Opskrift på hjemmelavet kattemad

Hej,

Jeg kan forstå at det for mange katteejere nærmest er religion når man snakker foder. Som kommende katteejere er det enormt frustrerende at skulle sortere i. Specielt når man kun er interesseret i fakta. Vi overvejer at lave vores eget hoved foder hvis vi kan finde en opskrift som er bredt anerkendte, både af katte, ejere men også i høj grad af dyrlæger.

Ind til videre har vi ikke fundet andet end denne Making Cat Food som vi ikke øjeblikkeligt har sorteret fra.

Er der nogen herinde som har erfaring med denne opskrift eller som ved den er godkendt af danske dyrlæger?

Har vedhæftet opskriften på dansk.

På forhånd tak.

Jeg synes også, at der i debatten om kattefoder er langt imellem fakta. Dvs. systematisk måling af foders virkning på katte.

Jeg har ikke prøvet den pågældende opskrift. Men hovedingredienserne er jo kylling og æg. Det er ret tæt på daggamle kyllinger, som vi har suppleringsfodret med i over 20 år. Da vi i sin tid skiftede, kunne vi observere en tydelig forbedring i pelsstruktur.

Med daggamle kyllinger behøver man ikke tilberede og blande alle de ingredienser. :slight_smile:

vh

Andreas

Bare husk at ift sammensætning indeholder daggamle killinger ikke nok af diverse til at det kan være andet end supplement. Jeg fodrer ikke selv rent råt, men ved at Ann K har gjort i årevis, så kan være hun har nogle anbefalinger. Pga arbejdsmængde og pengepung er vi herhjemme end på tørkost ad libitum (min. 40% protein og min 20% fedt), store mængder dagligt vådfoder (uden sukker eller andet kulhydrat), og råt til supplering :slight_smile:

Daggamle kyllinger kommer helt sikkert til at indgå som snack lige meget hvor vi ender med hovedfoder.

Kan forstå mange gerne ville skifte til hjemmelavet, men lader være pga. manglende tid, penge og viden. Jeg har fundet et utal af henvisninger til den opskrift side jeg nævner ovenfor. Den er ret udbredt anerkendt blandt dyrlæger og ernæringseksperter i USA. Det ville dog være rart at høre fra Danskere med erfaring da vores standarder ofte er højere end de Amerikanske (ikke klar over om det også gælder dyrefoder)

Har regnet på hvad den opskrift fra Lisa A. Pierson vil koste. Kylling og kalkun udgaven, hvis man bruger supermarked frost, vil koste omkring 7Kr. om dagen (180g til en stor kat). Det billigste kanin jeg har fundet vil ende i 14Kr. om dagen. Priserne er inklusiv alle vitaminer og mineraler.

Det lyder måske af meget, men er altså kun 420Kr. på en måned (30 dage).

Langtidsudgifterne til dyrlæge falder ifølge Lisa A. Pierson drastisk, fordi der ikke bliver problemer med tænder, overfølsomhed og urinvejssygdomme mm.

Tiden det vil tage at lave, er omkring 3-4 timer hvis man laver en tredobbelt portion som holder ca. en måned.

Pris for en ordentlig kødhakker er omkring 1200Kr. som så er en engangsudgift
.

Jeg kørte i flere år med Lisa Piersons opskrift. Jeg har aldrig fodret rent rådt, men blanding af råt, vådt og lidt tørt.
Der gik en del af af det rå, kattene kunne lide det, men arbejdet med at lave det var stort og meget hårdt for hænderne.

Jeg lavede normalt portion af 3 hele kyllinger. Friske kyllinger, det var til tider ikke nemt at finde nogle som var meget friske datomæssigt. Jeg havde som regel at de max måtte være 2-3 dage gamle i køledisken. Så ofte var jeg nødt til at køre byen rundt og søge i flere butikker, mange gange gik jeg forgæves.
Man skal klippe kyllingerne ud i MEGETmindre stykker, for at de kan gå i en husholdnings kødhakker, som absolut ikke er lavet til at hakke knogler. Og her vil jeg sige - det skal være en kødhakker med power. Jeg brugte Kenwood MG700 - men det krævede at jeg først kørte igennem på den groveste hakkeplade og så efterfølgende en gang mere på den mellemste (jeg syntes at knoglestykkerne blev for store på den grove). Hvis jeg forsøgte at køre direkte igennem på den mellemste plade, så clottede maskinen til hele tiden.
Det er HÅRDT at klippe 3 kyllingerne ud med fjerkræsaks. Jeg lavede en portion foder hver 10.-14. dag (3 kyllinger) og det var efter de første gange reelt en pest, absolut ikke noget jeg nød. Og det tog et par timer hver gang (når man var vant til det og havde oparbejdet en rutine). Så man skal kunne sætte tid af til det.

Jeg har et par katte med nyresygdom. Til en start kørte de på råfoderdiæten - men Lisa Pierson anbefaler den ikke til nyrekatte - og da blodprøverne på en af mine katte steg turde jeg ikke fortsætte. Der findes et tilskudspulver fra Felini til råfoder til nyrekatte - men jeg synes det er svært at gennemskue præcis hvad det indeholder, så jeg fodrer ikke længere råt. Men fodrer fortsat med en blanding af vådt og tørt.

Men opskriften fra Lisa Pierson har jeg tillid til. Arbejdet med at lave råfoderet savner jeg dog absolut ikke.

Du har godt nok haft det hårdt hvis du kun har haft en fjerkræsaks. Stakkels hænder. Vi kommer til at bruge en kødøkse så selv lårben kan findeles på rekordtid.:slight_smile: Har kigget på Kenwood MG700 og Bosch mfw68660, ender nok med sidstnævnte da den er en my kraftigere og en del billigere.

Og YDRK! :uha: siger jeg så, for det ville forløbe sig til en 2000+ kr./mdr i mad så :høhø: De fleste herinde har mere end en kat, så selvom jeg tror det ville være sundt for kattene, så er der ingen måde at jeg har 2000 kr at smide efter kattemad på en måned :slight_smile: (og jeg tør slet ikke tænke på hvad et helt kuld ville sætte til livs for indtil de blev 16 uger)

Det er småpenge i forhold til hvad det kommer til at koste hos dyrlægen den dag hjemmefedteriet med råt kød går galt og man skal til at reparere sine katte for hæmolytisk coli, salmonella, toxoplasmose, coccidia og andre festlige ting der er en reel risiko ved fodring med råt kød. Og ja, jeg ved godt at alle der fodrer med råt kød skam passer godt på at håndtere det korrekt og måle temperatur (right…) mv. så infektioner kan undgåes, MEN man kan jo bare høre fødevaretilsynet hvor svært det er for folk at holde helt 100% styr på den slags, for det sker jo hvert år at en restaurant lægger sine gæster syge fordi det alligevel godt kan være svært, det med fødevarehåndtering…
Oh well, man må jo gøre som man føler for. Men det ville være naivt at tro at fodring med råt kød er risikofrit. Det er det IKKE…
VH
Susanne

Har fodret med råt i over 10 år - alle misser fra 4 ugers killinger til oldies. Håndtere kød hver eneste dag - og hverken katte eller jeg er blevet syge.
Kattene har separat bestik og service samt viskestykker. Og jeg tilbereder kød på separat køkkenbord/bryggers. Misserne har egne fryser og nederste fryser hylde i køleskab. Men er langt fra hysterisk med rengøring. Bruger hvid eddike til rengøring.

Laver ikke kattemad fra bunden, men bruger carnibest (råt fuldfoder), whole prey (mus og kyller), samt div muskelkød/og hele små dyr som duer uden indmad, med knogler, tilsat ‘felini complete’. De får også vådfoder, men bruger ikke tørfoder.

Dyrlæge regninger havde helt sikkert været større og hyppigere hvis jeg fodrede med tørfoder…

I denne gruppe kan du finde nogle som laver råt ‘fra bunden’

Der er mange gode indlæg her. Jeg anbefaler KYLING og KYLING og KYLING! Bestemt ikke råt kød. Jeg har passet katte der kun spiste tørfoder, og katte der kun spiste vådkost, men jeg har (endnu) aldrig mødt en kat der ikke elskede KYLLING. Jeg koger selv KYLLINGER til mine vildkatte kolonier og mine inde-katte og de elsker det. Når der er udsalg i netto for Kr 25 for en 1200g kylling fylder jeg en fryser op. Jeg skifter imellem own-stegte og kogte men misserne elsker det uanset. Tun er også godt men i moderate mængder. Jeg har ikke selv meget tid i køkkenet så de andre anbefalninger her lyder fine :slight_smile:

Tjah, en kødøkse kræver så langt hen af vejen at man plaster vægge og tilstødende flader til med aviser. For det sviner altså gevaldigt. Min grund til ikke at bruge sådan en, eftersom at jeg kun have mit almindelige køkken at tilberede råfoderet i, og ikke et bryggers eller lignende :wink:

Katte-manden - Men for meget rent muskelkød er jo heller ikke sundt? :slight_smile:

Naturligvis har du ret! Jeg mente heller ikke, at KYLLING, og kun KYLLING var løsningen :slight_smile: som os mennesker har katte brug for en varieret kost. Jeg har katte der kun spiser Whiskas. Jeg har katte der kun spiser Kitte-Kat. Jeg har katte der kun spiser Science Diet. Og så har jeg katte der er ligeglad, og andre der kun vil ha tørkost eller vådkost. Jeg har endda en kat der kun spiser Tun og nægter alt andet. Min pointe er, at det er meget forskelligt hvad katte spiser, og vil spise, og man er nødt til at eksperimentere sig frem. Nu har jeg kun selv inde-katte og vildkatte i naturen som jeg fodre, så jeg ved ikke, om der er særlige forhold man bør tage hensyn til omkring race-katte, opdræt osv. omkring pelsen mv. :slight_smile:

[QUOTE=Musashi;1312852]Har fodret med råt i over 10 år - alle misser fra 4 ugers killinger til oldies. Håndtere kød hver eneste dag - og hverken katte eller jeg er blevet syge.
[/QUOTE]
Det er uden tvivl rigtigt, men som argumentation kan det ikke bruges. Det svarer til at fastholde at man har røget i mange år uden at udvikle lungekræft. Jeg kender masser af mennesker der vil fastholde netop det argument; men det ændrer ikke på at det ER forbundet med en risiko for sygdom. Dejligt for dine katte at du ikke har oplevet noget. Det ændrer ikke på at andre hurtigt kan rende ind i noget. Selv kød købt i supermarkedets køledisk indeholder en risiko. Selv om det er beregnet til human konsum, så er det jo stadig ikke beregnet til råt konsum. Der er en væsentlig forskel på byttedyr der er nedlagt og bliver indtaget med det samme af katten, og kød der har ligget / hængt / er blevet transporteret / håndteret osv. inden det indtages; om man vil erkende det eller ej.
Hvid eddike er næppe helt kosher som rengøringsmiddel, jeg ved snart ikke hvad jeg skal sige til det, men hvis det virker for dig, så virker det jo for dig :slight_smile: Jeg ville ikke anbefale det. Og det er sikkert en erhvervsskade :slight_smile:
VH
Susanne

Som kommende ejer er det måske en luksus at have tid til at regne på hvad et godt optimalt foder koster, inden man køber kat.:slight_smile:

Det at jeg har sommerjobbet på både en foderfabrik og en benmelsfabrik mens jeg læste gør måske at jeg går ualmindeligt meget op i det.

De 420Kr. er for den dyre med Kanin. Kylling/Kalkun kan gøres for det halve. Det kan selvfølgelig stadig være dyrere end noget kommercielt foder.

[QUOTE=Susanne W;1312829]Det er småpenge i forhold til hvad det kommer til at koste hos dyrlægen den dag hjemmefedteriet med råt kød går galt og man skal til at reparere sine katte for hæmolytisk coli, salmonella, toxoplasmose, coccidia og andre festlige ting der er en reel risiko ved fodring med råt kød. Og ja, jeg ved godt at alle der fodrer med råt kød skam passer godt på at håndtere det korrekt og måle temperatur (right…) mv. så infektioner kan undgåes, MEN man kan jo bare høre fødevaretilsynet hvor svært det er for folk at holde helt 100% styr på den slags, for det sker jo hvert år at en restaurant lægger sine gæster syge fordi det alligevel godt kan være svært, det med fødevarehåndtering…
Oh well, man må jo gøre som man føler for. Men det ville være naivt at tro at fodring med råt kød er risikofrit. Det er det IKKE…
VH
Susanne[/QUOTE]

Kører du så heller ikke bil? Der er mange tusinde der kommer alvorligt til skade i trafikken hvert år. Det er direkte livsfarligt! Man kan få hudkræft af UV stråling fra solen, går du aldrig uden for en dør?

Alle udekatte bliver dagligt eksponeret for sygdom, i alt fra jord til bytte de fanger derude. Sjovt nok er det folk bekymrer sig over biler.

At nogle mennesker ikke sætter sig ordentligt ind i hvad der kræves i en rå diæt, eller ikke har lært simpel køkkenhygiejne, er ikke et holdart argument mod råfoder generelt.

Man kan aldrig gardere sig 100% mod noget som helst her i livet. Og vores hjerne er ekstremt vanetryg. Det vil sige at vi generelt er uvillige til at skifte en vane ud selv hvis det bliver bevist at alternativet er bedre.

Katte er meget hårdføre over for salmonella. God hygiejne og ordentlige råvarer. Mange katte lever med salmonella i tarmen uden problemer. Der er flere gange fundet salmonella i både våd- og tørfoder.
Toxoplasmosis fjernes ved at fryse i over 24 timer. Man regner med at mellem 30% og 60% af alle mennesker er bærere i dag.
Coccidia og andre parasitter overføres via byttets mave og tarm. Det skal man selvfølgelig ikke fodre sin kat med. Det er derfor man tilsætter salte og visse vitaminer som erstatning.

[QUOTE=Susanne W;1312865]… Det svarer til at fastholde at man har røget i mange år uden at udvikle lungekræft. Jeg kender masser af mennesker der vil fastholde netop det argument; men det ændrer ikke på at det ER forbundet med en risiko for sygdom. Dejligt for dine katte at du ikke har oplevet noget. Det ændrer ikke på at andre hurtigt kan rende ind i noget. Selv kød købt i supermarkedets køledisk indeholder en risiko. Selv om det er beregnet til human konsum, så er det jo stadig ikke beregnet til råt konsum. Der er en væsentlig forskel på byttedyr der er nedlagt og bliver indtaget med det samme af katten, og kød der har ligget / hængt / er blevet transporteret / håndteret osv. inden det indtages; om man vil erkende det eller ej.
Hvid eddike er næppe helt kosher som rengøringsmiddel, jeg ved snart ikke hvad jeg skal sige til det, men hvis det virker for dig, så virker det jo for dig Jeg ville ikke anbefale det. Og det er sikkert en erhvervsskade
VH
Susanne[/QUOTE]

At skifte fra tør- eller vådfoder til rå kan på ingen måde sammenlignes med rygning. Nu må du lige…:tihi:

Flere og flere dyrlæger kæder den store mængde af urinvejssygdomme, allergi mm. blandt katte, sammen med deres kost. Hovedsageligt tørfoder. Det er fakta.
Katte og mennesker håndterer bakterier som Salmonella vidt forskelligt. Hvis du gennem dit liv ikke jævnligt er blevet syg af at håndtere råt kød under tilberedning af mad til familien, så bliver din kat det højst sansynligt heller ikke da en kats mave er exceptionel til at håndtere den slags.
Langt størstedelen af udekatte bliver udsat for Salmonella dagligt. Det findes i jorden og stort set alle de dyr de æder derude.
Det kød man bruger skal selvfølgelig ikke være fersk hakkekød på sidste slagsdato, det siger sig selv. Hele stykker kød har overvejende bakterier på overfladen, skyl og skold evt. hvis man er hysterisk. Det er ikke et problem for katte.

Skal man være lidt mere useriøs kan man også sige at der ikke kan garanteres mod plastik i dåsemad som katten kan få galt i halsen eller det kan give forstoppelse. Metalspåner kan rive maven op. det er set…

[QUOTE=Lyngs;1312868]
Kører du så heller ikke bil? Der er mange tusinde der kommer alvorligt til skade i trafikken hvert år. Det er direkte livsfarligt! Man kan få hudkræft af UV stråling fra solen, går du aldrig uden for en dør?[/QUOTE]
Jo, og jeg kører også på cykel uden hjelm! Men det skal ikke misbruges som argumentation for at det er en god ide, at jeg er væltet mange gange i mit liv uden at komme til skade; ej heller at jeg er sluppet fuldstændigt uskadt fra at totalskade bilen. Nu må du nemlig lige :wink: Folk må fodre med lige det de lyster, men det ER at stikke blår i øjnene på folk når der igen og igen forsøges at bilde dem ind at rå-fodring er uden risiko. Det er vældigt flot at du lige affejer at bakterier lige kan skylles væk hvis man er helt hysterisk. Men når først man har oplevet hvad hæmolytisk coli, coccidiose, toxoplasmose osv. fra råt kød gør ved killinger, så får man nok et lidt andet syn på det. Din argumentation for råfodring er nøjagtigt lige så meget et spørgsmål om religion som du selv henviser til i dit første indlæg :wink: Held og lykke med hjemmekokkeriet.
Og selv om du ikke bruger det i dine indlæg, så skal du nu alligevel have
VH
Susanne

[QUOTE=Susanne W;1312865]Det er uden tvivl rigtigt, men som argumentation kan det ikke bruges. Det svarer til at fastholde at man har røget i mange år uden at udvikle lungekræft. Jeg kender masser af mennesker der vil fastholde netop det argument; men det ændrer ikke på at det ER forbundet med en risiko for sygdom. Dejligt for dine katte at du ikke har oplevet noget. Det ændrer ikke på at andre hurtigt kan rende ind i noget. Selv kød købt i supermarkedets køledisk indeholder en risiko. Selv om det er beregnet til human konsum, så er det jo stadig ikke beregnet til råt konsum. Der er en væsentlig forskel på byttedyr der er nedlagt og bliver indtaget med det samme af katten, og kød der har ligget / hængt / er blevet transporteret / håndteret osv. inden det indtages; om man vil erkende det eller ej.
Hvid eddike er næppe helt kosher som rengøringsmiddel, jeg ved snart ikke hvad jeg skal sige til det, men hvis det virker for dig, så virker det jo for dig :slight_smile: Jeg ville ikke anbefale det. Og det er sikkert en erhvervsskade :slight_smile:
VH
Susanne[/QUOTE]

Men din argumentation er bygget på en dårlig erfaring du havde for mange år siden med killinger der (måske?) blev syge af daggamle kyller? Hvis jeg husker historie ret…men naturligvis du har ret, personlige anekdoter er ikke statistiske signifikante.
Dog vil jeg mene at da du ikke fodre med råt, så er dine meget kategoriske og ‘skræmme-kampagne’ agtige indlæg hver gang råfodring kommer på bane sådan lidt hrm…tørfoder er også årsag til alvorlige helbredsprobler for katte;

http://www.winnfelinefoundation.org/education/cat-health-news-blog/details/cat-health-news-from-the-winn-feline-foundation/2017/06/09/how-environment-affects-development-of-diabetes-mellitus-in-cats

Anyway, her er en dyrlæges info om emnet

http://healthypets.mercola.com/sites/healthypets/archive/2013/04/08/raw-food-diet-part-2.aspx

Bla…

Trichinosis. Trichinosis is a parasitic disease caused by eating raw or undercooked pig or wild game infected with larval Trichinella. There are eight species of this worm.

The majority of human infections in the U.S. are a result of eating undercooked wild boar, bear, or fox meat. So, I recommend not doing that.

According to the FDA’s website, Trichinella larva may be inactivated by heating, freezing, or irradiation of meat. One interesting point: freezing may not be entirely effective for inactivating Trichinella nativa, which is a species of Trichinella found in the Arctic. Reservoir hosts include the polar bear, Arctic fox, and the walrus.

The important thing to remember about Trichinella is this: if you freeze pork for three weeks prior to feeding it, all will be well. And of course, don’t feed your pet any raw polar bear, Arctic fox, or walrus!

Toxoplasmosis. Toxoplasmosis is caused by the protozoan Toxoplasma gondii. This parasite can infect most mammals. Between 30 and 60 percent of all people worldwide are thought to be infected with toxoplasmosis. Infection occurs through the ingestion of oocysts found in raw meat, especially venison, pork, and lamb. Oocysts are killed by cooking or freezing meat for 24 hours. You can also acquire toxoplasmosis through infected feces.

So to avoid toxoplasmosis, freeze meat for 24 hours prior to feeding. And disinfect all surfaces and utensils after preparing raw food, whether it’s for the humans or pets in your family.

Salmon poisoning. Salmon poisoning is also sometimes mentioned as a concern for raw fed pets. Salmon and other anadromous fish (fish that swim upstream to spawn) can harbor a parasite called Nanophyetus salmincola. The parasites can harbor a rickettsia organism called Neorickettsia helminthoeca, which causes salmon poisoning.

The good news is freezing fish meat can inactivate both organisms, but it does depend on several factors including the freezing temperature, the length of time needed to freeze the fish tissue, the length of time the fish is held frozen, and the fat content of the fish.

So, the takeaway here is to deep-freeze salmon for at least seven days if you’re going to feed it raw, or cook it before feeding it to your pet.

GI parasites. Intestinal parasites are also sometimes mentioned as a concern with raw pet food. The good news is parasites such as roundworm, hookworm, tapeworm, and coccidia are primarily found in the GI tracts of prey species. Since we don’t feed the guts of prey to pets, there’s no risk of contracting GI parasites through eating USDA-inspected, human-grade meat.

Most animals get GI parasites from eating poop, so you want to avoid allowing your own dog or cat to do so. Also at risk are pets that catch and kill whole animals, as they can get parasites from consuming the GI tract of their prey.

Unidentified pathogens. Generally speaking, raw pet food manufacturers have two different ways of dealing with salmonella, E. coli, and other pathogens sometimes found in raw food. Some companies have adopted a technology called high pressure processing, also called high-pressure pasteurization or HPP, which exposes meat products to very high water pressure of up to 87,000 pounds per square inch. HPP achieves microbial inactivation of pathogenic bacteria, including E. coli, salmonella, and listeria. What you end up with is essentially “sterile” raw food.

mere info;

http://feline-nutrition.org/nutrition/spooked-by-salmonella-raw-food

Jeg kan godt på et tidspunkt linke til et hav af dyrlægekilder (fra overvejende engelsksprogede desværre). Intet af det jeg skriver er taget fra en eller anden selvbestaltet helseekspert eller alternativ heksedoktor. Det er alt sammen fra certificerede dyrlæger og katte ernærings uddannede med mange års erfaring.:slight_smile:

Det er noget jeg har brugt mange hundrede timer på at tjekke kilder på. Netop fordi der er virkelig meget misinformation og myter omkring råfoder.

At du har haft rigtig dårlige erfaringer med råfoder er jeg virkelig ked af at høre.

Åh herregud, de blev ikke engang måske syge af daggamle kyller - de blev med 100% sikkerhed dødssyge af daggamle kyller. Og det er ikke de eneste jeg har mødt - jeg har været sygdomskonsulent i så mange år at ingen længere kan huske hvor længe, og rækken af dårlige maver er så langt at de fleste ville korse sig, hvis de så den. Denne uges interessante ting er toxoplasmose infektion hos unge killinger der er født og opvokset indendørs i en lejlighed i København… Råt kød er simpelthen fantastisk - eller nowet… :rolleyes:

Jeg gentager det gerne: I må fodre jeres kræ med lige det I vil! Jeg er inderligt ligeglad. Men regn med at hver gang I ruller kampagnen ud med hvor fantastisk det er og glemmer at nævne, at der ER en reel risiko for diverse infektioner ved fodring med råt kød, så kommer jeg med kampagnen om at der ER en risiko! For det er der… Trygfonden fravælger ikke hunde der fodres med råt kød for at være på tværs - de gør det fordi der er en reel risiko. Den er næppe stor, men den er så reel at de vælger at agere på det. Det bør folk vide, når de forblændes af alle fordelene ved at skifte til råt - det er at stikke dem blår i øjenene at blive ved med at nægte, at der kan være risiko forbundet med det! Fodr jeres dyr med hvad I vil, men lad være med at bilde folk ind at der ikke kan ske noget ved det.

Jamen jeg kan altså godt læse lidt engelsk, hvis det bliver nødvendigt :slem: Men ved du hvad, det er unødvendigt med sådan en google-konkurrence. Jeg kan finde lige så mange opslag der siger det modsatte - det er et simpelt spørgsmål om søgeord! Du lægger ud med at forhøre helt specifikt om den opskrift du har fundet er “godkendt af danske dyrlæger”. Det er den ikke - danske dyrlæger er ikke en godkendende instans :wink: Du forhører om nogen har erfaringer og nævner at du kun er interesseret i fakta. Nej, jeg har ikke erfaring med den pågældende opskrift, men jeg kender flere dyrlæger i udlandet der løber skrigende væk hvis du nævner den! Ja, jeg har erfaring med råfodring, og den har du så fået - helt privat, personlig erfaring med råfodring, veldokumenteret på det tidspunkt det fandt sted. Vi havde nær slået et helt kuld killinger ihjel på det. Det ville jeg synes var synd andre skulle opleve, så DERFOR nægter jeg at holde min mund hver gang nogen ihærdigt forsøger at fastholde at råfodring er risikofri. Det er det IKKE! Mange slipper heldigt fra det, og det er intet mindre end fantastisk for jeg er helt på det rene med underholdningsværdien i en spandfuld kyller strøet på gulvet, tag endelig ikke fejl af det :slight_smile: Og måtte du aldrig nogensinde være en af dem, der løber ind i mave-tarm parasitter af nogen art, for det er sq synd for dyrene når det sker. Og det synes jeg bare folk skal vide :slight_smile:

Venlig hilsen bruger vi ikke her i tråden kan jeg se, så det vil jeg lade være med - men jeg står dog alligevel så meget fast at jeg tør underskrive med mit navn.
Susanne

Toxoplasmose kan ikke smitte fra ordentligt frosset kød. Det er videnskabeligt bevist igen og igen. Her er en artikel med adskillige referencer. Hvis du ikke vil anerkende den, så forstår du simpelthen ikke hvor omfattende forsøg og tests der er blevet lavet på det.

Artiklen: https://cdn.intechopen.com/pdfs-wm/34773.pdf

4.1.2 Freezing
Freezing of meat by consumers is widely applied in westernized countries. The loss of sensory quality may be an important factor in consumers’ attitudes towards freezing of meat. However, it is very valuable for food safety as, in general, freezing can inactivate the T. gondii tissue cysts, although proper timing and temperature are necessary for a 100% parasite killing efficiency.
The effect of freezing on T. gondii cyst viability was first described in 1965 (Sommer et al., 1965). It was observed that freezing for 2 days at -20 ºC was sufficient to inactivate the parasite.
Experiments with meat from pigs that were fed with T. gondii-infected mice, showed that all meat samples were rendered non-infectious by freezing 6–35 days at -25 ºC (Grossklaus & Baumgarten, 1968).
Freezing meat for 1 day in a household freezer rendered tissue cysts nonviable (Dubey, 1988). Kotula et al. (1991) carried out experiments using different freezing temperatures (from -1 ºC to -171 ºC for 1 second to 67 days) and found that an internal temperature of -12 ºC was sufficient to render the parasite non-viable. In addition, Toxoplasma gondii tissue cysts remained viable up to 22 days at -1 and -3.9 ºC and 11 days at -6.7 ºC.
Kuticic and Wikerhauser (1996) reported that parasites in meat from experimentally infected pigs did not survive when frozen for 4 days at -7 ºC to -12 ºC. Other studies showed that at least 3 days at -20 ºC were required to inactivate isolated tissue cysts (Djurkovic-Djakovic & Milenkovic, 2000).

[QUOTE=Susanne W;1312888]Jamen jeg kan altså godt læse lidt engelsk, hvis det bliver nødvendigt Men ved du hvad, det er unødvendigt med sådan en google-konkurrence. Jeg kan finde lige så mange opslag der siger det modsatte - det er et simpelt spørgsmål om søgeord!
[/QUOTE]

Hvis man er ligeglad med hvorvidt kilden er fakta eller “fake news” for at bruge et moderne udtryk, så kan enhver argumentere for hvad som helst. Jeg har ledt efter artikler som kunne understøtte din påstand om at ordentligt frossen kød kan smitte med Toxoplasmose men kunne ikke finde noget. Hvis du har et link så er jeg oprigtigt meget interesseret.

[QUOTE=Susanne W;1312888]Nej, jeg har ikke erfaring med den pågældende opskrift, men jeg kender flere dyrlæger i udlandet der løber skrigende væk hvis du nævner den!
[/QUOTE]

Kan du linke til nogen? Er det råfoder genrelt du mener eller den specifikke opskrift?
Jeg kan godt forstå dyrlæger er varsomme med at anbefale råfoder. Der er rigtig mange ting der kan gå galt. Det er dog 99,99% sikkert pga. af mennesket der laver det ikke har sat sig ordentligt ind i tingene.

[QUOTE=Susanne W;1312888]så DERFOR nægter jeg at holde min mund hver gang nogen ihærdigt forsøger at fastholde at råfodring er risikofri. Det er det IKKE!
[/QUOTE]

Jeg har ikke læst at nogen siger det er risikofrit. Det er der intet her i livet der er. Den største risiko er desværre at mennesket ikke har sat sig ordentlig ind i tingene inden man starter. det er der alle misinformationerne ikke hjælper.
For eksempel bruger nogle spirulina pulver fordi de mener det tilfører Iod, det gør det ikke.

Jeg kan godt mærke at du vil dyrene det bedste, og det vil vi vel alle sammen. Det er også derfor jeg ikke vil begynde på råfoder før jeg er sikker på det er ernæringmæssigt forsvarligt, og jeg har styr på alle risikofaktorer.

[QUOTE=Susanne W;1312888]Venlig hilsen bruger vi ikke her i tråden kan jeg se, så det vil jeg lade være med - men jeg står dog alligevel så meget fast at jeg tør underskrive med mit navn.
Susanne
[/QUOTE]

Det er da en udemærket og høflig vane Susanne. Bliv ved med det. Jeg har aldrig set det før. :slight_smile: