Opkastninger

Her til morgen har Fie (7 mdr) kastet op en del gange.
Hun virker en smule stille, men ikke som om hun har smerter eller lign., hvis jeg føler hende på maven.
Hun har da også spist her til morgen, absolut ikke den mængde hun plejer, men det meste er vist kommet op igen.

Spørgsmålet er om hun simpelthen har forædt sig i går - de fik jo både rå laks og kogt laks og hun gik virkelig til den.
Eller har hun fået indtaget noget af nytårspynten?
Eftersom jeg har killinger, fik jeg ryddet det meste op i aftes, men der har da helt sikkert ligget noget tilbage, som hun ikke skulle have indtaget.

Men hvis det er det, er det så foruroligende? Jeg tænker, at det meste jo har været serpentiner og lign., der næppe kan stoppe det hele?

Hun kan også, selvom du ikke har bemærket det, være blevet stresset over alt det hulumhej i går og det meste af natten.

Faktisk er der en del her der har brækket sig - jeg undrede mig. Måske larmeriet, trods de virkede afslappede, er årsagen?

Serpentiner er jo ikke så godt - slet ikke de fine nogle af plastic.

2 af mine brækkede sig også i går…

jeg troede de bare havde forædt sig… der har ikke været noget idag…

Sikken noget :frowning: stakkels Fie :frowning: Alm. serpentiner som er af papir er ikke slemme, kun hvis de er som fx. a la gavebånd, de kan lave ravage -what i mave og tarm. Har du haft konfetti, de små blanke spidse?? De er ikke gode :S
Krydser fingre for hende, hvis hun bliver ved med at kaste op, uden at der kommer noget op så ville jeg tage en tur til dyrlægen.

åber da det kun er på grund af lidt stress i aftes/nat. Jeg :kryds: alt jeg kan for hun snart er sig selv igen.

Jeg har slet ikke haft noget nytårspynt i år, så ved jeg at misserne i hvert fald ikke bliver dårlige af det.
Mine har ikke kastet op.

Lige med hende, tror jeg ikke det er stress - hun synes det var helt fantastisk at kigge på fyrværkeri.
Men hun er altså bare ALTædende - og jeg ved hun både stjal hvidløgsflute og kartofler i aftes (jo jo … hun hyggede sig :D)
Vi har haft de små metalkonfetti - de var i bordbomberne :frowning:

Holder naturligvis øje med hende …

Har to her, derosse har brækket sig…
Men jeg tror det er stress, da vores postkasse, blev sprængt i nat… Og den kan du se fra det ene stue vindue… OG der er INGEN postkasse tilbage… Så jeg tror det er derfor, to har brækket sig…

OG jeg havde åbnet postkassen, detplejer at være nok. Den har overleve de andre år her sååå. Men som den ser ud, har det været en af de store bomber, der har sprængt den…

Horse, sad med næsen trykket mod ruden igår aftes, da der var fyrværkeri, for han syns det var såååå flot. Men de store brag, kunne ingen af dem lí…

Jeg har ingen bordbomber haft… Jeg må indrømme jeg valgt at sige totalt nej til det, pga kattene… Jeg er skide nervøs for, om de skulle få spist noget…

Mon ikke hun har forædt sig, synes at især fed fisk som laks kan give dårlig mave.
Håber hun snart er frisk igen.
Marina

Min erfaring er, at selv moderate mængder laks hurtigt giver dårlig mave - men her bliver den altså godt nok løs, og det burde jo ikke medføre opkast?? Men jeg ved ikke, hvis din kat er gået virkelig hårdt til den.

Jeg har haft fuldstændig ro hos missen her (alt hvad der har vedrørt hende har så også været som til daglig - bl.a. foder). Vi havde et roligt vennepar på besøg, og missen fik lov at hænge lige så meget på os, som hun plejer. Der har overhoved ingen problemer været, hun har taget alt i stiv pote. Hun er blot lidt ekstra putteglad i dag, men vi har også haft travlt de sidste par dage med at gøre klar, så det er rart bare at være lidt 1. januar-sløv - og det synes missen åbenbart også :slight_smile:

Pøj pøj med din lille kat.

Kan hun have spist noget af hvidløget fra hvidløgs flutes? Kan det være det der er med hendes mave?

Ja, hun er altædende og virkelig et madøre.
Kan sagtens have spist hvidløgsflute og hun gik hårdt til den med laksen, så jeg formoder det er det. Hun har i hvert fald haft ondt i maven og været utilpas i dag - kan også se i bakken, at en har haft lidt dårlig mave, så jeg føler mig rimelig overbevist om, at hun bare har “forædt” sig … i det ene eller andet.

Ja så er det da nok det der er ned hende, den lille ædedolk:tihi:

[QUOTE=Vivi_Fletcher;90891]Ja, hun er altædende og virkelig et madøre.
Kan sagtens have spist hvidløgsflute og hun gik hårdt til den med laksen, så jeg formoder det er det. Hun har i hvert fald haft ondt i maven og været utilpas i dag - kan også se i bakken, at en har haft lidt dårlig mave, så jeg føler mig rimelig overbevist om, at hun bare har “forædt” sig … i det ene eller andet.[/QUOTE]

Nu er det nok ikke fordi der er ovedrevent med hvidløg i fluten - men alle former for løg er ikke kattemad - de kan få Heinz Anæmi.

Håber pusset snart får det bedre

[quote=Lis Dahlstrøm;90902]Nu er det nok ikke fordi der er ovedrevent med hvidløg i fluten - men alle former for løg er ikke kattemad - de kan få Heinz Anæmi.

Håber pusset snart får det bedre[/quote]

Må jeg spørge om hvad Heinz Anæmi er for noget ?

Heinz tror jeg er ham manden der fandt ud af løg, selv små mængder, giver kattene anæmi = blodmangel, løg ødelægger de røde blodlegemer.

Det er der en klog dame der engang har lært mig… hvor jeg efterfølgende var inde og læse om det… Mon hun hed Lis?? :stuck_out_tongue: :tihi:

Tak skal du ha’, det anede mig godt det var det, men jeg var ikke sikker.

Løg…
Løg, også hvidløg er giftigt for katte, de indeholder sulfoxider og disulfider, det kan ødelægge de røde blodlegemer og give Heinz Body Anæmi, hvidløg indeholder mindre end alm. løg, men da stoffet ophobes i kroppen, er det klogt at være påpasselig.
Læs mere her (engelsk) Human Foods That Are Poisonous to Cats

Lige den ting med løg, vidste jeg bare ikke…

Og Bolle-Å, som i forvejen er et madøre af rang, “diskuterer” med farmand HVER gang han få med mad med ristede løg på, og han har da osse fået et par enkelte ristede løg, fordi vi jo ikke vidste det…

Og han er syg med rå løg osse. Fandt jeg ud af en dag, da han hoppede op på køkkenbordet, snuppede et lille stykke og små knurrede hele vejen gennem stuen, for INGEN skulle tage hans bytte…

Behøvede han ikke, ingen af de andre kan døje lugten af løg og slet ikke rå:tihi:

Men så paser jeg endnu mere på nu, for jeg vil da ikke gøre noget, der er skyld i de bliver syge…

De elsker frikadeller… Det er lykken at få et lille stykke… Måske jeg så skulle stege et par stykker hver gang, uden løg i…

Men det forklarer enkelte opkastninger her, for jeg tænker kroppen så selv modarbejder det lidt, nu de ikke kan tåle det…

Nå ja, Bolle-Å kaster det ikke op… Det er jo mad og det skal være i maven-LOL

Min Whisky på 1 år, har også lige haft en omgang med opkastninger så jeg måtte til dyrlæge med ham flere dage i træk, hvor han fik antibiotika, smertestillende, kvalmestillende og predison samt microlax for at være sikker på han ikke havde forstoppelse. Han blev nemlig røntgenfotograferet for at sikre at der ikke var blokade i tarmen eller i blæren da hans bug virkede meget udspilet.

Han blev tilsyneladende sløj fredag formiddag og rendte og kastede op løbende hele dagen igennem så jeg til sidst besluttede at tage ham til vagtdyrlæge, hvor han også havde feber.

Han havde ingen appetit overhovedet og jeg måtte tvangsfodre ham og dyppe hans poter i vand for tvinge ham til at få væske i sig (ved at slikke poterne tørre). Han havde ingen tynd mave og tissede sådan rimeligt på bakken.

Trods røntgen og blodprøver kunne der ikke konstateres hvad han fejlede men mandag aften begyndte han så småt at få sin appetit igen og tirsdag var han sit gamle jeg igen. Da jeg hverken har haft juledekorationer, gran eller julestjerner i huset eller andet jeg ikke plejer at have kan det ikke være noget af det der har været årsagen.

Så mit råd er at holde øje med hende om opkastningerne fortsætter og i fald de gør at kontakte dyrlægen og få hende undersøgt.

God bedring med hende.