Opvaskemaskine - hvad putter du i?

Jeg kommer alt i, der kan være der - og som kan tåle det (og også lidt, der ikke kan tåle det i længden :ups:).

Men da min kun er en stor bordmodel betyder det, at gryder og større skåle/fade bliver vasket op i hånden.

Jeg ville dog aldrig undvære den og det var min indflytningsgave til mig selv, da jeg flyttede i hus. I et relativt lille køkken er det også rart at slippe for opvask på en del af køkkenbordet, for de færreste vasker trods alt op i hånden efter hvert måltid :slight_smile:

Vi putter ikke træting, krystalglas, gryder og pander med belægninger og de dyre zwilling-knive i den - men alt muligt andet vaskes vist op i den.

ALT!!!

hvis det ikke kan gå i opvaskemaskinen bliver det smidt ud :slight_smile: gider ikke udstyr der skal plejes… det tager tid og det er IMO spildtid…

Gammel arve porcelæn, gammel glas, bestik med træskafter , ostehøvl, træting, panden, woken kommer ikke i…

Men ellers hvad der kan komme i kommer i.

Vi er ved at få ny køkken i denne uge glæder mig som et lille barn har fået topmodelen inden for miele og der er et plastik program, så man ikke står med våde ting … så nu kan jeg rigtig få vasket misse børnes skåle …

Vores dyre køkkenknive kommer bestemt ikke i opvaskemaskinen.
Den er en ren dræber for knive.

Mine Nordlysglas og de andre gamle glas gør eller ikke.
Heller ikke arvestellet med guldkant.

Og de store træskærebrædder fra Weber kommer heller ikke derind.

Gryder, pander, skåle mm gør.

[quote=Quanti´s;424094]Og jeg skyller heller ikke det som kommer i, af inden.
[/quote]

Det gør jeg. Jeg har prøvet bare at sætte det ind uden at skylle af, men så kommer det ikke ligefrem rent ud. Så nej, der er ikke meget vandbesparelse her i huset. :slight_smile:

Jeg plejer at sige at jeg har to opvaskemaskiner - højre og venstre hånd.
Jeg ejer ikke en opvaskemaskine, og så længe jeg bor alene vil jeg heller ikke have en.
Jeg vasker op i hånden, og vasker altid tingene af med det samme, dvs. de dage hvor jeg er hjemme hele dagen kan jeg snildt vaske op 5-6 gange. Hader når der står opvaske, det generer mig, og jeg har køkken og stue ud i et, så gider ikke se på det.
Jeg vasker op under rindende vand, men kun med en tynd stråle.

Jeg gør, tror at det i længden er det hurtigste + at jeg gider ikke se på vaske der står og venter.
For år tilbage vaskede jeg op når jeg ikke havde flere rene glas, knive el.lign, så det havde jeg altid masser af opvask der stod og ventede, så synes jeg har set på nok opvask i min tid.

Tallerkener, glas, skærebrædte og bestik… det er vist hvad den kan rumme…
Men vi har altså også kun en lille bord-opvaskemaskine… Havde vi en større er jeg sikker på at gryder, skåle mv også blev vasket af i den… Både kæresten og jeg hader at vaske op…

  • Vores forhold blev også bedre efter vi fik en opvaskemaskine… Tro det eller lad være… sådan en opvask kan være rod til mange uenigheder. :tihi:

Ting af træ, knive med træskafter, stegepander og rivejern ryger ikke i opvaskeren. Og mine krystalglas tager jeg også i hånden. Og ølglas, men det er fordi jeg aldrig bruger sæbe på dem - det ødelægger skummet når en øl hældes op, så de vaskes bare i varmt rindende vand.

Ellers bruger jeg opvaskemaskinen til det meste… Gryder, fade, skåle og alt det daglige service. Og sørger for at rydde op efter hvert måltid, så det ikke står og ser rodet ud (men det smutter nu alligevel engang imellem)

Og oplever aldrig mine ting bliver grimme derinde?? Men sørger også for at der altid er salt og afspænding i, og at doseringen af afspænding passer til vandets hårdhed…

Alles :slight_smile:

Nej lige på nær vores store træ-skærebrædt som ikke kan være deri og vores Global knive, da de er for farlige, hvis man får fingrene i dem…! (har jo en 5 årig som selv putter i opvaskeren og hjælper med at tømme den også :ok: ).

Men gryder, potter og pander, misseskåle, krystalglas, vaser osv. bare jég slipper for at vaske op, så er jeg glad :slight_smile:

Skylle af, gør jeg kun hvis det er noget grælt der er på - f.eks. ris eller ketchup/remulade …

/Mette

ALT ryger I.
Havde jeg en lille trehjulet cykel, som i reklamerne, så var den også røget derind :yah:

Jeg gider ikke bruge tid på at vaske op - det er noget af det værste i verden, sammen med at lægge nyt sengetøj på :thumbdown:

Vi sætter vores i gang 1-2 gange i ugen, men vi er også kun 2 mennesker og 3 katte :slight_smile:

Thomas (min mand) har faktisk endt på skadestuen en aften efter at have fyldt opvaskeren :tihi:

Han stod og satte noget bestik i holderen dertil og det røg så ved siden af. Så stak han selvfølgelig hånden ned for at samle det op, men ramte så en steak kniv som skar et 1½ cm langt hul i huden lige mellem pegefingeren og langemanden.
Så han røg på skadestuen og fik et enkelt sting, og han ente også med at måtte sygemelde sig et par dage, for han gik jo bare på arbejde med det og det resulterede i betændelse hvor der faktisk begyndte at rende røde striber fra syningen ned af hans hånd, for det er ikke ligefrem et renligt job at være maler.

Nåh, det var vist lidt OT, men kom bare lige til at tænke på at det altså også kan være farligt for voksne også at fylde opvaskeren :høhø:

[quote=Rimmen;424200]…

  • Vores forhold blev også bedre efter vi fik en opvaskemaskine… Tro det eller lad være… sådan en opvask kan være rod til mange uenigheder. :tihi:[/quote]

Jeg ved ikke lige om vores forhold blev bedre efter anskaffelse, men vores dagligdag gjorde i hvert fald!!
Jeg haaader også at vaske op, og det er sååå meget nemmere bare lige at putte det hele i opvaskeren, og så er det væk :smiley:

Som nye kærester for snart 7 år siden var det faktisk hyggeligt at stå og vaske op i hånden. Vi fik snakket om en hel del og lærte hinanden at kende på den måde…

Men nu er jeg meget meget glad for opvaskeren, og ville ikke undvære den!

Her i februar fik vi opvaskemaskine for første gang, og jeg ELSKER den! Vi har sågar givet den navnet “Otto”, og selvom jeg en dag skulle være tvunget til at have fast residens i et telt, så skal Otto altså med! Vi bruger tabs af mærket x-tra, de er ganske upåklagelige:)

:hjerte:Otto:hjerte:

[quote=SIBsofie;424283]Her i februar fik vi opvaskemaskine for første gang, og jeg ELSKER den! Vi har sågar givet den navnet “Otto”, og selvom jeg en dag skulle være tvunget til at have fast residens i et telt, så skal Otto altså med! Vi bruger tabs af mærket x-tra, de er ganske upåklagelige:)

:hjerte:Otto:hjerte:[/quote]
Kan huske da min søster fik sin første opvaskemaskine - der fik den et billede i fotoalbummet ved siden af børnene :tihi:

[quote=SIBsofie;424283]Her i februar fik vi opvaskemaskine for første gang, og jeg ELSKER den! Vi har sågar givet den navnet “Otto”, og selvom jeg en dag skulle være tvunget til at have fast residens i et telt, så skal Otto altså med! Vi bruger tabs af mærket x-tra, de er ganske upåklagelige:)

:hjerte:Otto:hjerte:[/quote]

Åh jamen vores opvaskemaskine hedder “Putte” :tihi:

Har en ven der kaldte sin for “Slavetøsen” :tihi:

[quote=Abaddon;424231]ALT ryger I.
Havde jeg en lille trehjulet cykel, som i reklamerne, så var den også røget derind :yah:[/quote]

:tihi::tihi::tihi:

Alt der kan tåle det.
Katteskåle tager en stor del af pladsen - ingen ulækre, tilkalkede katteskåle her i mit hjem!

Mine forældre er meget ‘politisk korrekte’ mht. at tage gryder og skåle i hånden.

Ikke på vilkår! Vi har ikke købt en ekstra høj Miele (til vores ekstra høje køkkenbord), for at den ikke skal bruges.