Ormekur og drægtighed

Vanilla mangler nu 12 dage inde termin:thumbup: jeg hører forskellige ting med hensyn til ormekur. Nogen giver hunkatten det inden fødsel andre efter.
Hvad gør i og hvorfor? :slight_smile:

Jeg har aldrig set orm hos mine katte, så de får ikke ormekur - hvorfor skulle de det?

Det var nemlig min dyrlæge som anbefalede at give min hunkat ormekur inden fødsel, så killingerne ikke ville få orm. Det er måske helt hen i vejret? :?

Mine fanger mus herhjemme og det resulterer i der en gang imellem er orm.
Jeg plejer at behandle killingerne.

Hvis morkatten ikke har orm, hvordan skulle killingerne så få det:?:confused: Man kan svjv ikke forebygge orm, så hvis morkatten ikke har orm, hvad er så ideen med at hende ormekur:?

mvh Camilla på vej til lufthavnen

[quote=dkkorat;173022]Hvis morkatten ikke har orm, hvordan skulle killingerne så få det:?:confused: Man kan svjv ikke forebygge orm, så hvis morkatten ikke har orm, hvad er så ideen med at hende ormekur:?

mvh Camilla på vej til lufthavnen[/quot

Det var noget med at mormis har nogle orm liggende som kunne smitte i mælken når de små suttede, men det er måske helt forkert?

Jeg vil nemlig ikke give Vanilla noget som hun ikke har brug for.

[quote=SineGry;173023][quote=dkkorat;173022]Hvis morkatten ikke har orm, hvordan skulle killingerne så få det:?:confused: Man kan svjv ikke forebygge orm, så hvis morkatten ikke har orm, hvad er så ideen med at hende ormekur:?

mvh Camilla på vej til lufthavnen[/quot

Det var noget med at mormis har nogle orm liggende som kunne smitte i mælken når de små suttede, men det er måske helt forkert?

Jeg vil nemlig ikke give Vanilla noget som hun ikke har brug for.[/quote]

Et ømt emne.

Sine Gry… det er osse hvad min dyrlæge siger, de kan ligge latent i morkatten…
men men… Den er lidt svær. jeg giver mine noget jeg har fået der ikke er så stærkt, det er noget rød stads, jeg har fået fra USA mod spoleorm… da det er dem der kan ligge latent, efter hvad min dyrlæge siger…

[quote=Hanne P;173031][quote=SineGry;173023]

Et ømt emne.

Sine Gry… det er osse hvad min dyrlæge siger, de kan ligge latent i morkatten…
men men… Den er lidt svær. jeg giver mine noget jeg har fået der ikke er så stærkt, det er noget rød stads, jeg har fået fra USA mod spoleorm… da det er dem der kan ligge latent, efter hvad min dyrlæge siger…[/quote]

Tak Hanne:)

Hej Sine

Som udgangspunkt giver vi intet medicin til drægtige katte, men mener du at Vanilla har behove for en ormekur, vil jeg tjekke med en dyrlæge hvad du må give hende. Panacur må ikke anvendes til drægtige hunkatte - Milbemax må anvendes.

Vores piger får ormekur før de bliver parret og så får killingerne Batminth ved 4-5 ugers alderen og ved 8 uger samt en milbemax i uge 11.

Fordelen ved at give ormekuren til morkatten er hun ikke leverer orm til sine killinger direkte fra mælkebaren.

Jeg har ingen erfaring - vi har ikke orm:-)

[QUOTE=Chicabee;173042]Hej Sine

Som udgangspunkt giver vi intet medicin til drægtige katte, men mener du at Vanilla har behove for en ormekur, vil jeg tjekke med en dyrlæge hvad du må give hende. Panacur må ikke anvendes til drægtige hunkatte - Milbemax må anvendes.

Vores piger får ormekur før de bliver parret og så får killingerne Batminth ved 4-5 ugers alderen og ved 8 uger samt en milbemax i uge 11.[/QUOTE]

Panacur må ikke anvendes fordi det ikke er aftestet på drægtige katte (og så skal indstikssedlen have sine forholdsregler) - jeg har brugt det - uden problemer!

Jeg har aldrig givet ormekur - hverken til morkat eller killinger.
Og jeg har aldrig set orm - hverken hos morkat, killinger eller andre katte i huset.

Man kan ikke forebygge orm, man kan kun behandle, hvis de er der, så hvorfor give ormekur, hvis der ikke er orm?

Mange tak for jeres svar. Vanilla har ikke orm, så mon ikke jeg bare skal lade være med at give hende noget.
Theodor havde jo orm for ikke så længe siden, hvor jeg så ormen hænge ud af rumpetten, men der ville dyrlægen ikke give mig til de andre, da jeg ikke havde set orm på dem.
Det har jeg så stadig ikke og Theodor virker okay igen.

[QUOTE=SineGry;173088]Mange tak for jeres svar. Vanilla har ikke orm, så mon ikke jeg bare skal lade være med at give hende noget.
Theodor havde jo orm for ikke så længe siden, hvor jeg så ormen hænge ud af rumpetten, men der ville dyrlægen ikke give mig til de andre, da jeg ikke havde set orm på dem.
Det har jeg så stadig ikke og Theodor virker okay igen.[/QUOTE]

Du kan jo få kørt en ormeprofil, så er du 100% sikker - det er bare at indlevere en bæ

[quote=Lis Dahlstrøm;173054]Fordelen ved at give ormekuren til morkatten er hun ikke leverer orm til sine killinger direkte fra mælkebaren.

Jeg har ingen erfaring - vi har ikke orm:-)[/quote]
Får du jævnligt lavet en gødningsprøve siden du kan sige det med sikkerhed ??

Jeg afleverer en gødningsprøve hvert forår og hvert efterår for at få tjekket for div parasitter.

Hvis du ikke har set orm, er det hul i hovedet at give katten en ormekur.
Mine misser får ikke ormekur med mindre de har orm.
Mine drægtige hunkatte får intet andet end god mad og guf.
McMastertest gør vi hver gang her er mislinger så jeg har et valg OM killingerne skal have ormekur eller ej. Udaf de omkring 16-18 test’s vi har lavet har der kun være ganske få gange der har været konstateret ormeæg…to gange tror jeg det er og så fik de ormekur OG en pille med ud i deres nye hjem til opfølgning
Brita

Glemte
NÅR McMastertesten er lavet, gør min dyrlæge et skriv hvori han skriver resultatet. Det bliver kopieret og lagt i stamtavlerne så køber kan se hvorfor jeg gør som jeg gør.

[QUOTE=Chicabee;173103]Får du jævnligt lavet en gødningsprøve siden du kan sige det med sikkerhed ??

Jeg afleverer en gødningsprøve hvert forår og hvert efterår for at få tjekket for div parasitter.[/QUOTE]

Ja det gør jeg - ikke to gang om året - måske en. I 20 år har der aldrig været en eneste lille orm. Men selvfølgelig kan jeg ikke være 100% sikker - men tæt på:-)

Jeg har aldrig fået lavet ormetest på mine katte.
Det vil jeg helt sikkert få gjort den dag jeg har mistanke om noget, en kat mistrives eller lign.
Hvorfor gør I andre det, hvis I ikke mistænker noget?

Jeg tænker, at det er lidt falsk tryghed? Hvis man laver testen i dag kan katten få orm i morgen?

[QUOTE=Vivi_Fletcher;173116]Hvorfor gør I andre det, hvis I ikke mistænker noget?

[/QUOTE]

Jamen det er i forbindelse med der mistænkes noget - ormetest er med i testen:-)
Jeg prøver mig aldrig frem med alt muligt i evigheder - jeg tester.