Nå, jeg har et par gange hørt en af kattene hoste på den der orme-agtige måde, og forleden brækkede en af dem så en spolorm op. Adr!
Nu har de allesammen fået ormekur men hvor længe og hvor kan ormeæggene overleve i omgivelserne? Kulde, varme, fugt, udtørring? Jeg har gjort hysterisk rent og skiftet bakkerne i bund og rengjort dem dagligt under ormekuren, men hvad med løbegården? Den kan jeg jo ikke lige skolde. :høhø:
Skal jeg bare indstille mig på at ormebehandle hele rosset rutinemæssigt med jævne mellemrum, og i så fald hvor ofte? Jeg plejer at give ormekur til killinger, efter dyrlægens råd, men jeg har ellers ikke set orm siden de go’e, gamle dage med fritløbende huskat for 20+ år siden.
Jeg troede jo der gik en hunkat med underlivsbetændelse, men hvem? - jeg tog temperatur på hunnerne - helt normal - jeg så bare en klat klar slim på gulvet lugtfri. En dag fandt jeg klat slim med en elastik i - gys, jeg der er så forsigtig med elastikker …
En uges tid senere var klatten der igen med elastik - frem med køkkenrulle, briller på, gisp det var en spoleorm. O det var fra hunkatten der passede killinger.
Killingerne jeg tænkte nok skulle aflives for de voksede overhovedet ikke - små og fede var de - og med deres start på livet i tankerne … De blev noget klattede under aformningen - alle fik Panacur - bestilte Milbemax i Sverige, der var to der lurede den efter første Pancur behandling og slet ikke var samarbejdsvillige.
Det er et stigende problem med orm i kat - på grund af reglerne. Dyrlægen kunne fortælle en kat kom ind hvor der sad en fastklemt klump orm, intet kunne passere forbi i tarmen. Katten blev lukket op - et stykke tarm var død og blev fjernet. Desværre døde patienten kort tid efter …
Udover samme hysteriske rengøring som dig har jeg nu i tankerne ihvertfald at aforme drægtige hunner.
Føj, hvor væmmeligt. Jeg har også hørt, at katte som er meget ormeinfesterede kan blive syge eller ligefrem dø, hvis man giver Milbemax, fordi ormene afgiver toxiner, når de dør, så hvis der er mange, og man så slår dem alle ihjel på én gang, kan det blive kritisk for værten. Jeg gav dem Panacur, og nu overvejer jeg, om det skal følges op af et dryp Stronghold om en månedstid eller så. Øv, jeg synes simpelthen at orm er så klamme. :brækkesig:
Vi har nu boet her i 6 år, kattene har brugt samme have og løbegårde i alle de år, orm har vi ikke set og det har heller ikke været nødvendigt at behandle.
I år har vi behandlet samtlige mødre og killinger, ikke fordi vi har set orm, men udelukkende på mistanken om at de var der.
Fra min tid som hestepige, husker jeg tydeligt at netop det at skifte folde var vigtigt i fht orm. Gad vide om det samme er tilfældet med katte?
Trods alt så er det at have indhegninger/løbegårde anderledes end bare for 5-7 år siden, hvor familien Danmark ikke havde den slags. Det var noget der fandtes hos opdrætterne af hensyn til de fertile katte og ikke af hensyn til kattene og deres sikkerhed. Jeg var hos min dyrlæge den anden dag, og strømmen af katteejere der skulle have ormekur var ENORM! Når man sidder og venter længe nok, så får man et ret godt billede af hvad der rør sig og det som var fælles for mange af disse kunder, var netop at det var katte i løbegårde…
Jeg er hysterisk med orm, kan slet ikke have det, så her gås alt der kommer ud efter, og jeg har altså ikke set orm, men kun haft mistanke om at der kunne være det. Og har så valgt at behandle mødre og kuld, for at være sikker.
Må dyrlæger udlevere ormekur på mistanke om orm? :? Eller køber I ormekur et andet sted?
Jelly er bgyndt at småhoste lidt (sådan en tør hoste), og det er startet inden for den sidste uge. Jeg har også en mistanke om, at det kan være orm - hun er rigtig meget i haven og er nysgerrig nok til at pille ved alt derude - men vi har ikke set noget mistænkeligt.
[QUOTE=En forhenværende bruger;583773]Må dyrlæger udlevere ormekur på mistanke om orm? :? Eller køber I ormekur et andet sted?
[/QUOTE]
Både og…Dyrlæger skal jo reagere på sygdom og kan komme ud i at behandle på mistanker. Og er indikerer noget at her er tale om orm, så må og skal det jo behandles af hensyn til katten og dyrevelfærden. Men ja, vi henter også ormekur andet sted, men udelukkende pga prisen
Da jeg havde Cinnamon med til dyrlæge første gang, blev hun omebehandlet nærmest per rutine. Dyrlægen mente, hun virkede lidt “vommet”, men var langt fra sikker på, at der var noget galt - og det tror jeg så heller ikke, der var. Jeg så aldrig noget til nogen orm, i hvert fald. Så jeg tror godt, dyrlægen vil behandle på mistanke. Men han vil jo nok godt se katten først. Man kan kun få ormekur på recept.
EDIT: Eller hvad - troede, ormekur var receptpligtig?
Min dyrlæge vil gerne ordinere ormekur til drægtige katte og killingekuld, og da jeg sagde, at en havde brækket en orm op, var der heller ingen problemer med at få ordineret ormekur. Jeg vil så nok fremover købe det i Sverige i stedet, for at spare penge, for ormekur til 15+ katte kan hurtigt løbe op.
[QUOTE=En forhenværende bruger;583773]Må dyrlæger udlevere ormekur på mistanke om orm? :? Eller køber I ormekur et andet sted?
[/QUOTE]
Nej det må de ikke - ikke det samme som de ikke gør. Jeg fik fint ormekur ved at sende billedet til min dyrlæge- spurgte om jeg skulle komme ind med kræet - altså ormen, det mente han ikke ville berige ham på nogen måde:-)
Ormemidler er billigere og ikke receptpligtige i Sverige - kender I nogen derover (det gjorde jeg - en kollega) bestilte jeg her:
www.apoteket.se
betalte med mit Visa, leveringsadresse den svenskboende kollega som så tog det med over til mig.
Pakningerne er/kan være anderledes i Sverige - men snakkes Milbemax er det faktisk billigere pr. stk. i DK købes 20 stks. pakning - end ved at købe to eller fire som der er i pakkerne i Sverige.
Milbemax små til 2 kg
Milbemax stor til 8 kg
meget små piller med een delekærv
Vi har en hunkat som fast får ormekur hver 3. måned for ellers bliver hun prop fyldt af orm og bliver syg og brækker sig, sådan en lækker tallerken fuld spaghettier (mangler en bræk smiley) Men ved at hun som den eneste i flokken får hver 3. måned så er der ingen problemer.
Når vi opdager orm så giver vi 5 dage og har vi mistanke så giver vi dem 3 dage på Axilur fra Sverige og det gør vi så igen en måned efter, på den måde undgår man at orme der har ligget i dvale også bliver taget.
Men husk og giv kattene noget dåsemad så man søger for at de også spiser, nemlig som Pil sagde så har vi oplevet næsten at miste to katte da de fik Milbemax, fordi der danede sig toxiner og kattene ikke kom af med dem, så forgifter det katten. Først får den kvalme og stopper så med at spise alt mens toxinerne hober sig op. Jeg var heldig at jeg var hjemme da det skete med de to katte og falck forstod at det var NU de skulle komme, ellers var både Yankee og Rumle døde dengang.
Så ormekur og dåsemad så der kommer gang i tarmen og de døde orm kommer ud.
Og milbemax bliver så aldrig brugt her i huset igen, som vi plejer at sige den er så effektiv at katten ALDRIG får orm igen, for den dør … vi tør ikke bruge den igen. Og min dyrlæge er også stoppet med at uddele den, da han har oplevet en del syge katte efter de har fået Milbemax. Måske det kun gør sådan med stort orme angreb, men hvornår ved man at det er stort eller lille angreb?
[QUOTE=Lis Dahlstrøm;583830]Pakningerne er/kan være anderledes i Sverige - men snakkes Milbemax er det faktisk billigere pr. stk. i DK købes 20 stks. pakning - end ved at købe to eller fire som der er i pakkerne i Sverige.
[/QUOTE]
De fås skam også i de store pakninger i Sverige, men kun på recept. Men man kan købe lige så mange to-stykspakninger man vil…
Det hjælper jo ikke en hulens… hvordan skulle man få en recept?
Mit budskab var skulle der bruges mange er det billigere pr. stk at købe 20 i DK en at købe svenske småpakker - har man mange katte og orm burde det vel ikke være et problem at få en recept på.
Jeg bad faktisk om Milbemax - fik at vide af dr. dyr det var spoleorm, så jeg kunne få Panacur …
[QUOTE=Lis Dahlstrøm;583838]Det hjælper jo ikke en hulens… hvordan skulle man få en recept?
[/QUOTE]
Vi fik vores på dyrehospitalet, og hentede dem på apoteket efterfølgende. Heldigvis bestemmer vi jo selv hvilken dyrlæge - og her i hvilket land - vi vil frekventere, men det kræver jo at man møder op på klinikken i Sverige ja.