Og ville han foræde sig så regelmæssigt?

Jeg synes jo også, at han fra at være den dejligste onkelkat for Asani, er blevet lidt af en arrig herre, som er efter Asani og også Chili, selv om de også kan lege sammen. Jeg har henført det til Abasi-situationen og nu senest også til Chili-situationen - altså at han er påvirket af sammenførslerne.

Det kan hans adfærd jo nok også skyldes. På den anden side har jeg begået den fejl før at tro, at ændret adfærd skyldtes en ny kat - men altså var noget helt andet :ked: Ikke at jeg tror, Magic har FIP, men det kan jo godt være, der er noget i vejen med ham?

Jeg har tænkt på at tage ham med til Dr. Dyr, selv om der er et par måneder, til han egentlig skal til eftersyn. Under alle omstændigheder vil jeg gerne have ham koordineret med Chili, så de kan komme af sted sammen næste år.

Nogle der har lignende erfaringer?

Har du bemærket om det er noget specielt vådfoder han kaster op af? eller et bestemt indhold?

Phumba gør det i perioder. sidst hun var inde i en “bræk” periode nåede jeg lige at blive bekymret og bestemme mig til at hun skulle til dyrlæge… så holdt det op igen…

Hvis katten ellers spiser godt nok og ikke brækker sig HVER gang… og ikke taber sig… så ville jeg se tiden lidt an. Men det er bare mig L Jeg er god til at se tiden lidt an (efter at ha’ haft en læge til mig selv der mente at alting mere eller mindre bare skulle gå over af sig selv… Det gjordet det godt nok også, meeeen…)

Min Isis kaster op hyppigt når hun har orm, men det er både mad og også vandigt opkast. Jeg ser godt nok ingen orm i hendes opkast, men det hjælper med det samme, når hun får en ormekur. Men hun hoster så også en del, når det er orm.
De eneste gang jeg har haft en kat der kastede op hvor der var sygdom, kastede de op gentagende gange om dagen og til sidst var det grønligt sejt og ret skummende. Den ene gang havde han slugt en clips fra en brødpose, som havde irriteret maven og givet ham mavekatar. Den anden gang var det også mavekatar men uden direkte påviselig grund. Så mine erfaringer er jo nok ikke særligt brugbare for dig. Men mon ikke Magic snart er helt på dupperne igen :kryds:

Hvor gammel er det Magic er?

Opkast kan være symptom på problemer med nyrene.
Har du lagt mærke til om han drikker mere end ‘normalt’?
Hvis du mener det er mere end ‘normalt’, synes jeg du skulle få nyrene checket, ikke mindst for din egen nattesøvns skyld.

Vores kattedyr kaster kun meget sjældent op, sker det holder jeg (ekstra) øje, så sjældent er det.

Håber det ikke er noget
:slight_smile:

EDIT: Og så i samme sekund jeg trykkede “Send” lød den dér lyd :brækkesig: ude fra gangen, hvor Charley var ved at tømme Chili’s madskål, efter at have ædt alt sit eget …:venter:

når maden at blive fordøjet eller kommer det op igen med det samme ?

Ja, det er Lux, enten gul eller orange - for det er det eneste vådfoder, han rører :høhø: Og sådan har der været i flere år, så det er næppe på grund af maden. På et tidspunkt troede jeg, det kunne være, fordi de fik lidt colostrum hver dag, men det blev ved, selv om jeg holdt op med at give det.

Maden kommer op, inden den er fordøjet.

Magic er 2,5 år - ca. - så det er nok ikke hans nyrer. Jeg går ud fra, det mest er ældre katte, der får den slags problemer, men der er selvfølgelig nok også undtagelser.
Han har altid været slem til at kaste op, så det er ikke, fordi det som sådan er usædvanligt, at han kaster op. Men når det er næsten hver dag, synes jeg, det bliver lidt voldsomt.

Haha, Pia. Man skal aldrig udfordre skæbnen ved at skrive sådan noget :høhø:

[QUOTE=galath;936330]Maden kommer op, inden den er fordøjet.

Magic er 2,5 år - ca. - så det er nok ikke hans nyrer. Jeg går ud fra, det mest er ældre katte, der får den slags problemer, men der er selvfølgelig nok også undtagelser.
Han har altid været slem til at kaste op, så det er ikke, fordi det som sådan er usædvanligt, at han kaster op. Men når det er næsten hver dag, synes jeg, det bliver lidt voldsomt.

Haha, Pia. Man skal aldrig udfordre skæbnen ved at skrive sådan noget :høhø:[/QUOTE]

Altså vi gik jo bort fra Lux, fordi Freja begyndte at kaste op af det. Og det var netop ufordøjet mad. Hun har ikke kastet op siden. Har du prøvet at undgå at give dem Lux en dags tid?

hvis det kommer op ufordøjet er det enten fordi han foræder sig eller får kvalme af det…

har du prøvet at give ham lidt mindre af gangen og evt mose det grundigt op med vand for at se om det hjælper ?

Altså, hvis ikke Magic kan få Lux, skal han jo leve af tørfoder :S
Men det kan selvfølgelig også lade sig gøre - om ikke andet for at afprøve, om det kunne være Lux, der var årsagen.

Det kan godt være, det er det, jeg skal prøve. Under alle omstændigheder har Chilis mave det ikke helt godt (for meget vådfoder, tror jeg, hun er ikke vant til det), så måske skal de bare alle sammen på i/d i en periode. Så kan det være, jeg kan slå to fluer med et smæk :slight_smile:

[QUOTE=Battlestar;936354]hvis det kommer op ufordøjet er det enten fordi han foræder sig eller får kvalme af det…

har du prøvet at give ham lidt mindre af gangen og evt mose det grundigt op med vand for at se om det hjælper ?[/QUOTE]

Jeg tvivler på, at han vil have det, hvis jeg moser det - med eller uden vand. Hans vådfoder skal man ikke pille ved :nix: Men det skal selvfølgelig ikke forhindre mig i at prøve det.

Jeg skrev for ikke så længe siden en artikel til Kattemagasinet om emnet - men har vist ikke fået sendt den til webmaster, så hun kan lægge den på.

Om maden er fordøjet/ufordøjet, har betydning for, hvor dyrlægen skal søge et problem.

Begynd at skrive ned nu, hvornår han kaster op - altså hvilke dage, hvad har han spist osv - så har dyrlægen en langt bedre chance for at finde løsningen, når du kommer med ham :slight_smile:

[QUOTE=Vivi_Fletcher;936373]Jeg skrev for ikke så længe siden en artikel til Kattemagasinet om emnet - men har vist ikke fået sendt den til webmaster, så hun kan lægge den på.

Om maden er fordøjet/ufordøjet, har betydning for, hvor dyrlægen skal søge et problem.

Begynd at skrive ned nu, hvornår han kaster op - altså hvilke dage, hvad har han spist osv - så har dyrlægen en langt bedre chance for at finde løsningen, når du kommer med ham :-)[/QUOTE]

Tak, Vivi. Ja, det lyder som en god idé at skrive ned, så jeg eller dyrlægen måske kan finde et mønster i det. For det kan jeg nemlig ikke rigtig se lige nu, at der er.

Kan han lide malt? Så ville jeg prøve at give ham det et stykke tid, det kan jo være en hårbolle der driller.

Åh ja… Jeg er jo selv inde i en periode med Kitten i øjeblikket. Det er mavekatar. Men jeg overvejer lidt at få ormekur til hele banden. For vi var inde på det, da jeg sagde hun nogle gange hoster. Men jeg ser ingen orm i hverken afføring eller opkast…
Men der ryger jo en fugl/mus/frø med i ny og næ…

Ziggy var slem til at æde sin vådmad vildt hurtigt og så kaste det op igen. Jeg klarede det simpelthen ved at halvere portionen. Han åd stadig som en gal, men han overspiste ikke. Måske det var en ide? At dele portionerne i lidt mindre mængder.

Og ellers afsted med ham til dyrlægen. Jeg er meget glad for min dyrlæge, der ALTID tager mig alvorligt. Son hun sagde her sidst: “Når du kan se at der er sket en ændring i adfærd, så SKAL du komme herop. For du er den, der kender dine dyr bedst, og siger du der er noget galt, så er der det også”.

God bedring med din lille bræk-komet. Håber det snart bliver bedre!

Men Ziggy har

Jeg tror ikke, det er en hårbolle. Det får mine ikke rigtigt. Jeg har set Magic kaste lidt hår op, når han har været inde i en voldsom fældeperiode, men det har han ikke lige nu. Helt sikker kan jeg selvfølgelig ikke være.

[QUOTE=Lone;936445]Åh ja… Jeg er jo selv inde i en periode med Kitten i øjeblikket. Det er mavekatar. Men jeg overvejer lidt at få ormekur til hele banden. For vi var inde på det, da jeg sagde hun nogle gange hoster. Men jeg ser ingen orm i hverken afføring eller opkast…
Men der ryger jo en fugl/mus/frø med i ny og næ…

Ziggy var slem til at æde sin vådmad vildt hurtigt og så kaste det op igen. Jeg klarede det simpelthen ved at halvere portionen. Han åd stadig som en gal, men han overspiste ikke. Måske det var en ide? At dele portionerne i lidt mindre mængder.

Og ellers afsted med ham til dyrlægen. Jeg er meget glad for min dyrlæge, der ALTID tager mig alvorligt. Son hun sagde her sidst: “Når du kan se at der er sket en ændring i adfærd, så SKAL du komme herop. For du er den, der kender dine dyr bedst, og siger du der er noget galt, så er der det også”.

God bedring med din lille bræk-komet. Håber det snart bliver bedre![/QUOTE]

Hvis mine havde adgang til mus og frøer m.m., var orm nærliggende. Men det har de jo ikke, så det kan nok godt udelukkes. Chili er også ormebehandlet, og det var under alle omstændigheder også begyndt, før hun kom til.

Jeg synes jo ikke, at Magic voldæder. Han er ikke sådan en, der tømmer tallerkenen i et hug. Han går til og fra, også med vådfoderet. Men det kan selvfølgelig være, han går til og fra for mange gange.

I morgen vil jeg anskaffe noget i/d, og så fjerner jeg vådfoderet helt. Så må vi se, om det gør en forskel, og så kan de få lov at leve af i/d alle sammen, indtil Chilis mave kommer sig. Så kan jeg langsomt introducere vådfoderet igen og se, om det så kommer igen. På den måde vil det nemmere at finde ud af, hvad der er synderen, hvis det er maden, han ikke kan tåle.

De KAN helt teoretisk godt få orm af f. eks. at æde en flue. Det har jeg i al fald fået at vide en gang. Jeg mener heller ikke at risikoen for netop orm er særlig stor ved indekatte, men på den anden side så tager de vel ikke skade af en ormekur… og så VED man da det ikke er dét…

God bedring med ham Ingrid.

Kan ikke komme med nogen gode råd, da eneste erfaring herfra er Bastian der nogen gange kaster tørfoderet op hvis han har spist for meget.
Du er selv inde på stress, men jeg ved ikke nok om stress hos katte til at kunne sige om det er det der skulle gøre det. Men hvis du alligevel skal igang med at skrive dagbog over hvornår han kaster op, kunne du jo tilføje et punkt med stress, eller om der er andre tegn/signaler i hans opførsel. Så vil du lynhurtigt kunne lure en sammenhæng hvis der er nogen. I det tilfælde hvor du ikke kan lure noget så kan det være at Dr. Dyr kan. Observationer er i den forbindelse guld værd (siger forskernørden :slight_smile: )

Mit umiddelbare bud ville være at det er foder-relateret.
Min søster har en kat, der havde fået det samme vådfoder altid (hun var kræsen, og vådfoder skulle der til for at hun kunne få sin medicin). Hun begyndte så at kaste op… først en gang hver 14 dag, så en gang hver uge og til sidste dagligt. Efter et foderskift har der ikke været noget, dog har min søster været nødt til at finde en ny måde til at give medicin på hehe.

Det bliver spændende at se om de reagerer på at få fjernet LUX. Knæk og bræk med det

[QUOTE=Vipstøsen;936650]God bedring med ham Ingrid.

Kan ikke komme med nogen gode råd, da eneste erfaring herfra er Bastian der nogen gange kaster tørfoderet op hvis han har spist for meget.
Du er selv inde på stress, men jeg ved ikke nok om stress hos katte til at kunne sige om det er det der skulle gøre det. Men hvis du alligevel skal igang med at skrive dagbog over hvornår han kaster op, kunne du jo tilføje et punkt med stress, eller om der er andre tegn/signaler i hans opførsel. Så vil du lynhurtigt kunne lure en sammenhæng hvis der er nogen. I det tilfælde hvor du ikke kan lure noget så kan det være at Dr. Dyr kan. Observationer er i den forbindelse guld værd (siger forskernørden :slight_smile: )[/QUOTE]

Du har ret. Jeg skal nok være ret udførlig i mine observationer. Det kan jo også tænkes, at jeg ender med at observere, at han foræder sig :slight_smile: Men det er en god idé at tage andre observationer med end lige dem, der gælder maden.

[QUOTE=Gucci;936710]Mit umiddelbare bud ville være at det er foder-relateret.
Min søster har en kat, der havde fået det samme vådfoder altid (hun var kræsen, og vådfoder skulle der til for at hun kunne få sin medicin). Hun begyndte så at kaste op… først en gang hver 14 dag, så en gang hver uge og til sidste dagligt. Efter et foderskift har der ikke været noget, dog har min søster været nødt til at finde en ny måde til at give medicin på hehe.

Det bliver spændende at se om de reagerer på at få fjernet LUX. Knæk og bræk med det[/QUOTE]

Jeg er jo lidt bange for, at det skal være foderet, for han vil virkelig ikke spise andet end de to varianter af Lux :S Abyerne får mange forskellige ting, netop fordi jeg ikke vil have, at de også skal blive så kræsne. Magic rører ikke noget af det, selv om abyerne en sjælden gang skulle levne noget af det.

Tørfoder gider han dog godt - også forskellige slags, så hvis det er nødvendigt at skifte, og hvis jeg ikke kan finde ud af at narre noget andet vådfoder i ham, må han jo til at leve af det. Nå, men jeg vil ikke tage sorgerne på forskud :slight_smile: